[QUOTE=Musashi;1078672]Jeg er rigtig ked af at læse de alvorlige konsekvenser det har haft for dig
Jeg tror desværre ikke du er den eneste opdrætter som har måtte stoppe pga smitsom sygdom…
Konsekvenser TF har haft for Pia gør at jeg tager både TF og Giardia alvorligt - selvom parasitter kan behandles så kan det jo hurtigt blive dyrt & opslidende arbejde at få kål på…derfor har jeg respekt for smitsomme sygdomme…[/QUOTE]
Du har misforstået mit indlæg. Det var ikke på grund af smitsom sygdom, at jeg måtte stoppe mit opdræt. Det var på grund af Shadow’s hjerneskade, hun ville ikke kunne kaperer killinger.
Jeg ville til en hver tid med ro i sindet sidde på udstilling med min kat, vedvidende at der i nabo buret sidder en kat fra et TF katteri. Det skal ikke læses som ligegyldighed eller ligegladhed, men som at jeg ikke vil bruge tid på at være bange for sygdomme som reelt set ikke udgør en fare for mine katte.
Som Pil så korrekt skriver, så er TF underdiagnosticeret herhjemme, netop fordi kattene kan være helt symptomfrie. Så tror mig, alle på dette forum, der har udstillet bare en gang, har været i en udstillingshal, hvor der også har været katte fra et TF positivt katteri.
Der findes udstillere, der deler hotelværelser og sætter deres katte sammen i weekender, når de er på udstilling sammen, det ville jeg så tilgengæld ikke turde idag med den viden jeg pga. diverse vira og bakterier samt parasitter.
[QUOTE=Pia Nyrup;1078736]Du har misforstået mit indlæg. Det var ikke på grund af smitsom sygdom, at jeg måtte stoppe mit opdræt. Det var på grund af Shadow’s hjerneskade, hun ville ikke kunne kaperer killinger.
Jeg ville til en hver tid med ro i sindet sidde på udstilling med min kat, vedvidende at der i nabo buret sidder en kat fra et TF katteri. Det skal ikke læses som ligegyldighed eller ligegladhed, men som at jeg ikke vil bruge tid på at være bange for sygdomme som reelt set ikke udgør en fare for mine katte.
Som Pil så korrekt skriver, så er TF underdiagnosticeret herhjemme, netop fordi kattene kan være helt symptomfrie. Så tror mig, alle på dette forum, der har udstillet bare en gang, har været i en udstillingshal, hvor der også har været katte fra et TF positivt katteri.
Der findes udstillere, der deler hotelværelser og sætter deres katte sammen i weekender, når de er på udstilling sammen, det ville jeg så tilgengæld ikke turde idag med den viden jeg pga. diverse vira og bakterier samt parasitter.
Mange hilsner Pia[/QUOTE]
Det var behandlingen for TF der gav hjerneskaden på ene kat og IBD på den anden? Sådan forstod jeg det…altså indirekte forårsaget af TF
Jeg skrev om smitsomme sygdomme generelt og ikke TF specifikt…
[QUOTE=Musashi;1078752]Det var behandlingen for TF der gav hjerneskaden på ene kat og IBD på den anden? Sådan forstod jeg det…altså indirekte forårsaget af TF
Jeg skrev om smitsomme sygdomme generelt og ikke TF specifikt…[/QUOTE]
Korrekt, TF var den inddirekte årsag. Min pointe har så hele tiden været, at vi skal passe på ikke at blive bange for alting. At det igen og igen i katteverdenen viser sig, at de frygtelig sygdomme, der kommer i sidste ende ender med at bliver “mindre”, irriterende MEN håndter bare ting.
Hvis man altid møder op på en udstilling med en kat der er i TIP TOP kondition og i 100% psykisk balance, så er chancerne for at slæbe noget med hjem fra udstillinger næsten nul.
[QUOTE=Pia Nyrup;1078557]Hej Teresa
Jeg har gennemlæst materialet ganske nøje, og jeg kan ikke udfra det konkludere, at fulgenes Trichomonas gallinae skal kunne mutere og blive til Tritrichomonas foetus , når de efterfølgende skider. Jeg har modsat ikke fundet noget sted i litteraturen fundet, at katte har haft Trichomonas Gallinae.[/QUOTE]
Ligesom vi har forskellige katteracer/arter er det det samme der gør sig gældende her. Begge af de ovenstående tilhører arten Trichomonas, hvor gallinae og foetus så igen er underarter. Hvis det fx. skal overføres til kat - så er ragdoll og hellig birma begge katte, men 2 forskellige slags.
Mutationer får ikke en underart til at blive til en anden underart. Mutationer i denne verden (parasitter, vira, bakterier) giver som oftest den pågældende en fordel som gør at den overlever bedre, eller vil kunne springer fra en værtsorganisme til en anden.
[QUOTE=MZJ;1078870]Nu er det jo en køber (?), der har hængt TS ud bl.a. herinde og det kan man jo desværre ikke gardere sig mod
Godt indlæg Teresa så vi får historien om Ista fra begge parter[/QUOTE]
Men vi kan vel godt blive enige om at uanset om det er en køber eller en anden opdrætter eller hvad man nu er, så er udhængning af ens person for eksempel på internettet ikke noget der videre opfordre en til at gå ud og være åben omkring sig selv og sit opdræt når man som jeg skrev riskerer at blive udsat for sladdermøllen??
Vi har nok alle forskellige opfattelser af hvad der er “udhængning” lige som vi har på så mange andre områder, men at bruge ordet “gisning” er vel helt ude i hampen, når nu FAKTA er at katten er dianogsticeret med det, så er det i min verden IKKE en gisning, men et faktum.
Jeg synes at det er trist når man tror, at man bare kan kalde tingene noget andet, og derved køre endnu en hetz, det bliver tingene hverken anderledes eller bedre af
[QUOTE=Marianne H;1078919]Vi har nok alle forskellige opfattelser af hvad der er “udhængning” lige som vi har på så mange andre områder, men at bruge ordet “gisning” er vel helt ude i hampen, når nu FAKTA er at katten er dianogsticeret med det, så er det i min verden IKKE en gisning, men et faktum.
Jeg synes at det er trist når man tror, at man bare kan kalde tingene noget andet, og derved køre endnu en hetz, det bliver tingene hverken anderledes eller bedre af :-([/QUOTE]
Selv om der er fakta på at katten er diagnosteret med det, berettiger det stadigvæk ikke efter min mening at hænge opdrætteren ud på internettet og samtidig råbe højt til venstre og højre om at det er åh så smittefarlige når den førende ekspert inden for feltet siger at det kræver at katten først har været i direkte kontakt med den smittet kat.
Det at pege fingre af en opdrætter på den måde er usmageligt, og fremmer ikke til mere åbenhed om emnet eller får andre til at åbne sig mere op. Man burde være gået til hovedet selv og sige sin mening der, frem for at tage megafonen som det bliver til når man bruger et forum til sådan en fremførelse.
Jeg vil gerne vide hvad du mener med udhængning, for den beskyldning vil jeg ikke have siddende på mig?!?[/QUOTE]
Velkommen til racekatteverdenen Marie
osse her er der kliker på godt og ondt og kommer man galt afsted med en, får man hele koblet over sig, og så er der sådan set ligegyldigt hvad fakta er, fakta og virkeligheden er aldeles ligegyldige i den sammenhæng.
alle kan juble hvis man “hænger” en byb eller et fjols ud af en eller anden grund, men gør man det med en opdrætter uanset om det er fortjent eller ej, SÅ får man på puklen, dobbeltmoral er så stor en del af livet her i racekatteverdenen.
Så tag det helt roligt, de fleste har prøvet det, vælg med omhu
[QUOTE=MoMo;1078931]Selv om der er fakta på at katten er diagnosteret med det, berettiger det stadigvæk ikke efter min mening at hænge opdrætteren ud på internettet og samtidig råbe højt til venstre og højre om at det er åh så smittefarlige når den førende ekspert inden for feltet siger at det kræver at katten først har været i direkte kontakt med den smittet kat.
Det at pege fingre af en opdrætter på den måde er usmageligt, og fremmer ikke til mere åbenhed om emnet eller får andre til at åbne sig mere op. Man burde være gået til hovedet selv og sige sin mening der, frem for at tage megafonen som det bliver til når man bruger et forum til sådan en fremførelse.[/QUOTE]
Nej selvfølgelig gør det ikke det (ironi) men det berettiger da SELVFØLGELIG til at fordreje sandheden…eller STORT SUK
[QUOTE=Marianne H;1078932]Velkommen til racekatteverdenen Marie
osse her er der kliker på godt og ondt og kommer man galt afsted med en, får man hele koblet over sig, og så er der sådan set ligegyldigt hvad fakta er, fakta og virkeligheden er aldeles ligegyldige i den sammenhæng.
alle kan juble hvis man “hænger” en byb eller et fjols ud af en eller anden grund, men gør man det med en opdrætter uanset om det er fortjent eller ej, SÅ får man på puklen, dobbeltmoral er så stor en del af livet her i racekatteverdenen.
Så tag det helt roligt, de fleste har prøvet det, vælg med omhu [/QUOTE]
Jeg bliver bare enormt ked af at folk antager at jeg har intentioner om at skade andre. Jeg har på intet tidspunkt troet at Teresa har solgt/foræret mig en smittebærer med vilje. Jeg skrev mit indlæg i et forsøg på at mane gisninger til jorden og det samme har Teresa gjort.
Ista er en dejlig kat med et skønt temperament, men vi endte i en ond cirkel af stress, hvor vi blev ved med at stresse hinanden. Når katten bliver stresset af at jeg er stresset, så kan jeg ikke give hende et ordentligt hjem. Jeg er oprigtigt ked af at måtte aflevere hende retur.
Hvad har det medført? Hele debatten om TF og smittefare, har jo fået en masse fakta frem i lyset og forhåbentlig er vi allesammen blevet klogere.
Jeg kan kun opfordre til at man prøver at læse indlæg med lidt mere objektive briller og at man tænker over hvordan man formulerer sig. Det er hvad jeg vil gøre i fremtiden, for jeg skal gerne være den første til at indrømme at nogle af mine formuleringer kan misforstås, hvilket jeg selvfølgelig beklager.
Jeg vil gerne vide hvad du mener med udhængning, for den beskyldning vil jeg ikke have siddende på mig?!?[/QUOTE]
Når man som du gjorde, laver et langt indlæg, hvor opdrætter meget let kan genkendes, og man yderligere inde i den efterfølgende tråd skriver at det er gjort for at gøre opmærksom på at opdrætteren har en smittet kat… så tja… det opfattes ikke “pænt” af andre…
Jeg har ikke skrevet direkte om dig på noget tidspunkt - mest fordi mit indtryk var at du og Teresa havde alt på plads og ikke havde noget at sige hinanden på - og det synes jeg afgjort ikke, der er nogen grund til at blande sig i…
Som sagt, så er jeg sikker på at du er blevet behandlet pænt af opdrætter i den situation du/I nu engang stod i… og du har heller ikke på noget tidspunkt givet udtryk for andet…
Jeg ved udmærket at dit indlæg ikke var for at hænge opdrætter ud… det var et forsøg på at forklare dig…
Men som Marianne siger… velkommen til katteverdenen…
For dit indlæg vil blive brugt… og det vil næsten med garanti ikke være i den ånd, som du havde skrevet det i!
Desværre…
Jeg vil slet ikke forholde mig til den konkrete sag, jeg tror ikke jeg har fulgt nok med hverken herinde eller andetsteds til at kunne danne et kvalificeret billede (og jeg er ærligt talt heller ikke interesseret).
Men jeg er helt usigeligt, ubegribeligt, overdrevet TRÆT af den evindelige påstand om, at “opdrættere er fredet og må ikke kritiseres” og “katteverdenen er superdobbeltmoralsk” m.m. Hvis dét er niveauet, kan jeg kun sige EOD og plonk herfra.
Åhhh Ann hvad mener jeg, jeg mener en hel masse som jeg næsten ikke orker at skrive
Det er IKKE gisninger når katten er dianogsticeret hos en dyrlæge
Eftersom katten er returneret til opdrætter er det IKKE noget med at køber “bare” går ud og fortæller historien uden at opdrætter er klar over det, katten er returneret så opdrætter er vidende om at den handel var noget skidt.
Nogle opdrættere oplever dette en enkelt gang, andre nogle få gange, og så er der dem der oplever flere gange, og så synes jeg egentlig at det er tid til at spørge sig selv hvorforhvordan og ikke mindst hvad kan jeg gøre bedre
hjalp det eller gjorde det dig bare mere rundtosset
Åhhh Ann hvad mener jeg, jeg mener en hel masse som jeg næsten ikke orker at skrive
Det er IKKE gisninger når katten er dianogsticeret hos en dyrlæge
Eftersom katten er returneret til opdrætter er det IKKE noget med at køber “bare” går ud og fortæller historien uden at opdrætter er klar over det, katten er returneret så opdrætter er vidende om at den handel var noget skidt.
Nogle opdrættere oplever dette en enkelt gang, andre nogle få gange, og så er der dem der oplever flere gange, og så synes jeg egentlig at det er tid til at spørge sig selv hvorforhvordan og ikke mindst hvad kan jeg gøre bedre
hjalp det eller gjorde det dig bare mere rundtosset
[QUOTE=Ann K;1078940]Når man som du gjorde, laver et langt indlæg, hvor opdrætter meget let kan genkendes, og man yderligere inde i den efterfølgende tråd skriver at det er gjort for at gøre opmærksom på at opdrætteren har en smittet kat… så tja… det opfattes ikke “pænt” af andre…
…[/QUOTE]
Hvorfor opfattes det ikke pænt af andre, når de andre synes at det både er pænt og godt at advare mod byb’ere og/eller andre end opdrættere, der sælge syge katte ??
[QUOTE=Marianne H;1078943]
hjalp det eller gjorde det dig bare mere rundtosset :-)[/QUOTE]
Ja, det hjalp…
Og det var godt at jeg spurgte, for jeg var helt sikker på at du talte om noget andet
Nå…
Jeg vil dog (hvis jeg skal se på det på samme måde som dig) vælge at nuancere det en smule…
Er der tale om en lille opdrætter med ganske få avlskatte, fx et kuld pr år, der kun har været igang i fx 4 år - så vil jeg finde det yderst problematisk hvis der flere gange sælges dyr ud som bliver syge hos ny ejer… Opdrætterens “statistik” vil ikke være særlig favorabel, hvis man kan sige det sådan…
Er der derimod tale om en stor opdrætter, med mange avlsdyr, flere årlige kuld, et reelt katteri hvor der arbejdes med management, der oven i har været virksomt i årtier…
Så ville jeg faktisk næsten blive helt bekymret, hvis ikke der gennem tiden vil kunne findes eksempler på at enkelte dyr har været eller er blevet syge i forbindelse med stressen ved at flytte Det ville være ret så underligt, hvis ikke det var sket…
At der er tale om samme sygdomme… tja… det er nu engang sådan at der er nogle sygdomme, som er mere almindelig ei katterier og hos katte generelt - jeg ville forvente det…
Hvad jeg ikke ville gøre, er at hyle op om det i mere eller mindre hysteriske toner… uden at have undersøgt fakta noget nærmere!
I dette helt konkrete tilfælde, hvor der harceleres over en sygdom, som det er uendeligt vanskeligt at forestille sig overført på en udstilling (og som manmå formode oven i købet allerede ER taget hånd om hos opdrætter), så siger det umiddelbart så meget mere om dem, som fortsætter med deres “bekymringer” end om opdrætter, der har valgt at trække sine katte pgr sladder…