Der er kun EN langhårs race nemlig perser, men hvor lang pels i cm er deres pels imellem(som voksen) på forholdsvis side, mave og hale (synes tit halen er meget længere hår end resten af pelsen)
Hvor lang pels har de forskellige semi-langhårede racer.
Der er nogle katte hvor man kan sige DEN kat er semi langhåret/langhåret. Men hvor ca går cm kunne være sjovt at vide. Ved godt dommer ikke sidder med en cm mål men sidder han med en Birma med 1cm pels er det jo for kort så der må være nogle rette linier man ubevist i hoved går efter som dommer når man vurdere om pelsen er passende længde.
Kan en semi langhåret kat være FOR langhåret, f.eks fra de linier der er brugt perser i :?
Det ved jeg men kommer jeg med en mco med 1 cm lang pels på hele kroppen vil den jo få at vide dens pels er alt for kort. Så der må jo være en grænse man ubevist går efter når man som opdrætter eller dommer står og vurdere om katten har en passende pels længde i forhold til dens race
Jeg har aldrig hørt om, at der skulle være en specifik minimumsgrænse for pelslængde.
Kommer man med en MCO med en pelslængde på én cm, så er den jo korthåret, og så har jeg svært ved at forestille mig, at den er ægte. Hvis den skulle være ægte, så skulle der jo bevidst gennem generationer være avlet på MCO’er med kortest mulig pelslængde, og det tror jeg altså ikke, at der er nogen, der gør.
netop men er den også det som 2,3,4,5,6 og 7 cm. De ekstreme tilfælde som en cm er er jo korthåret. Står den i 15 cm i hele pelsen er den jo ikke semilanghåret men ekstrem lang
derfor man må have en ide om hvormange cm man ca er over før katten er semilanghåret og ikke en korthårs kat der bare står i vinterpels. Valgte bevist 2 eksempel hvor ALLE vil sige katten er korthåret og urealistisk langhåret;)
[QUOTE=tzari;768322]netop men er den også det som 2,3,4,5,6 og 7 cm. De ekstreme tilfælde som en cm er er jo korthåret. Står den i 15 cm i hele pelsen er den jo ikke semilanghåret men ekstrem lang
derfor man må have en ide om hvormange cm man ca er over før katten er semilanghåret og ikke en korthårs kat der bare står i vinterpels. Valgte bevist 2 eksempel hvor ALLE vil sige katten er korthåret og urealistisk langhåret;)[/QUOTE]
Semilanghår kan jo altid kendes på at halen er langhåret uanset pelslængde på kroppen.
[QUOTE=tzari;768322]netop men er den også det som 2,3,4,5,6 og 7 cm. De ekstreme tilfælde som en cm er er jo korthåret. Står den i 15 cm i hele pelsen er den jo ikke semilanghåret men ekstrem lang
derfor man må have en ide om hvormange cm man ca er over før katten er semilanghåret og ikke en korthårs kat der bare står i vinterpels. Valgte bevist 2 eksempel hvor ALLE vil sige katten er korthåret og urealistisk langhåret;)[/QUOTE]
Som nævnt er 15 cm ikke urealistisk langhåret, hvis man f.eks. tager halehårene Diego har 20 cm lange hår der…
Det handler ikke om pelslængden når man adskiller semilanghår og langhår - men om hvor på kroppen katten er langhåret…
[QUOTE=Eife;768330]
Det handler ikke om pelslængden når man adskiller semilanghår og langhår - men om hvor på kroppen katten er langhåret…[/QUOTE]
Men selv en perser er mere korthåret på skulderpartiet end henover ryggen fx
Og der er også stor forskel på pelslængden på perserne…
Min Brian får for eksempel nok aldrig den der laaaange pels, som svajer i vinden, når man kommer med katten på udstillinger (det ser lidt godt ud med sådan en pels!)…
Thane er så ganske afgjort en “korthåret maine coon” - der mangler i den grad faner og den slags… men det var jeg næsten klar over ville være tilfældet. Hans farfar har direkte fået at vide på udstilling at han er for korthåret! Thanes far er da også temmelig korthåret, mens at han mor er helt almindelig i pelslængde…
Og vi taler altså renracet maine coon her! ikke noget ups-halløj eller lignende…
Ann - Ja, jeg ved det. Men det er vel ikke det man direkte stiler efter at de skal have? (for så har jeg da seriøst misforstået noget) Som man mener de skal være tydeligt hos MCO osv…
Maine coon siger man skal have en “shaggy pels”, dvs uens i længden over hele kroppen… der tales ikke specifikt om at pelsen skal være kortere på skulderpartiet…
Perseren ser man helst har ens længde, men opdrættere har forlængst erkendt at det er umuligt at opfylde… og man ser det faktisk ret tydeligt på de allerfleste billeder af persere, hvis altså ikke de er helt nyvaskede og fluffet godt op
[QUOTE=Ann K;768343]Maine coon siger man skal have en “shaggy pels”, dvs uens i længden over hele kroppen… der tales ikke specifikt om at pelsen skal være kortere på skulderpartiet…
Perseren ser man helst har ens længde, men opdrættere har forlængst erkendt at det er umuligt at opfylde… og man ser det faktisk ret tydeligt på de allerfleste billeder af persere, hvis altså ikke de er helt nyvaskede og fluffet godt op ;)[/QUOTE]
Okay, for jeg mente nok at man havde forskellige mål… Om det så er muligt at opfylde… :høhø: Det er jo samme gen, så man kan kun arbejde inden for den variation der er…
Synes det er misvisende det ikke er pels LÆNGDE men forskel i længde der afgøre om racen er langhåret eller semi. Men kan se jeg havde ret i en semi langhåret godt kan være for “korthåret”.
