Hvordan kommer vi dog videre med tamkattens status?

Jeg kunne godt tænke mig en debat om hvilke konkrete tiltag, I mener, der skal til for at øge tamkattens status i Danmark. Her tænker jeg både, hvad kan lovgivningen gøre, katteejerne selv, medierne, de, der arbejder professionelt med katte, dyrlæger og diverse katteklubber og dyreværnsorganisationer dvs bredt. Os alle - os der siger vi elsker katte - hvad kan vi konkret gøre? Er det en samfundskulturel opgave, vi står med? Eller er den snarere af mental art og skal findes i de tanker folk gør sig om katte? Eller måske en kombination?

Jeg havde en spændende snak med nogle kolleger i en frokostpause om kæledyr og status og hvorfor det er sådan. Hundes status er steget og gør det vel på mange områder stadig. Min kollega, som er ca 45 år, kunne huske, da man bare lod dem løbe frit ud og lufte sig selv, trænede efter hårde metoder - hvis man gad træne dem - og fodrede dem udenfor med rester - dvs en helt verden til forskel for i hvert tilfælde størstedelen af de danske hundes livsvilkår i dag.

Det overraskede mig, at udviklingen inden for hunde og deres status alligevel er gået så hurtig.

Og siden har jeg tænkt - hvad skyldes det? Hvad er der gjort rigtigt? Er det DKK, der er en aktiv klub? Er det ejerne selv, der har presset på? Er det lovgivningen?

Jeg har ikke et klart bud, men vil rigtig gerne høre, hvad andre tænker.

Jeg synes personligt, at det er MEGET op af bakke med kattens status. Jeg synes, at arbejdet hele tiden står stille, går i stå, ikke rykker sig for alvor.

Er der virkelig ikke en reel interesse i at øge kattens status? Er det årsagen? Er hoveparten af indsatsen fra flertallet bare tomme ord, der kommer ud (herunder på fora og fra skiftende regeringer og dyreværn) fremfor eegentlig handling, og er det derfor, at arbejdet strander? Eller står vi simpelthen foran så traditionspræget måde at tænke om katte, at opgaven er så tung, at den nærmest ikke kan løftes? Kan vi virkelig ikke målrette det bedre? Og opnå større fremskridt for kattenes skyld?

Som katteven af hjertet finder jeg arbejdet meget frustrerende og op af bakke. Jeg er derfor nysgerrig efter input til om der skal tages helt andre midler i brug og om vi, der arbejder med katte, kan gøre mere aktivt - gerne sammen med de ansvarlige ejere.

Jeg poster her, da Kattegales brugere netop i mine øjne adskiller sig en del ved at udvise stor evne til nytænkning om katte, interesse i at lære og dele viden samt tage ansvar. På dette forum har katten status, men når jeg logger ud om lidt, så ser jeg en forsømt kat smidt ud af en bil uden for mit hus. For det er jo “bare en kat”…

Hvorfor kan man vende hundens status på forholdsvis få år, mens arbejdet med katte knap nogensinde er kommet i gang for alvor?

Muligvis er jeg en utålmodig pionersjæl, men jeg står jo ikke alene. Jeg ved at flere herinde arbejder med samme op af bakke problematik og har gjort det i årevis - og lad os erkende det - uden noget resultat, der for alvor batter.

Jeg ser størstedelen af mine adfærds-kolleger, der arbejder med katte som nyuddannede og håbefulde, blive voksne og opgivende og skifte til hunde… Eller heste… Eller gnavere…
Jeg begræder det hver gang. Men jeg forstår dem også.

Så hvad gør vi forkert venner? Hvad gør hundefolkene rigtigt?
Kunne vi lære noget af dem? Vi fordi jeg mener dette må være en opgave, som alle katteelskere har lyst til at deltage i… Muligvis tager jeg naivt fejl…

Alle input er velkommen - jeg er selv i tænkeboks og har ikke de vise sten… Måske vi sammen kunne finde dem og forfølge nogle af dem/afprøve nogle forslag konkret…?

Ja det er ikke kun op ad bakke, det er op ad bakke med stor tung oppakning :frowning:

Først og fremmest en kattelov, og gerne med tvungen mærkning og tvungen neutralisering for fritløber

Jeg tror der skal drastiske metoder til…

krav om ansvarsforsikring/mærkning af alle katte - og så kræver det nok at man “en gang for alle” får (sorry to say) aflivet alle de overskudskatte der er i DK…

Noget af problemet er at det er så nemt at anskaffe sig en kat. Og det er jo en ond cirkel, for katte koster ingenting (jo, racekatte, men ikke en tilfældig gårdkat) og så bliver det “bare” en kat.

Og fordi det “bare” er en kat behøver “man” ikke at bekymre sig om at neutralisere den, og skulle den blive kørt over, så får man da bare en ny, eller osse har den allerede nået at få killinger og så er der jo lidt at ta’ af.

Så nej, så længe der ikke er en lov der påbyder en tvungen mærkning og ansvarsforsikring, så er katte stadig et af de billigste kæledyr at anskaffe sig.

Selv en dværghamster koster mere i en dyrehandel end man kan se killinger annonceret til…

Jeg mener ikke man kan påbyde tvungen neutralisering af fritløbere, eller også skal der i al fald være mulighed for dispensation, for der er stadig gårdkatte der rent faktisk arbejder for føden, og vi skal vel ikke ud i at det kun må være racekatte der arbejder på gårdene, fordi de “almindelige” ikke er reproducerende mere?

Men hvis der var årlige omkostninger forbundet med at ha’ ALLE typer katte, så ville i al fald nogle mennesker tænke sig om før de gav ungerne en i julegave…

Tvungen mærkning og ansvarsforsikring. Og aflivning af herreløse katte…

[QUOTE=TrekkieGrrrl;764845]

Jeg mener ikke man kan påbyde tvungen neutralisering af fritløbere, eller også skal der i al fald være mulighed for dispensation, for der er stadig gårdkatte der rent faktisk arbejder for føden, og vi skal vel ikke ud i at det kun må være racekatte der arbejder på gårdene, fordi de “almindelige” ikke er reproducerende mere?

.[/QUOTE]

Selvfølgelig kan man da det…
Jeg kunne da f. eks godt finde på at avle med gårdkatte, og da min have er hegnet forsvarligt behøver jeg jo ikke at neutralisere mine dyr, og så må bondemand Hansen jo bare købe en hos mig, hvis ikke han selv har et par fertile dyr der ikke render frit…

Og så må jeg holde med Margrethe, i at vi skal have ryddet op i bestanden af halv- og helvilde katte.

Og derefter mærkning af ALLE katte, og gerne nogen striksere regler, der giver politi/dyrlæge/who-ever hjemmel til at aflive umærkede katte der antræffes, uden videre debat.(eller også statsligt støttede internater, der SKAL tage dem ind, og have dem i en uge eller 2 før de aflives, hvis ikke der melder sig en ejer (som så må betale en klækkelig bøde for at have et umærket dyr)

Lad os få regler der ligner dem i hundeverden (bare med lidt tilretninger hist og her), og så ikke den der blødsødne vattede 500 kroners bøde når man “glemmer” at få sin kat mærket/neutraliseret/registreret/forsikret, nej en ordentlig bøde, som kan have en afskrækkende effekt. (for min skyld gerne op i 5-cifrede beløb)

Årsagen til at det er gået så stærkt for hundens status er at DKK har været en meget aktiv aktør på hundefolkets vegne, de fattede hurtigt at det handler om at gøre lobbyarbejde og være vedholdende samt gå i pressen og udtale sig om holdninger. DKK har haft en formand i den daglige ledelse siden 1977 som i den grad har mestret “spillet” med politikerne og sammenspil med dyreværn osv :slight_smile:

Dejligt indlæg Helle, og rigtig gode spørgsmål/tanker du stiller og gør dig.

Som flere er inde på, måske en konkret lovgivning omkring kattehold.

Hvorfor status er ændret så hurtigt for hundene kan jeg ikke svare konkret på, men noget racehunde opdrættere formentlig i mange år har gået op i, er deres egen races egenskaber/adfærd. Det er køberne/ejerne så også efterhånden blevet langt mere opmærksomme på. En hund er ikke længere bare en hund med 4 ben og 100% behagesyg, som man får kastet i nakken for en slik. Jo det kan man stadigvæk godt, men netop DKK har jo gjort et stort oplysningsarbejde mht. at en hund er ikke bare en hund, og der er forskelle, man som kommende hundeejer bør tage højde for.

Det hjælper jo ikke, at man som familie vælger en hund der har et temperament/behov der ligger milevidt fra hvordan man lever i hverdagen, eller en halv hest, hvis man kun har 40 m2 til rådighed.

Nøjagtigt som med katte. For der er jo også stor forskel i behov/temperament og aktivitets niveau hos kattene. Det tror jeg slet ikke den almene potentielle katteejer tænker over.

En kat er en kat. En kat er sin egen, den kan man ikke lære noget, man kan ikke lave om/ændre dens adfærd. Om den har lang pels/kort pels, ser sådan og sådan ud kommer ud på et. Den er og bliver en kat, uden forskelle for den “almindelige” Dansker. Om du får en huskat eller racekat, ja det kommer ud på et, de har nøjagtig samme adfærd, og kan bruges til det samme.

For den almindelige Dansker mener jeg ikke en hund i dag, bare er en hund. De fleste ved nok godt, at der er en forskel. De fleste almindelige folk tror dog stadigvæk, at en blandingshund nok er sundere end de fine racehunde men de ved godt, at der er forskel på, om det er en Rottweiler blanding/Terrierblanding eller jagthundeblanding, når man taler adfærd/temperament.

Så er der jo også den vinkel, at hunde er meget forskellig i størrelsen, så stor forskel er der trods alt ikke på kattene synsmæssigt. Måske er det en af årsagerne til, at Hr. og Fru Jensen ikke mener der kan være en indre forskel på kattene og, at man rent faktisk har mulighed for at finde en kat med lige det temperament og den adfærd man drømmer om.

Hvad man kan gøre? Det er svært. Et forsigtigt bud er, at få formidlet budskabet i højere grad, at der netop er forskel på katte, og de kan endog være ret store og væsentlige, hvorfor man når man kigger kat, ikke bare tænker; den ene er ligeså god som den anden. Ikke at nogle katte er dårlige end andre - tværtigmod. Men en korthåret husmis er bestemt heller ikke bare en korthåret husmis. De kan være vidt forskellige i adfærd og temperament, akkurat ligesom, at to misser af nøjagtig samme race kan adskille sig væsentligt fra den racestandard og det der generelt kendetegner en bestemt race. Jeg pladærer IKKE for racekatte med dette udsagn men kun, at racerne har hver deres forskelligheder ligesom hunde, og husmisserne er i ligeså høj grad forskellige, som blandingshundene.

At få formidlet, at enhver kat er individuel/unik i sine behov og adfærd, nøjagtig ligesom en hund er. De har nogle meget overordnede fællestræk/adfærdstræk men individdet kan aldrig puttes ind i en kasse og skæres over en kam på tværs af racerne.

Jeg var jo selv en af de her almindelige Hr. og Fru Jensen typer mht. katte, da vi i april måned skulle tage stilling til, om vi igen skulle have kat efter små 25 år. Jeg havde kun erfaring med almindelige husmisser fra dengang som jeg elskede overalt, og ja jeg må jo indrømme (da det er sandt), at en kat var en kat for mig i april måned. En kat er ikke en hund, og i en kat får man “noget” man aldrig kan få fra en hund. Men med en kat får man altid det samme - der er ingen forskel på, om det er den ene eller den anden kat (husmis/racekat). Om det er en racekat eller husmis - det var bedøvende ligegyldigt - jeg så frem til, at få en mulighed for, at få det tilbage som jeg havde engang, og som ingen af alle de hunde jeg har haft kunne give. Det var den “amatøragtige” forventning jeg havde, og så frem til.

At denne kat så var gudesmuk gjorde bestemt ikke interessen mindre (Undskyld til husmisserne). Men stadigvæk hun var en kat. Men en racekat. Det gjorde, at jeg gik i krig med, at læse alt hvad jeg kunne INDEN jeg sagde ja til hende. Især sygdomme gik jeg meget op i, helt klart affødt af vores lange liv som racehundeopdrætter. Var der noget, at komme efter der, med lige den her race? Det med temperament/speciel adfærd for lige netop denne race var ikke lige det der faldt mig først for. Jo at de jo generelt var meget sociale/kærlige og så videre, det var nyt - er der forskel på den slags??. Igen der er vel ingen forskel, alt afhænger af opvækst og ikke race, når det kommer til katte. Adfærd temperament?? De er vel ikke SÅ forskellige?? Alt virkede faktisk helt fint til mit ønske, om en ny potentiel ny “soulmate”, selv når det nu var en racekat der var på tale.

Jeg er blevet så meget klogere efter, at have fundet forummet her, på alle områder, og har fuldstændigt ændret min gamle holdning til, at en kat er en kat uanset race. Ikke uanset individ - individdet er altid forskelligt alt efter opvækst osv. Kattens status er ikke for mig blevet højere, for den har aldrig været lav for mig.

Men jeg har lært så utroligt meget om de forskellige racers forskelligheder gennem debatterne der ligger herinde, og det kunne måske være det Hr. og Fru Jensen mangler, at få oplyst for, at få samme syn på kattene som de har på hundene.

PS havde i forgårs besøg af en gammel brugshundeven der bor på landet, som vi ikke har set længe. Han har katte og ja brugshunde, og spurgte til hvad den der “dyrt” indkøbte kat vi nu har gående var for en race, og har kostet. Hmm ja hun var ikke dyr - kostede faktisk gratis, men da vi er imod, at et levende væsen er gratis at erhverve, valgte vi frivilligt at betale en lille sum for hende. Det havde vi gjort uanset om det havde været en husmis, en kat fra et internat eller et helt andet sted.

Igen bemærkningen selv fra en tidligere racehundeopdrætter der som raceopdrætter sagtens kan pladære for sin races egenskaber osv. lader meget tilbage at ønske - det må jeg erkende. For hans misser pt. har han jo intet betalt for, det er internatkillinger der havde valget mellem aflivning, eller opfodring og et godt liv hos ham. Men hvorfor skal man forsvare at man har en racekat gående? For mig er hun ikke mere værd end hvis det havde været en husmis der havde været i klemme tilbage i april måned, og omstændighederne havde været de samme.

Mange i omgangskredsen, og her på vejen er kommet med diverse kommentarer om vores lille mis, især fordi hun ikke er almindelig husmis, og især fordi hun ikke får lov til at løbe frit, og ja en masse andre ting. Jeg må bare stille forklare, at hun havde behov for et nyt hjem og hun kan ikke gøre for, at hun ser ud som hun gør samt, at jeg ikke har nerver til bare, at lade hånt om hendes liv og lade hende rende frit ude. Det havde en husmis heller ikke fået lov til. Det har vores hunde heller aldrig fået lov til. For mig er der ingen forskel på dyrerne. Os der vælger, at have dem i vores varetægt, har en forbandet pligt til, at passe på dem også selvom det “bare” er en kat der er tale om.

Nåh det var et sidespring. Helle jeg synes det er en rigtig god debat du tager op. Det må være et hårdt slid op ad bakke, og det er synd for misserne - håber om nogle år, at statussen for dem er vendt. I mine øjne kan det kun gøres ved, konstant information og fokus på kattene, fra alle de katteildsjæle der findes rundt omkring, samt en stærk samlet katteorganisation i stil med DKK der er aktiv i debatten på alle missers vegne.

Mvh
Yvonne

Jeg er meget enig med de andre i at man skal have en aktiv organisation, som er synlig og som alle ville kende til, altså i stil med dkk. Det vil gøre at folk får øjnene op for at der er stor forskel på racerne og deres forskellige temperament.

