Hvor længe varer en akklimatisering?

[quote=Vocalisten;393358]- og dit indlæg bekræfter mig kun i, at det handler om “religion” - eller holdningsforskelle.

Det er virkelig svært - læs: umuligt - for dig at undgå at blive belemret af dyr. Hvis solsorten vælger at klatte på din bil, eller skaden vækker dig for tidligt om søndagen o.s.v., ja så skal du virkelig bygge tætte indhegninger omkring dit bosted for at undgå generne. Grotesk sammenligning, vil du mene! Hmmm…blot for at illustrere, at vi bor i et samfund, hvor vi efter min mening må acceptere, at vi ikke er alene, men interagerer med andre mennesker og deres valg. Jeg er ofte særdeles irriteret over andres børn og det legitime i, at de “har lov til” at dominere ale vegne - men sådan er det, og det lever jeg med i en accept af, at andre synes, at det er ok.

JEG synes - igen igen - at dyr skal leve frit. En hunds gøen kan måske genere mig og min kats færden hos naboer, kan måske genere dem. Jeg håber de overlever, til glæde for mine katte - jeg overlever hundenes glammen og gyldelugten fra markerne.

Alle vore handlinger drejer sig om prioriteter. Jeg prioriterer kattens frihed højt - du prioriterer dens beskyttelse fra farer højest. Farer har frie dyr altid - hvilket jo ikke gør ikke dit valg mindre rigtigt.[/quote]Ved du overhovedet hvordan katte kan være til gene for naboer?

Jeg ved ikke om du har prøvet at have en kælderskakt som altid stinker af hankattepis i sommevarmen, og konstante dyrlægeregninger for bylder og afrevne ører på dine egen katte, fordi man har en nabo, som synes deres hankat skal have lov at udleve sin kattenatur. Det er faktisk værre end gyllelugt!

Det er altså ikke acceptable gener ved at have andre mennesker omkring sig. Synes du det?

[quote=Vocalisten;393358]- og dit indlæg bekræfter mig kun i, at det handler om “religion” - eller holdningsforskelle.

Det er virkelig svært - læs: umuligt - for dig at undgå at blive belemret af dyr. Hvis solsorten vælger at klatte på din bil, eller skaden vækker dig for tidligt om søndagen o.s.v., ja så skal du virkelig bygge tætte indhegninger omkring dit bosted for at undgå generne. Grotesk sammenligning, vil du mene! Hmmm…blot for at illustrere, at vi bor i et samfund, hvor vi efter min mening må acceptere, at vi ikke er alene, men interagerer med andre mennesker og deres valg. Jeg er ofte særdeles irriteret over andres børn og det legitime i, at de “har lov til” at dominere ale vegne - men sådan er det, og det lever jeg med i en accept af, at andre synes, at det er ok.

JEG synes - igen igen - at dyr skal leve frit. En hunds gøen kan måske genere mig og min kats færden hos naboer, kan måske genere dem. Jeg håber de overlever, til glæde for mine katte - jeg overlever hundenes glammen og gyldelugten fra markerne.

Alle vore handlinger drejer sig om prioriteter. Jeg prioriterer kattens frihed højt - du prioriterer dens beskyttelse fra farer højest. Farer har frie dyr altid - hvilket jo ikke gør ikke dit valg mindre rigtigt.[/quote]

Forskellen på solsorten og katten er at katten har en ejer :wink: vildkatte er mere end velkomne hos mig, så skal de nok få en god behandling, god mad vaccination, neutralisation, behandlet eller aflivet pga. sygdom mm. Så kan de leve et stressfrit udeliv - men andres kæledyr vil jeg ikke se på min grund - om det så er katte, hunde, heste, kaniner eller kanariefugle. For mig er der stor forskel på om det et kæledyr eller et fritlevende dyr.
Hvor mange katteejere er f.eks. villige til at betale for skader deres katte laver? Jeg kender da i hvert fald til flere tilfælde, hvor katteejerne ikke kunne se det var deres ansvar, det er jo kattenes natur at løbe frit og så skidt pyt med at naboens bil skal omlakeres - men dermed ikke sagt alle med udekatte er sådan, for jeg kender også folk, der med det samme vil erstatte ting deres katte har ødelagt. Desværre tvivler jeg stærkt på de sidste er i overtal, hvilket blandt andet fører til kattens statusproblemer.
Jeg gider heller ikke andres børn medmindre de er inviteret - men de kommer så heller ikke medmindre de er inviteret…det gør deres katte :wink: Jeg er som med kattene ikke berettiget til at bestemme, hvordan deres børn skal opføre sig når de ikke er på min grund. Men ER de i mit hjem, ja så er det mine regler der gælder - både mht. børn, voksne og kæledyr.

Jeg mener stadig ikke det er et religionsspørgsmål - det ville det være hvis jeg var imod fritløbere punktum. Men jeg er ikke imod fritløbere. Jeg er imod fritløbere, hvor omgivelserne ikke er egnede til dem. Det er noget andet. Jeg er f.eks. også vild med tanken om “vilde heste” - men ikke i byerne. Men det er da fantastisk at se sådan en flok i deres rette element. Men ok, der må vi så enes om at være uenige og så kan du så kalde det religion :slight_smile: Tja, jeg ved ikke om jeg prioriterer sikkerhed højest. Jeg mener jeg prioriterer mine kattes trivsel højest. Hvis mine katte ikke trivedes med det liv de har nu, med adgang til haven, så ville jeg omplacere dem til et sted de kunne løbe frit. Men mine katte er valgt ud fra den måde jeg bor på, hvor det ikke er muligt at have fritløbere og derfor passer de til min livsstil.

Til Sheer: Nej det synes jeg ikke. Jeg synes, at alle hankatte, som skal have adgang til det fri, bør neutraliseres.
Til Nevadaisy: Igen: Religion. For mig er der ingen forskel på solsorten og katten, thi jeg synes at ingen dyr bør have en ejer i den forstand, at en ejer kontrollerer dets liv. Som sagt ønsker jeg ikke, at kæledyr skal straffes, fordi de ikke er “vilde-fritlevende” dyr.
Men jeg kan godt lide dine formuleringer, der er bare nogle områder, hvor vi ikke agerer ens.
Jeg er også irriteret over børns dominans, når de ikke er på min parcel: når jeg er på en dyrt betalt restaurant, når jeg prøver at forberede mig på et møde i en bus, når et timelangt hyleri trænger ind over min hæk, mens jeg forsøger at sove længe. Den slags kan - ligesom kattens adfærd - heller ikke styres, men kan være til stor gene. Det hører imidlertid med til det at leve i et samfund med andre, der ikke har samme holdninger til ting - i dette tilfælde børneopdragelse.
Personligt har jeg hængt æggebakker i en snor over naboens Mercedes-køler i hans carport, for at forhindre kattene i at skade hans lak - og det virker. SKULLE der alligevel ske noget, ja så skal jeg selvfølgelig nok hive tegnedrengen frem:)
Så lad os kalde det noget andet end religion, hvis det er en anstødssten - er divergerende holdninger bedre? :tihi:
Du mener, at du prioriterer dine kattes trivsel højest. Nøjagtig det samme gør jeg… så deeet…