Det er måske derfor at TICA og CFA begge har valgt bare at holde adskillelsen som Langhåret og Korthåret meget lettere at administrere…
Personligt synes jeg da også at somali er lidt for korthåret - især sammelignet med tidligere tiders pelslængde… Og jeg har af og til (læs; ofte) ualmindeligt svært ved at se det langhårede hos en Balineser/javaneser (for at bruge de gamle betegnelser), hvis da ikke lige det er fordi halehårene er lidt for lange i forhold til de korthårede eksemplarer…
Giver egentlig også bedre mening med 2 opdelinger nu en semi langhåret godt kan og må være længere pelset end en langhåret. Har nemlig også nogle gange set semi racer af forskellige racer jeg undres over VAR semi langhårede og ikke korthårede
[QUOTE=Ann K;768343]Maine coon siger man skal have en “shaggy pels”, dvs uens i længden over hele kroppen… der tales ikke specifikt om at pelsen skal være kortere på skulderpartiet…
[/QUOTE]
Det synes jeg nu altså der gjorde, og havde ret… FIFe standarden for MCO siger
Short on head, shoulders and legs, becoming gradually longer down the back and sides, with long, full shaggy baggy trousers on the hind legs and belly fur. A frill is expected.
Okay… så huskede jeg forkert Det samme siger standarden for øvrigt også i andre forbund… (så meget for min hukommelse )
Men, der er jo stadig forskel på det der “kort”… for det er jo ikke ønskeligt, at pelsen skal være så kort som på en korthårskat… og på nogle individer er “kort” derfor måske 4 cm længde, mens det på andre er7 cm…
Nu har jeg lige målt Arthurs pels… Han er jo en Langhåret Orientaler…
Midt på ryggen er pelsen 4 cm, og på halen hvor den er længst på ham er hårene ca 8,5 cm lange… Og det lyder måske ikke af ret meget. Men sammenlignet med en korthåret orientaler, så er det pææænt langt… :høhø: Sammenlignet med Eife’s Diego med sine 20 cm’s halehår… WoooW!
[QUOTE=Ann K;768427]Okay… så huskede jeg forkert Det samme siger standarden for øvrigt også i andre forbund… (så meget for min hukommelse )
Men, der er jo stadig forskel på det der “kort”… for det er jo ikke ønskeligt, at pelsen skal være så kort som på en korthårskat… og på nogle individer er “kort” derfor måske 4 cm længde, mens det på andre er7 cm…[/QUOTE]
Det er jo det… Og kort er jo også relativt i forhold til hvad kattens længde på resten af kroppen er… (som du skriver med de hhv. 4 og 7 cm som eksempel)
Jeg har altid ment at de eneste “ægte” semilanghårs racer er faktisk dem der er korthårs racer men i en variant hvor de har en LÆNGERE pels. Bemærk - Somalien er f.eks en
Abyssinier med LÆNGERE pels ( i.e. ikke med LANG pels). En Somali skal ikke været langhåret på samme måde som f.eks en perser eller en Birma eller en Maine Coon eller
en Skovkat. Også selv om Ann gerne vil have det :klapper:
Jeg vil gerne have rimelig pels på mine somalier - men ALDRIG en kæmpepels som vi så i gamle dage især på de Amerikanske linier - her var kattene mere perser i pelsen en somali og havde ingen farve eller ticking
Så vidt jeg har forstået har man faktisk nu fundet mere end ET langhårsgen. Om forskellen mellem langhårsgen kan have indflydelse på pelslængden og distributionen af pelsen ved jeg ikke. Men ellers har det jo nok en del med selektion at gøre. F.eks. har jeg oplevet at hvis jeg bruger meget abyssinier i mine somali linier så får jeg ofte dårlig pels ( manglende pels og ofte en forkert type pels) på halen på mine somalier fra de linier.
Men for at svare direkte på spørgsmålet der blev stillet så findes definitionen “semilanghår” KUN i FIFe og her må man sige at det er racen der placerer katten i enten semi eller langhår. Ikke længden af pelsen. Og det betyder i praksis at der kan være “semilanghårskatte” der har mere pels en “langhårskatte” :klapper: