Hvor mange vegetarer er der på KG? (afstemning)

[quote=Helene K;151329]Ret mig hvis jeg tager fejl men mener at have hørt et sted at vi netop blev klogere og udviklede vores intelligens og jagtegenskaber netop fordi vi spiste kød og proteinerne deri udviklede vores hjerner? :? og ikke omvendt

Derudover er jeg ikke vegetar. men bryder mig ikke om hverken fisk eller svinekød. :)[/quote]

Præcis. Derfor anbefales det også at børn i vegetarfamilier får lov til at spise kød, fordi risikoen for at man sætter deres hjerner på skrump er for stor.

og grunden til at vi udviklede vores hjerner var fordi vi lærte at tilberede vores kød. Derfor ændrede vores tyggemuskler sig. Fra at skulle flå og tygge i sejt råt kød skulle de pludselig “kun” tygge stegt eller kogt og det gjorde vi ikke behøvede de kæmpe kæbemuskler - og så fik vores hjerner plads der hvor muskler havde spærret for legen før.

Men vores tandsæt og vores fordøjelse og vores tyggemuskler er stadig udviklet til kødspisning - nu blot i tilberedt tilstand

[quote=Helene K;151329]Ret mig hvis jeg tager fejl men mener at have hørt et sted at vi netop blev klogere og udviklede vores intelligens og jagtegenskaber netop fordi vi spiste kød og proteinerne deri udviklede vores hjerner? :? og ikke omvendt

Derudover er jeg ikke vegetar. men bryder mig ikke om hverken fisk eller svinekød. :)[/quote]

Pas, det ved jeg faktisk ikke, men nu får man jo ikke kun protein fra kød :slight_smile:

Så længe ens proteinindtagelse er dækket, så ser jeg absolut ingen grund til at spise kød (af den grund). Og jeg ser heller ingen problemer i at ens børn vokser op uden kød, så længe om dette behov er dækket af andre ressourcer end kød :ok:

Men som sagt, så har jeg intet imod at folk spiser kød, det er helt op til dem selv :slight_smile:

Jeg er vegetar, spiser dog mælkeprodukter og æg, fordi ellers ville det være, endnu, sværere at spise fornuftigt og jeg har været vegetar i snart 10 år.
Men jeg er ikke fanatisk og kan godt stå og stege Jens’ bacon, jeg skal bare ikke selv have noget. :stuck_out_tongue: Jeg gider simeplthen ikke at man skal fatte høtyven, og så ellers jagte dem der gør det modsatte af en selv, og det er nærmest sådan, der er folk kan blive sure og føle sig provokeret af at man er vegetar.

Jeg bliver tit spurgt hvorfor, og det er primært pga. dyrevelfærd, det hænger også sammen med at kødproduktion er helt utroligt spild rent input/outputmæssigt, man får utroligt lidt mad ud af noget, som koster megen plads og energi.

Jeg er ikke, men jeg spiser ENORM sjældent kød, og hvis jeg gør aldrig svin og sjældent okse - kylling kan jeg ikke rigtig lide, så det blir fisk.

Hvorfor?

Af rene politiske grunde, fordi vi behandler vores kæledyr som guder men produktionsdyr som slaver.

MVH

Jeg spiser kød!! Mums og jeg elsker det!

Det er faktisk lidt sjovt for lige i går fik jeg en seddel, da jeg var nede i byen og købe ind, med “Du kan stoppe dyremishandling” og bagerst iden er der flere sider hvor de opfordre en til at blive vegetar.

Jeg synes faktisk man skal være rimelig påpasselig når man er vegetar og specielt når man er veganer. Ens celler er jo bygget op af proteiner og de lever af det, så det er jo super vigtigt at få nogle proteiner, og det får man kun i begrænset mængde som veganer eller vegetar hvis ikke man virkelig har styr på at sammensætte sin mad.

Førresten gik begge de piger der delte de sedler ud i læderjakker… Hmm, de kør der er slået ihjel for det, er nok ikke på en sådan en sådan måde som de snakker om man skal.

Jeg er ikke vegetar, men spiser så heller ikke kød hver dag.
Køber heller ikke økologisk ( pånær æg ), da det simpelthen er for dyrt ift. vores indkomst og har pt. to teenagere + en datter, der spiser rigtig meget.

Har været vegetar i 6 måneder engang.

[quote=Rimmen;151299]Men hvis vi skal tage fat i spørgsmålet om mennesket i grunden er skabt til at spise kød, så vil jeg mene, at det er vi ikke. Det er rigtigt at mennesket har tilpasset sig til at kunne spise - alt stortset, og dette er da en kæmpe fordel når det kommer til overlevelse. Men hvis vi skal se på de fysiologiske aspekter, så er der intet der tegner på at mennesket er en jæger. Vi har ingen kraftige klør til at nedlægge et bytte, ej heller tænder der er lavet til at flå, men derimod til at tygge. Vi har ingen naturlige fordele når det kommer til fart… mv.
Derimod har vi vores intelligens og evnen til at bruge redskaber - og det er dette, der efter min mening, er det der har fået os til at lave våben så jagt blev en mulighed - og dermed blev muligheden for at spise kød muligt…[/quote]

Jeg vil så mene, at vores hjørnetænder er en rest fra urtiden, hvor mennesket (neanderthaleren) spiste råt kød.
Vi nedstammer fra aberne, som også spiser kød i perioder.

At vores tænder har udviklet sig til mere tyggeflader, er sket gennem tiden, hvor vi ikke har haft så stort et behov for at flå kødet fra knoglerne, men at tygge maden lidt mere.

En rigtig vegetar, der kun spiser planteting og grønt, har som regel flade tænder, og ingen spidse tænder. Se eks. på hesten eller koen. De har udelukkende flade tænder. Mennesket har de spidse hjørnetænder (tænk lige Dracula he he) som bruges når vi eksempelvis spiser “goe ben”. :ok:

Jeg TROR jeg ved hvad Annette mener. En Kød-tar er en der udelukkende spiser kød (eller ihvertfald ikke kan undvære kød :fløjte:) Og hvis det betyder det, så er jeg også kød-tar, for jeg kan simpelthen ikke undvære kød af enhver art (dog ikke hest)

[quote=Therese;151162]:slight_smile:

Mjae… måske har du fat i noget dér… men så prøver jeg en anden :

Jeg vil ikke spise noget, der har haft 4 ben og en hale, store brune øjne med lange øjenvipper, og som man kan blive ven med, og som har en vis form for intelligens.

-høhø[/quote]

Hva Therese…Hvad med nogle insekter så? Kunne du mon ikke klare dig godt ude i junglen, hvor der ikke er så meget pels og hvor der er lidt flere ben end 4 og indimellem mere end 2 øjne??? -LOL

[quote=Rimmen;151299]Men hvis vi skal tage fat i spørgsmålet om mennesket i grunden er skabt til at spise kød, så vil jeg mene, at det er vi ikke. Det er rigtigt at mennesket har tilpasset sig til at kunne spise - alt stortset, og dette er da en kæmpe fordel når det kommer til overlevelse. Men hvis vi skal se på de fysiologiske aspekter, så er der intet der tegner på at mennesket er en jæger. Vi har ingen kraftige klør til at nedlægge et bytte, ej heller tænder der er lavet til at flå, men derimod til at tygge. Vi har ingen naturlige fordele når det kommer til fart… mv.
Derimod har vi vores intelligens og evnen til at bruge redskaber - og det er dette, der efter min mening, er det der har fået os til at lave våben så jagt blev en mulighed - og dermed blev muligheden for at spise kød muligt…[/quote]

Hvad angår vores oprindelse, så tænker jeg langt mere over de mange forarbejdede produkter vi spiser uden at blinke. Vi er faktisk ikke skabt til at guffe pulveriseret hvede omformet til lyst toast…mums :inlove: :tihi:

[quote=Sofie P.;151347]Jeg er vegetar, spiser dog mælkeprodukter og æg, fordi ellers ville det være, endnu, sværere at spise fornuftigt og jeg har været vegetar i snart 10 år.
Men jeg er ikke fanatisk og kan godt stå og stege Jens’ bacon, jeg skal bare ikke selv have noget. :stuck_out_tongue: Jeg gider simeplthen ikke at man skal fatte høtyven, og så ellers jagte dem der gør det modsatte af en selv, og det er nærmest sådan, der er folk kan blive sure og føle sig provokeret af at man er vegetar.

Jeg bliver tit spurgt hvorfor, og det er primært pga. dyrevelfærd, det hænger også sammen med at kødproduktion er helt utroligt spild rent input/outputmæssigt, man får utroligt lidt mad ud af noget, som koster megen plads og energi.[/quote]

Sofie kan du egentlig lide kød?

Dén er jeg blevet spurgt om mange gange… jeg ser ikke kylling/and/struds/fugl som kød - men som fjerkræ.

Kan den forklaring bruges ?

:)[/quote]

Ikke helt, for kød er det, hvad enten det kommer fra en gris, en kylling eller en fisk.

Men forskellen ligger i, at fjerkræ og fisk ikke er pattedyr :stuck_out_tongue:

[quote=Rimmen;151299]Men hvis vi skal tage fat i spørgsmålet om mennesket i grunden er skabt til at spise kød, så vil jeg mene, at det er vi ikke. Det er rigtigt at mennesket har tilpasset sig til at kunne spise - alt stortset, og dette er da en kæmpe fordel når det kommer til overlevelse. Men hvis vi skal se på de fysiologiske aspekter, så er der intet der tegner på at mennesket er en jæger. Vi har ingen kraftige klør til at nedlægge et bytte, ej heller tænder der er lavet til at flå, men derimod til at tygge. Vi har ingen naturlige fordele når det kommer til fart… mv.
Derimod har vi vores intelligens og evnen til at bruge redskaber - og det er dette, der efter min mening, er det der har fået os til at lave våben så jagt blev en mulighed - og dermed blev muligheden for at spise kød muligt…[/quote]

Mennesket har nu altid levet som jæger :stuck_out_tongue:

Og før mennesket opfandt jagtredskaber, brugtes trænede dyr til at jage for mennesket…

Tidligere spistes kødet bare råt i stedet for tilberedt som nu om dage.

Og mange veganere og også vegetarer, kommer på et eller andet tidspunkt til at lide af mangelsygdomme, fordi menneskets organisme har behov for fedtstoffer til fornyelse og vedligeholdelse af celler i vævet.
Fedtstoffer som ikke findes i særligt mange planteprodukter

Jeg læste engang, at såfremt vi skal sammenligne vores fordøjelsessystem med et dyrs, er bjørne dem der ligner mennesker mest, og de lever også en kombination af kød, bær, frugter og andre planteprodukter.

Og Anette nævner hjørnetænderne…og det er nemlig helt rigtigt

Jeg elsker kød.

Når jeg møder vegetarer, så blir jeg undrende, nysgerrig og hensynsfuld på samme tid.

Jeg undrer mig over hvordan man kan leve uden :ups: :tihi: men det er jo bare fordi kød er sådan et selvfølgeligt indhold i min egen kost - selvfølgelig tit det primære hvor øvrigt tilbehør bliver det sekundære.

Når jeg fortæller havd vi skal have til aften, så er det gerne kødet jeg nævner - det er den primære betegnelse for hvad vi skal spise…“frikadeller”…“hakkebøf”…“kyllingefilet”…tilbehøret afledes af kødet. :rulleøjne:

jeg blir nysgerrig på “hvorfor” - er det politiske overbevisninger og værdispørgsmål? Er det klamheds-faktoren? Blævrende råt kød -brækkesig

hensynsfuldheden kommer ind fordi jeg synes det er rart at vide, at der skal “være noget til dem som ikke spiser kød”.

Iøvrigt kender jeg ikke ret mange retter - (jo tærter), hvor der ikke er kød i, så indimellem imponeres jeg af, at vegetarer kan leve af “tilbehør” - det er jo nærmest ikke rigtig mad i mine øjne :ups: men det afspejler udelukkende min egen begrænsede viden om, hvilke kødløse ingredienser man kan trylle om til et måltid.

[quote=Annette O;151377]Jeg vil så mene, at vores hjørnetænder er en rest fra urtiden, hvor mennesket (neanderthaleren) spiste råt kød.
Vi nedstammer fra aberne, som også spiser kød i perioder.

At vores tænder har udviklet sig til mere tyggeflader, er sket gennem tiden, hvor vi ikke har haft så stort et behov for at flå kødet fra knoglerne, men at tygge maden lidt mere.

En rigtig vegetar, der kun spiser planteting og grønt, har som regel flade tænder, og ingen spidse tænder. Se eks. på hesten eller koen. De har udelukkende flade tænder. Mennesket har de spidse hjørnetænder (tænk lige Dracula he he) som bruges når vi eksempelvis spiser “goe ben”. :ok:

Jeg TROR jeg ved hvad Annette mener. En Kød-tar er en der udelukkende spiser kød (eller ihvertfald ikke kan undvære kød :fløjte:) Og hvis det betyder det, så er jeg også kød-tar, for jeg kan simpelthen ikke undvære kød af enhver art (dog ikke hest)[/quote]
neanderthaleren beherskede, i følge de kloge, også ild, og tilberedte deres mad, men de spiste, som du siger, sikkert også deres kød råt. Det er heller ikke “mange år siden” (set i forhold til evolutionen") at Neanderthalerne levede, + at de faktisk levede på samme tid som det moderne menneske - men hvad der skete med dem, ved man ikke præcist, men de blev sandsynligvis udkonkurreret af “os”.
Så du skal meget længere tilbage, end neanderthalerne :slight_smile:

[quote=Rimmen;151402]neanderthaleren beherskede, i følge de kloge, også ild, og tilberedte deres mad, men de spiste, som du siger, sikkert også deres kød råt. Det er heller ikke “mange år siden” (set i forhold til evolutionen") at Neanderthalerne levede, + at de faktisk levede på samme tid som det moderne menneske - men hvad der skete med dem, ved man ikke præcist, men de blev sandsynligvis udkonkurreret af “os”.
Så du skal meget længere tilbage, end neanderthalerne :)[/quote]

Hvad mener du? :? De lever da i bedste velgående - jeg har som det moderne menneske jeg er giftet mig med sådan én for lissom at have lidt balance tingene :tihi:

[quote=Rimmen;151402]neanderthaleren beherskede, i følge de kloge, også ild, og tilberedte deres mad, men de spiste, som du siger, sikkert også deres kød råt. Det er heller ikke “mange år siden” (set i forhold til evolutionen") at Neanderthalerne levede, + at de faktisk levede på samme tid som det moderne menneske - men hvad der skete med dem, ved man ikke præcist, men de blev sandsynligvis udkonkurreret af “os”.
Så du skal meget længere tilbage, end neanderthalerne :)[/quote]

Nu nævnte jeg neanderthaleren, fordi det er den vi alle kan forholde os til. :stuck_out_tongue:

Jeg har fulgt en del programmer om vores forfædre, og jeg ved - ud fra de programmer, at “menneske/aben” der levede før neandertaleren, ikke tilberedte maden, så en evulotion fra “menneske/aben” til neanderthaleren er der selvføglelig sket, men neanderthaleren spiste nu råt kød såvel som stegt kød (som jo egentligt skete ved et tilfælde. De spiste varmet mad der var stegt/brændt i en skovbrænd eller noget i den stil)

Der er for ikke så længe siden fundet spor af den sidste rest af neandertaleren. De har efterladt “spor” som giver en større viden og forståelse for deres levevis og vilkår.
Jeg skal se, om ikke jeg kan finde noget om det, når jeg kommer hjem fra arbejdet :ok: Men det var yderst spændende og interessant at se.

-LOL -LOL -LOL

:tihi:

[quote=Annette O;151409]Nu nævnte jeg neanderthaleren, fordi det er den vi alle kan forholde os til. :stuck_out_tongue:

Jeg har fulgt en del programmer om vores forfædre, og jeg ved - ud fra de programmer, at “menneske/aben” der levede før neandertaleren, ikke tilberedte maden, så en evulotion fra “menneske/aben” til neanderthaleren er der selvføglelig sket, men neanderthaleren spiste nu råt kød såvel som stegt kød (som jo egentligt skete ved et tilfælde. De spiste varmet mad der var stegt/brændt i en skovbrænd eller noget i den stil)

Der er for ikke så længe siden fundet spor af den sidste rest af neandertaleren. De har efterladt “spor” som giver en større viden og forståelse for deres levevis og vilkår.
Jeg skal se, om ikke jeg kan finde noget om det, når jeg kommer hjem fra arbejdet :ok: Men det var yderst spændende og interessant at se.[/quote]

Jeg synes at det er super interessant, du må meget gerne finde ud af det :ok:

Generelt synes jeg, at menneskets oprindelse er interessant, og jeg håber at videnskaben engang vil få mulighed for at kortlægge vores udvikling og få samlet trådene!

Nå, men vi kom vist lidt ud på et sidespor :tihi::ups:

Fugle er faktisk jævnt intelligente. Der er ret mange spændende undersøgelser der viser at de er fuldt ud lige så intelligente, og nogle gange mere, end så mange pattedyr :slight_smile:
Fx. den der med at komme (lugtfri) maling på et dyr et sted det ikke kan se og så vise det til sig selv i et spejl, rører dyret ved sig selv der hvor malingen er betragtes det som selverkendelse = det ved at det er dyret selv i spejlet.
Det var chimpanser ret gode til dette - men det var duer også :smiley:

Nå, det var lige et sidespring pga. den der med blive venner med og intelligens ifht hvad man spiser.

Jeg spiser kød, jeg er skabt til det fra naturens side. Jeg spiser dog ikke nødvendigvis kød hver dag, men det hænger mere sammen med min pengepung.

Folk må hellere end gerne være vegetarer, men jeg har det godt nok ikke specielt godt med folk der vil gøre deres kat til vegetar (jeg er inde på anima2.dk forummet)

Heller ikke synes jeg særligt godt om den der med at skelne mellem at spise et dyr alt efter om det ser nuttet ud eller ej :frowning: Samme gælder mht at redde truede dyrearter, suk, for at folk kun gider de nuttede.

[quote=Annette O;151409]Nu nævnte jeg neanderthaleren, fordi det er den vi alle kan forholde os til. :stuck_out_tongue:

Jeg har fulgt en del programmer om vores forfædre, og jeg ved - ud fra de programmer, at “menneske/aben” der levede før neandertaleren, ikke tilberedte maden, så en evulotion fra “menneske/aben” til neanderthaleren er der selvføglelig sket, men neanderthaleren spiste nu råt kød såvel som stegt kød (som jo egentligt skete ved et tilfælde. De spiste varmet mad der var stegt/brændt i en skovbrænd eller noget i den stil)

Der er for ikke så længe siden fundet spor af den sidste rest af neandertaleren. De har efterladt “spor” som giver en større viden og forståelse for deres levevis og vilkår.
Jeg skal se, om ikke jeg kan finde noget om det, når jeg kommer hjem fra arbejdet :ok: Men det var yderst spændende og interessant at se.[/quote]

:):):slight_smile:

Jae… man kan jo bare læse Hulebjørnens Klan - så ved vi, at menneskene ret tidligt levede af kød bl.a. lavede de pemikan (tørret kød - som kunne holde sig længe)

Selvom bøgerne er fiktive, mener jeg at der ligger en del seriøs research bag disse bøger ??

:?

Og normalt kalder jeg ikke mig selv vegetar, siger blot at jeg ikke spiser kød - og jeg har såmænd ikke mødt de store problemer ved det.

:ok:

Og Dorthe : jeg burde overveje at spise lidt insekter, det skulle være en ren guldklump af proteiner :savle:

Og Felis : Genialt tænkt ! :ok: I fremtiden vil jeg da bare sige, at jeg ikke spiser pattedyr.

:):slight_smile:

Og helt generelt :

Så er der mange, der roser sig af at være kloge ved deres indkøb af velfærds-dyr-kød.

Men når det kommer til pålægget, rives der glad og gerne roastbeef, tunge, okseinderlår :prut::prut: og andet ned fra hylderne - uden at man ved, hvilke dyr det kommer fra.

Og så gælds det altzå ikke med de gode intentioner om dyrevelfærd :tihi:

Jeg spiser kød, ja jeg spiser nok FOR meget kød. Jeg elsker kød og kunne ikke leve uden.
Jo har jeg som ung pige i perioder i Frankrig levet uden kød, men det var fordi pengene var små, og bestemt ikke af lyst:tihi: