Hvordan kommer vi dog videre med tamkattens status?

Tak, Yvonne. Jeg føler mig meget beæret over, at det lige er nogle af mine billeder, du kommer til at tænke på i denne sammenhæng. Jeg synes jo ikke, det er noget særligt, for jeg passer bare på kattene, fordi jeg ikke vil risikere at miste dem.

Jeg holder meget af dem alle tre, men fremhæver gerne Snehvide, netop fordi hun er en huskat, som der ved første øjekast ikke er noget specielt ved. “Ganske almindelig”, som vi ikke må sige. :wink: Men det er der så alligevel - hun overrasker os hele tiden, og det er de historier, jeg godt kan lide at fortælle. Ikke mindst i håbet om, at det kan få andre til at adoptere voksne internatskatte eller pensionerede avlskatte. :kryds:

Men du har ret i, at vi har mange gode ambassadører for ansvarligt kattehold herinde. Personligt ønsker jer ikke at stå frem, men hvis nogle af mine billeder kan bruges i en eller anden sammenhæng i den gode sags tjeneste, så er jeg meget åben for at tale om det.

Jeg er dog ikke så sikker på, at billederne i snevejr er de bedst egnede. For dér er jeg vist i mange menneskers øjne på grænsen af at være kattetosse - eller over. :tihi: Så hellere nogle sommerbilleder, der viser hvordan hun nyder alle de indtrykkene, når vi går tur. :slight_smile:

Jeg er helt enig i, at det er huskatte, der skal bruges, hvis man skal højne kattenes status generelt.

Har hørt fra mange, at “det er da klart du hegner ind, når du har så dyre katte”, så det tror jeg er en ganske udbredt opfattelse af, at dét er årsagen til min indhegning.

Jeps, hvis man kunne få gjort op med huskattens status som “ikke-hus-kat” - hermed mener jeg fritløbende katte uden ejer - så er bøtten virkelig vendt!
At alle katte bør have et hjem, ordentlig ernæring og komme til dyrlægen, det er stadig et synspunkt, der gør en til “kattetosse”.
Vi har set utallige tråde, hvor unge såvel som knap-så-unge har en evig debat med et eller flere familiemedlemmer, der ikke forstår det synspunkt, og som ufortrødent prøver igen og igen på at genne “kattetossen” ind i folden af normale mennesker igen (helt parallelt med vegetar-til-fest debatter).

Det er muligt, at der tidligere er ført oplysningskampagner af div. internater og dyre-organisationer, men det er vist længe siden?
Her tænker jeg på en (større eller mindre, målrettet eller bred) oplysningskampagne om, hvor ringe de vildtlevende katte har det.
Ikke nogen skrækkampagne med uhyrlige eksempler, for så står folk bare af. De vil ikke høre om flere problemer, men måske gerne om, at “det her kunne gøres bedre - vær med til at skabe trivsel for kattene”.
Parallelt med noget om “et godt katteliv”.
Det kunne være som små tegneserier, bragt i lokalbladene - så er det til at forstå, og når ud til hr og fru DK (tror jeg?).
Ikke noget med pjecer. De findes allerede, og ærligt talt, så er det kun folk, der allerede har interesse for katte, der læser dem, og evt bruger dem til at få formidlet en foderværtsordning i f eks haveforeninger.

Bare min ide :slight_smile:

Takker, mine tanker er slet ikke for, at negligere racekattene, og er glad for Finn, at du ikke har noget imod jeg trækker Snehvide ind i debatten, men som Vivi så rigtigt skriver så tror jeg, at det er de dejlige husmisser der skal vises frem, hvis man skulle føre sådan en ide ud i livet.

Jeg kunne snilt få manden til, at tage nogle billeder af vores mis under en gåtur, men igen hun er en langhårsmis, og med sådan et billede, så vil tanken med garanti være som Vivi skriver - det er en fin racekat - så er det klart man passer på dem. NEJ det har intet, at gøre med om de er det ene eller det andet, det er levende dyr der har lav status, og ingen fokus er på, og husmisserne er dem den almene DK’er møder/ser på sin vej, og netop finder meget naturligt, at skulle møde på sin vej, og ofte også er generet af, og ser ned på. Så hvis man bruger et billede af en racekat langhåret eller ej, så tror jeg ikke effekten (billedet på nethinden) ville være den samme.

Synes ellers, at snebilledet ville være helt perfekt - det viser netop - at missen skal ud i blæst/regn/høj sne akkurat ligesom en hund skal :høhø: og den ansvarlige katteejer klæder sig selvfølgelig på efter forholdene, og lufter sin kat uanset vejret.

Indlægget er bestemt ikke ment som, at du skulle stå frem på nogen måde. Havde endda overvejet inden jeg skrev indlægget, at man kunne beskære billedet, så man ikke kan genkende dig. Eller man kunne finde andre billeder blandt brugerne (selvfølgelig efter brugerens tilladelse) herinde i samme stil, hvor personen ikke kan genkendes. Det er udelukkende situationen, netop med en dejlig husmis der er så vigtig, at få formidlet ud, samt et enkelt billede af en husmis i en kattesikret have.

En sådan folder skal efter min mening kun indeholde få billeder, og så skal teksten indeholde nogle klare præcise positive budskaber, så den bliver en klar øjenåbner, og bliver husket, hvis man efterfølgende følger op, evt med læserbreve, og kontinuerligt rejser debatten, på gader og stræder.

Jeg har jo alene her på vores lille vej, en del naboer, der kunne have godt af, at få en sådan folder. Ikke at de ville ændre noget for deres nuværende katte, men bare det, at få præsenteret billeder af, at katte kan holdes på en anden måde, kunne måske ændre deres syn ved fremtidigt kattehold.

Der er så mange ophidsede debatter rundt omkring med problemkatte der invaderer folks haver, ødelægger biler, ejendele osv. En dag bliver det for meget, og en lovgivning vil måske blive lavet udfra/på de forurettedes præmisser, og ikke på kattenes. Sker det, så kan det være misserne der bliver taberne i sidste ende, og de vil være jaget vildt/set ned på i endnu højere grad end de er i dag.

Jeg er ikke enig i, at en pjece med et kort og konkret budskab, ikke kan have en effekt, hvis budskabet er det rigtige (og ikke for omfangsrigt) Jeg skelner mellem tamkattene, og vildkattene i denne debat, og Hr. og Fru DK forholder sig til katte på et eller andet plan, akkurat som de forholder sig til hunde, hvis de møder dem på deres vej. Vildkatte støder den almindelige DK’er ikke så ofte på, tror jeg. Men jeg tror, at man skal have ændret holdningen først og fremmest til netop tamkatte i almindelighed, før man for alvor kan få befolkningen til, at rykke mht. vildkattene - sorry!

Det jeg foreslår er netop ikke en folder med et trist budskab, med lidelser involveret, hvor man “kører” på al elendigheden der findes rundt omkring, men et positivt budskab, der sætter kattenes status ligeså højt som hundenes, og formidle budskabet, at enhver kat har krav på, at leve et sikkert liv og, at det godt kan lade sig gøre. Det er ikke noget man får vendt rundt i morgen, men mange positive bække små, kunne ad åre, lave en kæmpe stor å :slight_smile: og måske få vendt bøtten, for alle landets katte.

Hunde var engang også bare “gårdhunde”, der udelukkende havde et bestemt formål, det være sig drivende, vogtende (endda i lænker), jagende, de var ikke altid racerene og blev betragtet som de brugs/produktionsdyr de nu engang var - som fik lov til at leve, hvis de opfyldte deres formål. I mange år har de, som Helle starter med at skrive, haft en helt anden høj status, end de havde engang, og jeg håber bestemt, at det samme sker for misserne.

Mvh
Yvonne

Det er et godt emne at tage op - fordi der er mange aspekter i det her…

Alle os, som elsker katte, og som har som kæledyr, synes en lovgivning er en supergod ide, og at der skal være tvungen mærkning og aflivning af vildkattene, og det er også et supergodt intiativ, men vi glemmer at have med i overvejelser hvordan i alverden vi får den ført ud i livet og hvem skal holde øje med at folk overholder loven? Politiet, dyrepolitiet, dyrlægen, hvem???

