Hvor mange hus missere deltagere?

[QUOTE=Lai-An´s;1118690]
Men jeg jeg udstiller perser, så er det nok ikke den rigtige sammenligning :p[/QUOTE]

Netop :wink:

I kat. 2 skal man på en gennemsnitsudstilling først konkurrere med 1-2 andre katte om EX1/cert, derefter skal man konkurrere med 3-4 katte om BIV, og derefter er der sørme også ofte hård konkurrence (gerne 5-6 katte) om NOM - så ER det altså nemmere (set fra mit synspunkt), når en huskat slår 3-4-5 huskatte i én runde og bliver BIS.

Nu kender jeg heller ikke topkattereglerne for huskatte, men det lyder som om, at en huskat kan få point nærmest bare for at møde op på udstillingerne. Det kan vi andre altså heller ikke :wink:

Og nej, jeg ser ikke ned på, at der udstilles huskatte overhovedet.

[QUOTE=En forhenværende bruger;1118694]Netop :wink:

I kat. 2 skal man på en gennemsnitsudstilling først konkurrere med 1-2 andre katte om EX1/cert, derefter skal man konkurrere med 3-4 katte om BIV, og derefter er der sørme også ofte hård konkurrence (gerne 5-6 katte) om NOM - så ER det altså nemmere (set fra mit synspunkt), når en huskat slår 3-4-5 huskatte i én runde og bliver BIS.

Nu kender jeg heller ikke topkattereglerne for huskatte, men det lyder som om, at en huskat kan få point nærmest bare for at møde op på udstillingerne. Det kan vi andre altså heller ikke :wink:

Og nej, jeg ser ikke ned på, at der udstilles huskatte overhovedet.[/QUOTE]
well jeg har aldrig påstået at det er ‘nemt’ i kat 2… Tværtimod! :slight_smile: jeg mener så heller ikke der er noget galt med lidt konkurrence - det behøver ikke være nemt, selvom det er dejligt bekvemt! :slight_smile:

men jeg kan sagtens se at på de udstillinger jeg kommer på, der generelt kommer nogle racer nemmere til deres cert’er, biv osv end andre - og andre nærmest skal være lykkelig HVIS der overhovedet kan afholdes biv at slås om! Sådan ser man åbenbart så forskelligt på konkurrence :slight_smile:

Jeg bliver bare kun lidt ‘modsat’ når nogen påstår konkurrence stort set ikke er for huskatte på en Jyrak udstilling - især når påstanden kommer fra en der ikke udstiller i Jylland og slet ikke huskat på de jyske udstillinger - hvorfra kender man så konkurrence-niveauet? :S ja undskyld, men har ikke stået med en kat i pågældende klasse hvorfra kender man så konkurrence niveauet? (Jg skal ikke udstale mig om hvor nemt det er at udstille nfo på sjælland f.eks. - hvorfra sku jeg vide det?)
Det ER altså ikke sk’de nemt imho bare lige at tage sin huskat med og snuppe en bis ‘sådan’ på en Jyrak udstilling! :S

… især jeg kan undre mig over, at der bruges argumenter fra hvor mange huskatte der er på sjællandske udstilligner, når tråd som basic handler om en jyrakudstilling i Vamdrup - og med netop huskatte så synes jeg faktisk det variere enormt med hvilken konkurrence der er fra klub til klub, Jyrak der faktisk næsten altid har en pæn portion rigtig pæne huskatte præsenteret! Så at der måske kun kommer to-tre på en sjællandsk udstilling siger da intet om konkurrencen på Vamdrup udstillingen - som jo nu en gang er den TS spørger ind til.
… Og samtidig undrer jeg mig over at konkurrence KUN er antallet af katte :S
hvis du står med en fantastisk flot Maine coon som shower sig perfekt - så er antallet den skal slå mindre relevant, hvis den faktisk er bedre end dem?! Fuldstændigt som hvis der kun var en den sku slå, men den anden bare var længder foran! :slight_smile: så er konkurrencen OGSÅ hård med kun en modstander! :slight_smile: eller det er den måske ikke - så er det jo pærelet og ingen konkurrence for der er ikke ret mange katte - eller hvad?

Jeg har da heller ikke fornemmelsen af at der bliver givet noget ved dørene hos perserne, selvom de måske ikke er så mange altid? De får da næppe en bis, hvis de kommer og ligner en puffet huskat - om der så var ti, tyve eller ingen de skulle slå?! :slight_smile:

Kommer man i kat 3 med kastrat, så synes jeg faktisk IKKE konkurrencen er hård sådan ‘ift. huskat’, når jeg kigger på hvordan det har været de sidste mange gange jeg har været af sted - men det er ikke lig med at der ingen konkurrence er! :slight_smile: Jeg mener bare ikke at den på Jyrak-udstillinger er meget hårdere end hos huskatten i Jyrak! :slight_smile: faktisk så jeg ofte jeg med hankastrat i kat 3 kunne komme til ‘nemmere’ resultater end huskat - betyder det så der slet ikke er konkurrence i kat 3? Nej det mener jeg faktisk ikke - det bare en anden konkurrence.

så vidt jeg husker er der kun point til 1, 2 og måske 3 huskat ift topkat, det svinger muligvis fra klub til klub, men mener faktisk kun 2. pladsen tæller med og katten bliver kun placeret på selve udstillingen til typisk 5 - er der flere er de bare ‘efter nr5’. Racekatte får point ‘bare’ for at få sit cert - og dem er der dælme mange der bliver slynget ud til især de mindre racer! Dem kommer man dælme nemt til i MANGE racer! :slight_smile: men man får dem jo så stadig kunnhvis fortjent, men der er mange racer som ikke har nogen at slås om certet med. det er IKKE altid nemt at blive nr. 2 eller 3 huskat på en Jyrak udstilling imho, og så er der ingen point… :slight_smile:

Men det er åbenbart ikke tilladt at mene at konkurrencen faktisk kan være ganske hård hos huskatten på en jyrakudstilling, fordi de jo ‘kun skal slå 5-7 andre katte’, uanset hvor gode de katte så måtte være - point taken! :slight_smile: for jeg har jo tydeligvis heller ikke den rette race til at snakke om konkurrence…

Faktisk ser jeg dog nemt racekatte på udstillinger som i højere grad får ‘foræret’ det de kom efter end huskatte gør - så det må jo betyde at nogle racer jo faktisk slet ingen konkurrence har så? :slight_smile: det var dejligt nemt, så ved jeg da det hvis det var en ren showvinder jeg ville have, næste gang jeg skal købe kat :slight_smile:

Med en huskat tæller bis kun til topkattene med det konkurrence niveau vi har i dk hos huskattene. Med box er den mulig men MEGET svær at opnå både i klub og FD niveau. Du har INGEN chance med en nr 2 eller en nom alene.

Life is hard. Then you die.

Og det er uanset, om det er hus-eller racekatte, og uanset forbund. :høhø:

[QUOTE=En forhenværende bruger;1118694]

Nu kender jeg heller ikke topkattereglerne for huskatte, men det lyder som om, at en huskat kan få point nærmest bare for at møde op på udstillingerne. Det kan vi andre altså heller ikke[/QUOTE]

Det er vind eller forsvind :slight_smile: hvis du ikke får BIS/BOX kan du ikke rigtig bruge det til noget… jyrak er den eneste klub der giver point for nr 3 og 4 (og 5??) til topkatte listen… De tre andre klubber gør ikke… Og skal man have en chance op FD topkatte listen skal du have 5 gode resultater i jyrak, da det er den klub med flest udstillet huskatte… I de andre klubber er det ikke muligt at få nok point…

Så nej det er ikke bare lige…

Men kom dog med jeres huskatte alle sammen, hvis i mener at det er så let at få en bis…

Jamen det gjorde jeg da også - og det fik hun da også :stuck_out_tongue:

Ja, min gjorde også :slight_smile:

Han sagde dog fra da han blev ældre, så han slap for at komme med igen. Katten skal også kunne lide det :slight_smile:

Sådan udskåret i pap - med fare for at lyde vinder liderlig… :ups:

Udstiller man en huskat kan man kun bruge en 1. plads = som er nom /bis/box, for man kan ikke opnå certifikater, og derfor er der ikke noget at “komme efter”.
Og den 1. plads kommer altså ikke uden kamp.
Og hvis man skal samle til diverse toplister, så kan kun bis og box bruges - da der er skarp konkurrence.

Men skal se se det fra den anden side, så er det jo hyggeligt at udstille, og man kommer vel ikke kun for at vinde?? :stuck_out_tongue:

Næh, jeg startede jo i sin tid med huskat, og har så lige udstillet igen i Nr. Åby og Herning. Og jeg var lige så stolt over mine to 2. pladser efter Mis Bilka i Nr. Åby som jeg var over at hun blev nr 1 i Herning (og så rigtig glad for at hun vandt BIS på scenen :høhø:)

[QUOTE=Lai-An´s;1119040]Sådan udskåret i pap - med fare for at lyde vinder liderlig… :ups:

Udstiller man en huskat kan man kun bruge en 1. plads = som er nom /bis/box, for man kan ikke opnå certifikater, og derfor er der ikke noget at “komme efter”.
Og den 1. plads kommer altså ikke uden kamp.
Og hvis man skal samle til diverse toplister, så kan kun bis og box bruges - da der er skarp konkurrence.

Men skal se se det fra den anden side, så er det jo hyggeligt at udstille, og man kommer vel ikke kun for at vinde?? :p[/QUOTE]

Nu kan jeg ikke ‘delcitere’ på tabletten, men til din sidste bemærkning vil jeg sige, at indtrykket, man får af mange huskatteudstillere fra tråde som denne er, at de kun udstiller for at få en topkat - og klublisten er ikke engang godt nok, FD’s liste er den eneste, der tæller. Jeg vil da også gerne se mit navn der, men det kommer aldrig til at blive min eneste grund til at udstille og derfor har jeg meget svært ved den holdning :slight_smile:

Så misforstår du til KLUB topkattene skal du OGSÅ brugt 5xbis du KAN være heldig nogle få Box kan række men en nom kan du intet bruge til.

Andet end at være glad og stolt over katten :hjerte: :slight_smile:

Præcis :hjerte: Og det er JEG i hvert fald… Har prøvet at være på FD topkattelisten 1 gang, og forventer ikke at komme det igen… Det skal for mange ture til, og vil ikke fortsætte med at kører min kat så hårdt… Han skal også have lov at være kat :pote:

Jeg har aldrig med huskat været på udstilling nok gange på et år til at ansøge om at komme på en topkatteliste :slight_smile:

det har jeg prøvet én gang med Unni - med et par 2. pladser i mellem - og langt fra pointmæssigt til at kunne komme på listen…

men det var nu ikke derfor jeg udstillede Unni! :slight_smile:
Jeg var sådan set lige glad om hun blev nr. 2 eller 4. - jo man bliver lidt gladere når katten bliver nr. 1 - hvem bliver ikke lidt gladere for at ens kat skal på scenen :slight_smile:

men om hun blev 2,4 eller 6 - helt ligegyldet! det vigtigste ved at udstille ER nu en gang hyggen, for jeg vil til hver en tid påstå det er en anden stemning ved at udstille huskat - i hvert fald de gange jeg har haft Unni af sted :slight_smile: det ER anderledes herfra hvor jeg står :slight_smile:

Som skrevet tidligere, så har jeg udstillet huskatte MANGE år, min ældste huskat Sasha (som det startede med) hun er født 14.4.1999

Sasha har været topkat, et eller 2 år i klub og muligvis FD, kan ikke lige huske det + Årets kat i Østrig.
Snulle (Sashas datter) har været topkat i klub 7 år i træk, og et par gange mere, FD topkat, årets bedste i Østrig 3-4 år i træk og årets kat i Tyskland.
Syzett (Snulles datter) topkat i klup og FD??? :ups:
Sylvester (Snulles søn) bis/box nogle gange - tabte topkatten til Syzett

Så jeg må nok siges, at være den mest udstillende/vindende huskatte ejer i DK :tihi::tihi::tihi:

Men jeg har også rejst land og rige og den del af Europa tyndt, for at opnå disse resultater.
Og ja - nogle bis har været fremmøde bis (specielt Tyskland) Men jeg har godt nok også fået en del vidt forskellige resultater.
På udstilling i Tjekkiet blev Snulle den ene dag nr 8 ud af 8 hunner - dagen efter blev hun nr 1, samme modstandere, men en anden dommer.

Jeg har altid udstillet mine huskatte sammen med perserne, derfor har vi også været i så mange lande.
Og som pointsystemet er nu til FD topkat, så kan man kun bruge danske resultater, netop fordi så mange katte ligger så tæt pointmæssigt.

Og NEJ - vi (tror jeg taler for alle udstillere af huskattene) udstiller ikke kun for at få topkatte.
Men da en DSM titel og årets kat er den eneste “titel” vi kan opnå, så hvorfor ikke - vi betaler jo også 250 hver gang vi udstiller.
Og hvis man nu er inde i en god stime men gode resultater, så tilmelder man da. Det gør man jo også når man har en racekat… Der er vi ikke en snus forskellige.

Og vi alle har samme passion: kattene - og så for man bare så mange oplevelser og lærer mange mennesker at kende - og så er det ikke vigtigt om katten bliver nr 8 eller nr 1:)

[QUOTE=PiaB;1119086]d
Jeg var sådan set lige glad om hun blev nr. 2 eller 4. - jo man bliver lidt gladere når katten bliver nr. 1 - hvem bliver ikke lidt gladere for at ens kat skal på scenen :slight_smile:

men om hun blev 2,4 eller 6 - helt ligegyldet! det vigtigste ved at udstille ER nu en gang hyggen, for jeg vil til hver en tid påstå det er en anden stemning ved at udstille huskat - i hvert fald de gange jeg har haft Unni af sted :slight_smile: det ER anderledes herfra hvor jeg står :)[/QUOTE]

Jeg er helt enig :slight_smile:

(min pointe før var egentlig også at jeg aldrig har jagtet en placering på en topkatteliste, det har slet ikke været med i mine overvejelser - det var bare hygge og masser af ros til ens dejlige kat :smiley: Jeg glemmer f.eks. aldrig hvor imponeret Annelie Persson var over Meas pels. “Top top disko kula!” blev der skrevet og det er den slags der stadig varmer for mig… Ikke at hun også blev BIS den dag. Men jeg bliver da også glad når en af mine katte har vundet! Uanset race eller huskat, for det betyder jo at andre også kan se hvor fantastisk lige MIN kat er :høhø:)

Hvis jeg kun udstillede for at få en topkat havde jeg da ALDRIG slæbt Fjummer og Kyrie med på udstilling eller nærmet mig en eneste hobbyudstilling LOL Men som nævnes er topkat og DSM ENESTE titel vi kan få med huskat så er den da lidt sjov og så er det da træls at høre hvor LET det er at udstille huskatte når eneste man kan opnå af titel faktisk ER hundesvært og den helt høje dvs FD topkat faktisk kræver man har 5 “Jyrak” Bis´er, da de andre klubber tit har et lavere count . Det er altså begrænset hvor mange jyrak udstillinger der er på et år når du skal placere dig i 5 af dem ikk :wink: Hos racekattene kan katten blive supreme uden en eneste gang at ramme en modstander, hvis race og farve er sjælden nok. Nok derfor vi reagere på i mener vi har det alt alt alt for let…

Huskattene kan nu også godt få SW og WW som titel… :slight_smile:

Ja selvfølgelig kan de det:D
Den eneste titel “jeg mangler”, og som vi desværre ikke får æren af at opnå :ikkemig:

Jeg havde mest tanke på debatten om point og topkatte :tihi: