Hvordan feder man sin kat op?

I den sag giver jeg de andre ret - det er et problem, at det ikke står på posen, og det er et problem, at der er forskellige oplysninger forskellige steder. Jeg vil ikke fodre mine katte med foder, hvor der er usikkerhed omkring indholdet, det holder jeg for meget af dem til :slight_smile: Så jeg glæder mig til at høre, hvad de svarer på din mail…

mvh. tina

[quote=lenschow;340562]Mit problem Lise er, som mævnt, at der ikke står et min. indhold anført på posen. Så længe jeg har denne usikkerhed kommer det ikke i skålene herhjemme. Orijen og Acana gør - men ikke noget, som jeg ikke kan få 100 % svar på på posen.

Jeg stiller ikke spørgsmålstegn ved, at du har haft gode resultater med det, men ganske kort:

Mine katte - mit valg:-)[/quote]

Nu er det ikke specifikt til dig, Helle. :slight_smile: Men er der nogen der ved om der er dansk lovgivning, evt. EU-lovgivning omkring taurin i kattefoder? (Undskyld hvis det har været nævnt i tråden - den er efterhånden lidt lang. :))

[quote=Tea;340558]Hej Mariehønen.

Så vidt jeg ved er “sterilised” foder beregnet til at holde kattens vægt lav, og et hairball foder indeholder ofte en del grove fibre, som katten ikke optager, men som netop sørger for at “slæbe” pels med ud.

Så så snart beholdningen er tom, køber du nyt foder. :slight_smile: Nu ved jeg ikke om der er specielle hensyn at tage mht Amanda, men jeg er selv tilhænger at “så meget protein som muligt, så lidt kulhydrat som muligt”. Jeg har gennem noget tid fodret med Acana, og skal også til at blande lidt Applaws i. Hvad jeg kan se, så er deres pels blevet virkelig lækker, og de overvægtige (især Fnuggi) har tabt sig - Ebony som er normalvægtig, har ikke tabt sig. Jeg har en idé at at sådan noget foder, som kommer så tæt på deres normale kost, får dem til at komme mere i balance, hvis det giver mening. :slight_smile:

Derudover vil jeg tilråde dig at give hende råt, gerne udskæringer med fedt på, og så kaffefløde, eller Whiskas kattemælk. Jeg købte Whiskas kattemælk til Ebony, for at få hende til at drikke mere (især rådet om mange vandskåle kan jeg anprise!!) - men det ser udtil at være ret kalorieholdigt. Så ja - fedt kød og noget drikkeligt med kalorier i. :slight_smile:

Held og lykke med projektet.[/quote]

Okay, det fremgår bare sådan på posen, at det er til normalvægtige katte (hairball). Men ja, det bliver skam skiftet, den dag vi løber tør. :slight_smile:
Tør næsten bare ikke skifte mærke, fordi hun er så afsindigt kræsen…

Igen igen: Råt kan frøkenen altså ikke lide ret godt. :høhø:
…men er de fleste katte ikke laktoseintolerante?

Er det ikke kun de her foderorganisationer, der sætter ‘regler’ om den slags? Således at hvis foderproducenten vil være med i organisationen, så er der visse retningslinier, der skal følges.
Jeg har svært ved at forestille mig, at nogen lovgivning siger noget om det - så skulle det da være EU?

[quote=Mariehønen;340579]Okay, det fremgår bare sådan på posen, at det er til normalvægtige katte (hairball). Men ja, det bliver skam skiftet, den dag vi løber tør. :slight_smile:
Tør næsten bare ikke skifte mærke, fordi hun er så afsindigt kræsen…

Igen igen: Råt kan frøkenen altså ikke lide ret godt. :høhø:
…men er de fleste katte ikke laktoseintolerante?[/quote]

Det er det vist også. Men som nævnt i min forklaring, er de fibre der er i, ikke noget hun optager.

Mine vil heller ikke spise råt. Derfor Acana, Applaws (og Orijen) det tætteste man kommer.
Og jo katte er laktoseintolerante, men der skulle vist være mindre laktose i kaffefløde. Og Whiskas kattemælk er laktosereduceret. Jeg har i hvert fald givet Ebony begge, uden hun fik dårlig mave.

Ellers kan du måske hælde lidt fiskeolie over hendes tørfoder?

[quote=Tea;340592]Det er det vist også. Men som nævnt i min forklaring, er de fibre der er i, ikke noget hun optager.

Mine vil heller ikke spise råt. Derfor Acana, Applaws (og Orijen) det tætteste man kommer.
Og jo katte er laktoseintolerante, men der skulle vist være mindre laktose i kaffefløde. Og Whiskas kattemælk er laktosereduceret. Jeg har i hvert fald givet Ebony begge, uden hun fik dårlig mave.

Ellers kan du måske hælde lidt fiskeolie over hendes tørfoder?[/quote]

Ja, men det er godtnok svært lige at gennemskue, når man ikke lige ved det! :stuck_out_tongue: Så det må vi tænke over…for synes, at det hjælper på hårboldene…

Okay? Vi må jo se på, om det kan fås i mindre poser, så vi kan teste det til den tid. :slight_smile:

Amanda har bare haft nogle problemer med, at hun brækkede sig…hun har vist lidt sart mave…

Hvor køber man fiskeolie?

[quote=pivnu;340589]Er det ikke kun de her foderorganisationer, der sætter ‘regler’ om den slags? Således at hvis foderproducenten vil være med i organisationen, så er der visse retningslinier, der skal følges.
Jeg har svært ved at forestille mig, at nogen lovgivning siger noget om det - så skulle det da være EU?[/quote]

Måske? :øhmm: Jeg ved det virkelig ikke.

Jeg spørger kun fordi jeg netop har bestilt 7,5 kg Applaws til at blande med 7 kg Acana. Og selvfølgelig skal de små have deres taurin. Men jeg bliver bare i tvivl om hvor vi forbrugere står, i henhold til hvad der skal stå på pakningen, og hvad der evt. måtte stå på en eller anden hjemmeside. (Og om jeg nu skal til at købe taurintilskud. :S)

Nu har jeg søgt og søgt med en lovgivning om taurin og jeg kan intet finde …

Jeg er på ingen måder bange for at bruge fodret har snakket med dyrelæge og med den side jeg har fundet i dag …

De skriver at der er taurin i og hvis der ikke var og folk fandt ud af det , ja så kunne de ikke sælge fodret så jeg tro ikke de ville lyve om det…

Der er en som skriver variert taurin indhold :øhmm: for de det samme i naturen hver dag af målt det tror jeg ikke .

Har fuldt tiltro det fodret har hørt mange sige godt om foderet…
Mange syge katte med eks allergi har fået det bedre.

[quote=Mariehønen;340596]Ja, men det er godtnok svært lige at gennemskue, når man ikke lige ved det! :stuck_out_tongue: Så det må vi tænke over…for synes, at det hjælper på hårboldene…

Okay? Vi må jo se på, om det kan fås i mindre poser, så vi kan teste det til den tid. :slight_smile:

Amanda har bare haft nogle problemer med, at hun brækkede sig…hun har vist lidt sart mave…

Hvor køber man fiskeolie?[/quote]

Jaeh. Nu er der en del “garvede” kattefolk, der ved det gennem erfaring. Nu er jeg tilfældigt farmakonom, og ved en del om human ernæring. Men lige den med fibrene gælder nu også katte. :slight_smile:

At hun kaster op kan være ganske uskyldigt, og skyldes efter min erfaring ofte overspisning. :slight_smile:

Fiskeolie kan du købe på f.eks. zooplus.com (eller .co.uk eller .de - alt efter præference og valutakurs :)). Eller du kan købe en til mennesker i Matas eller på apoteket.
Min pointe er bare at hun får en masse sunde fedtsyrer samt nogle kalorier. :slight_smile:

Umiddelbart ville jeg ikke gøre noget ved 7,5 kg. tørfoder, der ‘måske’ mangler taurin. Når kattene ellers bliver fodret med godt foder, og det er voksne katte.
Men du kan da godt købe en lille dåse taurin-tilskud på Zooplus. Bare søg efter Felini. Jeg bruger det selv til råfodring, da kød som sagt ikke indeholder nok taurin i sig selv.
Men jeg ville altså ikke være bekymret for, at der sker noget uden. Der er uanset hvad lidt taurin i kødet, og kattene er ikke i kritisk voksefase.
Det er noget andet, hvis man fodrer fast med noget.

[quote=skeem;340610]Nu har jeg søgt og søgt med en lovgivning om taurin og jeg kan intet finde …

Jeg er på ingen måder bange for at bruge fodret har snakket med dyrelæge og med den side jeg har fundet i dag …

De skriver at der er taurin i og hvis der ikke var og folk fandt ud af det , ja så kunne de ikke sælge fodret så jeg tro ikke de ville lyve om det…

Der er en som skriver variert taurin indhold :øhmm: for de det samme i naturen hver dag af målt det tror jeg ikke .

Mange syge katte med eks allergi har fået det bedre.[/quote]

Jeg er så vidt jeg kan læse enig med dig. Nu har jeg som sagt bestilt 7,5 kg Applaws. Jeg er naiv nok til at tro, at de ikke ville kunne fortsætte med at sælge det, hvis det ikke levede op til diverse retningslinier.
Meeen! Jeg må indrømme at jeg overvejer at skifte min Acana/Applaws-blaning til en Acana/Orijen-blanding, hvis jeg ikke snarligt får dokumentation for taurinen i Applaws.

nu spørger jeg dyrlægen når Morgan skal havde taget blodprøver igen om han mangler noget (ca om 6md. ) Tvivler stærkt på det.

