Hvor tit skifter du foder?

Og her mener jeg ikke vådfoder, men tørfoder.

Jeg har en okay stor skål til min Willow, og han får på ingen måde spist op på en enkelt dag. Der kan godt gå 4-6 dage før skålen er tom, og så vasker jeg den, tørre den, og giver nyt foder.

Den er naturligvis ikke helt tom, der ligger altid lidt i den, men det smider jeg ud. det kan godt være svært at komme ud i “hjørnerne” går jeg ud fra.

Hvordan gør i det? vasker i også skålen op? er det okay at vaske dem i opvaskemiddel? det har jeg nemlig haft gjort. Skyller naturligvis godt bagefter.

Nu fodrer jeg jo efter lidt andre principper, så jeg behøver ikke spekulere på holdbarhed i fri luft. Hjemme ved mig er tørfoderskålen altid tom, når jeg kommer hjem fra arbejde :slight_smile:

Men selv efter “gamle” principper ville jeg nok aldrig hælde så meget op af gangen, at der ville gå 4-6 dage, før katten kom i bund.

Hjemme ved mig kommer skåle i opvaskemaskinen og tidligere vaskede jeg dem helt almindeligt op i hånden med opvaskemiddel :slight_smile:

Jeg hælder nyt op hver dag og skifter mad og vandskål flere gange om ugen. Er det vådfoder tages en ny skål hver gang. Nyophælt og tørt foder er mest interessant.

her hjemme bliver det skiftede hver dag … de for frisk vand flere gange om gange om dagen. Skåle bliver vasket af hverdag

Jeg sørger også for ikke at give mere, end at det sådan ca. bliver spist op dagligt. Skålen tømmes desuden og vaskes af hver - hveranden dag i opvaskemiddel.
Og jeg gør jo et samme med vandfontæne. Vandskål tømmes og skylles flere gange hver dag og afvaskes sammen med madskål.
Vådfoder får ikke lov at stå længere end fra om morgen til jeg kommer hjem.
Jeg vil ikke byde mine katte noget, som jeg ikke selv ville bryde mig om. For man kan da sikkert gøre det på mange andre rimelige måder, men det er ligesom min personlige målestok for, hvad jeg finder godt nok.

Her bliver der spist op hver dag :slight_smile: De bliver regelmessigt vasket af i vand og alm. opvaskesæbe. Da jeg kun havde 2 katte, holdt en skålfuld foder i 1-2 dage, men nu er de tomme hver morgen. Kan ikke lide at fodderet står fremme i mere end 2 dage, da jeg synes at det virker lidt “kedeligt” efter 2 dage.

Jeg putter alle deres skåle i opvaskmaskinen om aften efter vores og deres aftensmad , de hver deres egen skål .
Tag en ren til tørkost som der står natten over , hvis de skulle blive sulten i løb af natten. Om morgen tag jeg den der har stået om natten og skrifter til en ren. De skåle de spiser vådkost i vaske jeg op i hånden en gang eller to i løbet af dagen. Jeg vil ikke spise af en uren tallerken , det skal de heller ikke :høhø:… Hmmm gad vide om jeg har for meget tid til mig selv :klapper:

Mine 4 stk får tilbudt foder 2 gange dagligt i ca 1 time. Herefter bliver det foder der ikke er spist smidt ud (sker meget sjælden).
Dette skyldes at jeg foder med forskelligt foder (diæt) afhængig af den enkelte kat’s behov.
De har hver 2 skåle som bliver vaske af efter brug sammen med min øvrige opvask.

Der kan sagtens gå 2-3 dage mellem jeg vasker tørfoderskålen af.
Vådfoder bliver gjort efter hvert måltid.
Jeg sætter det bare i opvaskemaskinen :slight_smile:

Mine katte kan bedst lide det “frisk fra bøtten”, så dengang jeg fodrede ad libitum fik de spist op og fyldt nyt i dagligt :slight_smile:

Mine får frisk mad og vand ca 2 gange om dagen. Jeg hælder ikke så meget op, men har nogenlund afpasset det, til det jeg ved de spiser inden da skal have mad igen. Ellers får de jo også snacks, kød og vådfoder i løbet af dagen :slight_smile: Skålene bliver vasket op omkring hver 3. dag, og samtidig bliver “madområdet” vasket :slight_smile: Jeg ville ikke give dem så meget mad, at de ikke kunne nå til bunden den samme dag, eller i hvertfald dagen efter, så vil jeg hellere give flere små portiner :slight_smile:

Mine katte får nyt tørfoder hver morgen. Jeg vasker skåle dagligt. Vandskåle morgen og aften og vådfoder skåle efter hvert måltid. Det hele kommer i opvaskemaskinen :ok:

Jeg foretrækker at hælde tørfoder op lidt ad gangen, så det hele tiden er relativt friskt. Tørfoder der står fremme længe bliver kedeligt og mister næring, så jeg ville hælde mindre op ad gange, hvis jeg var dig. Jeg vasker også skålene af i hånden med opvaskemiddel og skyller grundigt efter, ca. hver-hver anden dag.

KH

Sofie

Her bliver alle skåle samlet ind hver dag…rengjorte og fyldt igen.
Koger omkring 12 liter vand mens de der er kogt dagen før hældes op i de nye skåle og de to fontæner.
Jeg vil tro der er 3-4 kg foder i de…uha tælle tælle tælle…19 skåle der er støet rundt om…lige fra hønsehuset, drivhuset, saunaen, køkkenallrummet, udestuen…ja overalt.
Det hele tager omkring 40-45 minutter

Da jeg læste overskriften troede jeg det betød hvor ofte man skiftede foder altså hvor ofte man varierede det foder man fodre med

Det gør vi også. Lige i dag er to pakker med Eagle Pack kommet…det er nogen tid siden vi har haft det, så det var helt religiøst mens poserne blev åbnet…uha nyt foder det ER spændende :rock:
Men ellers er det RC Sensetive, Hill adult og kitten, RC growth og så Eagle Pack der fylder maverne p.t.
Mine dyrs maver er fuldstændig ligeglade med foderskift…har aldrig set en reaktion:ok:

Her hos os bruger vi foderautomater, så der skraber jeg bare nyt frem, når der er ved at være tømt i “spiseskålen”.

Her i huset, er det at fodre misser, en videnskab, der nærmest kræver en universitetsuddannelse. Det påstår manden ihvertfald.

Men jeg kan da lige kopiere teksten fra den seddel der blev udleveret da jeg sidste år var indlagt i 3 uger.

Tørfoder, Morgen og aften:
Alle skåle tømmes først i den grønne skål på “kattebordet”, som siden tømmes ud i bakken på terrassen, til pindsvin og vildkatte.

Alle røde skåle fyldes fra bøtte med rød på. (Hills adult lamb)
Alle blå skåle fyldes fra bøtte med blå på. (RC fit32)
Alle “metal”-skåle fyldes fra bøtte med grå på. (Bilanx)
Alle grønne skåle fyldes fra bøtte med grøn på. (Arion)
Alle porcelænsskåle fyldes fra bøtte med hvid på. (blanding af Iams chicken og sanabell kitten)
I den gule skål fyldes kitekat fra den grønne pose i skabet.

Morgen:
Fordel 4 dåser i 8 skåle, og smør 3 leverpostejmadder, og skær i hapser.

Når du kommer hjem fra arbejde:
Giv de datomærkede kasser* i fryseren fordelt på de 8 grønne plastikfade. (husk at tage op dagen inden)

Aften:
Giv 3 dåser fodelt på 8 skåle, og giv rejerne** i 2 skåle. Lav 2 leverpostejsmadder og skær i hapser, og husk for guds skyld at give ALMA en dut smør på en ske, ellers hyler hun hele aftenen.

*: Det var forskelligt råt og kogt kød, bl.a. kylling, oksekød og fisk.

**: 150g. rejer hver eneste dag.

Sådan fodres her i huset.

Og engang imellem overvejer jeg at droppe det, og bare hælde tørfodder op én gang om dagen og vådmad 2 gange, og endda at finde et mærke af hver.

men jeg er ikke sikker på jeg tør, for alle ved jo at en kats bebrejdende blik kan få hvemsomhelst til at krympe i størrelse.

Jeg fodrer misserne, så det passer med, hvad de ca kan spise på et døgn. Skålene bliver derfor for det meste vasket hver dag.

Hold da op Dorte, fodringen er meget avanceret hos dig :slight_smile:

[quote=alleos7;265337]Her i huset, er det at fodre misser, en videnskab, der nærmest kræver en universitetsuddannelse. Det påstår manden ihvertfald.

Og engang imellem overvejer jeg at droppe det, og bare hælde tørfodder op én gang om dagen og vådmad 2 gange, og endda at finde et mærke af hver.

men jeg er ikke sikker på jeg tør, for alle ved jo at en kats bebrejdende blik kan få hvemsomhelst til at krympe i størrelse.[/quote]

-what :uha: -surrender

Jeg tilbyder aldrig at passe kat hos dig :tihi:

Pyyyh ha, der er godt nok nogle af jer som må bruge rigtig meget tid på at give kattene mad…

Her får de den mængde tørfodder som de ca. spiser hver hvad, dvs. at skålene bliver fyldt op en gang dagligt, alle skåle står samler ude i køkkenet.

Jeg fodrer med RC britefodder i en skål, en skål med RC young neutred male blandet med lidt små-poseer… Når jeg har, får de også en skål med RC den til tænderne.
Mine to katte deler en 100 grams vådfodder, nogle gange deler jeg denne pose i to dage, så de kun får 25 g. hver (de vil meget hellere have tørfodder og spiser aldrig alt vådfodderet, lige meget hvor lidt de får) nogle dage får de ingen vådfodder.

Dorthe - Wow, godt du har et system :slight_smile: Ellers var det da ikke til at finde ud af :slight_smile:
Er det dog godt at give så mange rejer hver dag? Altså, så vidt jeg ved er rejer noget der anbefales kun at bruges som godbider en sjælden gang imellem? :slight_smile: