Hvor mange er for mange?

[quote=pietzel;509553]Jeg bor på 53 m2 snart med 20 m2 løbegård i haven…

Hvor mange katte ville i anbefale mig?

Jeg har selv regnet mig frem til max 8, lyder det fornuftigt?[/quote]
hvis du læser mit indlæg, så får du svaret…det kommer an på…og så har jeg listet mine kritier op

PS…jeg havde 2 dengang jeg havde lejlighed som din…

Hilsen Heidi

[quote=pietzel;509553]Jeg bor på 53 m2 snart med 20 m2 løbegård i haven…

Hvor mange katte ville i anbefale mig?

Jeg har selv regnet mig frem til max 8, lyder det fornuftigt?[/quote]

Tror altså både at misserne og jeg ville blive tossede hvis vi skulle være så mange på så lidt plads :høhø:

Vores lejlighed er meget praktisk indrettet og vi har ingen børn. Jeg kommer frem til 8 fordi jeg har læst et sted at man skal regne med ca. 6 m2 plads per kat. Jeg har 2 huskatte i forvejen men skal have anskaffet mig en kat mere snart. Jeg tror heller ikke selv, at jeg ville kunne holde det ud med 8 katte. På den anden side er jeg hjemme hele dagen og kattene er alt hvad jeg har :wehuu:

Vi får se :stuck_out_tongue:

Ja, vil også sige at 8 er liiige rigeligt på den plads. 2-3 katte, selv hvis de enes godt, er det jeg ville ønske at have på den plads :slight_smile:

6 kvm er nok det plads en kat minimum skal have på f.eks. internat eller lign. for at trives :slight_smile:
Når vi snakker om at gå flere sammen, så skal de efter min mening og erfaring have noget mere end det :slight_smile:

[quote=pietzel;509553]Jeg bor på 53 m2 snart med 20 m2 løbegård i haven…

Hvor mange katte ville i anbefale mig?

Jeg har selv regnet mig frem til max 8, lyder det fornuftigt?[/quote]

Personligt ville jeg aldrig have 8 katte på så lidt plads…
6 kvm pr kat er IMO alt alt for lidt… :thumbdown:

Og bare fordi du har regnet dig frem til at du - efter de udregninger - kan have 8 katte, er det jo ikke ensbetydende med at du skal have 8, eller at de vil trives med dette…
På den plads du har, vil jeg sige max 4… men det hele afhænger jo af kattene som skal bo sammen og trives sammen…

[quote=pietzel;509553]Jeg bor på 53 m2 snart med 20 m2 løbegård i haven…

Hvor mange katte ville i anbefale mig?

Jeg har selv regnet mig frem til max 8, lyder det fornuftigt?[/quote]

-what

Det ved jeg så ikke, hvor du har læst, at man skal “regne med”?
FIFe har nogle minimumsregler, hvor avlskatte går adskilt fra familiebeboelse, er det dem du tænker på?

I en lejlighed som din vil jeg anbefale max 3 katte.
Alle, også katte, har ret til lidt “luft” fra hinanden.

Du har for mange den dag du ikke kan fordele dem med 2-3 stk i hver aflukke og dermed periodevis eller hele tiden skærme dem mod flokkens magt heraki.

Her er syv katte og en hund, på vores 131 m2 og jeg skal abselut ikke have flere, om der så er plads til det. Jeg sætter pris på at kattene kan gå hen et sted og være i fred, hvis dette ønskes…

Jeg synes så ikke at man skal sige jeg skal have så og så mange katte grundet der er plads til det. Man skal tænke på kattene og ikke sig selv.

Hmm… må vidst have manden til at lave de døre han har fået ødelagt håndtaget på :tihi:

Efter min mening bør man altid have så meget plads, at en kat med behov for afstand til de andre katte, i perioder kan trække sig tilbage. Vores små 70 kvm er passende til vores 5 katte - Min gamle/ældste kastrat får fra tid til anden nok af især de to ungkattes selskab …Så søger hun lidt væk. I dagperioderne søger hun ind i min seng, da vores soveværelse ikke er så eftertragtet af de andre om dagen.

Det er godt nok en hård tone nogle af jer holder herinde, men jeg går ud fra at i mener det godt. Jeg har haft katte i ca 25 år og min Hustru i 40 år, så vi kan sagtens gennemskue om vores “børn” har det godt både fysisk og psykisk. Min hensigt med spørgsmålet “Hvor mange er for mange ?” var ikke at blive taget i skole som en anden teenagetøs, bare lige at høre andres mening, og jeg takker endnu engang for dem der gennemskuede dette og delte deres med mig. venlig hilsen FætterFyren :wink:

Udover, at jeg bestemt ikke synes, 8 er fornuftigt, så skal du tænke på, at en del katte ikke vil ud, når det er koldt/vådt og dermed kan du ikke regne de 20 m2 med som “kattebeboelsesområde” :slight_smile:

Jeg har et 66 m2 meget kattevenligt indrettet (i højden) hus med 36 m2 indhegnet terrasse og et absolut max. på 5 voksne katte - gerne kun 4 :slight_smile:

Jeg har 1 kat gående på 120 m2, men ville godt have haft 2 stks.

Hvornår mange katte bliver for mange, må være et spørgsmål og kattens trivsel, ejernes tålmodighed og pengepung. Vi har meget delte meninger om hvad der er godt/skidt fordi vi jo som udgangspunkt sætter os selv i stedet med de midler vi har.

Jeg ville ikke selv have flere end to katte, men det har noget med MIG at gøre. Jeg har kun råd til at have to katte, med to katte ville jeg have råd til dyreforsikringer, mad og pleje og ville have to arme til at favne de to katte - jeg kan ikke rumme mere.

Men nu har jeg så kun 1, fordi det er hvad vi må have i vores ejendom.

Til gengæld har jeg 6 børn, det er der også nogen der synes er for mange:tihi:

Men nu er der så kun 3 hjemmeboende tilbage, de andre er blevet voksne.

Vi bor i et gammelt hus på 275 kvm fordelt på 3 etager. Vi har 4 indekatte og 2 hunde. det fungerer rigtig fint. Vi har haft 5 katte, men Bitten (kat nr 5) lavede så meget uro i flokken, at det var bedst for alle, at hun fik en ny familie.

Så hos os er 4 katte passende, trods de mange kvm. :slight_smile:

Nja… jeg tror snarere at du skal over i en forklaring om at rigtig mange af “os” efterhånden har set lidt for mange helt urealistiske forventninger til kattehold… lidt for mange uovervejede anskaffelser og lidt for mange uigennemtænkte forestillinger om kattes behov :slight_smile:

Jeg tror at det er Vivi, som plejer at sige, at det kan være for meget med to katte i et palads, hvis de to katte ikke kan fordrage hinanden!
Omvendt kan man have forbløffende mange katte på meget lidt plads, hvis der er tale om rolige katte, som trives i hinandens selskab og pladsen/hjemmet i høj grad er indrettet til kattene…
Og jeg er rørende enig…

At sidde og beregne, hvor mange katte man kan have på en given plads giver ingen mening for fx mig… Jeg bor småt - og har pt 6 katte. Det er rigeligt!
Og går da kun godt, fordi det er en fasttømret flok med et klart hieraki… trods at der er store forskelle i alder og dermed aktivitetsniveau.
Jeg har prøvet at have en kat som ikke kunne leve i en større flok… ikke en god situation for nogen. Det var rent ud sagt synd for os alle! Denne ene kat kunne du have placeret i et palads sammen med vores lille forsvarsløse abypige… hun ville stadig have fundet aby’en og slået hende ihjel!!!
Katten blev omplaceret…

Som sagt har vi pt 6 katte… Vi har dog ikke 6 katte, som lever sammen… men 5 katte i en gruppe og en enkelt, der lever alene - dog introduceres han stille og roligt til de 3 yngste af kattene…
Vi har nemlig to gamle drenge, som IKKE skal udsættes for stress og jag fra en ung psykisk og fysisk stærk tidligere avlshan!
De to gamle klamrer sig til deres tidligere ry og rygte med det yderste af deres kløer og dette respekteres faktisk af de øvrige tre, der altid har været vant til at bøje af for de to drenge…
Når mine to gamle drenge ikke er her længere, vil den unge hankastrat naturligvis blive introduceret til et liv som fuldgyldigt medlem af flokken :slight_smile: Men indtil da lever vi med et zoneopdelt hus…

Det er sådan nogle overvejelser, som “vi” ikke ser ret ofte hos mange af dem, som spørger om, hvor mange katte man kan have på hvor lidt/meget plads…
Og det er måske derfor at “vores” svar bliver en smule kontante…

Det har “I” sikkert, men derfor mener jeg nu alligevel godt at “man” kunne tage en lidt blødere indgangsvinkel og måske være lidt bedre til at spørge ind til baggrund etc. fremfor straks at fremture med den store formanende løftede pegefinger. At “man” for eksempel er ny på diverse internetfora er ikke nødvendigvis = total ueffen nybegynder udi det at have en eller flere katte.

[quote=Ann K;509696]Jeg tror at det er Vivi, som plejer at sige, at det kan være for meget med to katte i et palads, hvis de to katte ikke kan fordrage hinanden!
Omvendt kan man have forbløffende mange katte på meget lidt plads, hvis der er tale om rolige katte, som trives i hinandens selskab og pladsen/hjemmet i høj grad er indrettet til kattene…
Og jeg er rørende enig… [/quote]

Tja, jeg tror ikke der er ret mange, der vil være uenige i det udsagn, uanset erfaringsgrundlag.

[quote=Ann K;509696]Som sagt har vi pt 6 katte… Vi har dog ikke 6 katte, som lever sammen… men 5 katte i en gruppe og en enkelt, der lever alene - dog introduceres han stille og roligt til de 3 yngste af kattene…
Vi har nemlig to gamle drenge, som IKKE skal udsættes for stress og jag fra en ung psykisk og fysisk stærk tidligere avlshan!
De to gamle klamrer sig til deres tidligere ry og rygte med det yderste af deres kløer og dette respekteres faktisk af de øvrige tre, der altid har været vant til at bøje af for de to drenge…
Når mine to gamle drenge ikke er her længere, vil den unge hankastrat naturligvis blive introduceret til et liv som fuldgyldigt medlem af flokken :slight_smile: Men indtil da lever vi med et zoneopdelt hus…

Det er sådan nogle overvejelser, som “vi” ikke ser ret ofte hos mange af dem, som spørger om, hvor mange katte man kan have på hvor lidt/meget plads…
Og det er måske derfor at “vores” svar bliver en smule kontante…[/quote]

Hvilke overvejelser mener du mangler og hvad er din pointe med dit eget eksempel? Hvori bestod f.eks. dine overvejelser omkring nyanskaffelsen af en kat med to gamle katte, som med dine egne ord klamrer sig til deres tidligere ry og rygte med det yderste af deres kløer :?

Hej Fætter :slight_smile:
Du, nogle af os herinde er også trætte af “et par skrappe hoveder”. Jeg lukker ørerne for dem, for de kan altid fyre brok af, nogle gange på en forbløffende diskret, men hård måde.

Det bedste, du kan gøre, er at overhøre dem. De lever på opmærksomhed ved at lave ballade :thumbdown: Så det skal man bare lade være med at give dem :ok:

Der findes en rigtig praktisk funktion herinde, den hedder “Ignorér-listen”. Der er meget delte meninger om den, men ind i mellem bruger jeg den, simpelthen for at få fred for et “råbehovede” :slight_smile:

Her ville jeg have citeret Fætterfyrens indlæg, der for mig ikke på nogen måde indikerer at han eller hans kone har årelang erfaring med katte…
Der angives intet ang boforhold, katteflokkens alder eller sammensætning…
Med andre ord er oplysningerne uendeligt mangelfulde og med fare for at være ualmindelig grov, så er tonen i indlægget heller ikke noget som umiddelbart peger i retning af et “meget voksent” menneske…
Dette forum har lige været igennem en større debat om netop ansvarligt kattehold og der er (for mig) ingen tvivl om at et spm som Fætterfyrens giver anledning til at mange tænker åh nej ikke igen - og det, hvor uretfærdigt det end måtte være, afspejler sig i svarene…

Tja, jeg tror ikke der er ret mange, der vil være uenige i det udsagn, uanset erfaringsgrundlag.

Jeg ville gerne erklære mig enig med dig Malle, men jeg synes desværre at jeg ind i mellem læser noget ganske andet af de tråde, der postes herinde…

Hvilke overvejelser mener du mangler og hvad er din pointe med dit eget eksempel?

Allervæsentligste overvejelse… Hvad skal der ske med katten, hvis det ikke går?
Er man villig til at omplacere?
Kan introduktionen ske på andre måder end man oprindeligt havde tænktt?
Og andre mere eller mindre ubehagelige tanker…

Hvori bestod f.eks. dine overvejelser omkring nyanskaffelsen af en kat med to gamle katte, som med dine egne ord klamrer sig til deres tidligere ry og rygte med det yderste af deres kløer :?

Sandheden?
Jeg var stensikker på at de begge var døde (læs, aflivet) allerede i løbet af august eller september!
Og den nye kat skulle alligevel først snippes og falde hormonelt til ro, så den ville ikke skulle introduceres til mine yngre katte før tidligst i løbet af netop sent september…

Det er så (heldigvis) ikke sket… jeg har mine to gamle vakkelvorne drenge lidt endnu…
Og har derfor måtte gå over til Plan B, der faktisk var udtænkt inden jeg sagde ja til den nye kat!
Nemlig zoneopdelingen og en langsom introduktion især til vores meget unge hankastrat… Fidusen er at de to skal blive venner og brænde noget energi af sammen, så en del af presset/ønsket om leg fra min unge hankastrat, fjernes fra mine to gamle drenge…

Relevansen af mit eget eksempel er derfor at anskaffelsen af en ny kat altid bør følges ikke kun af plan A- men også plan B, C og D…
Og det ser jeg bare ikke ret tit herinde - heller ikke i Fætterfyrens oprindelige indlæg… altså omtanken og planlægningen inden den nye kat anskaffes!

Du godeste, sikke her festes :wink:

I løbet af denne tråd har jeg ikke et øjeblik været i tvivl om at Fætterfyren er et voksent menneske med i hvert fald nogen erfaring i kattehold og det tror jeg også at de fleste andre kan se, hvis de ikke har forudfattede meninger og læser hvad han virkelig skriver.

Hvor mange er for mange? Den dag du har én for mange er du ikke et øjeblik i tvivl! Men, for jeres egen skyld, håber jeg ikke at det når dertil. Mennesker generelt har nok en tendens til altid at ville skubbe lidt til grænserne for at se om man lige kan gå et enkelt skridt videre, men nogen gange er det nok sundt at lade være, når man har med levende væsner at gøre. Det er ikke op til mig at afgøre om I skal have flere katte eller ej, men “den forkerte kat” kan bringe uro i hele flokken og det kan være vanskeligt eller umuligt at komme tilbage til udgangspunktet, selv når/hvis den kat er væk igen.

I sidste ende er det selvfølgelig jeres egen afgørelse og jeres egen mavefornemmelse, der er værd at lytte til, når det handler om hvor meget flokken kan bære og det er den I skal lytte til i stedet for mere eller mindre halvhjertede råd på et katteforum :slight_smile:

Held og lykke med flokken uanset hvad I vælger :stuck_out_tongue:

Til sidst et godt råd: Når andre behandler dig som en uerfaren teenager, så tag fruen med en tur i biffen, spis popcorn og kys lidt på bagerste række og vær stolt over din pludseligt opståede ungdommelighed :tihi:

[quote=Ann K;510038]Her ville jeg have citeret Fætterfyrens indlæg, der for mig ikke på nogen måde indikerer at han eller hans kone har årelang erfaring med katte…
Der angives intet ang boforhold, katteflokkens alder eller sammensætning…
Med andre ord er oplysningerne uendeligt mangelfulde og med fare for at være ualmindelig grov, så er tonen i indlægget heller ikke noget som umiddelbart peger i retning af et “meget voksent” menneske…[/quote]

Du milde, sikke en arrogant holdning at have. Rart at vide at rummelighed og tolerance ikke er gået helt af mode.

Hvis det virkelig er så anstrengende at være tilnærmelsesvist høflig overfor nye debatører, skulle man måske overveje at undlade at svare? Sædvanligvis er der andre, der hjertens gerne vil give lidt mere nuancerede svar og hvem ved måske endda holdt i en venlig tone.

Og det hænger ikke uløseligt sammen med dine tilsyneladende lave forventninger til brugerne?

[quote=Ann K;510038]Allervæsentligste overvejelse… Hvad skal der ske med katten, hvis det ikke går?
Er man villig til at omplacere?
Kan introduktionen ske på andre måder end man oprindeligt havde tænktt?
Og andre mere eller mindre ubehagelige tanker…[/quote]

Ja, jeg kan da snildt se at et simpelt spørgsmål om hvor mange katte, der er for mange, burde have været skrevet i fortsættelsen af en lang redegørelse og handlingsplan samt udførligt personligt CV og baggrunds viden. Prøv lige at læse Fætterfyrens oprindelige indlæg en gang til - og måske med lidt mindre fordomsfulde briller på denne gang?

[quote=Ann K;510038]Sandheden?
Jeg var stensikker på at de begge var døde (læs, aflivet) allerede i løbet af august eller september!
Og den nye kat skulle alligevel først snippes og falde hormonelt til ro, så den ville ikke skulle introduceres til mine yngre katte før tidligst i løbet af netop sent september…[/quote]

Det kan godt være at du kalder det for rationelle overvejelser, planlægning og omtanke for dine gamle drenge, men det virker på mig som en utrolig kynisk og beregnende betragtning. Yderligere kommentarer hører vist ikke hjemme i denne tråd.