Det er et godt emne at tage op - fordi der er mange aspekter i det her…
Alle os, som elsker katte, og som har som kæledyr, synes en lovgivning er en supergod ide, og at der skal være tvungen mærkning og aflivning af vildkattene, og det er også et supergodt intiativ, men vi glemmer at have med i overvejelser hvordan i alverden vi får den ført ud i livet og hvem skal holde øje med at folk overholder loven? Politiet, dyrepolitiet, dyrlægen, hvem???
En kattelov skal gavne katten og ikke gøre det mere svært for de såkaldte “nyttedyr” som katten er for nogle, og kælekatten - som vi har DK…
Vi skal også have for øje at vi har en vild bestand af mus, rotter og andre små dyr - der gerne må holdes i arve af katte - men hvis vi afliver alle halvvilde og vilde katte - så ender det med at vi ikke har den ekstra hjælp - for nok kan vores mætte katte fange musene - men hvis de ikke bevæger sig længere ud end vores huse og haver, så har de så rig mulighed for at formere sig og søge hen til husene og dermed kan vi også risikere at få en overbefolkning af dem…
Jeg tror simpelthen ikke på at man kan lovgive sig ud af de problemer der er med tamkattens status i Danmark, det vil ikke fungere på nogen måde, hvis IKKE der sker en holdningsændring i samfundet omkring kæledyr. Ikke bare katte, men kæledyr generelt.
Jeg har tilbragt min barndom med at kattene have indgang til stuehuset og det havde vores tre hunde også… Vores hankatte (kælekattene) var neutraliserede og det var vores hanhund også.
Vores hunkatte fik løbende killinger (for det var jo hankatteejerens ansvar at få deres hankat neutraliseret), og min far druknede de fleste og lod missemor beholde et par stykker - som vi for det meste fik fundet hjem til - for så gik de ikke i løb så tit… Fremmede hanhunde fik vi dog jagtet hjem før de fik hygget om vores hunhund…
Min mand kommer fra et hjem, hvor katte ingen adgang har til stuehuset… Små killinger kunne dog komme ind, hvis en fætter eller kusine slæbte den med ind, men ellers var de udenfor. Deres katte blev ikke neutraliserede og svigerfar slår de killinger han finder, før de får øjne ihjel ved at kaste dem mod muren… Og de gamle katte, dræber han når de ikke kan med, ved at slå dem i hovedet… Kort sagt - sådan har han selv fortalt at han gør… :S
De hunde de har haft - har kun haft adgang til baggangen og ellers gået udenfor som vagthunde…
Så der opstod en interessekonflikt i vores forhold, da vi fandt sammen.
Nethe fik den der sære ide, da hun havde fundet sammen med hendes mand, men stadigvæk boede for sig selv - at hun ville have en kat og det skulle være en indekat 100%. Min stakkels mand - var ved at gå ud af hans gode skind, for katte hørte til udendørs og de skulle ikke ind i huset… Det KUNNE man bare IKKE… De lugter, er fyldt med utøj og sviner… Nethe insisterede og holdt på sit - og hun boede jo selv og på det tidspunkt var der ingen planer om at vi skulle flytte sammen. Så Nethe fik sig en kat…
Og min mand måtte siden erkende at hans fordomme IKKE holdt i “retten”… De lugter ikke (med mindre de lige har været på bakken, men så er det bakken der lugter), utøj er ens egen skyld… Sviner… Ja lidt men ikke meget… Tror vi mennesker sviner mere…:høhø:
Siden hen, da de var flyttet sammen, blev Nethe enig med sig selv om at hun gerne ville have sig nogle hoppedyr indendøre og så gik Nethe i gang med at læse om det… Og fandt ud af at kaniner lige som katte er renlige dyr og kan lære at gå på bakke, lige som kattene, og så kan de hoppe frit… Og så fik hun lov at sin mand til at anskaffe sig et par hoppedyr, selvom han synes det var en dum ide, for kaniner hører jo ikke til indendøre, og de lugter, sviner og har utøj… Har vi været der før… Ja… Og gæt hvad… Han har igen måtte erkende at kaninerne faktisk er renlige dyr, at de ikke lugter så meget, som de ville gøre i bur med halmstrøelse og de faktisk på mange områder snakker samme sprog som kaninerne…
Vi har også diskuteret det at have hund… For som I jo nok kan tænke jer til, så vil han ikke have dem indendøre og jeg mener de skal være en del af familien, som resten af vores dyr er… Men jeg er flink og i mødekommer hans ønske om ikke at anskaffe mig en hund:høhø:
Det jeg vil frem til med denne beskrivelse af vores forskellige opvækst, er at vi seriøst skal tage med i overvejelserne at der skal en holdningsændring til det. Det er fuldstændig lige meget om katten er gratis eller koster flere 1000 kroner - de er stadigvæk lige så meget værd. Det samme gælder for hunde. Det kan godt være naboen forærer dig en hundehvalp - men den har stadigvæk samme værdi som racehunden og det samme med kaninerne…
Problemet i den danske befolkning er at vi har haft disse dyr som brugsdyr indtil indenfor de sidste par årtier… Og at disse dyr var “allemandseje”, for at holde skadedyr ude… Det var en nødvendighed - det er det ikke mere, og det er det vi skal have folk til at indse… Dette tror jeg ikke på bliver gjort ved at lovgive sig (:høhø:påæøøøøøøøøø544 (en af mine katte ville lige vil sit besyv med)) ud af problematikken. Der skal virkelig en informationskampagne til… og en masse benarbejde fra græsrødderne der i dagligdagen har med katte at gøre - ejere, opdrættere, dyrlæger og så videre… Det bliver rigtig hårdt og det bliver op ad bakke, men jeg tror på det kan lykkes…
Jeg arbejder stadigvæk på at få banket ind i den “gamle gnavpot” af min svigerfar, at han har et ansvar overfor de dyr han med at gøre. At han skal sørge for at de får en værdig død og et godt liv mens de lever…
En kamp andre også kæmper med uforstående folk…
Noget af det jeg bliver rigtig trist over - er når naboer står udenfor vores dør og siger: "Den eller den vil ikke have sin kat mere, kan I ikke tage den… " Når man spørger dem hvorfor - siger de fordi vi ved den vil få det godt hos jer…
Vi må simpelthen afvise dem. Deres katte er ikke vores ansvar, men kort tid efter kan man se dem løbe rundt og intet hjem have mere… Det gør ondt at afvise, når man næsten er sikker på at den vil ende som “efterladt”…
Oplever også - den der med at I har mange katte - sælger I ud af dem - nej jeg gør ikke… De er mine kæledyr… Får de killinger… Nej det gør de ikke… Hvad koster en sådan kat… Når jeg siger prisen… Så kigger de fleste væk og siger det er ikke pengene værd…
Men har dog også positive oplevelser, har været med til at en familie i en anden opgang har anskaffet sig katte, som er blevet vaccineret og neutraliseret - så de ikke kan få killinger… De er mærkede og går med halsbånd… Og den ene af deres sønner, skal snart giftes og ham og kæresten skal have kat. Han er faldet for MCO’en og hun for perseren efter at have mødt dem hos os og jeg tror de får to…
Jeg møder også folk der søger vejledning og rådgivning omkring katte - har oplevet at nogle kom forbi og spurgte efter deres fertile hankat. Det var i sommersæsonen, så vi gættede os til at han var ude at strejfe og det sagde vi til dem… Hvor til de svarede at det var han i hvert fald ikke. For han havde jo en “kone” derhjemme, som de havde anskaffet til ham:høhø: Så måtte jeg forklare dem lidt om kattens natur… Bare en lille smule…
Og så vil jeg arbejde for at der bliver lavet en katteforening i den afdeling jeg bor i - med samarbejde med dyrlæger om neutralisering, om tvungen medlemsskab og om regler for at have kat, for i øjeblikket må katten som sådan gerne færdes frit, bare den har en eller form for tegn på at den har en ejer (halsbånd, eller øretat.) og så må den ikke besørge inden for Ghettoens område eller befinde sig i vaskerierne… Forklar lige katten, at den skal gå uden for området, for at besørge… Ved ikke helt hvad dem der lavede reglerne har tænkt på:høhø:… De skal ændres til at være ansvarlige og tage hensyn til naboerne, der ikke ønsker deres ting overtisset af fertile hankatte eller hunkatte…
Som et klogt ordsprog siger - en rejse starter med det første skridt og selv om det bliver opad bakke, og det bliver svært, så lad os starte med at tage det første skridt og få lavet en holdningsændring og så kommer lovgivning og andet, for først da får den en virkning…