Hvor mange kg mad om ugen spises der?

[quote=skeem;320039]Jeg køber på den engelsk hjemme side der har de 100 g poser ( har tibud nu 10 og du for 2 gratis ) almo natur er i små dåser jeg har også købt alplaws vådfoder det er rigtig godt. Hvis hun er kræsen så kunne du købe de små sheeba der er ren kød i ( mine ELSKER dem ) der findes 4 varianter dem syntes jeg du skal prøve …
Jeg har købt denne gang på zooplus orijen, aplaws og alcana som tørfoder og blander dem … både fisk og kød så de for lidt forskellig smag ( min dyrlæge syntes det er godt at blande fisk og en kød blandning så de for variert) jeg har fodert nu med ziwipeak, men har fået af vide fra mange den bliver svære at få så nu har jeg den blandning her …
Syntes det er så rysten at man kan finde ud af hvor få dyrelæger som ved noget om foder og man kan finde ud af hvem der underviser dem i er ernæring og det er de foder firma ikke mærkelig det kun er de foder der er hos dyrlægen…[/quote]

Heldigvis plejer de ikke at være kræsne - Den ene kan som sagt bare ikke holde dåsemad i sig, hun æder som en gal, og kaster op 2 min. efter. Posemad holder hun i sig. Underligt.

Jeg vil i hvert flad kigge på andet vådfoder næste gang jeg skal bestile det hjem. :slight_smile:

Sjovt, jeg har også en pose Ziwipeak, men det er de ikke just interesseret i. Jeg troede de ville blive lykkelige, men næææ nej. Tossede misser. :tihi:

Tusinde tak for tip med vådfoder. :thumbup:

[quote=Kimilla;320198]Heldigvis plejer de ikke at være kræsne - Den ene kan som sagt bare ikke holde dåsemad i sig, hun æder som en gal, og kaster op 2 min. efter. Posemad holder hun i sig. Underligt.

Jeg vil i hvert flad kigge på andet vådfoder næste gang jeg skal bestile det hjem. :slight_smile:

Sjovt, jeg har også en pose Ziwipeak, men det er de ikke just interesseret i. Jeg troede de ville blive lykkelige, men næææ nej. Tossede misser. :tihi:

Tusinde tak for tip med vådfoder. :thumbup:[/quote]

DU kunne jo blande lidt dampet kylling i så hun bliver tvunget til at tygge lidt… Vi fik et rigtig godt tip fra dyrlæge pak kylling med skind i staniol dryp et par dråber vand på luk foliet sammen og bag det på ca 190 grader lad kyllingen ligge i folien til det er helt koldt og nu har du lækker kylling med sky til misserne… det er et hit her hjemme jeg gør det samme med fisk at dampe på den måde. Han siger dyrelægen ved at koge det mister det smag og mange gode vitaminer og andet forsviner …

Og tusinde tak for jeres svar til jer som har skrevet siden mit sidste kig her inde. - Super fedt i gider bruge tid på det. :slight_smile:

Super smart at dampe kylling. Måske man også kunne smide det i sådan en, stegeso eller hvad de nu hedder.

Ja kogt torsk har jeg prøvet at give dem nogle gange, det hitter dem ikke rigtig. Men voæ prøve det andet en dag som du skriver her. - Ville være dejligt at kunne servere dem noget fisk ind i mellem også. :smiley:
Hvor lang tid giver du kylling, og evt fisk? :slight_smile:
TAK! :thumbup:

Jeg vil kan se at Buster har spist ca. 10 kilo tørkost på ½ år, det giver ca. 400 gram om ugen. Primært Sanabelle Light, men også andet tørfoder. Det andet tørfoder bliver brugt som godbidder og i leg (Jeg kaster tørfoder-stykkerne rundt i stuen og han fanger dem)
Derudover får han ca. 400 gram vådfoder om ugen. Og får jeg fisk får han et lille stykke af det råt - men det har været frosset.
Buster sulter bestemt ikke, og har altid adgang til tørfoder. Han har dog ingen madskål, istedet er tørfoderet i en foderbold og andre steder hvor han skal arbejde lidt for at få noget at spise.
Og lidt OT: I dette halve år har Buster tabt sig ca. ½ kilo, hvilket bestemt har været godt for ham, da han var blevet lige lovlig kraftig.

[quote=Mega;320048]Jeg bruger 60-70 kg. tørfoder (ad libitum) på 1 mdr. til ca. 20 katte.
Derudover får mine egne katte 13 vådfoder en gang i døgnet og de 7 “vildmisser” en dagkylling hver.

Det giver iflg. min kugleramme for tørfoderets vedkommende ca. 10,5 kg. for 3 katte om måneden, så jeg synes, dit forbrug lyder ret normalt, måske endda noget i underkanten, hvis du ikke også giver vådfoder.

Jeg har aldrig skelet til den vejledende dosering på poserne.[/quote]

Jeg går normalt heller ikke så meget op i hvad der står på poserne. Men desværre er den ene af pigerne noget for stor. 9 kg, og dyrlægen så hende gerne tættere på de 7 kg. :ups: Så har været nødt til at tænke noget ekstra over det. De 2 andre er fine, den ene lidt for rundt nu. Men efter de 2 piger begyndte at tage lidt for meget på, så tænkte jeg at en vejning af maden vidst var på sin plads, for at så hvad de egentlig spise i alt. Om jeg gav dem for meget… - Men måske de bare bliver lidt runde på hofterne, fordi de ikke er så meget ude i deres have mere som de var i sommers…

Tak for svar og du gad bruge din tid. :slight_smile:

[quote=Kimilla;320203]Super smart at dampe kylling. Måske man også kunne smide det i sådan en, stegeso eller hvad de nu hedder.

Ja kogt torsk har jeg prøvet at give dem nogle gange, det hitter dem ikke rigtig. Men voæ prøve det andet en dag som du skriver her. - Ville være dejligt at kunne servere dem noget fisk ind i mellem også. :smiley:
Hvor lang tid giver du kylling, og evt fisk? :slight_smile:
TAK! :thumbup:[/quote]

Jeg bager kyllingen ca 45-50 min (kylling filet /andet i den str) ( jeg plejer at købe dem der er kort dato på så er det billig mad til misserne)
Fisken ca 15 - 20 min det kommer lidt an på tykkelsen…

Jeg bager på varm luft ovn. Har også prøvet med lidt okse kød til dem en gang og det skal prøves igen for det var også et hit. :øhmm: sider og tænker man må kunne det samme med lammekød , tro det er næste forsøg her hjemme til dem.
De har haft mange andebryst på tilbud her efter jul og der har jeg gjort det samme som med kyllingen , det kan du også gøre.
En god måde at gøre på hvis de ikke er så vilde med rå kød. Min bengal er vild med det rå , men min birma:thumbdown: det er kun rå lammekød

[quote=skeem;320208]Jeg bager kyllingen ca 45-50 min (kylling filet /andet i den str) ( jeg plejer at købe dem der er kort dato på så er det billig mad til misserne)
Fisken ca 15 - 20 min det kommer lidt an på tykkelsen…

Jeg bager på varm luft ovn. Har også prøvet med lidt okse kød til dem en gang og det skal prøves igen for det var også et hit. :øhmm: sider og tænker man må kunne det samme med lammekød , tro det er næste forsøg her hjemme til dem.
De har haft mange andebryst på tilbud her efter jul og der har jeg gjort det samme som med kyllingen , det kan du også gøre.
En god måde at gøre på hvis de ikke er så vilde med rå kød. Min bengal er vild med det rå , men min birma:thumbdown: det er kun rå lammekød[/quote]

Tusinde tak. Det skal helt klart snart prøves. Vil på jagt efter kylling til dem, det kan de alle sammen lide. :slight_smile:
Råt kød af både kylling, oksekød er de alle 3 også vilde med. (I perioder) så det får de også ind i mellem. :slight_smile:

Jeg takker igen. - Nu er der nye retter til misserne snart. Mums håber jeg de siger - Tak! :slight_smile:

[quote=Kimilla;320212]Tusinde tak. Det skal helt klart snart prøves. Vil på jagt efter kylling til dem, det kan de alle sammen lide. :slight_smile:
Råt kød af både kylling, oksekød er de alle 3 også vilde med. (I perioder) så det får de også ind i mellem. :slight_smile:

Jeg takker igen. - Nu er der nye retter til misserne snart. Mums håber jeg de siger - Tak! :)[/quote]

Men husk det skal være helt koldt når du tager det ud af folie så ligner det kattemad med gele …

Vægten plejer at stabilesere sig, når man erstatter noget af tørfoderet med våd/rå mad.

Hvis jeg var dig, så ville jeg forsøge med diverse varianter af vådmad, det kan jo være et tilfælde at det ‘kun’ er nogle mærker hun kaster op …Har du prøvet LUX fra Aldi ??

Giv endelig osse et dagligt tilskud af rå mad ( kød/fisk/fjerkræ ). Kattens tænder og fordøjelse er skabt til rå mad …Jeg kunne ikke drømme om, hverken at dampe eller koge kylling eller fisk til mine tøzer, de har SÅ godt af at spise det råt, og de elsker det.

Jeg har aldrig kendt til vægtproblemer på mine katte. de har tørfoderet ( Royal canin ) stående 24/7, men det udgør kun ca 20-25% af deres foder, resten bliver dækket ind af vådt og råt !

Super smart - Skal jeg helt klart prøve snart. :slight_smile:

de har tit i lidl, fakta og rema de kylling stykker med skind på billigt der så hold øje der.

[quote=Alice;320215]Vægten plejer at stabilesere sig, når man erstatter noget af tørfoderet med våd/rå mad.

Hvis jeg var dig, så ville jeg forsøge med diverse varianter af vådmad, det kan jo være et tilfælde at det ‘kun’ er nogle mærker hun kaster op …Har du prøvet LUX fra Aldi ??

Giv endelig osse et dagligt tilskud af rå mad ( kød/fisk/fjerkræ ). Kattens tænder og fordøjelse er skabt til rå mad …Jeg kunne ikke drømme om, hverken at dampe eller koge kylling eller fisk til mine tøzer, de har SÅ godt af at spise det råt, og de elsker det.

Jeg har aldrig kendt til vægtproblemer på mine katte. de har tørfoderet ( Royal canin ) stående 24/7, men det udgør kun ca 20-25% af deres foder, resten bliver dækket ind af vådt og råt ![/quote]

Skal også til at give dem vådfoder noget ofter, snakkede mig og kæresten også om igår. Han mente også Amidale ville blive glad for det valg. :tihi:

Råt får de faktisk ret tit - Når vi står og laver mad kommer de og fedter, så får de kylling eller oksekød. - Lidt stegt kød får de også, selv om det ikke er det bedste… :ups:

Klart råt er klart bedre end kogt eller dampet. Men jeg tænker, det må da give lidt mere end intet, når de i perioder ikke gider råt. - Prøves skal det i hvert fald. - Det rå vil de stadig få. :slight_smile:

Ja her udgør tørfoder jo største delen af deres kost, kan godt se det måske er synderen. - I hvert fald glæder jeg mig til at skifte over på Orijen og Acana. Og så skal de have mere våd foder, kan jeg godt se.

Tak for svar. :thumbup:

Det vil jeg gøre - Tak for hjælpen igen. Sætter jeg virkelig pris på! :thumbup:

[quote=Kimilla;320221]Skal også til at give dem vådfoder noget ofter, snakkede mig og kæresten også om igår. Han mente også Amidale ville blive glad for det valg. :tihi:

Råt får de faktisk ret tit - Når vi står og laver mad kommer de og fedter, så får de kylling eller oksekød. - Lidt stegt kød får de også, selv om det ikke er det bedste… :ups:

Klart råt er klart bedre end kogt eller dampet. Men jeg tænker, det må da give lidt mere end intet, når de i perioder ikke gider råt. - Prøves skal det i hvert fald. - Det rå vil de stadig få. :slight_smile:

Ja her udgør tørfoder jo største delen af deres kost, kan godt se det måske er synderen. - I hvert fald glæder jeg mig til at skifte over på Orijen og Acana. Og så skal de have mere våd foder, kan jeg godt se.

Tak for svar. :thumbup:[/quote]

Har du prøvet at give dem rå fisk ??..Mine får rå skrubber ( med ben og betræk :-)) klippet i kvarte en gang om ugen ( mindst ) det er en fantastisk tandbørste. Et måltid om dagen består af råt kød her i vores hjem, og kattene elsker det - Morgen og aften får de diverse former for vådt mad ( Feline Porta / Applaws / Animonda / Sheeba og sandelig osse Uummm fra whiskas )

Her får missen tørkost efter den andbefalede mængde bag på foderposen. Hun er ikke overvægtig men har det dyrlægen kalder tildens til at blive det.

En pose med to kg holder omkring en måned måske lidt længer nu hvor jeg måler mængden.

Rå fisk har jeg faktisk aldrig prøvet at tilbyde dem, kunne være jeg også skulle prøve det med tiden. :slight_smile: Og klart et stort stykke råt kød/fisk er en dejlig tandbørste, nogetd er ville være super for mine. :slight_smile:

“Nogen” -høhø herhjemme har ikke helt forstået, hvorfor jeg absolut skal fornærme “nogen” med at servere rå kylle-filet. Nøj nogle øjne der bliver sendt! :S En smule hk. oksekød gider man godt, men KUN hvis det IKKE serveres i skålen…!

Ellers er alt der hedder vådfoder et stort hit herhjemme. En herinde gav mig tippet om at fryse Porta 21 (fordi 400g dåser ER billigere i kg.-pris, men hun kan ikke nå at spise så meget på 2 dage) og tø det i micro’en… :slight_smile: Freja takker mange gange :smiley: Lun Porta med kylle og aloe - med ekstra vådt (læs: vand) er lige sagen! -savle

Har ikke styre på hvor meget tørt Freja spiser… Ikke ret meget ihvertfald, men hun får 100g +/- vådfoder om dagen :slight_smile:

Bølle spiste ca. 1600g tørt om måneden og 100g vådt om dagen (for det meste - med mindre han fik nykker… ;))

Hahah, sådan en har jeg også! Mad, uanset art, skal fortæres uden for skålen - helst i gangen eller i stuen. :tihi:

Mine to spiser vel knap 1 kg om ugen…