Jeg er sprit ny som bruger herinde, men har dog luret lidt på side linien det sidste stykke tid.
Jeg går og venter på ny lejlighed hvor man må ha kat, og i den forbindelse undersøger jeg lidt om de forskellige racer, opdrættere osv…
Jeg søger primært nede omkring næstved området…
Det underede mig dog, at jo flere og flere hjemmesider om opdræt af feks. Norsk skovkat, blev katte solgt uden at være neutraliseret. Den var passet med vac, sundhedsbog og hvad der ellers hører til, men uanset om det var avls eller kæle katte blev den solgt uden at være neutraliseret, og dette var så noget køber skulle gøre i henhold til den kontrakt man lavede.
Så var det at jeg tænkte, at hvis jeg skal op og gi omkring de ca 4000-4500 for en norsk skovkat, så regnede jeg sådan set med at man fik en færdig “pakke” :? For det bliver da temmelig dyrt i den sidste ende, hvis jeg kort tid efter at ha købt mig en kat, skal ha den neutraliseret, som jo så kommer oven i prisen… Hernede på sydsjælland er det typisk 1000 kr for en kastration… og lidt mere for en sterelision.
Jeg ved godt hvorfor opdrætter tager den pris for deres katte som de, nemlig for at hele bare kan komme til a gå nogen lunde op i den sidste ende… Men hva jeg ikke forstår er hvorfor de ikke får dem neutraliserede også??
Opdrætter får jo højst sandsynligt rabat ved dyrlægen, hvilket jeg jo ikke gør når jeg kun kommer med en kat.
Først velkommen
Jeg synes det er gode og fornuftige spørgsmål du rejser …Ingen tvivl om, at jeg osse gerne ser flere neutralisere inden killingen flytter hjemmefra.
Når jeg sælger killinger ( British Shorthair ) så flytter de ud i nye hjem, som ‘færdige’ - Dvs. de er neutraliserede / chippede og færdig vaccinerede ( hvis der er konstateret orm, har de osse fået ormekur )
Jeg kan forstå du undersøger markedet hernede omkring Næstved - Hvis du evt. er interesseret i British Shorthair, og gerne vil møde racen i deres vante omgivelser, så er du velkommen her …
[quote=Alice;335277]Først velkommen
Jeg synes det er gode og fornuftige spørgsmål du rejser …Ingen tvivl om, at jeg osse gerne ser flere neutralisere inden killingen flytter hjemmefra.
Når jeg sælger killinger ( British Shorthair ) så flytter de ud i nye hjem, som ‘færdige’ - Dvs. de er neutraliserede / chippede og færdig vaccinerede ( hvis der er konstateret orm, har de osse fået ormekur )
Jeg kan forstå du undersøger markedet hernede omkring Næstved - Hvis du evt. er interesseret i British Shorthair, og gerne vil møde racen i deres vante omgivelser, så er du velkommen her …[/quote]
Tusinde tak for din varme velkomst
Jeg forstår det nemlig overhovedet ikke hvorfor killingerne rejser hjemmefra uden at være neutraliseret. Jeg overvejer kraftigt at vælge de opdrættere fra som ikke gør dette, nemlig fordi jeg helst ser at man får en “færdig” kat, som man bare kan bruge tiden på at lære at kende, uden man skal til dyrlægen hurtigt efter overtagelsen fordi killingen strinter… :S
Jeg har godt kigget på dine meget smukke katte:hjerte: men så vidt jeg har kunnet forestå på tidligere indlæg (hvor jeg bare lurede lidt med) sælger du ikke katte som alene katte?
Den lejlighed jeg flytter over i tillader nemlig kun 1 indekat, og vil ikke risikere at blive smidt ud, når jeg nu efter 2 års ventetid, endelig kan se lys for enden a tunellen:tihi:
[quote=Maria-Amalie;335279]Tusinde tak for din varme velkomst
Jeg forstår det nemlig overhovedet ikke hvorfor killingerne rejser hjemmefra uden at være neutraliseret. Jeg overvejer kraftigt at vælge de opdrættere fra som ikke gør dette, nemlig fordi jeg helst ser at man får en “færdig” kat, som man bare kan bruge tiden på at lære at kende, uden man skal til dyrlægen hurtigt efter overtagelsen fordi killingen strinter… :S
Jeg har godt kigget på dine meget smukke katte:hjerte: men så vidt jeg har kunnet forestå på tidligere indlæg (hvor jeg bare lurede lidt med) sælger du ikke katte som alene katte?
Den lejlighed jeg flytter over i tillader nemlig kun 1 indekat, og vil ikke risikere at blive smidt ud, når jeg nu efter 2 års ventetid, endelig kan se lys for enden a tunellen:tihi:[/quote]
Du har ret, jeg sælger ikke killinger som alene katte …Men jeg kikker og observerer MEGET mine killinger, og hvis der engang skulle komme en, som viser tegn på, at være glad for sit eget selskab, så vil jeg ikke udlukke muligheden - Min sidste avlskat som jeg desværre blev nødsaget til at omplacere, da hun efter sit kuld ikke kunne komme ind i flokken igen - Hun viste tydelig tegn på, at hun trivedes bedst som alenekat, så hende fandt jeg et perfekt hjem til, og hun er nu enehersker i Kastrup
Nu har jeg slet ikke kuld nu, og jeg får ikke killinger før mine to ‘hjemmebagte’ piger bliver gamle nok - De er kun 8 måneder, og hvis alt går efter planen bliver de ikke parret før sent efterår …Men mine lære mentor har en lille skøøøøøøøn sølvpige, og min mentor har ikke de samme krav som jeg …Jeg sender dig lige en pb, så du kan gå ind og lure billeder af hende - Vær forberedt på hjerte-galop :-). Og hun bliver osse leveret ‘færdig’
Men selvom jeg ingen killinger har, så er du velkommen til at komme og nusse striberne af mine tøzer
Nogle opdrættere er ikke startet i går. Det er idag ok med tidlig neutralisering men det har det ikke altid været. Det tager jo lidt tid at ændre traditioner.
[quote=Alice;335280]Du har ret, jeg sælger ikke killinger som alene katte …Men jeg kikker og observerer MEGET mine killinger, og hvis der engang skulle komme en, som viser tegn på, at være glad for sit eget selskab, så vil jeg ikke udlukke muligheden - Min sidste avlskat som jeg desværre blev nødsaget til at omplacere, da hun efter sit kuld ikke kunne komme ind i flokken igen - Hun viste tydelig tegn på, at hun trivedes bedst som alenekat, så hende fandt jeg et perfekt hjem til, og hun er nu enehersker i Kastrup
Nu har jeg slet ikke kuld nu, og jeg får ikke killinger før mine to ‘hjemmebagte’ piger bliver gamle nok - De er kun 8 måneder, og hvis alt går efter planen bliver de ikke parret før sent efterår …Men mine lære mentor har en lille skøøøøøøøn sølvpige, og min mentor har ikke de samme krav som jeg …Jeg sender dig lige en pb, så du kan gå ind og lure billeder af hende - Vær forberedt på hjerte-galop :-). Og hun bliver osse leveret ‘færdig’
Men selvom jeg ingen killinger har, så er du velkommen til at komme og nusse striberne af mine tøzer :-)[/quote]
Uha jeg vil meget gerne se skønhederne Det er jo heller ikke lige pt jeg står og mangler en lille mis (eller jo det er faktisk men må pænt vente til jeg flytter:ked:)
Men underede mig virkelig over dette, da jeg ofte stødte på opdrættere der ikke neutraliserede kattene… Så hvis nogen ved hvorfor må de endelig komme hid…
Jeg vil helt sikkert huske dit gode tilbud… Man kan jo aldrig nusse en kat for meget… hi hi
Siger heller ikke at de skulle være startet igår. Men burde man som opdrætter ikke være opdateret inden for kattens verden? Det skulle jeg da mene… Kan ikk på stående fod huske hvornår det virkelig tog fat med at tidlig neutralisering var ok, men nogle a disser opdrættere har kun et par år på bagen, så burde de ikke være opdaterede på dette?
Hvis jeg køber en kælekat så vil jeg have den færdig vaccineret og kastreret, ellers vil jeg simpelthen ikke købe den! Så jeg kan sagtens følge dig i dit fravalg! Der er heller ingen grund til som kælekattekøber ikke at skulle stille krav til opdrætter, det er trods alt et kæledyr man skal have glæde af i mange år! Så jeg synes det er helt fint at tage stilling til hvad det er man vil have!
Det lyder underligt, at der åbenbart er mange der sælger kælekatte uden de er neutraliseret,og så til den pris…
jeg neutraliserer altid kælekatte…
Ang dit sidste spørgsmål…den er svær at svare på… men der er desværre nogen der ikke vil gøre det…[/quote]
Mange tak
Blev også noget overrasket da jeg her for nogle måneder siden for alvor gik igang med at undersøge markedet… Så derfor jeg tænkte at i kloge katte elskere måtte da vide om det var helt normalt, eller om jeg bare var uheldig i min søgen på opdrættere…
Det er jeg fuldstændig enig i. Hvis jeg ender med en racekat, skal den altså være som en færdig “pakke”. Jeg blev bare virkelig forbløffet over at der var så mange som ikke neutraliserede inden kælekatten kom hjem til sin nye ejer.
Nu har jeg jo kun søgt hernede omkring næstved området, så skal ikke kunne sige om det bare er mere almindeligt hernede end det er andre steder…
Jeg hører så til i den direkte modsatte grøft; jeg vil gerne selv tage stilling til om mit fremtidige familie-medlem skal neutraliseres tidligt eller i 6-8 måneders alderen.
Ikke at jeg er modstander af tidlig neutralisation, jeg ved godt der er lavet studier, som ikke har kunnet påvise nogle bivirkninger. Alligevel foretrækker jeg (ind til videre) at vente med indgrebet til katten er omkring 6 måneder.
Jeg forstår også godt der er opdrættere, der vil neutralisere for at sikre katten ikke bruges til avl (med eller uden den nye ejers vilje), jeg er bare ikke sikker på, jeg ville købe killing der.
Og bare rolig mine katte er/bliver neutraliseret (da jeg en gang for mange år siden have et meget lille NFO opdræt kunne jeg ikke ‘nænne’ at sælge killingerne og så kan man hurtigt få mange katte )
Jeg kan da heller ikke forestille mig at en opdrætter ikke vil sørge for neutralisering, hvis du beder om det.
Tillykke med din nye bolig og dit kommende familie-medlem
Det er da voldsomt sørgeligt hvis hverken dyrlæge eller opdrætter er opdateret omkring fordelene ved tidlig neutralisation. Det er ikke ny viden - slet ikke.
Jeg har to gange solgt en ukastreret han - i håbet om den manglende testikel kom- men eller er alt der herfra afmonteret.
Når du spørger på et forum som her, så vil du få de svar, som du allerede har fået… nemlig at man altså neutraliserer og ikke helt forstår, hvorfor andre ikek gør det…
Men - der er rigtig mange opdrættere, som ikke gør det!
Nogle af begrundelserne er rent følelsesmæssige = opdrætteren kan ikke klare at lægge så små killinger i narkose, synes det er synd for dem eller andet i samme stil…
Andre kan ikke finde en dyrlæge som er villig til at udføre indgrebet og har måske ikke mulighed for at køre (langt) for at komme til en dyrlæge som vil TN…
Nogle mener at have fundet andre argumenter for at TN ikke er så godt for killingen, at der er senvirkninger som man endnu ikke ved noget/nok om…
I enkelte tilfælde kan der være tale om en killing/kuld som måske ikek rigtig har været i trivsel og hvor man i samråd med dyrlæge har valgt at undlade neutralisering til en lidt mere moden alder… men derfor alligevel gerne sælger killingen til dens nye hjem, så køber kan få sin killing lidt før (er killingen først kommet sig over evt sygdom og i trivsel ser jeg ingen grund til at lade den blive hjemme)…
Det er altid klogt lige at forhøre sig om hvorfor TN ikke foretages… der kan være gode grunde - og ikke kun at opdrætter ikke vil
Jeg er så også en af dem, som vælger ikke at neutralisere mine killinger tidligt. Så vidt mig bekendt, så er det vist ganske frivilligt, om man gør det eller ej og en smagssag. Personligt synes jeg, de er for små til det og min dyrlæge er enig. Hun neutraliserer ikke hunkillinger, før de er mindst 6 mdr gammel. Hankillinger lidt tidligere, hvis ellers de har fået begge testikler i pungen.
Tidlige neutralisering er nærmest blevet en religion, så hvis man ikke gør det, så er man nærmest en vantro. Men jeg mener stadig det er så nyt, at man ikke med sikkerhed kan sige, om det har nogen konsekvenser for kattene i det lange løb. For at få et realistisk billede, skal der efter min mening en meget stor population til, før man kan sige noget med sikkerhed.
[quote=Maria-Amalie;335279]Jeg overvejer kraftigt at vælge de opdrættere fra som ikke gør dette, nemlig fordi jeg helst ser at man får en “færdig” kat, som man bare kan bruge tiden på at lære at kende, uden man skal til dyrlægen hurtigt efter overtagelsen fordi killingen strinter… :S
[/quote]
Det kan jeg godt forstå. Det ville jeg også gøre. Jeg har med mine to kælekastrater også købt dem som færdigpakke.
Jeg ser ingen grund til at undlade at neutralisere kælekatte inden de sendes ud Og vil derfor også neutralisere mine inden de sendes ud (jeg har mit første kuld til gode endnu)
Men når de ikke har opdateret sig på dette felt, hvilke andre felter har de så måske heller ikke opdateret sig indenfor? Nye sygdomme?
Marsini - Så vidt jeg huskerså har du perser-katte. Og er de ikke noget mindre end fx briter, mco, og norske skovkatte? Den dyrlæge som kastrerede Basil ville også først gøre det når han kom op på 2 kg. og da han ikke var en af de største kunne hun jo ikke gøre det før de 12 uger.
dejligt at du er kritisk og undersøger grundigt inden du køber killing…og at du gerne vil støtte opdrættere der neutralisere deres killinger inden de flytter hjemmefra
selv neutralisere jeg også mine killinger inden de flytter - det er der flere grunde til; for killingens skyld, for de nye købere og fordi jeg mener det er det ansvarlige at gøre
der er nævnt flere grunde til at nogle opdrættere ikke neutralisere - og til dem vil jeg tilføje: omkostninger og at killinger kan flytte hjemmefra tidligere hvis de ikke er neutraliseret. ligeledes er mit indtryk at det indenfor nogle racer er mere almindeligt at tidlig neutralisere end andre …
det koster penge at få killinger neutraliseret - og det koster penge at have killinger et par uger mere (hvilket det gerne tager når der også skal neutraliseres…mit indtryk er at der ikke er så mange der neutralisere killinger under 12 uger ?)
selv neutralisere jeg killinger tidligst ved 15-17 uger, hvilket passer med at de er 2-3 kg…
har selv kun gode erfaringer med det og mine killingkøbere har været glade for at få ‘den færdige pakke’
håber du finder en god opdrætter og din drømme killing