Amanda er sådan lidt til den tynde side, og vi kunne godt tænke os at få hendes vægt hævet lidt, vi taler ½-1 kg. Plus/minus.
Til daglig spiser hun tørkost (½ sterilised/½ hairball). Vi ved godt, at hun ikke burde få sterilised, men vi fik beskeden fra opdrætter, at hun havde tendens til overspisning og nok ville tage temmelig meget på efter sin kastrering. Vi har ikke råd til bare at kyle det ud, så nu er det hele blandet…
Derudover får hun nogle stykker Thrive om dagen og en gang imellem vådfoder fra Feline Porta eller Almo Nature…
Hun får kylling, når vi laver noget med kylling, men hun har faktisk mistet interessen for det, selvom hun var vildt begejstret i starten.
Hvordan feder man sådan en lille prinsesse op?
Hun har naturligvis adgang til mad døgnet rundt og hun spiser ca. den mængde, vi giver, men tager ikke rigtig på…
Sterilized er til katte med tendens til overvægt - tror jeg også hairball er.
Så gå over på et ganske alm. lødigt tørfoderprodukt ville jeg starte med.
Vivi - Hairball 34 eller hvad det hedder (fra Royal Canin) er nu til normalvægtige…hun døjer bare lidt med hårbolde, og hun er lidt kræsen, men kunne lide det, så det er vi glade nok for.
Ja…jeg ville også helst have smidt det ud, men kæresten mente ikke lige, at budgettet var til at hive al den mad ud. Såeh. På nuværende tidspunkt skulle jeg så også smide AL maden ud, for det er som sagt blandet…
Skeem - Har du et link? Er lidt svært at søge efter…
Jeg ville tage det foder du har nu og blande op med noget måske Maine Coon foder. Der er en høj fedtprocent, og godt for de katte med lidt længere pels.
Men husk at det tager lang tid at få en kat op i vægt. Og det må ikke gå for stærkt!
Mariehønen:
Har flere gange læst herinde at fodring med overvejende vådt og råt = færre kulhydrater, giver den ønskede vægtøgning. Og hos overvægtige giver det et vægttab.
Skeems måde at fodre på, har hjulpet hendes katte, men det er jo ikke sikkert de varianter hun lige bruger virker for jer.
Ville, som Bamse skriver, købe noget foder med en høj fedtprocent.
Freja anbefaler Porta 21 med kylling og aloe vera eller tun og rejer (kan med fordel købes i 400g-dåser og fryses i ønskede portioner).
Applaws div. varianter, Almo Nature.
Rå kylling Rå fisk
I kan jo evt. gøre det, at når I pakker kød om til fryseren, så tag højde for at katten måske også skal have af det. Dvs. pak hver pose med 50g mere end I plejer
Det er med katte som med mennesker - ikke alle er lige polstrede. Er katten sund og rask ville jeg ikke begynde nogen fedekur - men naturligvis fodre med et godt og lødigt produkt. Tit handler det om muskelmasse - det kan et foder med meget kød i - eller råfodring hjælpe på.
[quote=Bamse;340262]Jeg ville tage det foder du har nu og blande op med noget måske Maine Coon foder. Der er en høj fedtprocent, og godt for de katte med lidt længere pels.
Men husk at det tager lang tid at få en kat op i vægt. Og det må ikke gå for stærkt![/quote]
Næh, behøver det egentlig heller ikke. Hun har det jo fint nok, den lille…er nok bare os, der egentlig pylrer, for hun er sund og rask.
[quote=Bølle-missen;340276]Mariehønen:
Har flere gange læst herinde at fodring med overvejende vådt og råt = færre kulhydrater, giver den ønskede vægtøgning. Og hos overvægtige giver det et vægttab.
Skeems måde at fodre på, har hjulpet hendes katte, men det er jo ikke sikkert de varianter hun lige bruger virker for jer.
Ville, som Bamse skriver, købe noget foder med en høj fedtprocent.
Freja anbefaler Porta 21 med kylling og aloe vera eller tun og rejer (kan med fordel købes i 400g-dåser og fryses i ønskede portioner).
Applaws div. varianter, Almo Nature.
Rå kylling Rå fisk
I kan jo evt. gøre det, at når I pakker kød om til fryseren, så tag højde for at katten måske også skal have af det. Dvs. pak hver pose med 50g mere end I plejer :)[/quote]
Faktisk gider hun slet ikke rå kylling længere. Og fisk får vi aldrig, for det kan vi mennesker altså ikke lide. :høhø:
Hun guffer sit Porta 21 i sig - er tæt på, at hun slikker skålen! Men hun får det ikke ret tit, for så bliver hun træt af det…en gang eller to om ugen er meget passende. Hun får tun med bøf og kylling…
Almo har vi i…hmmm. Høne og et eller andet andet.
Decideret fedekur skal det heller ikke være, men sådan små tilretninger der får hende i den rigtige retning.
Hun har ikke den vilde muskelmasse, den lille klods. Hun er vist en rimelig almindelig kat.
[quote=Mariehønen;340290]Faktisk gider hun slet ikke rå kylling længere. Og fisk får vi aldrig, for det kan vi mennesker altså ikke lide. :høhø:
Hun guffer sit Porta 21 i sig - er tæt på, at hun slikker skålen! Men hun får det ikke ret tit, for så bliver hun træt af det…en gang eller to om ugen er meget passende. Hun får tun med bøf og kylling…
Almo har vi i…hmmm. Høne og et eller andet andet. :D[/quote]
Fisk kan man jo købe fra frost når det er på tilbud. Hvis hun kan lide det, kunne det jo også være en guffer en gang imellem.
Det er der med at blive træt af noget eller være kræsen, oplevede vi også med min tidligere kat, Bølle. Det kunne skifte fra den ene bestilling til den næste
Lise: 2,0 kg. Applaws fisk.
2,0 kg. Applaws kylling
Er der taurin i dette produkt? Jeg har gået indholdsfortegnelsen igennem hos Elin, da jeg gerne vil skifte til de produkter du nævner næste gang I køber. Jeg har fået en prøvepose med hjem og de elsker det!
Men jeg er lidt urolig ved Applaws, da jeg ikke kan se taurin nævnt - og har man en enkelt kat, der kun spiser det, så dør den jo…
HVIS jeg har læst korrekt.
Kan du hjælpe med lidt viden om det foder?
MVH
PS jeg har fedet mine MCOs op ved at fodre med råt som supplement
[quote=Bølle-missen;340302]Fisk kan man jo købe fra frost når det er på tilbud. Hvis hun kan lide det, kunne det jo også være en guffer en gang imellem.
Det er der med at blive træt af noget eller være kræsen, oplevede vi også med min tidligere kat, Bølle. Det kunne skifte fra den ene bestilling til den næste [/quote]
Ja, har også overvejet at ramme fiskemanden…men kan bare næsten ikke holde tanken om stanken ud.
Ja, det rå kylling var VERDENS BEDSTE MAD 3 gange…4. gang var det bare “hvorfor giver du mig det? Det gider jeg da ikke vækkes for!”.
Katten trænger måske slet ikke til at tage på, altså ernæring, men er måske tynd fordi den har for lille væskeindhold i kroppen, det er der mange katte der fortrinsvis får tørfoder , der “lider af”…altså ikke sådan akut dehydrering hvor skindet kan trækkes ud og blive “hængende” i en fold, men bare generelt for lille væskeindhold i kroppen
Det er også derfor, at mange oplever deres katte tager på når de går over til mere råfoder, fordi katten så får det væskebehov den har brug for.
Katten trænger måske slet ikke til at tage på, altså ernæring, men er måske tynd fordi den har for lille væskeindhold i kroppen, det er der mange katte der fortrinsvis får tørfoder , der “lider af”…altså ikke sådan akut dehydrering hvor skindet kan trækkes ud og blive “hængende” i en fold, men bare generelt for lille væskeindhold i kroppen
Det er også derfor, at mange oplever deres katte tager på når de går over til mere råfoder, fordi katten så får det væskebehov den har brug for.[/quote]
Problemet er, som jeg før har nævnt, at hun ikke er specielt vild med rå mad. Hun foretrækker faktisk sin tørkost…
Hvordan får man hende til at drikke mere?
Joh det er frosset, men du kan let tø lidt op af gangen. Jeg plejer at lade det tø nok op til, at jeg kan dele det og så fryser jeg det igen i portionsposer - det sker der intet ved.
Det er jo pakket i et meget tyndt lag, så det er let at tø en lille smule og knække og dele ud.
[quote=Mariehønen;340324]Problemet er, som jeg før har nævnt, at hun ikke er specielt vild med rå mad. Hun foretrækker faktisk sin tørkost…
Hvordan får man hende til at drikke mere?[/quote]
Vandindtaget herhjemme blev større efter vi købte en vandfontæne Men de er selvfølgelig lidt dyre.
Alternativt kan du prøve med at stille vand flere forskellige steder
[quote=lenschow;340327]Joh det er frosset, men du kan let tø lidt op af gangen. Jeg plejer at lade det tø nok op til, at jeg kan dele det og så fryser jeg det igen i portionsposer - det sker der intet ved.
Det er jo pakket i et meget tyndt lag, så det er let at tø en lille smule og knække og dele ud.
MVH[/quote]
Okay. Tak. Er så heldig der ligger en BARF-forhandler i Odense C Så det skal da prøves