Hvor mange penge bruger I på katte?

UHA UHA jeg ved ikke hvad vi bruger på vores små guld klumper…

Jeg har lige her i weekenden købt det zeewipeak og det er stort hit her hjemme.

Så vores foder blandning er orijen, leonardo og zeewipeak til tør foder.

som våd foder har vi feline porta, sheeba lux, gormuet og almo nature

kattegrus extrem classic med.

plus vi har forsikring på dem begge to.

Jeg tænker ikke så meget på hvad det koster , men at de har det godt og den glæde vi har ved dem.

[quote=kamikaze;299894]Bl.a. kommer jeg lige i tanke om vores el-regning jo er betragtelig og en del af den betragtelighed skyldes også der koges 10-12 liter vand dagligt…det er mange liter årligt.
[/quote]

lidt OT :slight_smile: men er det deres drikkevand du koger ?

i øvrigt enig - når jeg har killigner kører der vel 1 (nogen gange 2) maskin vaske ekstra om dagen…i 4 mdr…

til dagligt er der også mange vaske der kun er ‘katte-ting’ eller ting kattene har svinet til…(og man siger katten er et renligt dyr - yep de tørrer snavset af alle andre steder :høhø:
anyway de koster i el og vand…

Det kan jeg svare på :wink:
Ja :slight_smile:

Tror gennemsnitligt vores årsforbrug ligger på ca. 35 - 40.000 kr.
Det er så uden, parringer og evt. indkøb af nye missere :slight_smile:

(Og lad så venligst være med at fortælle min mand dét!! :ups: )

/Mette

Jeg fører ikke regnskab, men ved da at jeg køber for ca. 1000 kr. tørfoder og 700 kr. kattesand hver tredie måned. Dertil kommer så det løse, som vådmad, legetøj mm., men det ryger bare ind i det daglig budget, så jeg har ingen anelse om hvad jeg bruger på det :øhmm: Og så er der jo dyrlægeregninger og det kan svinge meget. Brugte i foråret ca. 7000 på et hornhindesår, men har (7-9-13) ikke haft brug for dyrlæge siden.

Jeg hverken udstiller eller opdrætter.

Mit svar må kort og godt være…
De koster penge… aner ikke hvor meget… men de mangler aldrig noget :slight_smile:

Efter vi har fået de to små, kan vi dog se, at madbudgettet kommer til at stige lidt… det svinder hurtigere i råfoderet, end det plejer at gøre kun med hundene :wink:
Legetøj og lækre dasesenge bruger vi egentlig ikke så meget på - Nanna ødelægger alligevel alt kattelegetøj i samme øjeblik det rammer gulvet og vi ikke er der til at tage det fra hende! Og dasesenge bruges ikke rigtig… af en eller anden årsag er sofaen, sengen og vasketøjskurven meget bedre :tihi: Den oldgamle fletkurv er stadig pæn, så ikke engang den kan jeg komme til at skifte med en ny og måske smartere…
Dog har jeg planer om at få et par væghængekøjer sat op i det lille værelse - hvis altså vi kan få fat i det rigtige, der kan holde stor vægt på skrøbelige koksvægge…
Årlige dyrlæge udgifter - i år har de faktisk været højere end sidste år… næste år bliver de sikkert lavere - eller måske højere :smiley:

Svaret er vel ganske enkelt, de koster det de koster :høhø:

om jeg regnede på det ville jeg stadig vælge kattene… og de mangler ikke noget

Det er nu meget nyttigt at vide, hvor ens penge forsvinder hen, synes jeg :slight_smile:
Jeg har så heldigvis heller ikke nogen at diskutere det med - jeg betaler selv for mine katte!

Hvis det ændrer på ens forbrugsmønster kan jeg se fidusen i at vide det, men selvom jeg skrev ned, hvad jeg brugte på kattene, ville jeg da stadig gå ud og bruge det samme en anden gang.

Her i huset kommer der en pose penge ind hver måned og den kan så bruges på det, der er relevant på det tidspunkt - og kommer der relevante udgifter, der er højere end hvad der går ind, så må vi finde pengene et andet sted. De penge, der er brugt, er nemlig væk :slight_smile: Der er kun budgetkonto til terminer, forsikringer m.v.

Jeg behøver heller ikke et budget for at se, at hvis jeg vil køre Fanny til parring i udlandet, så skal jeg spare sammen allerede fra nu af :smiley:

[quote=pivnu;300576]Det er nu meget nyttigt at vide, hvor ens penge forsvinder hen, synes jeg :slight_smile:
Jeg har så heldigvis heller ikke nogen at diskutere det med - jeg betaler selv for mine katte![/quote]

Helt enig, jeg synes også det er rart at have en idé om hvad man bruger pengene på. Ikke fordi det skal laves om - jeg betaler da også bare det det koster og sommetider køber jeg mere end hvad der er nødvendigt :slight_smile:

Men nu har jeg planer om, at jeg gerne vil opdrætte og så synes jeg da egentlig det er rart at vide, cirka hvor meget jeg skal spare op og lægge til side. Synes da det er mere træls, hvis man bare køber en kat, uden at få regnet sammen hvad der skal lægges til - og så pludselig har man dårligt råd til at tage en tur i byen med sin kæreste, eller tage børnene (hvis man har sådan nogle…) med i zoologisk have eller hvad ved jeg…
Jeg kan godt lide budgeter og at have overblik, så jeg ved hvad jeg har at gøre med…

Men I andre har måske bare penge nok, siden I ikke vil regne på det? :stuck_out_tongue:

[quote=Camilla;300879]Helt enig, jeg synes også det er rart at have en idé om hvad man bruger pengene på. Ikke fordi det skal laves om - jeg betaler da også bare det det koster og sommetider køber jeg mere end hvad der er nødvendigt :slight_smile:

Men nu har jeg planer om, at jeg gerne vil opdrætte og så synes jeg da egentlig det er rart at vide, cirka hvor meget jeg skal spare op og lægge til side. Synes da det er mere træls, hvis man bare køber en kat, uden at få regnet sammen hvad der skal lægges til - og så pludselig har man dårligt råd til at tage en tur i byen med sin kæreste, eller tage børnene (hvis man har sådan nogle…) med i zoologisk have eller hvad ved jeg…
Jeg kan godt lide budgeter og at have overblik, så jeg ved hvad jeg har at gøre med…

Men I andre har måske bare penge nok, siden I ikke vil regne på det? :p[/quote]

Jeg tror aldrig man på forhånd kan regne sig frem til, hvad et opdræt eventuel koster …Mit første kuld resulterede i et kejsersnit en lørdag aften, og med en efterfølgende yverbetændelse, som osse indfandt sig en weekend …Det var lige omkring 10-11,000 kr. Vi fik 4 skønne skønne killinger, men der var næsten selvlysende tal på bundlinjen af regnskabet.

Kort skitset op : Indkøb af avlskat omkring 8.000 -10.000,- Kr. Parringsgebyr 5.000,- kr. Desuden kommer udgifter til killinger og missemors forplejning i 12 - 14 uger ( og det er dyrt ) samt vaccinationer, chipning og neutralisering af killingerne …Som du kan se, så støder der pludselig noget til, man ikke på nogen måde kan forud se.

Mit valg om at opdrætte blev truffet ud fra en stor interesse for racen, og ikke ud fra et økonomisk perspektiv - Dog havde jeg aldrig startet et opdræt op, hvis jeg på nogen måde skulle frygte uforudsete udgifter.

[quote=Temple Bar;300585]Hvis det ændrer på ens forbrugsmønster kan jeg se fidusen i at vide det, men selvom jeg skrev ned, hvad jeg brugte på kattene, ville jeg da stadig gå ud og bruge det samme en anden gang.

Jeg behøver heller ikke et budget for at se, at hvis jeg vil køre Fanny til parring i udlandet, så skal jeg spare sammen allerede fra nu af :D[/quote]

Det er da heldigt, at du har så simpelt et forhold til din økonomi.
Jeg vil nu gerne være sikker på, at der også er penge til de kvartals, halvårlige og årlige udgifter jeg har - uden at skulle huske dem i hovedet. De overskrider de pågældne måneders indtægt (jeg er jo simpel studerende), så det skal planlægges lidt. Og så er et budget eminent :slight_smile:
Så derfor er der ikke noget her, der hedder “brug hvad der er” - for så mangler der et andet sted senere.
En anden ting er så, at den slags tendenser til at rode med tal nok bare klæber lidt til nørder :lys-ide:

Her spares i øvrigt ikke af den grund på kattene - de er kun med i regnskabet for at se, hvor pengene skal tages fra :ok:

[quote=pivnu;300972]Det er da heldigt, at du har så simpelt et forhold til din økonomi.
Jeg vil nu gerne være sikker på, at der også er penge til de kvartals, halvårlige og årlige udgifter jeg har - uden at skulle huske dem i hovedet. [/quote]

Jeg er nu “bare” en simpel husejer, så som jeg skriver, har jeg budget til terminer, forsikringer m.v. (det havde du så valgt at klippe væk i dit svar), men ikke til mine katte. De går - bortset fra deres sygeforsikring - ind under mit rådighedsbeløb.

Jeg har ikke behov for at skrive ned, at jeg f.eks. har brugt 1800 kroner på dobbeltburgardin eller 2300 på Sturdi + sturdibag. Det ved jeg godt alligevel og jeg ved også, at det betyder, jeg skal spare på noget andet den måned :slight_smile:

Så blev regnearket opdateret, og indtil videre i 2009 står der:

Dyrlæge/medicin: 10.557,25
Foder/grus: 7.707,62
Udstilling: 10.266,85
Diverse: 3.880,17
Nye katte: 8.500,00

I alt: 41.111,89

Dyrlæge dækker over vaccinationer og Olavs tandoperation, som var ret dyr.
Foder/grus er jeg faktisk overrasket over, for jeg troede, den ville være højere.
Udstilling dækker selvfølgelig over diverse udstillingsgebyrer, men også overnatning og spisning i forb. m. udstillinger samt anskaffelse af burgardiner, trimmebord osv, som vi selvfølgelig ikke skal købe igen næste år.
Diverse dækker over vandskåle, legetøj, kradsebrætter, nullerputsenge mm.
Nye katte dækker nyanskaffelsen af Mercedes og Bugatti.

Ja Rule er ikke med i regnskabet, da han var en gave fra Flemming til mig.

Næste år sætter vi ca. 2000 af pr. måned til katte, så må vi se, om det kan lykkes at holde det derunder.