Hvordan kommer vi dog videre med tamkattens status?

Ifølge nudansk ordbog er et husdyr et dyr der udnyttet kommercielt…køer, får etc-
…ELLER dyr der holdes som kæledyr=tamdyr…de sidste ord er ikke mine men ordbogens.
Dermed MÅ man konkluderer katten også hører til de der skal holdes på egen matrikel da jeg da anser katten for et tamdyr…i hvert tilfælde de der ejes.

…mange ting gør sig gældende når det handler om at højne kattens status og JA vejen er lang og fyldt med både huller og bump…og med garanti også en rabat hvor der ligge en del mudder.
Vore myndigheder skal råbes op…både den lovgivende, den udøvende OG den dømmende, og som jeg ser det må det være der første skridt skal tages. I hverdagen må det så være vi der gør i kat der tager tjansen med at oplyse om vigtigheden at katten skal have en noget bedre status.
I min verden bliver katten højnet ved den bliver lavet til en kastrat, testet for diverse smitsomme sygdomme, vaccineret så den bedre kan modstå smitteog mærket så den ejes.
Jeg undlader ALDRIG den mindste chance for at fortælle MIN mening til de jeg render ind i, og gider de ikke høre det…RÅWER jeg bare højere

som jeg set, må første skridt på vejen være at katteverden bliver enige om en fælles plan, her mener jeg både racekattene (FD), dyreværnsorg. (DB, KV, IK) og dem med internatkattene. Som det er lige nu er det min klare fornemmelse at der bliver trukket i forskellige retninger, Det gavner ikke kattens status, det forvirrer blot billedet.

Jeg kan ikke mindes, at hundehvalpe nogensinde har været annonceret til afhentning gratis. Heller ikke da hundens status var lavere end i dag. Det har altid kostet penge, at afhente en hundehvalp hos en annoncør.

Så længe man kan “få katte kastet i nakken” alle steder, tror jeg ikke der er så mange tiltag, der virkelig vil batte noget.

Katte skal koste penge - og/eller det skal koste penge, at have en kat.

Lige præcis!

Tænk på, hvad der skete med kattebekendtgørelsen. Dyreetisk råd, DB, KV og andre, der ikke vidste ret meget om katteopdræt, plagede politikerne for nogle regler. Justitsministeriet, der absolut ingenting vidste om sagen, lavede noget makværk (de tog en hundebekendtgørelse og skrev “kat” dér, hvor der stod “hund”). FD og katteopdrætterne, som indtil da havde sovet i timen, vågnede op og lavede en frygtelig ballade. Hvorefter justitsministeriet syltede hele historien (med undtagelse af 12 ugers reglen).

De næste 10 år vil ingen forstandig politiker røre ved en kattelov. Min vurdering er, at vi ikke kan få vedtaget et helt regelsæt. Men erfaringen med 12-ugers reglen viser, at man måske kan få en enkelt regel igennem.

Så skal vi finde ud af, hvad det skal være.

Jeg stemmer for et krav om mærkning af alle fritløbende ejede katte.

vh

Andreas

Jeg har det sidste år drømt om en landsdækkende kampage. Store plakater ligsom dem fra trafikstyrelsen.

Fx. af en billede med en død hund i en vejkant. Og tilsvarende et billede af en død kat i en vejkant. Og så med en tekst “Hvad gør du nu” Eller ligende… grotesk, ja måske. Men jeg tror det vil få folk til at tænke på katten en ekstra gang.

Jeg er stødt på to mennesker i mt katte liv der har kørt en kat ned og derefter kørt vidre. Og begge gange har jeg spurgt om de ville have gjort det samme hvis det var en hund… Det får folk til at tænke en ekstra gang.!!!

Ellers vil jeg gerne tilslutte mig ideen om noget lovgivning på området.

[QUOTE=pfpeter;765313]Så synes jeg godt nok du skulle tage at læse denne lov igen.

§ 1. Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på sit eget.

Og katten er som bekendt et husdyr såvel som hunden.[/QUOTE]

Diskussionen er taget herinde mange gange, prøv at søge efter gamle tråde. Problemet er at der ikke er gennemført en retssag om det endnu, og ingen præcedens er. Så alt efter hvem og hvilken jura-kynding man spørger, så får man forskelligt svar…

Jeg fandt i øvrigt denne artikel - fra 2007: http://www.felisdanica.dk/upl/files/7/137.pdf

Han vil tage kontakt til samtlige danske partier for at
præsentere sig selv og Felis Danica, gøre klart hvad
organisationen står for og frem for alt tydeliggøre, hvad
FD kan bidrage med i katterelaterede spørgsmål. Det er
en skam, at det altid er Kattens Værn eller Inges Kattehjem,
der står som repræsentanter for katte – ikke, at
de ikke gør et godt stykke arbejde, for det gør de! Men
det er trods alt begrænset, hvad de to nævnte dyrevelfærds-
organisationer ved om organiseret opdræt og
racekatte, og det er derfor problematisk, at de hidtil,
har været talerør for emner, som det ellers ville have
været naturligt, at FD udtalte sig om. Tom vil bede de
politiske partier om at opføre ham på deres mailinglister,
sådan at han altid er orienteret i tilfælde af, at der
skulle fremkomme politiske forslag eller beslutninger,
som vedrører kattehold.

Tom vil også på vegne af FD indgå i et samarbejde om
udarbejdelsen af en kommende kattelov. Som forslaget
er sammensat pt., tages der ikke i særlig høj grad højde
for katteopdræt og de problematikker, som opstår i et
katteri. Det er tydeligt, hvis man ser på de anbefalinger,
der er udsendt i forbindelse med udkastet til en kattelov,
at Etisk Råd har samarbejdet med dyrevelfærdsorganisationer,
og at man ikke har tænkt på det velorganiserede
og seriøse opdræt, som der også eksisterer hos
racekattene.

Meget relevant, gennemtænkt og fremsynet.
Men hvorfor gik det helt anderledes?

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;765421]Jeg fandt i øvrigt denne artikel - fra 2007: http://www.felisdanica.dk/upl/files/7/137.pdf

Meget relevant, gennemtænkt og fremsynet.
Men hvorfor gik det helt anderledes?

vh

Andreas[/QUOTE]

Sad Tom ikke kun meget kort? Og gik af i utide eller efter en periode bare? Men meget fornuftigt og god initiativ…

Han var FD formand i to år. Og det er ikke et tilstrækkeligt svar på Helles oprindelige spørgsmål:

Så hvad gør vi forkert venner?

Hvorfor gjorde Tom ikke det, han syntes var vigtigt? Hvad er det for mekanismer, der forhindrer katteorganisationerne i at nå resultater?

vh

Andreas

[QUOTE=Vivi_Fletcher;765394]Jeg kan ikke mindes, at hundehvalpe nogensinde har været annonceret til afhentning gratis. Heller ikke da hundens status var lavere end i dag. Det har altid kostet penge, at afhente en hundehvalp hos en annoncør.

Så længe man kan “få katte kastet i nakken” alle steder, tror jeg ikke der er så mange tiltag, der virkelig vil batte noget.

Katte skal koste penge - og/eller det skal koste penge, at have en kat.[/QUOTE]

I 1968 kunne man stadig godt få en gratis hundehvalp, jeg (mine forældre) fik en det år. Jeg ved så ikke hvornår det ændrede sig.

1968 er også en hel del år siden - og længere tid siden end jeg kan mindes, da jeg er født i 1970 :tihi:

[QUOTE=baremig;765343]Forkert Peter…

Husdyr er dem man har for at tjene på/æde dem… Altså køer, grise, får, heste og den slags.[/QUOTE]

Jeg ved ikke hvilke ordbøger du kigger i, men de (ordbøgerne) er i hvert fald ikke korrekte. Her er et link til den største ordbog over det danske sprog som bl.a. bruges af Dansk Sprognævn. husdyr — ODS Og der står tydeligt at katten er et husdyr.

[QUOTE=baremig;765343]Forkert Peter…

Husdyr er dem man har for at tjene på/æde dem… Altså køer, grise, får, heste og den slags.[/QUOTE]

Jeg ved ikke hvilke ordbøger du kigger i, men de (ordbøgerne) er i hvert fald ikke korrekte. Her er et link til den største ordbog over det danske sprog som bl.a. bruges af Dansk Sprognævn. husdyr — ODS Og der står tydeligt at katten er et husdyr.

