Hvordan holder du bakken?

Hvordan holder du din kattebakke ren og frisk?

Jeg selv bruger golden grey master som grus.

Derudover så renser jeg den hver dag - dog må jeg indrømme jeg en gang i mellem glemmer det, så der en sjælden gang i mellem går to dage mellem, men når jeg bruger så godt grus og kun har en enkelt kat så ser jeg ikke den store ballade i det :slight_smile:

Jeg fik at vide af en veninde at hun også vaskede sin kattebakke ind i mellem. Det prøvede jeg også. Det gjorde ikke rigtigt nogen forskel for bakken lugtede som sådan ikke, så det tror jeg ikke at jeg gør igen, det var bare en masse godt grus jeg smed ud.

Jeg bruger lukket bakke men der er ingen dør eller filter i den. Det eneste tidspunkt den lugter på er når han LIGE har lavet stort i den. Så lugter den lidt.

For mig er det MEGET vigtigt at mit hjem ikke lugter af bakke fordi jeg har fået en speciel dispensation til kattehold i en bygning der ellers har forbud mod husdyrhold. Så jeg gør hvad jeg kan for at holde alt perfekt så jeg ingen klager kan få…overhoved :slight_smile:

:inlove::inlove::inlove:

Jeg renser bakken morgen og aften.

Og vel ca. 1 gang om måneden bliver den tømt helt - og bliver vasket fra kælder til kvist - og her lugter aldrig.

Kun når Silke lige har lavet en lille femin pølle, så kan der godt lugte lidt fælt - men den fjerner jeg med det samme - og så er det på plads.

:pote::pote::pote:

Jeg fylder som regel også nyt grus i og tømmer dagligt (omvendt rækkefølge ;))
Men når jeg vasker bakker forbereder jeg det på forhånd og kører bakken “helt i bund”, så der nærmest ikke er noget grus tilbage - lidt økonomisk er man vel :smiley:

vi bruger extreme classic el grus der ligner, vi renser kattebakker ca 3 gange dagligt og gør selve bakken ren med vand og sæbe ca 1 gang ugentligt.
vi har ingen problem med lugt af kattenes efterladenskaber overhovedet og folk der kommer i vores hjem ka ikke engang lugte vi har katte, til gengæld ka de så se det

[quote=Vivi_Fletcher;109931]
Men når jeg vasker bakker forbereder jeg det på forhånd og kører bakken “helt i bund”, så der nærmest ikke er noget grus tilbage - lidt økonomisk er man vel :D[/quote]

:thumbup::thumbup::thumbup:

Sådan gør jeg også.

:pote::pote:

Sådan gør jeg også.

:pote::pote:[/quote]Samme her eller putter det “gamle grus” i en bakke og fylder nyt i alle de andre når de er vasket.

Ja jeg har jo så kun en enkelt bakke fordi jeg kun har en enkelt kat :slight_smile:

Men i vasker alle bakker?

Er det bare når de er ved at være i bund eller er der en bestemt tidsfrist på det? for så vil jeg da blive ved med at vaske bakke hvis det er en god ting at gøre :slight_smile:

Her fjerner jeg efterladenskaber 2 gange dgl. Jeg bruger som Gry Golden Grey Master.

1 gang om md ca tømmer jeg også helt i bund og renser med desinficerende og vand, og på samme måde som Vivi og Therese kører jeg gruset næsten helt i bund.

Gry, med én kat vil jeg tro du kan nøjes med hver 2.-3. måned.

jeg prøver pt at få mine 2 små nyerhvervelser til at få god mave igen…

så jeg har købt premium grus - det var på åbningstilbud 120 kg for 300 :slight_smile: - så det købte jeg…

så 4-5 gange om dagen tømmes den og 1 gang i døgnet skiftes alt gruset og bakken ryger i opvaskemaskinen… på den måde håber jeg at mindske eventuel smitte hvis det da ikke bare er dårlig mave :S (og nej - 6 dyrlægebesøg senere er der stadig ingen der er blevet klogere - mindst af alle mig)

så pt er det et ret stort arbejde med meget renseri og et meget stort forbrug af grus :slight_smile:

Jeg bruger Extreme Classic Odour Lock. Tager klatter dagligt.
En gang imellem (månedligt eller sådan noget) sigter jeg gruset med et dørslag over i en opvaskebalje, og når bakken jo alligevel er tømt, tager jeg og vasker af den i Rodalon.
Det sigtede grus hældes tilbage, og jeg supplerer op med nyt grus.
Jeg smider -aldrig- blot grus ud, men sigter det som sagt.

[quote=Battlestar;109995]
så 4-5 gange om dagen tømmes den og 1 gang i døgnet skiftes alt gruset og bakken ryger i opvaskemaskinen… [/quote]Ej i den i også har jeres eget?

Håber I finder ud af grunden og det hurtigt bliver godt igen. Konstante dårlige maver er bare ikke sjov og det STINKER.

[QUOTE=Battlestar;109995]jeg prøver pt at få mine 2 små nyerhvervelser til at få god mave igen…

(og nej - 6 dyrlægebesøg senere er der stadig ingen der er blevet klogere - mindst af alle mig)

så pt er det et ret stort arbejde med meget renseri og et meget stort forbrug af grus :)[/QUOTE]

Hvad er de testet for? Giardia? TF?

Vi har 2 bakker, som snart bliver udvidet til 3, og vi bestræber os på at tømme dem dagligt, selvom der nogle gang går 2 dage imellem. Vores katte bruger dog også haven som toilet, så bakkerne er sjældent overfyldte.

En gang imellem bliver gruset sigtet ekstra godt igennem og hældt i en spand eller noget, og så bliver bakkerne skrubbet godt med noget rodalon. Det brugte grus hælder jeg altså tilbage i bakkerne, det er for dyrt at smide ud, synes jeg.

[quote=Battlestar;109995]
så 4-5 gange om dagen tømmes den og 1 gang i døgnet skiftes alt gruset og bakken ryger i opvaskemaskinen[/quote]

I opvaskemaskinen :uha: Den I bruger til tallerkener og bestik osv? For en almindelig opvaskemaskine vasker jo ikke ved 100 grader, så det bliver jo ikke fuldstændig desinficeret.

jeps :slight_smile: i indtil flere omgange og de er med i Stigs seneste TF statistik - no luck der…

[QUOTE=Rikke H;110049]Ej i den i også har jeres eget?

Håber I finder ud af grunden og det hurtigt bliver godt igen. Konstante dårlige maver er bare ikke sjov og det STINKER.[/QUOTE]

og ja - vores maskine har et program der kan køre 95 grader :slight_smile: det er kun til de ting der kan holde - kattebakken er godt nok blevet en lille smule skæv af det - men pyt :slight_smile:

Selvfølgelig kører jeg bestik/service separat fra kattebakken - men det program er i følge de dyrlæger der har rådet mig til at gøre det rigeligt til at tage livet af de bakterier det muligvis kunne tænkes eventuelt at handle om (hvad det så end er) da de efter sigende skulle stille træskoene ved 85 grader (hvad ved jeg - jeg er bare kok)

men indtil videre virker det i hvert fald… og selvfølgelig er den skyllet af inden den kommer derind :slight_smile: der kommer ikke grus i maskineriet så at sige :slight_smile:

[quote=Battlestar;110117]og ja - vores maskine har et program der kan køre 95 grader :slight_smile: det er kun til de ting der kan holde - kattebakken er godt nok blevet en lille smule skæv af det - men pyt :slight_smile:

Selvfølgelig kører jeg bestik/service separat fra kattebakken - men det program er i følge de dyrlæger der har rådet mig til at gøre det rigeligt til at tage livet af de bakterier det muligvis kunne tænkes eventuelt at handle om (hvad det så end er) da de efter sigende skulle stille træskoene ved 85 grader (hvad ved jeg - jeg er bare kok)
[/quote]

Hvis dyrlægen siger, at det er ok, så er det vel ok. Men jeg synes nu stadig, at det lyder lidt ulækkert, selv havde jeg nok foretrukket bare at hælde kogende vand i bakken.

Jeg har for nylig været gennem en gang giardia.
Jeg brugte daglig vask i Rodalon - og jeg klarede den på en enkelt uge med samtidig behandling med Panacur :slight_smile:

Jeg har fem bakker, som jeg tømmer to til tre gange dagligt.

Jeg bruger Extreme Classic eller dets fætter - jeg husker ikke navnet lige pt (er på job).

En gang i måneden vasker jeg dem i bund - men hælder ikke gruset ud - det genbruges med frisk i med mellemrum. Jeg har MEGET grus i mine bakker, da jeg synes det er nemmere at rense dem så.

En lille ting: Kattebakker holder ikke altid evigt. Jeg har haft tre katte i behandling for urenlighed, hvor årsagen var en gammel bakke. Godt nok kattens egen i årevis - men da de ridser i bunden kan selv den mest rengjorte bakke med tiden blive beskidt for en kattenæse. Så ind i mellem kan urenlighed løses ved at købe en ny bakke…

MVH

[QUOTE=Vivi_Fletcher;110128]Jeg har for nylig været gennem en gang giardia.
Jeg brugte daglig vask i Rodalon - og jeg klarede den på en enkelt uge med samtidig behandling med Panacur :)[/QUOTE]

der er jeg så meget fanatisk med at undgå rodalon fordi det er så giftigt… for selv om man skyller af, så sidder det på bakken og så får kattene det på poterne og derfra ind i systemet…

det tør jeg så personligt ikke… men effektivt er det … helt enig