Hvor længe må missen være alene?

[quote=Ronja;82992] og at man hvis man ellers elsker sine dyr som mere end bare en hobby så ville man ikke DRØMME om at lade dem alene mere end i det døgn som er tilladt…25 timer tæller så også som et døgn i min verden lige for at understrege at man ikke behøver tage TID på, men at det ikke skal være for længe man er væk…
[/quote]

I dyreværnsloven står der ikke noget om 24 timer, men derimod står der i § 3, stk, 3:

Stk. 3. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at dyret tilses mindst en gang om dagen. Dette gælder dog ikke fritgående dyr på græs eller lignende. Sådanne dyr skal dog tilses jævnligt.

Og eftersom Gry er hjemme lørdag og tilser sin kat, og hun igen er hjemme søndag og tilser katten, så tilser hun faktisk katten mindst en gang om dagen. :slight_smile:

:?..og hvad mener du egentlig med, at hvis man elsker sine dyr som mere end bare en hobby…:?

…hobbykattefolk elsker også deres katte og behandler også deres katte godt -sorry

kære Gry, jeg ville ikke have dårlig samvittighed over at lade mine katte være alene hjemme i det tidsrum du nævner :slight_smile:

jeg synes ikke du ville være kriminel, en dårlig katteejer, eller noget som helst andet.

(og jég synes ærlig talt det er nogen grove beskyldninger der er i denne tråd -tommelned)

Nu må jeg da indrømme jeg bliver lidt ked af det.

Jeg tager jo ikke i byen hver weekend (det gør jeg faktisk aldrig) eller er væk flere weekender i træk eller for den sgas skyld bare flere dage i træk.

Det er ret uheldigt at de 2 julefrokoster og ene fødselsdag ligger klods op af hinaden, men det er jo ikke fordi det er hverdagskost på nogen måde.

Jeg håber da ikke folk opfatter det som at jeg fraligger mig mit ansvar for Willow, eller mener jeg hellere vil feste end have en kat.

Jeg kommer bare så sjældent ud at jeg meget nødigt ville afmelde de 3 ting. Men nu sidder jeg da og bliver helt ked…

jeg mener bare at hvis man uden at have det dårligt med det vil kunne lade sine katte være alene fredag-søndag(f.eks) så ser det for mig ikke ud som at man elsker dem særlig højt, hvem ville måske gøre sådan med sine børn…?s

der er IKKE nogen beskyldninger i mine indlæg, jeg siger blot min mening, er der nogen der føler sig ramt så hænger den på folks egen samvittighed, ikke min.

Gry - du skal ikke blive ked, jeg synes du skal tage afsted og så vil han glæde sig til du kommer hjem. Du er ikke nogen ond ejer af den grund.

Ronja - det er ikke børn - det er katte!
Men var det børn og de var 14-15 år, ville jeg da også sagtens kunne lade dem alene i en weekend.

Det skal du under ingen omstændigheder, Gry -HUG

Tag du bare afsted og nyd dine arrangementer - og forkæl den smukke dreng lidt ekstra, når du kommer hjem igen :slight_smile:

Loven siger, at dyrene skal tilses mindst en gang om dagen

***Stk. 3. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at dyret tilses mindst en gang om dagen. ****

Fra Dyreværnsloven

Næh de små forkælede møgkræ tager selvfølgelig ikke skade af at kede sig -tihi

MEN der kan altså ske noget, uanset hvor sikkert man mener ens hjem er, og det kan gå rigtig galt, jeg ved da med mig selv at det ville være svært, meget meget svært hvis jeg kom hjem og fandt en af mine katte alvorlig kvæstet/død, og den kunne være reddet hvis jeg havde været hurtigere hjemme -ked

Jeg føler mig bestemt ikke “ramt” - jeg siger bare, du ikke aner noget som helst om mit eller andres forhold til deres katte, så jeg ville foretrække, du undlod at stille dig som dommer over det.

[QUOTE=Felis;83014]Loven siger, at dyrene skal tilses mindst en gang om dagen

***Stk. 3. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at dyret tilses mindst en gang om dagen. ****

Fra Dyreværnsloven

Nemlig - og han bliver jo tilset både lørdag og søndag, så hvad er problemet?

Det vil jeg give dig fuldstændigt ret i - men det kan også ske i løbet af en arbejdsdag eller 5 minutter efter, at min meget voksne og fuldstændigt pålidelige nabo, der elsker at være kattepasser, har forladt mit hus. Og hverken du eller jeg (eller de fleste andre) kan være hjemme hver dag hele tiden :slight_smile:

…nej, det ville man ikke gøre mod sine børn. Men det, der støder mig, er nok, at du skriver "…mere end som hobby…", det lyder inde i mit hovedet, som om man kan vente sig hvad som helst af hobbykatteelskere :eek:

…og så reagerer jeg på, når nogen slår andre oven i hovedet med lov, regler og paragraffer -hammerhead…især når den faktiske ordlyd er en anden, end den man slår med.

-sorry

Og min holdning er stadig, at man ikke bare skal lade katten være alene i længere tid, men eftersom Gry tilser den både lørdag og søndag, så synes jeg, det er at overreagere at hive dyreværnsloven frem.

.

[quote=Temple Bar;83003]
Derudover er love altså først rigtigt relevante, når nogen bliver uvenner - .[/quote]

Det er en noget alternativ fortolkning af loven du præsenterer der…det kan nemt opfattes som om man kan blæse på loven, bare nogen ikke får ondt i R**** over det ;-))))))

Love er til for at overholdes…det er derfor de er der, paragrafferne er udformet ud fra hvad der er fundet rimeligt, eks. i dyreværnsloven, hvor man har ment hvad der er forsvarligt over for dyrene …
Men selvfølgelig er der ikke nogen grund til at anmelde nogen fordi katten er alene hjemme fra lørdag til søndag, selv om det ikke er optimalt…men det er bestemt ikke ok, som nogen nævner, at lade kattene være alene en hel weekend

For mig er en hel weekend fx lørdag morgen til søndag aften.
Hvor består forskellen?

For jeg går ud fra det er mit indlæg du hentyder til :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;83025]For mig er en hel weekend fx lørdag morgen til søndag aften.
Hvor består forskellen?

For jeg går ud fra det er mit indlæg du hentyder til :)[/quote]

Jeg tror der her med weekend menes fra fredag (sometime) og så til søndag. altså 3 dage (more or less)

I praksis er fredag vel en hverdag :p-tihi

[quote=Gry Gressbakken;83008]
Jeg kommer bare så sjældent ud at jeg meget nødigt ville afmelde de 3 ting. Men nu sidder jeg da og bliver helt ked…[/quote]

Tidligere havde vi en gang om året, hvor vores hunde ikke blev luftet i ca 14 - 15 timer!!!
Det skyldtes at Jan og jeg tillod os at tage på ferie… og alle ved, at man skal være i lufthavnen før en vis mand får sko på!
Vi havde naturligvis allieret os med en hunde/kattesitter! Som også ville komme direkte fra arbejde og hjem til kræene…
Problemet er så bare, at når man skal afsted kl 5 morgen og hussitter først kan komme kl 18.30… så er der tale om mange, mange timer!!!
Vi har valgt, at den ene gang om året, hvor det kan komme på tale - tja, da må det være vores behov, som kommer i første række!
Hundene dør ikke af, at skulle holde sig så længe (og der er åbent til løbegården, hvis de ellers ville benytte den, hvilket de ikke vil -rulleøjne ), og hussitteren er klar over at hn risikerer at skulle bruge noget af aftenen på at skulle tørre op… Ligesom at hn ved, at det første der SKAL gøres er at lukke hundene i haven, så de får en chance for at lette sig! Så kan de komme afsted på luftetur bagefter…

Så længe, at jeg er klar over, at dette ikke er noget som er ofte forekommende… så længe tager jeg med god samvittighed på ferie!

Og jeg synes bestemt, at du Gry, skal tage afsted på weekend og nyde det i fulde drag… Willow kan jo også godt lide en ejer, som er i godt humør :slight_smile:

[quote=Marianne H;83015]Næh de små forkælede møgkræ tager selvfølgelig ikke skade af at kede sig -tihi

MEN der kan altså ske noget, uanset hvor sikkert man mener ens hjem er, og det kan gå rigtig galt, jeg ved da med mig selv at det ville være svært, meget meget svært hvis jeg kom hjem og fandt en af mine katte alvorlig kvæstet/død, og den kunne være reddet hvis jeg havde været hurtigere hjemme -ked[/quote]

Naturligvis kan der ske noget!
Det kan der også i løbet af en helt almindelig arbejdsdag! Men det får jo da vel ikke nogen til at holde sig hjemme fra arbejde?

[quote=Felis;83024]Det er en noget alternativ fortolkning af loven du præsenterer der…det kan nemt opfattes som om man kan blæse på loven, bare nogen ikke får ondt i R**** over det ;-))))))
[/quote]

Der står i hegnsloven, at et hegn ikke må være højere end 1,80 m i skel - men hvis begge naboer er enige om, at det skal være 2 m, hvem skader det så, at loven bliver overtrådt? I det tilfælde kan en genbo med loven i hånden anmelde de to naboer til kommunen og spilde alle parters yid. Målet i hegnsloven er sat for at undgå, at en hæk eller et hegn skal tage for meget sol/udsyn fra en grund - men hvis begge parter er enige, er lovteksten da bedøvende ligegyldig :?

De mennesker, jeg arbejder sammen med, tjener en stor del af deres penge på at være med til at fortolke forskellige love og regler, for de færreste er altså særligt entydige. (Hvis nogen ikke kender mit job, er jeg advokatsekretær og jeg taler derfor om advokater). En stor del af denne tråd går jo også på at fortolke begrebet “én gang dagligt” eller hvor lang en weekend er.

Nå…

Jeg fik lidt dårlig samvittighed så jeg ringede og tiggede min mor. Så når min mor har været på nattevagt lørdag så kommer hun hjem til mig og sover om dagen om søndagen, før hun tager i nattevagt igen.

Hun grinte af mig og sagde jeg var pylret, men at hun da nok skulle passe på min lille pus hvis jeg gerne ville have det :slight_smile: