Hvordan holder du bakken?

[quote=pivnu;110007]Jeg bruger Extreme Classic Odour Lock. Tager klatter dagligt.
En gang imellem (månedligt eller sådan noget) sigter jeg gruset med et dørslag over i en opvaskebalje, og når bakken jo alligevel er tømt, tager jeg og vasker af den i Rodalon.
Det sigtede grus hældes tilbage, og jeg supplerer op med nyt grus.
Jeg smider -aldrig- blot grus ud, men sigter det som sagt.[/quote]

Sådan gør jeg også, bortset fra at jeg bruger EC med pudderduft og skolder bakken efter vask med rodalon.

[QUOTE=Battlestar;110134]der er jeg så meget fanatisk med at undgå rodalon fordi det er så giftigt… for selv om man skyller af, så sidder det på bakken og så får kattene det på poterne og derfra ind i systemet…

det tør jeg så personligt ikke… men effektivt er det … helt enig[/QUOTE]

Altså, hvis man bruger en lille mængde, skyller grundigt og tørrer af med et viskestykke, tvivler jeg nu altså på, at der kan sidde så meget tilbage, at det kan komme på poterne af katten :slight_smile:

Da jeg for et par år siden fik min første kat, læste jeg jo ivrigt både bøger og internetsider, og kom frem til et helt lille system, som godt nok undrer nogen af mine kattevenner lidt, men det fungerer godt her.
Jeg forer bakken med en plastpose designet til det samme. De hedder Trixie, fåes hos dyrehandelen i alm. og XL (som jeg bruger). Deri lægger jeg aviser skiftevis med ryggen til højre eller venstre. Det kan være 8-10 gratisaviser, eller 2 x fredagsberlingeren. Så skraber kattene ikke hul i posen, når de graver.
Ovenpå det hælder jeg godt, helst uparfumeret grus. Hidtil Extreme Classic (der dog støver en del), men er ved at skifte til noget andet mere kompakt (køber stort ind sammen med venner = meget billigere, og hyggeligt med en grus-hente-tur).
Jeg blander 1/4 - 1/3 pose krystalgrus i for at være sikker på, at der ikke kommer lugt.
Jeg tager grusskovl og renser for klumper og pøller 2-3 gange om dagen. Som regel, når de har pølset, da det lugter kraftigt.
Når den øverste avis er kradset godt op, tager jeg i hjørnet af avisryggen og løfter den ud. Sådan bliver der også vendt i gruset, og en pølle, man har overset, kan dukke op.
Når den sidste avis bliver hevet op, er der som regel heller ikke så meget grus tilbage, så tager jeg posen op, binder sammen som med en skraldepose, og putter den i en affaldssæk og binder for igen (ejendommens kæledyrsregler siger kattegrus i 2 poser mod lugten).
Derpå bliver bakken spulet med varmt vand, og skyllet med en opløsning af enten klorin eller Rodalon. Luft godt ud samtidig, Rodalon er rigtig giftigt for katte.
Flere venner har undret sig over brugen af plastposen, men jeg synes, at det gør fuldstændig tømning af bakken nemmere.
At sigte gruset ville ikke funke for mig, med Extreme Classic - jeg ville gå til i støvskyen :smiley:

Jeg bruger også rodalon - men det er jo blandet med vand:-) Desuden så bruger jeg af og til Ajax med salmiak så det er ikke hver gang jeg rodaloner:-)

Tara sprang op i en hel spand rodalon opblandet i vand som killing - Brita havde stort set lige afleveret hende! - men hun tog ikke skade… eller…? hm…

hihi

Jeg sværger til Rodalon.

Ud med bakterier. :frowning:

Tømmes morgen og aften.
Jeg har kun 2; som bruger den - de andre går ud i haven.

Skifter grus 1 gang om måneden.

Mange gode hilsner
Mona

Jeg bruger faktas " Dyre Godt - klumpende kattegrus" eller Dagli’ Brugsens “Catz” - Det er det samme… Og det er super godt ! =)
Sådan en pose koster 25 kr, og holder i en uge til to katte. Jeg fjerner klumper en gang om dagen - og når jeg kan lugte at der er nylig gevinst.
Nå, men jeg vasker så bakken af en gang om ugen også inden der kommer nyt grus i…
Det fungerer helt fint sådan her, og her hjemme er det også meget vigtigt at bakken ikke lugter (for vi må faktisk slet ikke have kat her…)

Damn MiSi… sådan et kompliceret system kunne få mig til at holde op med at have kat! :S :stuck_out_tongue: Kan da lige forestille mig, hvordan her ville se ud, hvis Aske eller Ting opdagede at der lå avis i bunden :uha: :thumbdown:
Her skiftes dagligt mindst en gang, gerne flere… tre bakker til fire katte i to forskellige rum, så det er altså ikke alle bakker der bruges lige flittigt - og om sommeren er blomsterbede altså SÅ meget bedre at bruge! :rock: :smiley:

Ca en gang om måneden er gruset i bakken kørt så langt ned, at det sidste renses ud og bakkerne vaskes af, helst i klorin, men nogle gange i rodalon eller pist væk.

Må indrømme at jeg ikke kunne finde på at putte kattebakkerne ind i opvaskemaskinen. Ikke fordi jeg finder det ulækkert, tanken har simpelthen ikke strejfet mig. :slight_smile:

Jeg renser bakkerne to til tre gange om dagen, og når de er kørt i bund tømmer jeg dem helt og vasker i klorin eller rodalon.

Jeg spare så ikke sandet ved at si det sidste men fjerner klumper, hælder resten over i den anden bakker og gør den så rent.

Jeg renser bakkerne (har 3) morgen, eftermiddag og aften - og så ellers hvis en af kattene laver stort og jeg lige er hjemme til det.
Ca. ugentligt hælder jeg indholdet sammen i en bakke/to bakker og vasker den anden/de andre, helst med rodalon og så godt med vand og så stå til tørre. Det kan godt være jeg ikke kan lugte det, men jeg tror kattene kan med deres mere følsomme lugtesans.

-LOL Jamen Ann - jeg har jo persere, spørg bare Camilla! Og vi ved jo godt, hvor vilde og farlige og super-aktive, dine firbenere er - über-katte, simpelthen :stuck_out_tongue: Nu har mine jo heller ikke have-adgang :slight_smile: og jeg tror, at ret mange i ejendommen ville hade, hvis altanen blev brugt som kattebakke… :thumbdown:
Indviklet? Tænk, jeg synes, at det er nemt :slight_smile: , og det gør især totaltømning og rengøring nemmere :thumbup: Og som andre i tråden er inde på, så har kattene en ekstremt god lugtesans. Det vil jeg gerne tage højde for :slight_smile:
Derfor er jeg også glad for den kombi af lukket/åben bakke, som både Gry og jeg har. For når Leise exo står op og tisser, med hovedet ud mod rummet, så går det ikke ud over væg og vandrør - men lugten kan komme ud pga den fjernede forvæg, så den ikke generer kattenes næser.

Dengang jeg havde huskatte prøvede jeg med de bakkeposer man kan få.
-LOL
Posen holdt ca 2 minutter, så var den splittet i atomer.

-LOL ja ja, jeg siger det jo: Jeg har persere -LOL

Sådan gør jeg også.

:pote::pote:[/QUOTE]

Også her…

Men hvad vasker I bakken i?
Jeg vasker først med Rodalon, for at desinficere bakken, skyller den godt, og så vasker den med noget økologisk opvaskemiddel, og igen skyller rigtig grundigt.

Jeg fjerner klumper efter behov, hvilket er meget forskelligt, da Buster foretrækker det udendørs toilet i løbegården.
Jeg har det med at køre i bund med gruset, tømme det sidste ud i en skraldepose og så vaske bakken grundigt.
Først i Rodalon, hvorefter jeg skyller bakken meget grundigt, og så vasker jeg den i økologisk opvaskemiddel - det jeg også bruger til min daglige opvask - og til sidst skyller jeg grundigt igen.
Tørrer bakken, og lader den lufttørre lidt, og så fylder jeg op med nyt grus. Er gået tilbage til “Catz” fra Coop, sådan en pose passer lige til bakken.

Jeg glemte helt - jeg har bevidst valgt at have både åbne og lukkede bakker - for at sikre, at kattene kan vælge:-)

[quote=Vivi_Fletcher;110869]Dengang jeg havde huskatte prøvede jeg med de bakkeposer man kan få.
-LOL
Posen holdt ca 2 minutter, så var den splittet i atomer.[/quote]

Det må være en huskatte-ting…
Saga var ca 2 minutter om at flå posen i småstykker, blande disse med gruset og så, som om hun virkelig ville vise sin foragt overfor dette mit seneste vanvittige påfund, garnere hele baduljen med “topping” :tihi:

Jeg har ikke siden brugt den slags poser…

[quote=MiSi;110867]
Indviklet? Tænk, jeg synes, at det er nemt :slight_smile: , og det gør især totaltømning og rengøring nemmere :thumbup: [/quote]

Jeg tror ikke, at det handler om at du har persere :wink: Snarere at du ikke har en kat, som skal og må grave ned til kineserne, når bakkens skal bruges.
De få gange om året, hvor Aske beslutter sig for rent faktisk at betræde noget så ækelt som en kattebakke, graver han simpelthen helt ned til ren bund! Helt ren bund…-rulleøjne Der skal ikke ligge noget som helst der kan forstyrre, nej der skal ikke…
Og Tings evner som supergraver orker jeg ikke helt at komme ind på - indlægget vil blive meget langt :slight_smile: Men lad mig sige det sådan at jeg egentlig synes det er alt rigeligt at skulle skovle halvdelen af bakkens grus tilbage i bakken, hlt uden også at skulle begynde at sortere avispapir fra… :slight_smile:

Mine killinger ville splitte sådan en anretning ad:-) Der ville gå sport i det. I forvejen leger de i bakke de to ulækre kravl:-)

Jeg har jo så multikattehold og fortæller ikke hvor mange bakker jeg skal tømme-høhø Men de tømmes to gange om dagen,( seks jumbobakker og resten almindelig størrelse) og efter behov, altså hvis/ når der leveres en stinker:)
Efter ca. 10 dage(når der er killinger højst en uge) smides gammelt grus ud, afvaskes med klor og fyldes frisk i.
Kattene elsker det, alle skal, om det så bare er den mindste lille tår, op i bakken.

Marina

synes i derude jeg burde tømme to gange om dagen i stedet for kun en?