En kattelov skal gavne katten og ikke gøre det mere svært for de såkaldte “nyttedyr” som katten er for nogle, og kælekatten - som vi har DK…

Vi skal også have for øje at vi har en vild bestand af mus, rotter og andre små dyr - der gerne må holdes i arve af katte - men hvis vi afliver alle halvvilde og vilde katte - så ender det med at vi ikke har den ekstra hjælp - for nok kan vores mætte katte fange musene - men hvis de ikke bevæger sig længere ud end vores huse og haver, så har de så rig mulighed for at formere sig og søge hen til husene og dermed kan vi også risikere at få en overbefolkning af dem…

Jeg tror simpelthen ikke på at man kan lovgive sig ud af de problemer der er med tamkattens status i Danmark, det vil ikke fungere på nogen måde, hvis IKKE der sker en holdningsændring i samfundet omkring kæledyr. Ikke bare katte, men kæledyr generelt.
Jeg har tilbragt min barndom med at kattene have indgang til stuehuset og det havde vores tre hunde også… Vores hankatte (kælekattene) var neutraliserede og det var vores hanhund også.

Vores hunkatte fik løbende killinger (for det var jo hankatteejerens ansvar at få deres hankat neutraliseret), og min far druknede de fleste og lod missemor beholde et par stykker - som vi for det meste fik fundet hjem til - for så gik de ikke i løb så tit… Fremmede hanhunde fik vi dog jagtet hjem før de fik hygget om vores hunhund…

Min mand kommer fra et hjem, hvor katte ingen adgang har til stuehuset… Små killinger kunne dog komme ind, hvis en fætter eller kusine slæbte den med ind, men ellers var de udenfor. Deres katte blev ikke neutraliserede og svigerfar slår de killinger han finder, før de får øjne ihjel ved at kaste dem mod muren… Og de gamle katte, dræber han når de ikke kan med, ved at slå dem i hovedet… Kort sagt - sådan har han selv fortalt at han gør… :S

De hunde de har haft - har kun haft adgang til baggangen og ellers gået udenfor som vagthunde…

Så der opstod en interessekonflikt i vores forhold, da vi fandt sammen.

Nethe fik den der sære ide, da hun havde fundet sammen med hendes mand, men stadigvæk boede for sig selv - at hun ville have en kat og det skulle være en indekat 100%. Min stakkels mand - var ved at gå ud af hans gode skind, for katte hørte til udendørs og de skulle ikke ind i huset… Det KUNNE man bare IKKE… De lugter, er fyldt med utøj og sviner… Nethe insisterede og holdt på sit - og hun boede jo selv og på det tidspunkt var der ingen planer om at vi skulle flytte sammen. Så Nethe fik sig en kat…

Og min mand måtte siden erkende at hans fordomme IKKE holdt i “retten”… De lugter ikke (med mindre de lige har været på bakken, men så er det bakken der lugter), utøj er ens egen skyld… Sviner… Ja lidt men ikke meget… Tror vi mennesker sviner mere…:høhø:

Siden hen, da de var flyttet sammen, blev Nethe enig med sig selv om at hun gerne ville have sig nogle hoppedyr indendøre og så gik Nethe i gang med at læse om det… Og fandt ud af at kaniner lige som katte er renlige dyr og kan lære at gå på bakke, lige som kattene, og så kan de hoppe frit… Og så fik hun lov at sin mand til at anskaffe sig et par hoppedyr, selvom han synes det var en dum ide, for kaniner hører jo ikke til indendøre, og de lugter, sviner og har utøj… Har vi været der før… Ja… Og gæt hvad… Han har igen måtte erkende at kaninerne faktisk er renlige dyr, at de ikke lugter så meget, som de ville gøre i bur med halmstrøelse og de faktisk på mange områder snakker samme sprog som kaninerne…

Vi har også diskuteret det at have hund… For som I jo nok kan tænke jer til, så vil han ikke have dem indendøre og jeg mener de skal være en del af familien, som resten af vores dyr er… Men jeg er flink og i mødekommer hans ønske om ikke at anskaffe mig en hund:høhø:

Det jeg vil frem til med denne beskrivelse af vores forskellige opvækst, er at vi seriøst skal tage med i overvejelserne at der skal en holdningsændring til det. Det er fuldstændig lige meget om katten er gratis eller koster flere 1000 kroner - de er stadigvæk lige så meget værd. Det samme gælder for hunde. Det kan godt være naboen forærer dig en hundehvalp - men den har stadigvæk samme værdi som racehunden og det samme med kaninerne…

Problemet i den danske befolkning er at vi har haft disse dyr som brugsdyr indtil indenfor de sidste par årtier… Og at disse dyr var “allemandseje”, for at holde skadedyr ude… Det var en nødvendighed - det er det ikke mere, og det er det vi skal have folk til at indse… Dette tror jeg ikke på bliver gjort ved at lovgive sig (:høhø:påæøøøøøøøøø544 (en af mine katte ville lige vil sit besyv med)) ud af problematikken. Der skal virkelig en informationskampagne til… og en masse benarbejde fra græsrødderne der i dagligdagen har med katte at gøre - ejere, opdrættere, dyrlæger og så videre… Det bliver rigtig hårdt og det bliver op ad bakke, men jeg tror på det kan lykkes…

Jeg arbejder stadigvæk på at få banket ind i den “gamle gnavpot” af min svigerfar, at han har et ansvar overfor de dyr han med at gøre. At han skal sørge for at de får en værdig død og et godt liv mens de lever…
En kamp andre også kæmper med uforstående folk…

Noget af det jeg bliver rigtig trist over - er når naboer står udenfor vores dør og siger: "Den eller den vil ikke have sin kat mere, kan I ikke tage den… " Når man spørger dem hvorfor - siger de fordi vi ved den vil få det godt hos jer…
Vi må simpelthen afvise dem. Deres katte er ikke vores ansvar, men kort tid efter kan man se dem løbe rundt og intet hjem have mere… Det gør ondt at afvise, når man næsten er sikker på at den vil ende som “efterladt”…

Oplever også - den der med at I har mange katte - sælger I ud af dem - nej jeg gør ikke… De er mine kæledyr… Får de killinger… Nej det gør de ikke… Hvad koster en sådan kat… Når jeg siger prisen… Så kigger de fleste væk og siger det er ikke pengene værd…

Men har dog også positive oplevelser, har været med til at en familie i en anden opgang har anskaffet sig katte, som er blevet vaccineret og neutraliseret - så de ikke kan få killinger… De er mærkede og går med halsbånd… Og den ene af deres sønner, skal snart giftes og ham og kæresten skal have kat. Han er faldet for MCO’en og hun for perseren efter at have mødt dem hos os og jeg tror de får to…

Jeg møder også folk der søger vejledning og rådgivning omkring katte - har oplevet at nogle kom forbi og spurgte efter deres fertile hankat. Det var i sommersæsonen, så vi gættede os til at han var ude at strejfe og det sagde vi til dem… Hvor til de svarede at det var han i hvert fald ikke. For han havde jo en “kone” derhjemme, som de havde anskaffet til ham:høhø: Så måtte jeg forklare dem lidt om kattens natur… Bare en lille smule…

Og så vil jeg arbejde for at der bliver lavet en katteforening i den afdeling jeg bor i - med samarbejde med dyrlæger om neutralisering, om tvungen medlemsskab og om regler for at have kat, for i øjeblikket må katten som sådan gerne færdes frit, bare den har en eller form for tegn på at den har en ejer (halsbånd, eller øretat.) og så må den ikke besørge inden for Ghettoens område eller befinde sig i vaskerierne… Forklar lige katten, at den skal gå uden for området, for at besørge… Ved ikke helt hvad dem der lavede reglerne har tænkt på:høhø:… De skal ændres til at være ansvarlige og tage hensyn til naboerne, der ikke ønsker deres ting overtisset af fertile hankatte eller hunkatte…

Som et klogt ordsprog siger - en rejse starter med det første skridt og selv om det bliver opad bakke, og det bliver svært, så lad os starte med at tage det første skridt og få lavet en holdningsændring og så kommer lovgivning og andet, for først da får den en virkning…

Men hvor skal pengene til oplysningskampagnen komme fra :?

Vi skal også have for øje at vi har en vild bestand af mus, rotter og andre små dyr - der gerne må holdes i arve af katte - men hvis vi afliver alle halvvilde og vilde katte - så ender det med at vi ikke har den ekstra hjælp - for nok kan vores mætte katte fange musene - men hvis de ikke bevæger sig længere ud end vores huse og haver, så har de så rig mulighed for at formere sig og søge hen til husene og dermed kan vi også risikere at få en overbefolkning af dem…

Jamen disse katte kan altså ikke leve af mus alene, og så ender vi der hvor blødsødne fjolser som bl.a. jeg igen og igen skal tage ansvar for at få indfanget og aflivet tilskadekomne dyr, og det kan altså ikke være rigtigt.
Nogen skal jo også fodre på dem, ellers dør de af sult, og det er heller ikke okay.

Og får folk problemer med mus, må de købe en neutraliseret kat eller nogle fælder…

Den skæbne som tilkommer alle de halv-og helvilde katte, er altså ikke et liv at byde noget levende væsen.

Så jeg mener at regeringen burde afsætte en pose penge til at få ryddet op i bestanden af ejerløse katte, og så gøre det lovpligtigt at have sine dyr mærket.
Indfanges en umærket kat, kan den køres til en dyrlæge og aflives, og så må der betales af en eller anden kasse…

Antræffes en mærket fertil kat, uden for ejers matrikel, vanker der kæmpebøde (de penge kan så gå til at betale for de aflivninger af umærkede katte)

Selvfølgelig ville det være bedst hvis man ikke behøvede at lovgive sig ud af problemerne, men jeg tror ikke på frivillighedens vej.

Mange års indvolvering i kattevelfærd, har desillusioneret mig voldsomt, så mit bud må være, først og fremmest os der ønsker at der sker noget, hvis/når man så har noget konkret, eks.v et udkast, så kan man kontakte IK, KV og andre der kan have interesse og høre om de vil være med eller støtte, det er den måde det tidligere har fungeret, men private har i den grad båret byrden selv, bl.a med Breth Hansen og CK.

Jeg er ikke så meget inde i div. EU-fonde men måske var der mulighed for at søge støtte der.

[QUOTE=baremig;767349]Jamen disse katte kan altså ikke leve af mus alene, og så ender vi der hvor blødsødne fjolser som bl.a. jeg igen og igen skal tage ansvar for at få indfanget og aflivet tilskadekomne dyr, og det kan altså ikke være rigtigt.
Nogen skal jo også fodre på dem, ellers dør de af sult, og det er heller ikke okay.

Og får folk problemer med mus, må de købe en neutraliseret kat eller nogle fælder…

Den skæbne som tilkommer alle de halv-og helvilde katte, er altså ikke et liv at byde noget levende væsen.

Så jeg mener at regeringen burde afsætte en pose penge til at få ryddet op i bestanden af ejerløse katte, og så gøre det lovpligtigt at have sine dyr mærket.
Indfanges en umærket kat, kan den køres til en dyrlæge og aflives, og så må der betales af en eller anden kasse…

Antræffes en mærket fertil kat, uden for ejers matrikel, vanker der kæmpebøde (de penge kan så gå til at betale for de aflivninger af umærkede katte)

Selvfølgelig ville det være bedst hvis man ikke behøvede at lovgive sig ud af problemerne, men jeg tror ikke på frivillighedens vej.[/QUOTE]

Problemet er at det skal ske ad frivillighedens vej. Man kan ikke tvinge en ændring ned over et folk, der ikke holdningsmæssig er klar til det… Det vil simpelthen ikke fungere, for vi i Danmark ikke har nok ressourcer til at sørge for at loven bliver overholdt.

Og jeg er af den holdning - at det er statens ansvar - at lave lovgivningen omkring dyr og behandling af dem. Dyrevelfærd så at sige. Men det er op staten om de vil “finansere” at loven bliver overholdt. For der jo ikke økonomisk råderum i statsbudgettet til den slags og det er i orden, set med mine øjne.
Et eventuelt dyrepoliti ser jeg nemlig helst som en uafhængig myndighed, der IKKE er statsfinansieret, men finanseret af de forskellige dyreværnsorganisationer der er i DK. Hvis det skal være statsfinansieret, synes jeg det ville være helt i orden at staten pålagde os med husdyr/kæledyr at betale en afgift for at have disse dyr til staten (en form for husdyr/kæledyrs skat, som så er direkte øremærket til dyrevelfærd og dyrepoliti)… Nøjagtig som jeg vil forsøge at indføre her hvor jeg bor, at man betaler en vis ekstra sum penge om måneden pr kat man har, og dermed er en del af en katteforening, der så arbejder for at udbrede kendskab til katte, i forhold til møder, informationsbesøg hos dyrlæge, og foredragsholdere. Samtidig med at man laver neutralisering som et krav, hvor af foreningen så betaler så og så mange procent af dette og måske får et samarbejde op at stå med en dyrlæge, så medlemmer også får rabat hos dem hos dem ved andre dyrlæge besøg med katten… Det tror jeg virker meget bedre end tvang og trusler.
På den måde vil vi også have en mulighed for at genudsætte neutarliserede katte - der kan holde mus og rottebestanden nede - samtidig med at vi ville kunne have mulighed for at have foderpladser til kattene og holde øje med at de fortsat er sunde og raske.

Det er ikke realistisk at lovegive om noget, der ikke er ressourcer til at føre ud i livet. Folk vil jo bare ryste på hovedet og grine af et sådan lovforslag, som på dem virker som om at denne lov bare er blevet til for at imødekomme, de der kattefanatiske fjolser, der totalt “skudt i hovedet” med deres katte (ok det er måske nok lige sat lidt på spidsen, men jeg går ud fra at du forstår hvad jeg mener?)

Jeg tror på det skal gå frivillighedens vej, for det er igennem frivillighedens vej, at man ændrer sig. Det er ikke gennem tvang og lovgivning, men gennem forståelse og tolerance, at man kommer længst. Derfor mener jeg information, information, information…
Det skal være sådan at når man kommer ind hos en dyrlæge, at man bliver mødt med alle former for information omkring katte og kattehold. Det skal være tilgængeligt hos dyrehandlere…

Det skal husstandsomdeles. Det bør ligge i en flyttemappe - og alle de steder hvor man kan få informationen ud…

Du kan ikke lovgive dig ud af alt - det kan være en hjælp, men det får ikke folk til at ændrer holdning… Bare fordi manmister kørekortet efter 3 klip, ved for høj fart, eller på grund af spritkørsel, og man mister kørekortet på stedet, hvis du overtræder med en vis del, ja så stopper folk jo ikke med at køre for stærk eller spritkørsel. For det går jo nok og man bliver jo ikke snuppet ret tit… OG man bliver ved med at gøre det, for det skal staten sku ikke bestemme, og der ingen penge at hente hos disse mennesker for det meste…

Det samme vil ske med lovgivningen om kattene - hvis der ikke sker en holdningsændring. Selvom man får en kæmpebøde, så vil det ikke afholde mennesker fra at holde en kat fertil eller umærket. Fordi der er ikke er ressourcer til at kontrollere den slags og det ved folk…

Så information først, og så lovgivning…

Nu synes jeg at huskatte er noget af det skønneste, og jeg kunne godt frygte lidt, at den almindelige (læs alsidige huskat) forsvinder, hvis alle huskatte ved lov skal neutraliseres. For hvordan skal der så komme nye huskatte. Laver man organiseret avl af huskatte, vil den vel blive “forfinet” som man gør med racekatte i dag, for så bliver huskatten jo også en racekat.
Men samtidig synes jeg bestemt også, at der skal ske en drastisk ændring af kattens status.

Det kunne måske være noget i denne stil:
Alle katte skal mærkes og journalføres, og hvis de er fertile, skal de holdes i lukket indhegning/have.

Alle vildtlevende katte bør indfanges, undersøges for smitsomme sygdomme neutraliseres og genudsættes, i det omfang nogen vil påtage sig at fodre dem,og give dem et sted hvor de kan søge ly. Dette gøres også i et vist omfang i dag men…
Der er mange mennesker som ikke ved, at man kan blive fodervært for neutraliserede “vilde” tamkatte, så lidt mere oplysning om det emne kunne måske også være med til at give disse katte et bedre liv. Og med tiden vil der jo så blive færre og færre vilde katte,når de alle er neutraliseret.

I udlandet er huskattene ikke uddøde selvom der reguleres/neutraliseres.

Ang en kampagne - sikke en super idé! Vi burde næsten sætte os sammen nogle stykker en dag over en kop kaffe og strikke noget sammen - Jeg kan ikke i februar pga foredrag rundt omkring (om hunde - ingen vil betale for katte siger de - meget apropos denne tråd :-)) men derefter vil jeg gerne lægge hus til, hvis det kunne være interessant at sidde sammen? Jeg er også flytbar - helt til Sjælland endda!:slight_smile: - for at sidde ned og snakke med andre om en eventuel kampagne… Hvad siger I?
Kunne det være en idé?

[QUOTE=lenschow;769037]I udlandet er huskattene ikke uddøde selvom der reguleres/neutraliseres.

Ang en kampagne - sikke en super idé! Vi burde næsten sætte os sammen nogle stykker en dag over en kop kaffe og strikke noget sammen - Jeg kan ikke i februar pga foredrag rundt omkring (om hunde - ingen vil betale for katte siger de - meget apropos denne tråd :-)) men derefter vil jeg gerne lægge hus til, hvis det kunne være interessant at sidde sammen? Jeg er også flytbar - helt til Sjælland endda!:slight_smile: - for at sidde ned og snakke med andre om en eventuel kampagne… Hvad siger I?
Kunne det være en idé?[/QUOTE]

Lad mig vide hvis det bliver noget til noget - jeg deltager gerne…

[QUOTE=lenschow;765213]
Endelig kunne jeg måske forsøge at bane vejen for en række raceportrætter i blade/aviser - jeg tænker at en lokal opdrætter stod frem og fortalte om sin race i den lokale avis… Den tanke er ikke færdigtænkt. Muligvis kunne jeg endda skrive artiklerne (gratis) og så kunne vi sende dem til de lokale aviser efterhånden og dermed fortælle folk, at en kat ikke bare er en kat… Lignende artikler kunne laves om Hittekat og andre organisationer plus måske forummet her… Blot nogle løse tanker…[/QUOTE]

Jeg tror, det er vigtigt at holde tingene adskilt - som også andre har været inde på. Vil man promovere racekattene eller vil man gøre noget for de katte, som rent faktisk har behov for hjælp?

Med al respekt, det er ikke racekattene, der har et problem. Her gør opdrætterne selv allerede et glimrende stykke arbejde for at sikre deres katte de bedste vilkår :ok: Købere screenes og oplyses om kattens behov. Derfor har jeg også svært ved at se, hvad det er racekattenes organisationer kan gøre :gruble: Jeg er bange for skellet imellem den “almindelige” kat og racekatten blot vil blive større.

Jo - det er da fint at få at vide, at man kan udstille sin huskat, men det ligger altså langt de fleste katteejere meget fjernt at bruge familiens kæledyr til den slags. Jeg er bange for, man ikke vil fange den almindelige katteejers interesse med den type information. Niveauet bliver for højt - uden at det skal lyde nedladende.

Samtidig kan sammenligningen med hundeverdenen og DKK’s arbejde heller ikke helt bruges, fordi der, som flere skriver, er en markant forskel på katte og hunde her. Der findes ikke en hunderace, der modsvarer huskatten. Vi har ikke fritlevende, halvvilde bestande af hunde her i landet, og dermed oplever hunde heller ikke, som katte, at blive overladt til dig selv i den tro, at de bare kan klare sig selv. Enhver ved, at en hund har en ejer (også dem, der i en eller anden uforståelig afmagt dumper deres hund). Og enhver vil reagere, når de observerere en omstrejfende hund uden ejer. Med katte forholder det sig helt anderledes - ja måske med mindre katten netop ligner en racekat. Dem er der som regel hurtigt nogen, der bekymrer sig om, for sådan een må da have en ejer :gruble:

Hvis dette handler om at højne kattens status generelt bør fokus ligge hos huskatten. Det er den, der har et behov. Racekattene tager opdrætterne og deres organisationer så glimrende ansvaret for allerede :slight_smile:

[QUOTE=lenschow;769037]I udlandet er huskattene ikke uddøde selvom der reguleres/neutraliseres.

Kunne det være en idé?[/QUOTE]

første spørgsmål der burde tages op er: Hvor skal pengene komme fra? At lave kampanger over lang tid er dyrt, hvis det skal batte noget som helst er det desværre nok nødvendig at få proff hjælp, samt radio/tv/internet reklamer.

Man skulle måske i første omgang prøve at rette henvendelse til de eksisterende dyreværs org, for at hører om de evt ville være med.

Vi fokuserer på huskatten - det er korrekt set.

Måske man så kunne lave nogle artikler med lokale engagerede huskatteejere?

Jeg er booket hvad angår tid til marts. Kan en anden forsøge at kontakte dyreværnene? Hellemose måske? Ellers gør jeg det gerne fra marts naturligvis… jeg tænker bare vi skal være enige om hvem der kontakter dem, så kun en gør det for os alle og ikke flere - det ville se tåbeligt ud…

Vil man have indflydelse, skal man nok starte sin egen lille forening, hvorefter der kan søges tilskud m.v.
De nuværende organisationer ville nok lave deres egen kampagne, hvis det var det, der stod på deres dagsorden nu.

Hej Helle - godt initiativ og idé

Som nogen har været inde på, er det økonomien det strander på. Sonja Nielsen fra internat i Højby og jeg, Hanne fra MinVenKatten, vi har dannet et nyt dyreværn for katte, det hedder MinVenKatten og vi starter med at skulle drive internat/pension ved Højby som nu hedder MinVenKatten Odense (tidligere kattens værn).

Vi håber ligesom alle andre, at vi kan være med til at gøre en forskel og ja, neutralisering, neutralisering og igen neutralisering må være vejen frem - når vi nu snakker huskatte/halvvilde katte. Mærkning ville være super-godt, men hvem skal stå som ejer af alle de herreløse katte som løber rundt?..et tricky spørgsmål – foderværterne har nok ikke lige lyst til det, og jeg mener også, at de i forvejen gør et stort arbejde – kommunen? – det får vi dem nok ikke til.

En drøm ville det jo være, at der fandtes en landsdækkende organisation som havde tid og penge til at tage sig af de herreløse katte……men vi har fundet ud af , at det er meget dyrt at drive et internat – og vores projekt er derfor også baseret på, at en del af pengene skal komme fra kattepensionen. Og vi har vel og mærke ingen lønudgifter indregnet.

En landsdækkende kampagne er en god idé – og jeg ved at tv-reklamer virker, men ups, det er hammerdyrt – man kommer ikke ret langt med 60-70.000 kr. – det kan dække en uges tv-reklamer i en lokal TV-kanal samt produktionen af reklamen ca. 20 sekunder, men det er så langt fra penge nok til en landsdækkende reklame, som nok ville være det der ”batter mest”. Så desværre er det nok økonomien det strander på….

Men vi tror på, at vi kan være med til at gøre en forskel – og vi vil da gøre vort til at åbne øjnene, men p.t. er vi nødt til at tage en dag ad gangen – vi åbner først fuldt op i februar måned med internatet.

Hilsen Hanne
MinVenKatten – nyt dyreværn for katte

Se det var en god nyhed. Sonja’s internat fortsætter.:ok: :smiley:
Jeg kan kun opfordre andre til at gøre, som jeg lige har gjort - klik [B]her[/B]. :slight_smile:

nu har jeg læst alle de mange indlæg, nogle med mere el mindre undren :slight_smile:
for hvor skal pengene komme fra til at neutralisere alle de fritlevende katte ? Hvem skal kontrolere alle de love og regler I vil have indført ?
Det vil jo kræve en politimand på hvert gadehjørne :slight_smile: og så mange tror jeg ikke vi har i Dk …
Grunden til at hunden har den højre status, er jo såre simpel… Der er gået mode i at have hund !! vel og mærke den RIGTIGE hund , så man kan promote sig selv !! Det er lidt sværre med en kat …
Jeg tror ikke på katten nogensinde vil få den status en hund har hos den jævne mand… Det ville kræve en total holdningsændring… Og dog er det gået frem for katten også… Det er ikke mange år siden der ikke fandtes kattemad i butikkerne… Da levede kattene af rester ligesom hunden. De fleste , selv folk på landet køber kattefoder i dag og tager den til dyrlæge … , hvis den skulle blive syg…:slight_smile:
Og så er der os, ægte kattefolk, der overforkæler dyret med alt muligt unødigt :slight_smile:
Men for de fleste folk, er katten “bare en kat”… Noget som man ikke behøver betale en krone for… Det er kattens forbandelse den er så produktiv…
Hvad kan man gøre ved problemet ?? indføre et kørekort til dyr ? en uddannelse i at holde kat ? Det var der mange der kunne have behov for…
Men ville det løse problemet ?? Tror det ikke , for man vil jo altid kunne få fat på kat… og hvem skulle kontrollere man overholdt loven ??

Til peter :: NEJ, katten er IKKE et husdyr i lovens forstand !!! Husdyr er dyr, der er arbejdskraft eller fødekilde for mennesker !! Og husdyr er registreret i det Centrale Husdyrsregister !!! Der tror jeg ikke du finder katten :))
Mark og vejfredsloven er fra 1953 , og da blev katten bestemt ikke regnet for et husdyr/kæledyr… Ingen så meget som tænkte på katten , da de lavede loven, for da var det helt normalt, at ALLE katte gik frit, hvor de ville… Ikke en fik ondt et hvis sted af det :slight_smile:
Ikke engang hunden blev regnet for et husdyr… derfor fik den sin egen lov !

Hej Folkens.

Den der med de kære penge…

Kun en ide, de der kære mennesker der fornylig solgte deres virksomhed (dem med skagen urene) De udtalte i tv at de ville bruge penge på dyreveldfærd…

Bare en tanke det er slet ikke sikkert at de kan lide katte…