Når det så er sagt, så tror jeg også at en stor del af problemet ligger i at man ikke kan “laver” så meget med en kat, i følger hr. og fru. danmark. Man kan ikke som med en hund gå en tur med dem, man kan ikke tage til træning med dem og møde andre katte ejere, og man kan ikke tage til konkurrencer med dem. Jeg tror altså det der skal til er at man kommer rigtig igang med at vise og fortælle hvor dygtige katte kan blive, bare ved hjælp af klikkertræning, at man faktisk godt kan lære katte at komme med ud og gå, og måske at man finder en måde hvor katte folk kan mødes over andet end udstillinger, for det er ikke en udstilling hr. og fru. danmark går op i.

Jeg ved dog ikke hvordan man kan finde ud af noget med fælles træning af katte og måder at bringe kattefolk sammen på, da katte jo ikke altid er lige glade for at skulle slæbes med rundt, der er det altså bare lettere af have en hund.

Men det var bare kort min tanke om hvordan man kan få øjnene op på folk omkring kattene, for lige nu er de bare mest af alt en form for “vildt” dyr man kan have hjemme, men gider man dem ikke mere, er de jo ikke mere tamme end at de sagtens kan klare sig selv i naturen (ikke min mening, men den mening jeg møder fra andre, når snakken falder på katte), jeg syntes så dog også at det virker som om den almindelige mening omkring katte, meget langsomt er ved at ændre sig, men jeg tror bare det tager meget længere tid for katte, end for hunde, da katte er et dyr der lever hjemme i stuen og ikke noget man kommer ud og går med, så alle andre også kan møde dem.

Jeg ser umiddelbart tre potentielle områder, der skal arbejdes med:
[ul]
[li]Viden[/li][li]Økonomi[/li][li]Politik[/li][/ul]Viden eller uvidenhed. Budskabet skal ud i den bredere befolkning, og i virkeligheden tror jeg mest på, at der skal en holdningsændring til. Hvordan denne holdningsændring skal ske ved jeg så ikke. Men i dagens Danmark fødes der mange killinger, som aldrig er i menneskehænder og som derfor heller ikke kommer forbi en dyrlæge og kan blive mærket. Skal disse så indfanges og aflives? Så kommer vi frem til næste punkt…

Økomoni! Hvem skal betale? Vi kan godt være enige om, at katteejer selv skal betale. Men hvad med alle de herreløse katte. Hvem skal betale for indfangning, aflivning/neutralisering? Er det kommunernes ansvar, private foreninger, dyrlæger? Hvilket igen fører til sidste punkt…

Politik. Der skal en lovændring til, som gør at der kommer en kattelov. Men det er skide upopulært at sige, at der nu er noget som kommer til at koste vælgerne penge. Så skal man ind og hjælpe folk igang for at få startet en holdningsændring, men også det koster penge. Åh ja, og så skal vi altså have ET register.

Jeg tror det har lange udsigter. Men et skridt på vejen er os ansvarlige katteejere, der tager ansvar, får vores dyr mærket og registreret og sørger for at der ikke produceres uønskede killinger. Vi må ud og fortælle og uddele af vores viden og erfaringer i alle de sammenhænge vi kan. Jeg har fx. fået omvendt mange mennesker mht. indhegnet have og hvad der er synd og ikke synd for katte. Og jeg fortæller gerne om hvorfor jeg hegner ind og har registrerede dyr.

[QUOTE=Marianne H;764807]Ja det er ikke kun op ad bakke, det er op ad bakke med stor tung oppakning :frowning:

Først og fremmest en kattelov, og gerne med tvungen mærkning og tvungen neutralisering for fritløber[/QUOTE]

En kat som ejes af nogen må ifølge loven IKKE løbe frit. Den skal ligesom hunde holdes inden for egen matrikel. At så mange ser igennem fingrene med det er en helt anden snak. Men løbe frit må den ikke.

Læs evt. Lov om Mark og Vejfred.

En af de store forskelle er jo, at hunde SKAL være mærkede og ansvars forsikrede. Dvs at ejer SKAL tage ansvar for hunden. For selv om hunden er ansvars forsikret betyder det jo ikke at man bare må lade den gøre hvad den vil. En hund der ikke har en ejer bliver fjernet og kommer på et “hundehjem” indtil man finder den en ny ejer.

Når det gælder katte så mener de fleste jo at katten netop skal have lov til at gøre hvad den vil. Katten er på mange måder et “vildt” dyr set fra mange almindelige menneskers synspunkt. Den skal egentlig ikke høre til nogen steder men bare rende rundt omkring og så kan man fodre den hvis man vil…
Det betyder også at katte der ikke har nogen ejer blot får lov til at rende - det er sjældent der bliver grebet ind.

Jeg er enig i, at den eneste måde man kan højne kattens status, er ved at TVINGE folk til at tage ansvar for deres dyr. Det betyder som andre har sagt - mærkning af alle katte med ejerskab og alle katte der ikke er mærkede må så aflives eller omplaceres efter at de er blevet kastrerede og mærkede.

Det er ikke noget jeg personligt kan ændre på.

Hvad JEG kan gøre personligt er det jeg altid har gjort:

1. sørge for at mine egne katte kun kommer på min egen grund.
  2. sikre mig at alle mine katte er neutraliserede og mærkede inden de forlader mit hjem ( med mindre der skal ud til etablerede opdrættere).
  3. Deltage på dyrskuer m.m. og fortælle folk om forskellen mellem katte og om hvorfor man bør holde katte på egen grund, omkring tidlig kastration og mærkning
    af kattene.
  4. Jeg har også indfanget og kastreret katte der har løbet frit her uden at være mærkede ( i.e. ingen ejer) - og så sat dem ud igen ( hvor det har vist
    sig at en af dem faktisk havde en ejer…nu står jeg så som officiel ejer - men de må da gerne have den boende:klapper: )

Jeg har selv deltaget på Roskilde Dyrskue med katte siden man kunne have katte med på det Dyrskue og jeg har deltaget på utallige skuer og andre
steder hvor folk kommer med diverse dyr. Her møder man jo netop mennesker der som sådan ikke er kattemennesker og har en mulighed for
at snakke med dem og lære dem noget om katte og om kattens status.

Katteudstillinger er ikke nok hvis man ønsker at ændre på almindelige menneskers indstilling ti katte. For der møder man normalt kun katteelskere.
På dyrskuer m.m. møder man alle dem der ikke FATTER at man kan betale penge for en kat. Og langsomt kan man omvende dem. Det er vi mange der har set.

Mit problem omkring en såkaldt kattelov er, at jeg synes de foreslag der har været har skyldt helt over mål. I.e. man laver forkrampende regler for OPDRÆTTERE - som jo sjældent er årsagen til at der er for mange katte eller herreløse katte. Skal man lave en kattelov så skal det være for KATTEN - ikke for opdrættere. Dvs. man skal lave en lov om at ALLE katte skal have en ejer, være mærkede og at fritgående katte ( hvis man vil tillade det i det hele taget) skal være kastrerede og evt. ansvarsforsikrede.

Men de forslag der hidtil er kommet om en kattelov har jeg aldrig kunnet tilslutte mig. Og det er jo et andet problem. At man laver et lovforslag der i så høj grad splitter folk.

For mig at se så skal/må en decideret kattelov ikke have noget som helst at gøre med katteopdrættere. Det er jo to forskellige ting. Katteopdrættere skal overholde dyreværnsloven - men KATTEEJERE skal overholde en evt. kattelov ( i.e. mærkning, ejerskab, kastration af fritgående katte eller holde katte på egen grund m.m.).

[QUOTE=pfpeter;765191]En kat som ejes af nogen må ifølge loven IKKE løbe frit. Den skal ligesom hunde holdes inden for egen matrikel. At så mange ser igennem fingrene med det er en helt anden snak. Men løbe frit må den ikke.

Jo, en kat må gerne løbe frit, men enhver har ret til ikke at ville have den på sin matrikkel.

Læs evt. Lov om Mark og Vejfred.[/QUOTE]

Og loven er læst, og katte er først nævnt i §14, derfor gælder kun denne paragraf for katte, og hvis ikke du tror på mit ord, så ring gerne rundt til jurister, og politi og forskellige ministerier, de vil alle fortælle dig at sålænge lovens ordlyd er som den er, er det ikke påbudt at holde hverken kat eller hund hjemme, i henhold til lov om mark og vejfred. Hunden har så fået sin egen lov, der påbyder at holde den hjemme, men det har katten ikke (endnu)

[QUOTE=pfpeter;765191]En kat som ejes af nogen må ifølge loven IKKE løbe frit. Den skal ligesom hunde holdes inden for egen matrikel. At så mange ser igennem fingrene med det er en helt anden snak. Men løbe frit må den ikke.

Læs evt. Lov om Mark og Vejfred.[/QUOTE]

Problemet er jo at mange katte netop ikke er ejet af nogen og at mange af dem der er ejet af nogen kan man ikke bevise ejerskabet. Og ja, der er mange der hverken ved at de ikke må have katten fritløbende og som også er ligeglade.

Tak for alle de gode input - der er rigtig mange gode tanker. Jeg kunne overveje at sende et link til denne tråd til vores nye politikere - hvad tænker I om det? Måske et samlet brev var bedre ? Jeg vil gerne forsøge at lave et udkast og så kan de, der vil skrive under. Jeg erkender, at der er områder, som vi nok må lade stå åbne for en start, hvis vi skriver. Herunder hvem og penge… Jeg tænker mere på at spille en art åben bold ud med nogle holdninget, at gøre opmørksom på problemet/udfordringen og lade dem vide, at vi er nogle, der rent faktisk går op i det her område. Så kan de tænke lidt over det også kan vi altid summe videre og skrive igen med mere konkrete forslag.

Måske man også kunne sende brevet til diverse organisationer - Dyrenes Beskyttelse og Kattens Værn ?

Jeg vil gerne høre, hvad andre tænker om den idé. Måske vil de skrive under… Jeg ved godt, at de ikke gør ret meget nu - men de har navnene med sig og kunne vi få nogle af dem med, så ville et brev måske blive taget mere alvorligt.

En sidste mulighed er også at udforme et læserbrev og sende det ud til forskellige aviser. Igen vil jeg gerne lave et udkast, hvis det er en idé, som folk bakker op om.

Det er en lille start - men det er handling - og så gør vi noget aktivt. Jeg tror det er vigtigt at få disse gode synspunkter frem og ud til Hr og Fr DK.

I DK har vi vel kun Felis Danica, der ligner DKK lidt - men kun lidt… for jeg mener ikke, at det er FDs rolle iflg vedtægterne at gå aktivt ind i den slags her?d med Viking cats/TICA? Måske andre ved det bedre end mig der er helt ny opdrætter?

Alternativt skulle man lave en forening - det er vist forsøgt før ikk? Det ved jeg ikke om vil gøre en forskel… Hvad tænker I? Står en forening stærkere?

Endelig kunne jeg måske forsøge at bane vejen for en række raceportrætter i blade/aviser - jeg tænker at en lokal opdrætter stod frem og fortalte om sin race i den lokale avis… Den tanke er ikke færdigtænkt. Muligvis kunne jeg endda skrive artiklerne (gratis) og så kunne vi sende dem til de lokale aviser efterhånden og dermed fortælle folk, at en kat ikke bare er en kat… Lignende artikler kunne laves om Hittekat og andre organisationer plus måske forummet her… Blot nogle løse tanker…

MVH

Teresa: Enig i at en kattelov skal gælde ejerne - ganske som en hundelov ikke handler om kennelerne. Det er en meget vigtig pointe!

Ang dyreskuerne - jeg overvejer at møde op med en stand om træning og kattens adfærd osv - og et par snowshoe for at vise racen:-) - hvor finder jeg ud af om jeg må komme og er der en art oversigt et sted over dyreskuer??

Desuden arbejder jeg pt på en Kattens Dag sammen med nogle kolleger - her vil vi fortælle om adfærd, katten som individ, råfodring af katte og en dyrlæge fortæller om naturmedicin og hvor tit hun anbefaler, at man vaccinere og hvorfor man skal neutralisere. Hun anbefaler ikke vacciner årligt i øvrigt - så det er meget spændende at høre hende tale. Jeg har også en plan om at holde en Huskattens dag - men hold da op det er svært - planer er lagt lidt hen fordi de erfarne udstillere var så søde at gøre mig OBS på, hvad det egentlig kræver at få lov til at samle nogle katte et sted for en dag:-) Men idéen eksisterer stadig. Her ville så være forskellige stande og mini-indlæg fra eksterne foredragsholdere, der fortalte om hvert deres emne. Jeg havde egentlig forestillet mig selv at være i kulissen… Og så skulle der være 4-6 huskatte i bure som børn kunne se (og måske røre lidt ved) og en huskatteudstiller skulle fortælle om udstilling af huskatte… Men det er omstændigt at planlægge alene… og målet er jo ikke at gå klubberne i bedene naturligvis… så ja det skal vendes med flere før det kan realiseres…

Så synes jeg godt nok du skulle tage at læse denne lov igen.

§ 1. Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på sit eget.

Og katten er som bekendt et husdyr såvel som hunden.

[QUOTE=pfpeter;765313]Så synes jeg godt nok du skulle tage at læse denne lov igen.

§ 1. Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på sit eget.

Og katten er som bekendt et husdyr såvel som hunden.[/QUOTE]

Forkert Peter…

Husdyr er dem man har for at tjene på/æde dem… Altså køer, grise, får, heste og den slags.

[QUOTE=pfpeter;765313]Så synes jeg godt nok du skulle tage at læse denne lov igen.

Og katten er som bekendt et husdyr såvel som hunden.[/QUOTE]

Ikke at jeg er uenig, men spørgsmålet er om katte og hunde i lovens forstand er husdyr eller kæledyr…

Altså en ko eller gris eller sådan noget er jo logisk ikke et dyr der skal løbe frit, men brevduer f. eks? De skal jo netop væk fra ejeren. Godt nok med det formål at finde hjem igen, men…

[QUOTE=lenschow;765220]Teresa: Enig i at en kattelov skal gælde ejerne - ganske som en hundelov ikke handler om kennelerne. Det er en meget vigtig pointe!

Ang dyreskuerne - jeg overvejer at møde op med en stand om træning og kattens adfærd osv - og et par snowshoe for at vise racen:-) - hvor finder jeg ud af om jeg må komme og er der en art oversigt et sted over dyreskuer??

Desuden arbejder jeg pt på en Kattens Dag sammen med nogle kolleger - her vil vi fortælle om adfærd, katten som individ, råfodring af katte og en dyrlæge fortæller om naturmedicin og hvor tit hun anbefaler, at man vaccinere og hvorfor man skal neutralisere. Hun anbefaler ikke vacciner årligt i øvrigt - så det er meget spændende at høre hende tale. Jeg har også en plan om at holde en Huskattens dag - men hold da op det er svært - planer er lagt lidt hen fordi de erfarne udstillere var så søde at gøre mig OBS på, hvad det egentlig kræver at få lov til at samle nogle katte et sted for en dag:-) Men idéen eksisterer stadig. Her ville så være forskellige stande og mini-indlæg fra eksterne foredragsholdere, der fortalte om hvert deres emne. Jeg havde egentlig forestillet mig selv at være i kulissen… Og så skulle der være 4-6 huskatte i bure som børn kunne se (og måske røre lidt ved) og en huskatteudstiller skulle fortælle om udstilling af huskatte… Men det er omstændigt at planlægge alene… og målet er jo ikke at gå klubberne i bedene naturligvis… så ja det skal vendes med flere før det kan realiseres…[/QUOTE]

Der plejer at komme en invitation til Dyrskuet i Roskilde her på Kattegale - det plejer at være enten den første eller anden weekend i Juni.

Ellers er det et spørgsmål om at holde øje med lokal blade m.m. - de vil normalt annoncere sådanne ting. Jeg har været afsted hvor vi selv måtte have bur med men det gik jo også.
Det skal så siges, at vi har måttet sætte en stopper for deltagelse på al den slags ting ( hønseudstillinger, insekt udstillinger m.m.) pga tidsnød. Men i de første 10 år jeg opdrættede
var der sjældent en dyreudstilling eller skue vi ikke kom på med et par katte. Jeg giver gladeligt stafetten videre. I dag deltager jeg stort set kun på Roskilde Dyrskue ( landets største).