Hvor mange vegetarer er der på KG? (afstemning)

Ja, jeg er nysgerrig… Er du vegetar? Og hvofor?

Jeg er… dog spiser jeg en lille smule fisk en sjælden gang… Nogle vil så mene at jeg ikke er vegetar, men sådan er vi så forskellige :ok:

Jeg er ikke veganer; spiser æg, mælkeprodukter mv…
Jeg har heller ikke noget imod at folk spiser kød, jeg lever selv sammen med en, der spiser kød dagligt - dog forsøger jeg i så vidt muligt omfang at købe økologisk, så dyrene i det mindste har haft det fornuftigt imens de har levet…
Jeg er opvokset blandt vegetarer, hverken min mor eller far spiste kød da jeg var lille… Jeg har som sagt ikke noget imod at folk spiser kød, og jeg har da også smagt det, men for mig, er der absolut intet interessant ved kød, smagen er kedelig og konsistensen bryder jeg mig slet ikke om - og så er det for mig, meget nemmere at fortsætte livet uden kød =)

Hvad med dig? :slight_smile:

:wehu::wehu:

Jeg er en glad og frisk vegetar, spiser dog også fisk og en sjælden gang kylling (økologisk)

Jeg kommer aldrig mere til at putte nogen former for kød i min mund - jeg kan ikke have den måde, vi behandler dem på.

-what

Jow-jow, de fritgående dyr kan man da godt spise - men jeg vil bare ikke - når der er så mange andre sunde alternativer.

-engel

Overvejer kraftigt at blive veganer…

Hvordan kan man være vegetar og spise kylling :?

Jeg er kødspiser… men spiser gerne vegetarisk i perioder.
Æg og mælkeprodukter vil jeg ikke undvære, så veganer bliver jeg aldrig! Og et eller andet sted tror jeg heller ikke at det er så særligt sundt for et menneske at undvære blot en smule animalske proteiner… mennesket er skabt som omnivor - og vores organisme har brug for de mineraler, vitaminer og sporstoffer, som der findres i animalske produkter!
De veganere jeg har kendt, har altid haft enorme problemer med netop dette…

Jeg er revnende ligeglad med hvad andre spiser - og jeg forsøger at tage hensyn, hvis jeg fx har vegetarer på besøg… men jeg vil ikke høre på et laaangt fordrag om mine madvaner kontra andres… eller at jeg spiser små søde forsvarsløse dyr, der har haftelendige opvæsktforhold i et produktionshelvede! :slight_smile:

Jeg sætter ALT for stor pris på en stor rød bøf til at jeg nogensinde kunne undvære kød i mit liv…hvis man SKULLE vælge mellem madtyperne, og kun leve af denne ene, så er jeg slet ikke i tvivl om at jeg ville leve af kød…
Stikker man mig en stor klump tartarkød, så kan jeg love for at det bliver guffet lynhurtigt…ved ikke helt hvorfor jeg har det sådan, men er bare heeeelt vild med kød…men det er en fornærmelse hvis man gennemsteger mine bøffer, de skal være RØDE og kun lige være varme og brunet…

Min datter derimod er blevet lidt kræsen, der er mange slags kød hun ikke gider spise, og skulle hun vælge så stod den på grønt hver eneste dag…

Marcus er til alt der hedder mad…

Og tager vi på Jensens så er der ekstra bøf til mig fordi Lars spiser sig mæt i salatbaren…gggg

:tihi::tihi::tihi:

Dén er jeg blevet spurgt om mange gange… jeg ser ikke kylling/and/struds/fugl som kød - men som fjerkræ.

Kan den forklaring bruges ?

:slight_smile:

Det kan man heller ikke. Ligesom man ikke kan være ikke-ryger og så ryge til fester, og ligesom man ikke kan være bare lidt gravid.

Enten er man eller også er man ikke :slight_smile:

Ja, det er jo en af de store spørgsmål når man snakker om vegetarer… og det samme med fisk…

For mig er både fugl og fisk dyr på lige fod med pattedyr, og alligevel spiser jeg fisk…
Logisk set, kan jeg sagtens se, at det er forkert at kalde sig vegetar når nu jeg spiser fisk (hvilket ikke engang er én gang om måneden) Men jeg har i min opvækst altid fået serveret fisk, og stadig “været vegetar” så for mig, hænger det sådan sammen… og jeg tillader mig stadig, at kalde mig selv vegetar :slight_smile:

[quote=Ann K;151147]Jeg er kødspiser… men spiser gerne vegetarisk i perioder.
Æg og mælkeprodukter vil jeg ikke undvære, så veganer bliver jeg aldrig! Og et eller andet sted tror jeg heller ikke at det er så særligt sundt for et menneske at undvære blot en smule animalske proteiner… mennesket er skabt som omnivor - og vores organisme har brug for de mineraler, vitaminer og sporstoffer, som der findres i animalske produkter!
De veganere jeg har kendt, har altid haft enorme problemer med netop dette…

Jeg er revnende ligeglad med hvad andre spiser - og jeg forsøger at tage hensyn, hvis jeg fx har vegetarer på besøg… men jeg vil ikke høre på et laaangt fordrag om mine madvaner kontra andres… eller at jeg spiser små søde forsvarsløse dyr, der har haft elendige opvæsktforhold i et produktionshelvede! :)[/quote]

:):slight_smile:

Enig…enhver skal spise det de vil - jeg vil da f.eks. heller ikke høre evige foredrag om fordelene ved at spise kød…

-høhø

Dén er jeg blevet spurgt om mange gange… jeg ser ikke kylling/and/struds/fugl som kød - men som fjerkræ.

Kan den forklaring bruges ?

:)[/QUOTE]

Overhovedet ikke -høhø
FjerkræKØD er da også kød - i hvert fald i min terminologi. Det er fiskeKØD for den sags skyld også.
Jeg spiser primært kylling og fisk, men jeg får kød hver dag :wink:

Jeg har stor respekt for dem, der ikke spiser kød, fordi dyrene ikke har haft det godt, men kød er nu engang kød - om det så kommer fra en økologisk ko eller en burhøne.

[quote=Vivi_Fletcher;151154]Overhovedet ikke -høhø
FjerkræKØD er da også kød - i hvert fald i min terminologi. Det er fiskeKØD for den sags skyld også.
Jeg spiser primært kylling og fisk, men jeg får kød hver dag :wink:

Jeg har stor respekt for dem, der ikke spiser kød, fordi dyrene ikke har haft det godt, men kød er nu engang kød - om det så kommer fra en økologisk ko eller en burhøne.[/quote]

:slight_smile:

Mjae… måske har du fat i noget dér… men så prøver jeg en anden :

Jeg vil ikke spise noget, der har haft 4 ben og en hale, store brune øjne med lange øjenvipper, og som man kan blive ven med, og som har en vis form for intelligens.

:tihi:

Så hellere en fisk/kylling, den mener jeg ikke er så intelligent som f.eks. en kalv/ko.

Okay ?

-høhø

[QUOTE=Therese;151162]:slight_smile:

Mjae… måske har du fat i noget dér… men så prøver jeg en anden :

Jeg vil ikke spise noget, der har haft 4 ben og en hale, store brune øjne med lange øjenvipper, og som man kan blive ven med, og som har en vis form for intelligens.

:tihi:

Så hellere en fisk/kylling, den mener jeg ikke er så intelligent som f.eks. en kalv/ko.

Okay ?

-høhø[/QUOTE]

Det er HELT okay :slight_smile:
Du er så bare ikke vegetar (i mine øjne) :wink:

[quote=Vivi_Fletcher;151168]Det er HELT okay :slight_smile:
Du er så bare ikke vegetar (i mine øjne) ;)[/quote]

:):slight_smile:

Okai… så bare kald mig Therese…:tihi:

jeg har engang haft en kælehøne…den var blind og havde fjer ned overøjnene, så den lignede en punkerhøne…men den var temmelig stor og tung, og så var den søøøøød…den boede i stalden på en pind inde ved køerne og hesten hos min gamle plejefamilie…

Men nej, tror bestemt ikke den var spor kvik…men igen, kalvene virkede altså heller ikke synderligt kvikke, og heller ikke fårene…(de var den slags der vil være selvforsynene dem jeg boede hos…)

Jeg er ikke vegetar - jeg spiser ofte fisk - især om sommeren, idet min mand selv fanger fiskene…mums…

Jeg spiser f.eks. aldrig kødpålæg; men det er fordi, jeg synes, at det er
ulækkert.
Jeg spiser heller ikke svin og kylling.

Spiser jeg kød, er det økologisk.
Jeg kan ikke acceptere, hvordan dyrene behandles.

Jeg handler så meget økologisk, som jeg kan.

Er jeg hos venner eller familie, spiser jeg, hvad der bliver serveret.

Hver især må vælge - ligesom så meget andet i livet :slight_smile:

Jeg savner at få kaninkød.
Dengang jeg boede med min eks, havde vi egenproduktion af kyllinger, æg og kaniner.
For det første er det sund og smager godt - og samtidig vidste vi, at dyrene havde haft det godt, mens de levede :ok:

Vi spiser mange grøntsager, fisk, skaldyr og kylling. Det sker vi spiser kalv og oksekød, men ikke så ofte :slight_smile: Vi spiser for det meste økologi. Men økologi er ikke en garanti for dyrvelfærd.

[quote=Mona Jensen;151177]Jeg er ikke vegetar - jeg spiser ofte fisk - især om sommeren, idet min mand selv fanger fiskene…mums…

Jeg spiser f.eks. aldrig kødpålæg; men det er fordi, jeg synes, at det er
ulækkert.
Jeg spiser heller ikke svin og kylling.

Spiser jeg kød, er det økologisk.
Jeg kan ikke acceptere, hvordan dyrene behandles.

Jeg handler så meget økologisk, som jeg kan.

Er jeg hos venner eller familie, spiser jeg, hvad der bliver serveret.

Hver især må vælge - ligesom så meget andet i livet :)[/quote]

:ok::ok:

Enig… bare synet af det… og så er jeg ved at dø i skiver, når jeg ser nogen kaste en omgang [COLOR=“Red”]røde pølser i indkøbskurven - det står for mig som noget nær det værste man kan putte i munden.[/COLOR]
-brækkesig

Nej , men jeg ville endelig gerne være det , har snakket i flere år om det :slight_smile:

Dog køber vi gerne kød fra glade dyr , dvs økologisk , kød fra fritgående dyr … Der er ting som aldrig kommer i mit køleskab, så som buræg og mælkeprodukter der ikke er økologiske …

Her i huset spiser vi mest kylling og fedfattigt oksekød, jeg er vild med frikadeller, men den fede smag svinekød har kan jeg godt undvære når det altså ikke lige er flæskestegen juleaften, men der hører den jo også til…
Selv når vi køber pølser er det uden svin, det er enten kylling eller kalkunpølser vi bruger, og så kan jeg SLET ikke spise røde pølser, ved nemlig hvordan de bliver farvet og hvad farven er lavet af…AAAAD!
Fisk spiser vi næsten ikke, kan kun lide gravad laks, røget laks, røget ål, røget hellefisk og sushi (og det er desværre dyrt)…så den der med kogt torsk til nytår foregår ikke her…og jeg kan heller ikke lide hvis man griller det der bliver fanget…puha…