Har fuld tiltro til fodret

[quote=pivnu;340613]Umiddelbart ville jeg ikke gøre noget ved 7,5 kg. tørfoder, der ‘måske’ mangler taurin. Når kattene ellers bliver fodret med godt foder, og det er voksne katte.
Men du kan da godt købe en lille dåse taurin-tilskud på Zooplus. Bare søg efter Felini. Jeg bruger det selv til råfodring, da kød som sagt ikke indeholder nok taurin i sig selv.
Men jeg ville altså ikke være bekymret for, at der sker noget uden. Der er uanset hvad lidt taurin i kødet, og kattene er ikke i kritisk voksefase.
Det er noget andet, hvis man fodrer fast med noget.[/quote]

Jeg er heller ikke bekymret for “denne omgang”. Men derudover virker Applaws jo til at være et godt foder, jeg egentlig gerne ville fortsætte med.
Men jeg må jo se det an… Hvis der ikke kommer stærkere dokumentation på banen, må jeg skippe Applaws. (Gider egentlig ikke tilsætte tilskud, når der er andre, gode tørfodre på markedet.)

[quote=skeem;340621]nu spørger jeg dyrlægen når Morgan skal havde taget blodprøver igen om han mangler noget (ca om 6md. ) Tvivler stærkt på det.

Har fuld tiltro til fodret[/quote]

Nu er jeg ked af at sige det, men dyrlæger ved jo ikke alt. Tag evt. posen med, og påpeg at der ikke står taurin på indholdsfortegnelsen, og hør så hvad han har at sige til det. :slight_smile:

Lise: Katte i naturen kan slet ikke sammenlignes med katte som mine, der er indekatte.
Deres leveforhold er forskellige.

Ang Morgan og din dyrlæge: Igen dine katte kan ikke sammenlignes med mine - måske FISKER Morgan ikke som min Tara gør… Og det er der problemet med det ene mærke ligger for mig. Det handler ikke om foderet eller om dine erfaringer men om, at mine katte fisker og jeg ved derfor ikke med sikkerhed om jeg ender med en Tara, der kun får Applaws og aldrig Acana og Orijen - derfor er jeg nødt til at vide om hun får Taurin.

MVH

[quote=skeem;340610]Nu har jeg søgt og søgt med en lovgivning om taurin og jeg kan intet finde …

Mange syge katte med eks allergi har fået det bedre.[/quote]

De får ganske vist ikke samme mængde taurin afmålt hver dag i naturen, men mus har et højt indhold af taurin. Desuden er taurin vist ret følsomt over for behandling, så spørgsmålet er, hvor meget der er tilbage, når tørfoderet drysser ned i posen. Det er der jo ikke nogen, der ved, når det ikke står på posen…

mvh. tina

[quote=Tea;340625]Nu er jeg ked af at sige det, men dyrlæger ved jo ikke alt. Tag evt. posen med, og påpeg at der ikke står taurin på indholdsfortegnelsen, og hør så hvad han har at sige til det. :)[/quot

opgiver …

jeg har skrevet til at starte med at dyrelægen har været med i det og han har kigget på poser …
Jeg er meget kritisk med mit foder og jeg ville aldrig gå på kompromi.

jeg har kommet med en analyse på fodret , et link fra applaws og kommet med det min dyrlæge siger…

Ja Lise - men Tara fisker stadig… Igen det handler ikke om dig eler dine kattes vaner men om at jeg har en kat som har denne vane. Og derfor kan jeg ikke tage den risiko.

De andre æder bare alt i skålen - Tara gør ikke. Hvis Applauws smagr madammen bedst så kan jeg ikke vide om hun får sine behov opfyldt

:slight_smile:

opgiver …
[/quote]
Det er jeg da ked af. Synes ellers det var en fornuftig (omend noget off topic-snak)

[quote=skeem;340641]
jeg har skrevet til at starte med at dyrelægen har været med i det og han har kigget på poser …
Jeg er meget kritisk med mit foder og jeg ville aldrig gå på kompromi.

jeg har kommet med en analyse på fodret , et link fra applaws og kommet med det min dyrlæge siger…[/quote]
Jeg påstår ikke at du fodrer dine katte forkert. Jeg savner bare lødig dokumentation for taurinindholdet i Applaws.

[quote=Tea;340666]Det er jeg da ked af. Synes ellers det var en fornuftig (omend noget off topic-snak)

Jeg påstår ikke at du fodrer dine katte forkert. Jeg savner bare lødig dokumentation for taurinindholdet i Applaws.[/quote]

undskyd mig men er applaws hjemme side ikke nok , det er det for mig …