Hvordan feder man sin kat op?

jeg lagde det her ind som jeg har fundet på applaws …

Analyse

fødevarer, energi3950,0 kcal / kg omega-3 fedtstoffer0,5% natrium0,3% kobolt0,6% chlorid0,5% fiber3,0% fugt10,0% protein35,0% calcium1,5% fed20,0% magnesium0,09% fosfor1,1% lysin1,6% omega-6 fedt3,5% cystin0,6% taurin0,5%

Så vidt jeg kan se, skriver det ikke hvad indholdet er, blot at der “er nok”. Tager jeg fejl?

Jeg tror mere på det der står på posen end på en hjemmeside.

Men hvorfor er det så stort et problem for dig, at andre ikke synes det er det bedste at give deres katte?
Vi træffer alle det valg vi synes er bedst - jeg har da intet problem med, at andre vælger andet foder end jeg gør :slight_smile:

syntes jeg er kommet med rigelig link med mere men folk ville ikke se analyse, link med mere…

Syntes folk er bange for at prøve nyt og det kan man se med den tråd jeg startede som hed sejrs dans … må indrømme jeg er meget skuffet der ikke var flere da kom med en kommentar…

men det er kun RC, hills og andet som dur … Så straks der kommer godt nyt så skal det hagles ned … syntes man skal vende den om , hvor mange katte her inde er syge …

Folk har så travlt med kattens natur med mere, men prøve et foder som ligger meget op af naturen (med få kulhydrater ) så stejler folk fuldstændig. Jeg er lige glad med om de ville bruge fodret , men det der gør mig noget trist det er den snæver synet hed der er med nye ting.
jeg kan ikke takke en hvis person nok for hun råddet mig til det her foder, sikke en dejlig kat vi har fået i huset…

Skeem - Det synes jeg er forkert at sige, altså at folk ikke vil anerkende andre mærker end Hills, RC mv. eller ikke vil prøve nyt. Folk udtrykker jo bare bekymring over at taurin indholdet ikke er på applawsposer - og snakker så om at prøve orijen, acana osv. De mærker der nævnes er vel næppe Hills, RC mv. :wink:

(Mvh hende der heller ikke har tænkt sig at købe RC/Hills fremover, men altså også gerne vil have et mærke der har taurin mængden på deres poser)

Jeg har nu altså selv lige skiftet foder til noget jeg har fået anbefalet, så jeg tror bestemt ikke det er fordi folk hagler det ned og ikke vil lytte.
Men der findes altså flere gode fodermærker!

Og ja … jeg vil ikke stole på et produkt, hvor indholdsfortegnelsen ikke er den samme på hjemmeside og posen. Det kan sagtens være det er en beklagelig fejl fra producentens side og så skriver de nok det til dig :slight_smile:
Men det undrer mig din dyrlæge har sagt god for produktet, hvis der ikke står noget om taurinindhold :?

[quote=Vivi_Fletcher;340701]Jeg har nu altså selv lige skiftet foder til noget jeg har fået anbefalet, så jeg tror bestemt ikke det er fordi folk hagler det ned og ikke vil lytte.
Men der findes altså flere gode fodermærker!

Og ja … jeg vil ikke stole på et produkt, hvor indholdsfortegnelsen ikke er den samme på hjemmeside og posen. Det kan sagtens være det er en beklagelig fejl fra producentens side og så skriver de nok det til dig :slight_smile:
Men det undrer mig din dyrlæge har sagt god for produktet, hvis der ikke står noget om taurinindhold :?[/quote]

Gentager igen jeg har snakket med ham om posen, det jeg har fundet på nettet og det jeg har hørt fra hende som har anbefalet poset

Det undrer så ikke mig… jeg har ikke erfaring med, at dyrlæger ved så meget om foder. Jeg chokerede min den gamle ved at være så flabet at vende posen med det foder, han foreslog, kigge på indholdsfortegnelsen og spørge ham, hvorfor han mente, at min kat skulle leve af korn. Han havde lidt svært ved at finde en grimasse, der kunne passe :tihi: Og svaret var lidt a la “Jamen det er et godt foder”. Mmmmmmmhh…

mvh. tina

[quote=skeem;340697]syntes jeg er kommet med rigelig link med mere men folk ville ikke se analyse, link med mere…

Syntes folk er bange for at prøve nyt og det kan man se med den tråd jeg startede som hed sejrs dans … må indrømme jeg er meget skuffet der ikke var flere da kom med en kommentar…

men det er kun RC, hills og andet som dur … Så straks der kommer godt nyt så skal det hagles ned … syntes man skal vende den om , hvor mange katte her inde er syge …[/quote]
OOOOOG klip!

Jeg har nævnt det før, men jeg vil ikke have siddende på mig at mine kattes sygdom skyldes foderet! Og som sagt fodrer jeg hverken med RC eller Hills.
Jeg tror desuden også du vil have svært ved at finde nogle der har noget ondt at sige om Acana eller Orijen. Nu er vi bare flere der undrer os over at der ikke nævnes noget om taurin, når det kommer til Applaws. “At der er nok”, kan jeg ikke bruge - jeg vil se tal.

Sorry - det var aftens sure opstød. Jeg er bare træt af at du kommer med samme smøre, i alle fodertråde.

Tea, ligesom jeg altid kommer med mit råd om mange vandskåle :tihi:

Tea, fodring er en religion, det ved du vel efterhånden og er man opsat på at få andre til at se det lys som man selv har set, ja så kan det da ikke gentages for mange gange :høhø:

Nu vi er i gang med taurin snak:
Hvad gør det for katten. Hvormeget skal de minimum bruge og hvormeget er for meget. Hvad sker hvis de får for lidt hvad sker hvis de får for meget. :? (min viden rækker til de skal have det:ups:)

[quote=tzari;340770]Nu vi er i gang med taurin snak:
Hvad gør det for katten. Hvormeget skal de minimum bruge og hvormeget er for meget. Hvad sker hvis de får for lidt hvad sker hvis de får for meget. :? (min viden rækker til de skal have det:ups:)[/quote]

Det har været nævnt hvad Taurin gør - det holder hjertemusklen normal og så er der noget med synet - vækst og forplantning kræver også normal Taurin niveau

Nu skal man passe på med hvad man siger, men indtil det modsatte er bevist, så udskilles overskydende med urinen.

Kattes behov er 400mg pr. kg kat
http://www.vetmed.ucdavis.edu/ccah/documents/FelHus%20Ch6.pdf

Der er sikkert også et eller andet sted hvor det står kravene pr. kg foder.

Når det er sagt, så er det som med så meget andet - behovet for hvert enkelt individ er ikke altid ens.

Går katte direkte i Taurin mangel - så får de DCM - det dør de af får de ikke ekstra Taurin i tide.

Klog af skade og tidens tand, boostes alle katte 14 dage før og mindst 14 dage efter planlagt narkose, narkose får Taurin level til at dykke.

Foder, det er en jungle. Personligt har jeg det sådan jeg aldrig fodre ekslusivt med foder fra ikke store og etablerede firmaer - jeg er simpelthen bange for deres kontrol funktion ikke er effektiv nok - der koster kassen med optimal kontrol.

Dyrlægerne og foder - glem det i langt de fleste tilfælde.

[quote=birtheras;340745]Tea, ligesom jeg altid kommer med mit råd om mange vandskåle :tihi:

Tea, fodring er en religion, det ved du vel efterhånden og er man opsat på at få andre til at se det lys som man selv har set, ja så kan det da ikke gentages for mange gange :høhø:[/quote]

Ja, sorrry - måtte bare ud med det. :slight_smile:

Lise: Det som virker for dig, er ikke sikkert det virker for andre. Fortsæt du blot med det du gør. Men synes bestemt ikke du skal pege fingre af noget andet foder, når du ikke bryder dig om, at der er flere der peger fingre af applaws’ mangler i indholdsfortegnelsen.

http://www.dmm.dk/taurin.php

[quote=skeem;340697]syntes jeg er kommet med rigelig link med mere men folk ville ikke se analyse, link med mere…

men det er kun RC, hills og andet som dur … Så straks der kommer godt nyt så skal det hagles ned … syntes man skal vende den om , hvor mange katte her inde er syge …

Folk har så travlt med kattens natur med mere, men prøve et foder som ligger meget op af naturen (med få kulhydrater ) så stejler folk fuldstændig. Jeg er lige glad med om de ville bruge fodret , men det der gør mig noget trist det er den snæver synet hed der er med nye ting.
jeg kan ikke takke en hvis person nok for hun råddet mig til det her foder, sikke en dejlig kat vi har fået i huset…[/quote]

Bare glem det Lise - jeg finder selv ud af det.

Denne opførsel har jeg simpelthen ikke brug for

MVH

[quote=lenschow;341139]Bare glem det Lise - jeg finder selv ud af det.

Denne opførsel har jeg simpelthen ikke brug for

MVH[/quote]

Nu skrev jeg ikke til dig Helle … jeg skriver her når jeg får mailen …

Mariehønen.

Da mine killinger var undervægtige, forslog dyrlægen Hill´s a/d samt RC kitten “immunity & digest”. Det virkede på mine killingers vægtforøgelse. De fik en pose morgen og aften samtidig med at de havde adgang til tørfoder.

Så er det jo spændede at se om de har et andet svar denne gang. De andre gange har det været at foderet ikke er tilsat Taurin da det er i kødet. Stadig mener jeg, de skal garantere et minimums indhold PÅ POSEN

Det er fint du er begejstret for noget - men der er faktisk mange temmelig erfarne brugere der selv kan tænke herinde. Du prøver i den grad at pådutte det det mener er rigtigt - på baggrund af erfaring - med hvor mange katte?

Som med alt med katte er der sjældent kun en sandhed.

Til sammenligning kan jeg fortælle, at Orijen ikke putter taurin i foderet, da det er i kødet. På posen står der, at at der mindst 0,5 procent taurin. Så det må altså kunne lade sig gøre.

mvh. tina