Jeg kan så fortælle, at det er blevet brugt i boligsager, hvor folk der ikke kunne holde deres kat inde er blevet smidt ud af deres leje-lejlighed. Ordbogen er klokkeklar i sin definition af ordet husdyr. husdyr — ODS

Og Loven om Mark og vejfred er lige så klar i sin definition i §1. Retsinformation

[QUOTE=TrekkieGrrrl;765349]Ikke at jeg er uenig, men spørgsmålet er om katte og hunde i lovens forstand er husdyr eller kæledyr…

Altså en ko eller gris eller sådan noget er jo logisk ikke et dyr der skal løbe frit, men brevduer f. eks? De skal jo netop væk fra ejeren. Godt nok med det formål at finde hjem igen, men…[/QUOTE]

I den danske ordbog står der klart og tydeligt, at katten er et husdyr. husdyr — ODS

[QUOTE=Andreas;765402]Lige præcis!

Tænk på, hvad der skete med kattebekendtgørelsen. Dyreetisk råd, DB, KV og andre, der ikke vidste ret meget om katteopdræt, plagede politikerne for nogle regler. Justitsministeriet, der absolut ingenting vidste om sagen, lavede noget makværk (de tog en hundebekendtgørelse og skrev “kat” dér, hvor der stod “hund”). FD og katteopdrætterne, som indtil da havde sovet i timen, vågnede op og lavede en frygtelig ballade. Hvorefter justitsministeriet syltede hele historien (med undtagelse af 12 ugers reglen).

De næste 10 år vil ingen forstandig politiker røre ved en kattelov. Min vurdering er, at vi ikke kan få vedtaget et helt regelsæt. Men erfaringen med 12-ugers reglen viser, at man måske kan få en enkelt regel igennem.

Så skal vi finde ud af, hvad det skal være.

Jeg stemmer for et krav om mærkning af alle fritløbende ejede katte.

vh

Andreas[/QUOTE]

Man kan ikke lave en regel om noget som er forbudt. Men man kunne lave en regel om at ALLE katte skulle mærkes, hvilket jeg helt klart ville gå ind for.

Vi har to gode katte-org. desværre vil de hellere kæmpe mod hianden, end sammen, for kattens skyld

Der er opdrættere der ude, der omgående når ordet kattelov bliver nævnt, sætter hælene i jorden, de er IKKE interesseret i noget som helst der kan gavne ALLE katte, hvis det gør livet bare en smule mere besværligt for dem.

Når det så er sagt, jamen så skal en generel kattelov ikke direkte påvirke opdrættere, til gengæld bør racekatteklubberne sætte sig sammen med lovgiverne og få et fornuftigt regelsæt, men i DK er netop racekatteklubberne nærmest usynlige når det handler om kattevelfærd, det er bare SÅ trist, at de ikke kan se ud over deres egen næse :frowning:

Desværre har jeg for mange år siden konstateret, at der slet ikke bliver lyttet til RACEkatteorganisationerne.
Dem, der lyttes til er KV, Inges og Dyrenes Beskyttelse.

Vi så det sidst i forbindelse med kattebekendtgørelsen.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;765548]Desværre har jeg for mange år siden konstateret, at der slet ikke bliver lyttet til RACEkatteorganisationerne.
Dem, der lyttes til er KV, Inges og Dyrenes Beskyttelse.

Vi så det sidst i forbindelse med kattebekendtgørelsen.[/QUOTE]

Ja men det er måske fordi de igennem rigtig mange år har været usynlige uden for racekattekredse, de har aldrig prøvet/formået at sætte sig selv på danmarskortet som DKK har gjort, og det svier til dem nu, folk kigger på hinanden og siger hvad er Felis Danica ?? der dukker stadig brugere op her inde som holder af katte, men som ingen anelse har om FD og hovedklubberne, den situation tror jeg ikke man vil møde omkring DKK

Jeg er i princippet enig, men jeg tror en del af forskellen ligger i, at hundene ikke har tilsvarende interesseorganisationer som kattene har.

Men har man konkrete forslag til, hvad fx FD kan gøre, vil jeg meget gerne bringe dem videre :slight_smile: