Hvordan deles foderet

Jeg har skrevet bl.a skrevet en tråd herinde om, at jeg er vildrede ang. foder

Nu har jeg bestilt 10 kg + 2kg gratis Sanebelle light og jeg har i forvejen ca 5 kg RC Young Male. Nu synes jeg at vores kat er ved at blive lidt for rundt om maven og tikker hele om mad, når vi er køkkenet og han har mad i skålen.

Nu er jeg også gået i gang med at give ham LUX uden sukker og har måske givet ham for meget samhold med hans mængde af tørfoder.

Jeg har givet ham ca 68g af RC Young Male + ekstra pga hans tikkeri, så han samlet kommer op på ca 100g og en 1/2 dåse Lux uden sukker. Er det for meget foder??? og hvad kan jeg gøre for afhjælpe at han ikke får så meget foder i løbet af dagen. For som det er nu, så bliver han fed på ingen tid og det ønsker jeg ikke.

Hvordan afmåler jeg tørfoder i forhold til vådfoder og hvor meget må han få om dagen??. Skal jeg kun give ham det halve af den mængde som står på posen når han nu også skal have vådfoder??

Når det nye foder kommer, ved jeg godt at jeg skal starte med meste af det gamle og gradvis øge med det nye.

Håber på nogle gode svar, da det er første gang at jeg har en kat og har aldrig har haft en lidt tyk en.

Standardmængden af vådfoder pr. kat pr. dag er 400 gram - dvs. en hel dåse Lux. Nu har jeg ikke styr på, hvor meget du er væk hver dag - men hvis du var mig (som arbejder fuldtid) ville jeg give ca. 1/3 dåse Lux om morgenen, en håndfuld tørfoder til i løbet af dagen og 1/3 dåse Lux efter arbejde + en håndfuld tørfoder til natten. Det burde være nok - men kan justeres efter behov :slight_smile:

Mener du ikke 1/2 dåse morgen og aften i stedet for 1/3.

Jo jeg er fuldtid og har skiftende arbejdstider, altså morgen og aften. Jeg har en kæreste som kun møder om morgen. Vores kat er for det meste ude hele dagen i øjeblikket, når vi begge er på arbejde. Så han spiser godt når han kommer om morgenen, da han også er ude om natten. Han har kattelem og har endnu ikke fundet ud af den.

Jeg synes det virker af meget, det som du beskriver at en kat skal have i løbet af en dag. Vores kat har jo kun været vant til de 68g + det ekstra som han har fået den sidste 1 1/2 uge samt vådfoder, som vi først for alvor er begyndt at give ham de sidste 4 dage, for ellers har han kun fået lidt inden han skulle ud til natten.

Han er kastreret, vejede 5,1 kg sidste jeg havde ham med på vægten og han er kraftigt bygget og vi er enig i at der måske er lidt skovkat i ham. Han er meget ude i øjeblikket og måske derfor han er ekstra sulten når han kommer ind.

Jeg ville stoppe med det light foder, det giver ikke andet end tykke konstant sultne katte og det er synd.
Sanabelle er et udmærket foder (jeg bruger det selv) som sådan men hold dig fra deres speciel blandninger de er fyldt med fyldstoffer (bla, korn) som katte ikke har brug for/kan omsætte til noget nyttigt og derfor er de konstant sultne.
Skal din kat tabe sig ville jeg fodre udelukkende med vådt og/eller et tørfoder med højt protein indhold + masser af vådmad

Hvis du fodrer med både vådt og tørt skal du jo netop ikke give den fulde anbefalede dosis vådt pr. dag plus tørt :slight_smile: Så nej, jeg mener ikke 1/2 dåse morgen og igen 1/2 dåse om aftenen :slight_smile:

herhjemme kører jeg med 1/3 dåse LUX morgen, 1/3 dåse eftermiddag og 1/3 dåse om aftenen (alle gange med vand på) og så ellers et glas tørfoder i skålen om aftenen inden jeg går i seng (den holder indtil næste aften) til to katte. Tørfoderet er mest for Unnis skyld, for hun kan virkelig godt lide tørfoder efter jeg er gået over på Iams og Eukanuba - Yasha tror jeg faktisk ikke spiser meget mere end vådfoderet i løbet af dagen og så spiser lidt tørt om natten, når han bliver sulten igen - han kan nemlig bedst lide vådfoderet, hvor Unni kun spiser vådfoder når det lige er hældt op med vand på.

tørfoderet begynder jeg endda nok at rationere ned på - de må nemlig ikke blive større (gerne lige lidt mere af på dem begge, men jeg har også snydt ved ikke at komme vand på den sidste lille måned og det kan faktisk ses på dem omgående at de spiser mere end de plejer! :S )

jeg er begyndt at fodre meget mere med vådt, efter jeg har set den effekt det har på dem - tørfoderet er egentligt kun til om natten (da 8 timer uden mad er længe for en kat her i huset :tihi:) og så til de dage jeg er meget hjemmefra og ikke når hjem og fodre ved 14-15 tiden.
Jeg er også helt konsekvent (igen) begyndt at hælde vand på. Så bliver de nemlig hurtigt mæt af det ekstra vand :slight_smile: og det er godt for væskebalancen og herrens nyre! han er et fjols til at drikke nok, så jeg “tvinger” lidt væske i ham vha. vådfoderet, da han i forvejen er lidt “belastet” på nyrerne :slight_smile: tror næsten han får 2 dl dagligt alene via det jeg hælder vådfoderet - og så det der er i vådfoderet :slight_smile:

jeg kan også se det på deres vægt omgående om jeg hælder vand på som sagt. Jeg har haft “snydt” lidt de sidste uger, og det har faktisk betydet at de vist har taget lidt på igen, efter de ellers havde tabt sig lidt :S dumt dumt - for de er bliver jo ikke nær så mæt som de plejer, når der ikke er vand på.

Du kan se på poserne/dåserne, hvad fodervejledningen er. :slight_smile: Jeg har så sent som i dag kigget på en dåse Lux, og der står det i hvert fald på.

Jeg har gjort det, at jeg har regnet ud, hvad mine tre katte skal have tilsammen på en dag - og så halveret både vådkostmængden og tørkostmængden. Altså så de får halvt af hver.

Og at give én kat 400 g Lux pr. dag er altså for meget ifølge det, der står på dåsen - med mindre det selvfølgelig er en meget stor mis. :slight_smile:

Du skal i øvrigt huske at du ikke skal regne det ud efter hvad din kat vejer NU - for så får den for meget. Du skal regne det ud efter ‘idealvægten’.

[QUOTE=Diana F;881170]Og at give én kat 400 g Lux pr. dag er altså for meget ifølge det, der står på dåsen - med mindre det selvfølgelig er en meget stor mis. :slight_smile:
[/QUOTE]

Sorry - jeg havde ikke lige tjekket efter :frowning: Én dåse pr. kat pr. dag plejer bare at være standard :slight_smile:

og som sagt er LUX rigtig nemt at spæde op med vand :slight_smile: vand mætter uden at fede og så spiser de ikke helt så meget af det andet :slight_smile:

Jeg plejer at give mine alt det vådfoder de kan spise… Og det er nok ca. 1/3 dåse 3 gange om dagen… Men nu har jeg jo også halvstore katte, og jo mere vådfoder de spiser jo bedre… Det er så også med vand på… Men ja, vådfoder får de morgen, når jeg kommer hjem, og som det sidste jeg gør inden jeg går i seng :slight_smile:

Og så får de normalt kun tørkost i deres foderbræt. Der skal de nemlig arbejde lidt for det, så de ikke bare går hen i skålen og grovæder (jeg har tre forskellige aktivitets ting)

Det er så mine kastrater - min fertile pige + babyer har deres foderkasse, som kastraterne ikke kan komme ind i. Der har de tørkost stående 24/7 :slight_smile:

Jeps, jeg har set mange herinde sige, at det var passende. Men hvis man ser på dåsen, så skal missen veje OVER 6 kilo, hvis den skal have 400 g. :slight_smile:

Det er altså forkert at sige, at vand mætter. Hvis det var tilfældet, var der mange problemer her i verden, der ville være løst.

Men det fylder, så katten ikke kan grovæde på samme måde, som den kan af tørfoderet. Til gengæld forsvinder vandet ret hurtigt ud af systemet igen, så det er altså den øvrige del af foderet, der skal holde katten mæt, også når vandet er væk.

Jeg forstår så ikke, at man konsekvent følger, hvad der står på foderet istedet for at kigge på kattene…jeg har og har haft katte der næsten spiser 1 kg vådmad om dagen og de vejer ikke et gram for meget snare tværtimod…de spiser så ikke ret gerne tørfoder…i dag har jeg kun 1 tyk kat og det er Tykke Trunte som har en lidt uheldig kropsbygning med meget brede hofter men hun vil nu heller ikke spise andet end Hills c/d tørfoder som er fyldt med fedende kulhydrater, så at hun er rundt er jo forståligt.

Jo, ser du, det gør ‘man’ (jeg) fra NU af, efter strenge ordrer fra dyrlægen i fredags. Har to katte, der overspiser - og skal tabe sig. Jeg har prøvet maaange forskellige typer foder, prøvet vådmad - og MERE vådmad - og vådmad med vand, og de bliver bare større og større og større…så nu må der måles af… :wink:

Jeg er stor modstander af slankekure både til mennesker og dyr, det har det med at give jojo vægt, hvilket absolut også er usundt. Og med dyr så forstår de ikke grunden til at de skal sulte, hvilket får dem til at kaste sig over den smule de så får, hvilket vi mennesker så tolker som ‘grovædning’ og skære endnu mere ned på deres foder.
Istedet vil jeg kigge på mætheds værdien i det du fodre med…jo højre animalsk proteintal, jo højre mæthedsværdi = mindre sult = spiser mindre = vægttab. Og kan du så øge deres aktivitetslyst er resultatet endnu bedre :slight_smile:

[QUOTE=anne p;881406]Jeg er stor modstander af slankekure både til mennesker og dyr, det har det med at give jojo vægt, hvilket absolut også er usundt. Og med dyr så forstår de ikke grunden til at de skal sulte, hvilket får dem til at kaste sig over den smule de så får, hvilket vi mennesker så tolker som ‘grovædning’ og skære endnu mere ned på deres foder.
Istedet vil jeg kigge på mætheds værdien i det du fodre med…jo højre animalsk proteintal, jo højre mæthedsværdi = mindre sult = spiser mindre = vægttab. Og kan du så øge deres aktivitetslyst er resultatet endnu bedre :)[/QUOTE]

Nå, jeg må vist gentage mig selv igen-igen…
Som jeg skrev i en anden tråd i går - så synes jeg, det er en MEGET grim ‘beskyldning’, at visse af jer herinde virkelig mener, at jeg vil ‘sulte’ mine dyr tynde! Og det gør mig faktisk MEGET VRED, at du kan finde på at kalde det dét - det er efter min mening taktløst, fornærmende og bygger på uvidenhed!

AT GIVE EN KAT PRÆCIST DET, DEN HAR BRUG FOR ER IKKE AT SULTE DEN!!!
Den får jo ikke MINDRE end den har brug for - den får bare ikke FOR MEGET.

Du aner INTET om, hvad jeg har prøvet gennem årene, og hvor mange typer foder, jeg har prøvet (MANGE). Den dyrlæge, jeg har frekventeret anses som en af de dygtigste i landet - han ved såmænd nok, hvad han har med at gøre.
INTET af det, jeg førhen har prøvet, har virket. Og rådet om mere vådmad (som mange herinde sværger til) har gjort, at de to ‘fede’ misser jeg har, har taget YDERLIGERE 3-400 gram på - hver - i løbet af de sidste få måneder. Og den udvikling skal bremses - NU!

Den ene ‘fede’ får så RIGELIGT med motion - en yderst aktiv seychellois (siameser m/hvidt) som tonser rundt i alle de vågne timer, han leger konstant med vores yngste kat, Bailey (orientaler) - og det går IKKE stille for sig. Bailey må i øvrigt IKKE tabe sig.
Den anden kat er en ældre, gigtplaget kat (er i behandling!), som naturligt nok ikke har det store aktivitetsniveau.
Men begge overspiser!

Nogle herinde NÆGTER åbenbart at forstå, at visse katte IKKE selv kan administrere deres kalorieindtag.

nogle kan ikke… de fleste kan… og for dem der ikke kan - der er opmåling det bedste alternativ

MEN

man bør altid finde ud af først om ens kat kan lære det… for 95% af kattene kan

mine 2 piger var lidt over 6 md om at lære det… de spiste EKSTREME mængder vådfoder da de ankom… for de havde fået mad men aldrig mad NOK, så de overspiste i en grad jeg aldrig har set før¨

men efter ca 6 md hvor de havde ædt til de var ved at kaste op fandt de ud af at der altid var mad til dem… og at de ikke skulle slås for det… og så regulerede det sig

Lille cloe vejede 3,2 da jeg fik hende 9 md gammel - det er en horribel vægt for en stor MCO pige i den vilde voksealder… idag vejer hun lidt over 8 kg og har ikke et gram fedt på kroppen,

så lad dem få et godt stykke tid (i hvert fald 6 md) hvor de selv får chancen inden du tager over… de fletse katte kan lære det…

Her svarer du selv på om det er for meget foder. Hvis han tager på, ja så får han for meget.
Hvis du prøver at kigge lidt på tallene: han får 68g tør som afmålt, hvis du giver ham godbidder så han ryger op på 100, er det altså over 40g ekstra. Det svarer til at vi mennesker får 2/3 af vores samlede foderindtag i “snacks”.
Hvis han desuden får ½ dåse vådfoder oven i er det nok ved at være i overkanten.

[QUOTE=CarinaJ;881057] Hvordan afmåler jeg tørfoder i forhold til vådfoder og hvor meget må han få om dagen??. Skal jeg kun give ham det halve af den mængde som står på posen når han nu også skal have vådfoder??

Når det nye foder kommer, ved jeg godt at jeg skal starte med meste af det gamle og gradvis øge med det nye.

Håber på nogle gode svar, da det er første gang at jeg har en kat og har aldrig har haft en lidt tyk en.[/QUOTE]

Der er flere der er kommet med gode råd til hvordan du fordeler foderet, så det behøver jeg vist ikke komme ind på.

Mht light-produkter: Hvis du går ind på zooplus og sammenligner Sanabelle light med en anden Sanabelle, ser du at der er skåret i fedt og proteinindhold og tilført mere kulhydrat.
Skal man have katte til at tabe sig, er det bedre at skrue op for proteinindholdet. Anbefalinger fra biolog og ernæringsforsker Jan Elnif siger at max 15% af kattens energiindtag bør komme fra kulhydrat.
Derfor bør du kigge på protein-indholdet, der helst skal være så højt som muligt.
Foderet “Taste of the wild” har i deres Rocky Mountain blanding et råprotein-indhold på 42 % og er desuden kornfrit
http://www.tasteofthewildpetfood.com/products/cats/dry_food/rocky_mountain_feline_formula/

Sanabelle light har til sammenligning 29%

[QUOTE=Battlestar;881421]nogle kan ikke… de fleste kan… og for dem der ikke kan - der er opmåling det bedste alternativ

MEN

man bør altid finde ud af først om ens kat kan lære det… for 95% af kattene kan

mine 2 piger var lidt over 6 md om at lære det… de spiste EKSTREME mængder vådfoder da de ankom… for de havde fået mad men aldrig mad NOK, så de overspiste i en grad jeg aldrig har set før¨

men efter ca 6 md hvor de havde ædt til de var ved at kaste op fandt de ud af at der altid var mad til dem… og at de ikke skulle slås for det… og så regulerede det sig

Lille cloe vejede 3,2 da jeg fik hende 9 md gammel - det er en horribel vægt for en stor MCO pige i den vilde voksealder… idag vejer hun lidt over 8 kg og har ikke et gram fedt på kroppen,

så lad dem få et godt stykke tid (i hvert fald 6 md) hvor de selv får chancen inden du tager over… de fletse katte kan lære det…[/QUOTE]

Det med at give meget vådmad (altså flere gange dagligt) har faktisk stået på i et halvt år nu…
Før det fik de én gang dagligt.
Problemet herhjemme er vist mest, at de ikke helt kan finde ud af, at man ikke skal æde ligeså meget tørkost som tidligere, når man får mere vådmad.

Artemis har jeg haft siden 2003, hvor hun begyndte at komme på den gård, jeg boede på. Hun var halvvild og herreløs, SINDSSYGT tynd, befængt med flere typer orm - og havde fem killinger - som hun selvfølgelig hurtigt flyttede over i min stald…(de var født på naboejendommens udhus’ loft - men det var ikke deres kat) for hun fandt hurtigt ud af, at jeg gav MAD. Hun valgte at blive hos mig - og hun har ALTID overspist. Hun har taget løbende på, som årene er gået - og jeg har prøvet mange forskellige slags foder. På gården var det jo komplet umuligt at regulere noget som helst, da hun også fangede mus.
Jeg tænker tit på, om hendes grovæderi hænger sammen med, at hun har sultet som ung…?
Men pt. er hun større end hun nogensinde har været - og især pga. hendes gigt så SKAL hun altså tabe sig.

Alban fik vi jo sidste forår, da han var 14 uger gammel. Allerede dér havde han en mavedelle! Lille, blød og lyserød ‘pude’ på maven! Jeg troede slet ikke, at en killing i den alder ku’ ha’ deller…
Han er en utroligt grådig kat, der virkelig SKOVLER ind. Men han får rigeligt med motion. Men en siataler, der nu vejer 5,7 kilo…det er altså for meget. Godt nok er han også høj og lang, men alligevel…den store kastatdelle, han har fået ‘bygget op’, SKAL altså blive lidt mindre.

Til gengæld må Bailey ikke tabe sig - han er fin og slank, helt perfekt for en orientaler. Han kan snildt styre fri buffet - men det kan de andre to altså ikke. Jeg skal selvfølgelig passe på, at han ‘får sin andel’ af foderet. Hvis det virker til, at han ikke får, hvad han skal ha’, så får han en lille skål med tørkost op ovenpå køleskabet - for der er han den eneste, der springer op.

Kattene kommer fremover til at få den samme mængde vådmad, som de plejer (tre gange dagligt) - men tørkosten bliver målt af og puttet i deres aktivitetsbræt. Så kan de gå og ‘nippe’ af det derfra - i stedet for at skovle store mundfulde ind fra en skål…

Nu er Sanebelle light købt og betalt så nu får han det sammen med RC Young male. Når RC Young male så er brugt op, så køber jeg noget med et højt proteinindhold og blander det sammen med Sanebelle light

Er startet dagen med at give ham 1/3 dåse LUX vådfoder, hvor han har spist det hele og har efterfølgende giver ham håndfuld af hans tørfoder (jeg har afmålt mængden, så han får det halve af 68g) og det har han næsten ikke rørt. Så håber det kan holde til engang omkring aftensmaden hvor han så få 1/3 dåse vådfoder igen og det sidste tørfoder som er målbægeret. Håber det er nok