Jeg synes det er FINT at advare mod BYB… nja, ikke helt… jeg synes det er fint at advare mod kattehandlere!
BYB er ikke nødvendigvis mennesker, der ikke behandler deres dyr godt…
Katten er blevet returneret, opdrætter bliver anmeldt til dyrskuet … og inde på forum efterfølgende bliver opdrætter sat ud med navn, og der bliver fordrejet meget hvordan det egentlig smitter, velvidende at en ekspert man er i kontakt med siger at det kræver direkte kontakt. Kan man have gjort det anderledes, man kunne have kontaktet opdrætter privat fx.?
Marianne både du og jeg ved at de bybbere man kender til, der er størstedelen uden for pædagoisk rækkevidde, men flot at du synes opdrættere skal sammenlignes med bybbere fordi de har sygdom i deres katteri.
Jeg undrer mig lidt over hvor alt det med sladder og udhængning har udviklet sig fra( det kan selvfølgelig være jeg ikke har fulgt nok med). Alle der har læst med har fra starten af vidst hvem opdrætter af katten er, at katten har haft maveproblemer, at parterne har fundet en løsning og så burde den sag være ude af verden.
Alle burde så også vide at opdrætter man katte vil man på et tidspunkt rende ind i problemer, sælge en kat der bliver syg eller dør hos sin nye ejer. Det er der ikke noget odiøst i, det er bare en del af det at opdrætte og en risiko vi må leve med og lære at respektere at sådan er det bare. Kunne vi snart komme såvidt, ville man kunne undgå meget sladder og megen strid imellem forskellige parter.
Marina
Måske skal det påpeges, at det ikke er køber, der fordrejer smittevejene:? eller er det irrelevant i denne sammenhæng:?:surrender1:
[QUOTE=MoMo;1078953]Katten er blevet returneret, opdrætter bliver anmeldt til dyrskuet … og inde på forum efterfølgende bliver opdrætter sat ud med navn, og der bliver fordrejet meget hvordan det egentlig smitter, velvidende at en ekspert man er i kontakt med siger at det kræver direkte kontakt. Kan man have gjort det anderledes, man kunne have kontaktet opdrætter privat fx.?
[/QUOTE]
Jeg synes du er noget unuanceret, for det læses nemt, som om det er køberen/mig der har gjort alt det ovenstående!
[QUOTE=MoMo;1078953]
Marianne både du og jeg ved at de bybbere man kender til, der er størstedelen uden for pædagoisk rækkevidde, men flot at du synes opdrættere skal sammenlignes med bybbere fordi de har sygdom i deres katteri.[/QUOTE]
Ved du hvad Camilla jeg kan godt skelne mellem byb’ere og opdrættere, jeg kan skelne mellem gode og dårlige opdrættere, desværre er sådan at lige som der er byb’ere jeg finder ok, simpelthen fordi de sætter deres kattes velfærd højt,så er der osse opdrættere jeg ikke har så meget til overs for.
Som mit tilnavn siger kattevelfærd og hæderlighed, først og sidst at du ser anderledes på det er du velkommen til, men jeg giver ikke køb på mine principper blot fordi nogle ser anderledes på tingene ![]()
Desværre er der åbenbart nogle der ser stort på det, men det siger heldigvis mere om dem, end det gør om køber ![]()
Unuanceret, jeg skriver kun kort resumé ud fra det jeg har læst herinde. og læg venligst mærke til at jeg har ikke brugt dit navn eller dine indlæg som citater eller noget. Jeg har ikke brug for at sætte navn på nogen, jeg synes snarere at der ikke har været noget som helst behov for at hverken fordreje fakta om en sygdom eller navngive en opdrætter i denne her sag på et forum som i stedet kunne være taget privat.
Ja du lagde navn på hvem opdrætter er, andre har så haft travlt med at fordreje fakta om sygdommen.
Problemet er at hver tråd hænger uløseligt sammen om man vil det eller ej.
Øv, nu bliver det igen drejet over i “hvem sagde hvad”.
Kan vi ikke allesammen blive nogenlunde enige om at man kan være uheldig og få noget smitsomt indenfor dørene. Hvordan man håndterer det er vel det vigtigste? Behandling og oplysning, så dem der ikke ved nok om smittefaren og sygdommen/parasitterne bliver klogere?
Momo skrev sådan set bare at ANDRE ser din tråd… Jeg læste det ikke som at det handlede om DIG men om at ANDRE ser tråden og så løber sladderen
[QUOTE=MoMo;1078979]Unuanceret, jeg skriver kun kort resumé ud fra det jeg har læst herinde. og læg venligst mærke til at jeg har ikke brugt dit navn eller dine indlæg som citater eller noget. Jeg har ikke brug for at sætte navn på nogen, jeg synes snarere at der ikke har været noget som helst behov for at hverken fordreje fakta om en sygdom eller navngive en opdrætter i denne her sag på et forum som i stedet kunne være taget privat.
Ja du lagde navn på hvem opdrætter er, andre har så haft travlt med at fordreje fakta om sygdommen.
Problemet er at hver tråd hænger uløseligt sammen om man vil det eller ej.[/QUOTE]
Der må være noget jeg er gået glip af.
Jeg har ikke på noget tidspunkt set nogle påstå, at det smitter andet end ved afføring og de cyster sygdommen medfører :?
Du må meget gerne henvise til de indlæg, der påstår andet.
Vi kommer allesammen til at læse tingene med subjektive briller, så mon ikke det bedste vil være at lade tråden og emnet hvile til følelserne og temperamenterne køler lidt af igen.
Det vil være rart at komme tilbage til udveksling af erfaring med henblik på at hjælpe andre. ![]()
Jeg har opgivet at følge med i, hvem der sagde hvad i denne tråd. Men et centralt element i fortællingen lyder noget i retning af: “Der er forlydender om, at en opdrætter har fået en kat retur, der er smittet med et-eller-andet; og at denne opdrætter vil udstille på Roskilde Dyrskue. Så derfor melder jeg fra, så mine katte ikke risikerer at få et-eller-andet.”
Den historie kan jeg identificere mig med både som udstiller og som opdrætter. Altså, spørgsmålet er, hvad ville jeg gøre, hvis det var mig?
-
Som udstiller ville jeg vide, at der kører alle mulige sygdomme rundt sådan et sted. Så jeg ville stramme yderligere op på typen af forholdsregler, jeg tager på en almindelig udstilling: Ikke udstille, hvis jeg havde killinger derhjemme. Kun udstille helbredsmæssigt robuste katte på mindst 3 år (så de er blevet eksponeret for de almindeligste sygdomme på almindelige udstillinger). Holde afstand til evt. udstillede katte, som ikke ser sunde ud. - Det er nemt nok, her er tale om mine private forholdsregler, som ikke skal diskuteres med andre.
-
Som opdrætter er problemet, at jeg gerne ville kunne sige, at jeg håndterede problemet “lige efter bogen”. Altså jeg ville bringe mig i en situation, hvor jeg kunne sige: " Jeg følger FDs karantæneregler 100 %. Hvis du ikke mener, at det er tilfældet, kan du henvende dig til min klub. Hvis du ikke er tilfreds med reglerne, kan du foreslå dem ændret. Hvis du er utilfreds med, at jeg ikke lever op til dine personlige regler, så er det dit problem." Der er imidlertid flere grunde til, at man ikke kan sige sådan i denne situation:
a. Felis Danicas Karantæneregler er baseret på gør-det-selv princippet. Klubberne udøver kun minimal og tilfældig kontrol.
b. Den aktuelle sygdom - “et-eller-andet” - er slet ikke omfattet af FDs karantæneregler.
c. Roskilde Dyrskue er ikke forpligtet i forhold til FDs karantæneregler.
d. Den aktuelle opdrætter er ( så vidt jeg ved ) ( for tiden ) ikke med i FD.
Således bliver dette væsentlige spørgsmål ladt helt og aldeles i stikken af de officielle regler. I stedet må Kattegales offentlige folkedomstol prøve at afgøre, hvad der er rigtigt og forkert i sagen.
vh
Andreas
Jeg synes egentligt Marie (Velfa) har håndteret sagen OK.
Hun deltog ikke i balladen i Dyrskue-tråden, men kom først på banen dagen efter i sin egen tråd. Måske burde den have været placeret i hulen, men at hun havde et behov for at komme med sin side af sagen, er vel ikke så underligt med alle de gætterier, der fløj rundt i luften? Hun er naturligvis skuffet over, at det ikke gik med den kat, hun havde glædet sig til at få, men som jeg læser det, har hun forsøgt at være så fair, som man nu engang kan være i den situation.
At andre åbenbart har brugt denne ulykkelige historie til rygtespredning, skal ikke bebrejdes hende