Hvordan kickstarter i en killing der er flyttet

Jeg vil mene tarmslyng (ilius) er dødlig, hvis der ikke opereres temmelig hurtig…bliver tarmen først nekrotisk, så ser det meget sort ud…den stakkels killing-ked det gør djævelsk ondt…eller det gør det i hver tilfælde på mennesker:S

Det er tarminvagination du beskriver og den skal opereres…og jo før jo bedre.
Stakkels misling
Brita

der bliver taget et røngtgen har til aften og så bliver der vurderet om de skal opereres nu eller i morgen eller hvad der er bedst for den lille pige

Hvis killingen har haft tarmstop i nu en uges tid, skal den opereres nu aldeles omgående, uanset om stoppet skyldes et fremmedlegeme eller invagination.
Invagination opstår pga. for kraftig tarmperistaltik (ofte som følge af diarré), så tarmen krænger ud over sig selv og begynder at fordøje det indkrængede tarmstykke, og så opstår der koldbrand. Brister tarmen, går det i bughulen, og det er vanvittigt smertefuldt.

Hvis der skal fjernes for meget tarm, skal man resten af kattens liv give specielt nærende kost for at dække dens næringsbehov.

Jeg håber, det er en GOD special-dyrlæge, der samtidig er obs på narkose til så svækket en killing.

Held og lykke!

Rolig nu… den er ved dyrelægen NU… Jeg bor i jylland og killingen i københavn… Den har været i behandling i 3 dage og jeg er nød til at tro at dyrelæger har mere forstand på sygedomme end mig… Selvom hun i aftes skiftede dyrelæge fordi der ikke var en forbedring… Ellers vil jeg gå rundt med konstant ondt i maven… Og killing har været syg i 3 dage

Jeg snakkede med opdrætteren om at tage killingen hjem, hvis den var syg fordi den savnede sin mor… Men at sidde med en dehydreret killing i et tog i 4 timer så JEG ikke som en god løsning for killingen… så måske er jeg dum fordi vi ikke bare hentede den, men jeg er nød til at stole på dem jeg samarbejder med, dyrelæger og min mave. Jeg ville nødig hente en killing som døde på vej hjem til mig. Så vi snakkede om at komme over med mor og søstre, men hvad skulle vi så gøre hvis moren ikke ville kendes ved killingen, eller tæsker hende som hun plejede… (moren var voldelig overfor sine killinger)

Det kan også være at i ser på mig som en uansvarlig opdrætter fordi jeg ikke hentede hende, eller siger at hun skal opereres NU… Men for mig handler det ALTID mest om hvad dyrelægen synes hun er i stand til… Jeg tvivler ikke på at hun bliver opereret med det samme hvis dyrelægen mener det nødvendig, men vurdere dyrelægen at det kan/skal vente til i morgen må jeg stole på det… De tager en uddannelse der varer i mange år, og det må jeg stole på gør dem kompetente til at håndtere mine babiere.

For ellers kan jeg ligeså godt stoppe med at sælge killinger, for så vil jeg havde svært ved at tro at de får det godt der hvor de flytter hen

Bare husk på, at der er stor forskel på dyrlæger! Der findes utrolig dårlige dyrlæger - også i København, så man skal altid bruge sin sunde fornuft og ikke stole blindt på dyrlægerne.
Men godt killingen er i behandling nu -thumbs

Jeg kender ingen dyrelæger i københavn og derfor er jeg også bare nød til at stole på at opdrætteren bruger en der er god… Navnet virker bekendt og jeg tror at mange har inde bruge den dyrelægen min baby er ved nu… Jeg kan bare ikke huske navnet… jeg havde mere travlet med at høre behandlings forløbet og høre hvad der var blevet sagt og konstateret…

Den stakkels lille mis da, mange gode og positive tanker her fra.

Jeg forstod det sådan, at opdrætteren har skiftet dyrlæge fordi hun ikke var tilfreds med behandlingen hos den sædvanlige?

[quote=line_refsgaard;68066…Men for mig handler det ALTID mest om hvad dyrelægen synes hun er i stand til… Jeg tvivler ikke på at hun bliver opereret med det samme hvis dyrelægen mener det nødvendig, men vurdere dyrelægen at det kan/skal vente til i morgen må jeg stole på det… [/quote]

Ikke her - Dertil har jeg både hørt, set og oplevet for meget!
Dyrlæger er kun mennesker, og nogle er dygtige, andre direkte dårlige (trods uddannelse).

Jeg stod en sen aftentime hos en dyrlæge med en stor killing, som jeg VIDSTE skulle opereres omgående (for øvrigt tarminvagination), da jeg kendte symptomerne. Det var en dyrlægevagt, og han fik fortalt, han havde været på arbejde hele dagen.

Jeg nærmest stampede i jorden, men han VILLE hverken operere ell. tage røngtenbillede før engang næste dag. Killingen fik kun en smertestillende indsprøjtning samt antibiotica.

Straks næste morgen tog jeg til egen dyrlæge. Han operede omgående, men for sent. Tarmen var bristet og indholdet sivet i bughulen, og trods drop m.m. døde killingen.

Jeg synes, man desværre alt for tit hører om situationer om både fejlbehandling og fejldiagnoser, så ALTID stole på en dyrlæge … NUL!

Krydser fingre og tæer for jeres killing!

Er det Stig Feldballe
Københavns Dyrel´klinik
Husum

Københavns Dyrehospital er vel de eneste der har åbent nu - ved ikke hvem der ellers skulle have vagten i området

Jeg er så ikke så autoritetstro bare fordi man er dyrlæge at jeg tror de er altvidende, især ikke på kat- dertil har jeg både set og hørt for meget. Der er hammerdygtige dyrlæger i Københavnsområdet - og der er steder jeg aldrig ville gå over dørtrinnet.

Line, du må da vide hvem opdrætterens dyrlæge er? Jeg sælger aldrig en kælemis uden de nye ejere fortæller hvem de vil bruge som dyrlæge. Er det ikke en klinik jeg finder god nok og de ikke vil skifte - så køber de ikke kat af mig.

Det må være gyseligt for dig at sidde i den anden ende af Danmark og bare ikke kunne gøre noget - stakkels dig og stakkels killing :frowning: Håber det aller bedste -jegkrydser

Enig… Jeg solgte for år tilbage en NFO killing til min dyrlæge, den nåede at bo i det nye hjem i 5 dage, da den blev dårlig og han indlagde den med tarmslyng.
Han opdagede det hurtigt, men alligevel var der ikke noget at gøre :frowning:
Jeg husker ikke helt forklaringen for hvorfor det sker, da det nok er 10 år siden det skete.

Jeg XXXXXXXXX alt for at din misling er en ener, at den klare skærene.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;68125]Københavns Dyrehospital er vel de eneste der har åbent nu - ved ikke hvem der ellers skulle have vagten i området
[/QUOTE]

De fleste (Skovlunde gør i hvert fald) færdigbehandler de dyr der er kommet inden vagten slutter, er jeg sikker på.
Jeg husker da i hvert fald en udstilling i RK, hvor Stig skulle være dyrlæge i indtjek og var kommet hjem fra vagt kl 4 om morgenen - til trods for at vagten slutter kl 22.00.

Det kan jeg heller ikke forestille mig andet. At de så nok tager en dyb indånding, hvis der kommer et akut tilfælde ind kl. 21.55, som vil tage den halve nat, er en anden ting - men jeg er sikker på, de afslutter det, de har begyndt. I dette tilfælde ville det jo også være voldsomt kritisabelt, hvis killingen skulle flyttes midt i det hele.

Jeg -jegkrydser-jegkrydser for, at den har nået at få den rette behandling i tide.

Jeg har ingen forstand på dette men -jegkrydser for at alt går godt.

hvor er det synd - jeg -jegkrydser-jegkrydser-jegkrydser-jegkrydser-jegkrydser-jegkrydser for at alt går godt…

stakkels dig line - at sidde så langt væk og ikke kunne gøre hverken fra eller til og være nødt til at stole på andres dømmekraft… den er grim…

jeg føler virkelig med dig - ved at du ville gøre alt hvis du ikke sad så langt væk

-kramer

[quote=line_refsgaard;68066]Rolig nu… den er ved dyrelægen NU… Jeg bor i jylland og killingen i københavn… Den har været i behandling i 3 dage og jeg er nød til at tro at dyrelæger har mere forstand på sygedomme end mig… Selvom hun i aftes skiftede dyrelæge fordi der ikke var en forbedring… Ellers vil jeg gå rundt med konstant ondt i maven… Og killing har været syg i 3 dage

Jeg snakkede med opdrætteren om at tage killingen hjem, hvis den var syg fordi den savnede sin mor… Men at sidde med en dehydreret killing i et tog i 4 timer så JEG ikke som en god løsning for killingen… så måske er jeg dum fordi vi ikke bare hentede den, men jeg er nød til at stole på dem jeg samarbejder med, dyrelæger og min mave. Jeg ville nødig hente en killing som døde på vej hjem til mig. Så vi snakkede om at komme over med mor og søstre, men hvad skulle vi så gøre hvis moren ikke ville kendes ved killingen, eller tæsker hende som hun plejede… (moren var voldelig overfor sine killinger)

Det kan også være at i ser på mig som en uansvarlig opdrætter fordi jeg ikke hentede hende, eller siger at hun skal opereres NU… Men for mig handler det ALTID mest om hvad dyrelægen synes hun er i stand til… Jeg tvivler ikke på at hun bliver opereret med det samme hvis dyrelægen mener det nødvendig, men vurdere dyrelægen at det kan/skal vente til i morgen må jeg stole på det… De tager en uddannelse der varer i mange år, og det må jeg stole på gør dem kompetente til at håndtere mine babiere.

For ellers kan jeg ligeså godt stoppe med at sælge killinger, for så vil jeg havde svært ved at tro at de får det godt der hvor de flytter hen[/quote]-wehuuHej Line

Jeg håber virkelig, at du får den mor til killingerne steriliseret??
Det lyder da væmmeligt, at hun er voldelig over for killingerne.

Jeg tænkte straks.
Der er noget helt forkert.
Mine nye killinger er altid blevet modtaget med kys og kram
af de andre katte.
Jeg kender slet ikke noget med isolering af killinger.
Nej…nej…det er da synd for sådan en lille mis -brist

Den skal da starte med kys og varme i sit nye hjem.-møzkram
Den savner jo sine søskende.

Cykelmyggen er næsten lige flyttet ind hos os.
Hele modtagelseskomitéen stod parat med kys og kram.
Og Myggen gik ind i stuen med løftet hale til sin nye familie.
Det var den rene fryd.
Sådan er det hver gang hos os -wehuu
Mange hilsner
Mona

[QUOTE=Mona;68222]-wehuuHej Line

Jeg kender slet ikke noget med isolering af killinger.
Nej…nej…det er da synd for sådan en lille mis -brist

Den skal da starte med kys og varme i sit nye hjem.-møzkram
Den savner jo sine søskende.

Mange hilsner
Mona[/QUOTE]

Der er absolut intet forkert i at isolere nye katte/killinger - tværtimod, det ganske fornuftigt. Isolation betyder ikke nødvendigvis man er HELT alene.