Hvor populært er dit navn?

Ja, det var så ca. det dobbelte med mit efternavn, 519 personer. Faktisk nogle flere end jeg lige havde troet :slight_smile:

Da jeg blev navngivet i 1985, var vi 11 der fik navnet Tea.
Så toppede det i 1999 med 17, og så endelig 5 i 2011.

Vi er 132 med mit efternavn - et tal der har været faldende i al den tid jeg har holdt øje med det.

Så snart jeg har fundet dokumentation, tager jeg min mors pigenavn.
Der er 15 i 2012 mod 13 i 2011, der hedder det.

Mit fulde navn er der “2 eller færre” der hedder. Jeg er ret overbevist om at der kun er mig. Når jeg så føjer min mors pigenavn til, er jeg helt sikkert den eneste med det navn.

Hm. Vi er en gammel slægt - måske er den ved at uddø. Min gren er, i hvertfald.

Wow hvor sejt! Adelsvåben og alting :smiley:

Njah. Dansk ur-adel. Hvilket vist i praksis betyder at godset blev solgt til Kong Hans - og så er det gået nedad siden :lol:
Det gik bedre for den gren der udvandrede til Sverige. De er vist baroner. Hvad de så skal bruge det til i dag.

Årh… så ku’ du ellers blive den nye Baronesse På Tredje (eller hviffen etage du nu bor på) :klapper:

Og jeg synes stadig det er sejt med et adelsvåben altså :smiley:

Min morfar talte altid om at vi skulle nedstamme fra Hvide-slægten, men det tror jeg nu mest var ønsketænkning L

Ja Hehe. Jeg synes jo grænsen er ret høj… Men nok fordi jeg regnede med et meget lavere tal Hehe

Ikke underligt der kun er 2 eller færre, der hedder det jeg hedder, for der var kun 100 Korsbakke’r sidste år.

Mit fornavn er også nedadgående. Det toppede i '90 hvor 724 fik navnet, mod 73 sidste år. Hvis så jeg tager mit døbenavn (efternavn), var der sidste år 3.485 der hed Hermansen, og 42 havde det samme for- og efternavn som mig.

[QUOTE=Anne Korsbakke;895181]Ikke underligt der kun er 2 eller færre, der hedder det jeg hedder, for der var kun 100 Korsbakke’r sidste år.

Mit fornavn er også nedadgående. Det toppede i '90 hvor 724 fik navnet, mod 73 sidste år. Hvis så jeg tager mit døbenavn (efternavn), var der sidste år 3.485 der hed Hermansen, og 42 havde det samme for- og efternavn som mig.[/QUOTE]

Til gengæld ligger Anne i absolut top over de mest brugte fornavne herhjemme overhovedet :slight_smile:
http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/navne/popall.aspx

[QUOTE=TrekkieGrrrl;895186]Til gengæld ligger Anne i absolut top over de mest brugte fornavne herhjemme overhovedet :slight_smile:
http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/navne/popall.aspx[/QUOTE]

Det er jeg klar over (det er jo også et kanonje flot navn :wink: ) - så for ikke at være en masse betegnelse, må jeg jo ty til lidt mindre brugte efternavne :tihi:

Cecilie har altid været et ret populært navn herhjemme - toppende i slut 90’erne, med over 900! Kan huske navnet havde 1. pladsen i 1999 eller 1998 over mest brugte pigenavne herhjemme. Ja ja, det sjoveste - synes jeg - er at have et navn som ret få andre hedder. Men jeg har jo heller ikke selv valgt hvad jeg ville hedde. :wink:

[QUOTE=Ann R;895174]Hm. Vi er en gammel slægt - måske er den ved at uddø. Min gren er, i hvertfald.
[/QUOTE]

Sejt… Ur-adel, det udtryk har jeg ikke hørt før… :smiley:

Min farfars farfar vi i øvrigt søn af en dansk herremand ved navn Jensen, og en stuepige ved navn Køhler. Det er der vi har vores navn fra. Køhler betyder kulsvier på tysk (og sej, som i fisken sej, af en eller anden grund :gruble:) så det er altså ikke underligt at der er grene med forskellige “oprindelser” :slight_smile:

Casper hedder i øvrigt Elten til mellemnavn. Fra Baron Von Elten :høhø: Det er så vidt vides kun hans familie, der hedder det… Der er i hvert fald også kun 28 med det

Meget sjovt, Katrine er rasende populært omkring de år jeg blev født, men ellers er det bare gået ned ad bakke :slight_smile:
Det år jeg blev født 1992 var der 489 der blev døbt det.
Det toppede i 1994 hvor 524 der blev døbt det.
I 2011 er der kun 105, der fik navnet.

Der er også “to eller færre”, der hedder det samme som mig - og mig bekendt er jeg den eneste, der har kombinationen som for- og efternavn. Der er mindst én, der hedder Mette Lambert efterfulgt af et -sen navn, men det er jo ikke helt det samme :slight_smile:

Det kunne være sjovt at sammenholde navne som Regitze, Kathrine, Laurits og Ulrik og deres popularitet med en plan over hvornår Matador har været genudsendt :slight_smile:

Og se om der er en sammenhæng eller det er helt tilfældigt :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;895558]Det kunne være sjovt at sammenholde navne som Regitze, Kathrine, Laurits og Ulrik og deres popularitet med en plan over hvornår Matador har været genudsendt :slight_smile:

Og se om der er en sammenhæng eller det er helt tilfældigt :)[/QUOTE]

Agnes er blevet meget populært - mon ikke det hænger lidt sammen med serien? :gruble:

[QUOTE=Eife;895298]Sejt… Ur-adel, det udtryk har jeg ikke hørt før… :smiley:
[/QUOTE]
Slægter fra middelalderen…
http://danbbs.dk/~stst/slaegt_adel/adelsvaaben.htm#R

En kombination af at “gamle” navne (fra sådan ca oldeforældrene) er moderne igen - OG Matador, vil jeg tro :slight_smile:

Efter vi havde fået Andrea fandt vi ud af at min svigermors mands mor hed Andrea. Han var meget rørt over at vi havde opkaldt hende … der var bare den hage at …vi ikke anede det L

Min egen mormor hed Else - det er vist et af de få navne fra den generation der ikke er VILDT populære. Alle hendes søskendes navne er blandt dem der topper nu L hun var født i 1902 som den yngste af 10…

To eller færre,der hedder Tine Skoglund

To eller færre,der hedder Tine Skovlund

Og så bor der alligevel en rundt om hjørnet,i den her lille flække:tihi:

Blev en dag ringet op af præsten,om det var mig der skulle giftes:høhø:

Nej,det havde jeg ikke lige hørt noget om,er jo også gift i forvejen:blegne:

Tine

der er meget få der bliver døbt Pia de sidste par år, og der er kun mig, som har mit fulde navn :slight_smile: