Hvorfor sælger nogle opdrættere kælekatte uden at være neutraliseret?

Så er det da godt, at jeg ikke bruger den dyrlæge. Med abyer går der jo en rum tid før de vejer 2 kg :slight_smile:

Der er rigtig, jeg har perserkatte. De er ikke så store som mco og norske skovkatte. Og min dyrlæge har også 2 kg som grænsen.

Jeg har intet imod at have mine killinger i længere tid end 12 uger, men hvis de skal vente til de er 6 mdr, så er min erfaring, at det er langt sværere at finde hjem til dem, da folk foretrækker at få en sød lille killing og ikke et halvstort ungdyr.

Alle mine (4) katte blev købt ikke-neutraliserede. Og alle 4 er fra gode, samvittighedsfulde hjem.

Opdrætterne havde tillid nok til mig til, at jeg måtte købe deres katte.

Og dermed også tillid til, at jeg nok skulle sørge for at neutralisere dem og selv kunne tage stilling til hvornår det skulle ske.

Det er muligvis naivt, men er det virkelig nødvendigt, at være så mistænksom overfor killingekøbere -jeg mener, de får dog lov til, at købe katten?!:?

Hilsen Jette.

Jeg tror nu det er de færreste, der neutraliserer tidligt pga mistillid til køberen :slight_smile:

I mine øjne er det en fordel med TN for både køber og sælger:
Køber får en “færdig vare”.
Sælger har ansvaret når katten skal i narkose.
Sælger får som regel en god rabat hos dyrlægen, hvilket betyder en billigere neutralisering for køber.
Kontrakten bliver væsenligt mindre (alt vedr avl kan udelades)

Jeg bliver altså ved med at læse titlen, som om det er opdrætterne, der skal neutraliseres :høhø: :tihi: så skal jeg helt sikkert aldrig være opdrætter -surrender

Men bortset fra det lille sidespring, så er alle de kloge ord jo sagt!

Hahaha - hævnens time er kommet:-) Kattene hævner alle de TN:-) Jeg læser det på samme måde:-)

God debat.

Jeg vil starte med at sige, at mine killinger som hovedregel ikke neutraliseres inden de forlader hjemmet. Men der er selvfølgelig mange ting at følge op på. Og jeg holder MEGET tæt kontakt med mine killingekøbere, også efter de har sørget for at neutralisere mine killinger.

Min race har en frygtelig indsnævret genpulje. Og det vil jeg IKKE være med til at styrke. Hvis der dukker en super kat op, som er bedre end dem, jeg har solgt til avl, så vil jeg have muligheden for et samarbejde med en killingekøber. ( Hvilket selvfølgelig altid er deres valg, hvis de vælger at have en neutraliseret killing)

Så mine killinger sælges/omplaceres til opdrættere uden at være neutraliserede. Selvfølgelig med alle de overvejelser der er, at der feks. er forskel på om det er en hunkilling eller hankilling. Mine restriktioner er meget højere med hankillinger. Og valget er mit hvem der kan få mine killinger/katte.

Medmindre nye kælekattejere ønsker det, jeg sørger for det, og dermed venter til katten er mindst 5 md, inden de får den.

Hvis det er købere, der bare ved, de ikke vil hverken avle, udstille på noget tidspunkt vil jeg i min kontrakt skrive, at såfremt min dyrlæge foretager indgrebet foretages ved 6-7 mds alderen betaler jeg halvdelen.

Jeg kunne også vælge at forlange 6-8000 kr for en neutraliseret kat. Men hvis der kommer en seriøs potentiel opdrætter/udstiller, vil jeg simpelthen ikke begrænse folk i at stå med en super kat med mine linier, der så er kastrat.

Jeg skriver altid i mine kontrakter, at jeg skal “have” noget tilbage, såfremt katten bruges i avl og evt. bliver avlsmateriale for mig.

Jeg kunne ikke drømme om at sælge en “afdanket” avlskat/kasseret avlskat som fertil. Men det var vel heller ikke det, der var spørgsmålet.

Jeg syntes, der er rigtig meget “mine særlige” linier i katteverdenen, der er helt til grin. I hvert fald inden for min race.
Den beskyttelse er lidt hen i vejret. Det ligner lidt at beskytte sine “indtægter” som kattesalg giver. Undskyld, men det mener jeg.

Jeg har solgt katte (kastrede) (killinger) der alligevel endte på internat, døde pga. dårlig behandling ved dyrlæge. Det syntes jeg er meget værre, end hvis man kan få flere med i avlsarbejdet på en seriøs måde.

Jeg vil ikke være med til bevidst at indskrænke en genpulje og dermed bevidst lave indavl, med helbredsproblemer til følge.

Og min meget gode dyrlæge vil helst ikke lægge en kat unødig i narkose hvis den er under 1,5 kg. Og det er min race altså sjældent, når de er klar til at flytte hjememfra.

Hilsen
Birthe & Co

[quote=binks;335408]Jeg syntes, der er rigtig meget “mine særlige” linier i katteverdenen, der er helt til grin. I hvert fald inden for min race.
Den beskyttelse er lidt hen i vejret. Det ligner lidt at beskytte sine “indtægter” som kattesalg giver. Undskyld, men det mener jeg.[/quote]

Jeg kan kke helt følge med - hvordan kan de killinger du sælger øge genpuljen - du har det jo i forvejen, eller hvad mener du?

Det forstår jeg heller ikke - er det noget der kun kan overgå kastrater?

Jeg ved ikke om det er noget der f.eks. er specielt for den race jeg arbejder med - man bliver ikke ved at køre rundt i den samme “suppedas” der kommer mange nye importer til landet hvert år. Det er avl - og det koster.

Det fortår jeg heller ikke - hvad er begrundelsen for 1,5 kg? Mine aby’er vejer ikke 1,5 kg når de snippes 14 uger gamle - kunne sagtens bliv før - men det passer mig at lægge indgrebet mellem 12 og 16 ugers vaccinationerne

Jeg kan ikke se, at TN mindsker genpuljen så forfærdeligt meget?

Da jeg startede med at opdrætte, solgte jeg killinger som godt måtte bruges i avl - ikke én eneste er gennem tiden brugt til et eneste kuld.
Kun de par stykker, der blev solgt til opdrættere.

Så hvad er det lige, der er ændret i forhold til de killinger jeg sælger i dag?

Jeg beholder jo (som regel) selv en killing fra kuldet. Er det ikke godt nok? Hvorfor skal jeg i stedet sælge den til en anden, der kan lave killinger på den?

Jeg mener klart, at jeg er med til at forøge genpuljen, fordi jeg kun bruger mine hunkatte til 1-3 kuld - og som regel det samme for hankattene.
Dvs at jeg udskifter generne langt mere end det ville gøre, at sælge kuldsøskende til avl.

Det kan sikkert godt have betydning …Jeg bor jo i Næstved, og har kendskab til byens 3 dyrlæger, og jeg vælger at køre til Kalundborg når jeg skal ha’ killinger neutraliseret.

Og mit valg er truffet ud fra følgende.
Dyrlæge 1 : Tør jeg simpelthen ikke bruge, da jeg har dårlige erfaringer med at de har svært ved at styre narkosen.

Dyrlæge 2 : Vil godt TN, men kun hvis jeg insisterer. De er ikke øvede og er ikke glad for det …Mine små sølvkugler skal ikke være prøveklude, så klart at jeg har fravalgt dem.

Dyrlæge 3 : Vil gerne TN, og jeg er sikker på at hun er dygtig til det, men hun vil helst ikke gøre det på den måde jeg forestrækker det udført ( jeg vil ha’ såret syet 3 gange indvendig og limet yderst ). Jeg har været i dialog med hende, og da jeg føler at vi begge står lidt stejl, så ser jeg ingen grund til at vælge dette sted.

Så jeg kører gerne 100 km hver vej, og ved mine små er i de bedste hænder :slight_smile:

[quote=Eva K;335312]Det kan jeg godt forstå. Det ville jeg også gøre. Jeg har med mine to kælekastrater også købt dem som færdigpakke.
Jeg ser ingen grund til at undlade at neutralisere kælekatte inden de sendes ud :slight_smile: Og vil derfor også neutralisere mine inden de sendes ud (jeg har mit første kuld til gode endnu)

Men når de ikke har opdateret sig på dette felt, hvilke andre felter har de så måske heller ikke opdateret sig indenfor? Nye sygdomme?[/quote]

Jeg syntes det er en grov udlægning af sagen. Så skulle de opdrættere altså ikke have været updateret før eller hvordan skal det forstås?

En sygdom må nødvendigvis bringe katten til dyrlæge og der vil man få forklaret hvad det er, hvad man kan og skal gøre i den forbindelse. Sådan har det været og sådan er det jo stadig.

Det tidspunkt man vælger at neutralisere katten på har jo ikke noget med sygdom at gøre.

[quote=Babette;335457]Jeg syntes det er en grov udlægning af sagen. Så skulle de opdrættere altså ikke have været updateret før eller hvordan skal det forstås?

En sygdom må nødvendigvis bringe katten til dyrlæge og der vil man få forklaret hvad det er, hvad man kan og skal gøre i den forbindelse. Sådan har det været og sådan er det jo stadig.

Det tidspunkt man vælger at neutralisere katten på har jo ikke noget med sygdom at gøre.[/quote]

Altså jeg tænker ikke akutte sygdomme, for selvfølgelig tager man da en syg kat til dyrlæge. Jeg mener arvelige sygdomme, bærer, tests, ny forskning ingen for “gamle” sygdomme, osv… For TN er da forholdsvis nemt at tage stilling til i forhold til nogle af de arvelige sygdomme. Så hvis det skulle være fordi de ikke er opdaterede omkring TN, så ja. Så ville jeg frygte at de netop heller ikke havde villet sætte sig ind i andre nye relevante ting.

Og noget andet er jo så at være opdateret omkring emnet og have taget stilling. Og derigennem besluttet ikke at benytte TN :wink:
Det var bare ikke sådan jeg forstod dit første indlæg om at nogle opdrættere kan have været igang i mange år og det tager tid at ændre traditioner.

som kælekattekøber (og ikke sælge) har jeg nu også min mening om hvorfor nogle opdrættere ikke vælger at lade killing neutralisere. ja de slipper jo for uforudsete udgifter, fx den jeg havde da jeg købte en ukastreret killling, kastrationen endte med at koste mig 2700 kr, jeg havde dengang regnet med en regning på 800 kr, så det endte med en lidt dyr købspris.

der er også en anden klar fordel for dig ved at købe en killing der er neutraliseret, du slipper for prblemerne med lille mis der kommer fra dyrlægen, er det en hunkilling har den jo en lille fin syning, som man så kan gå og holde øje med ikke går op, ikke går betændelse i osv. hvilket så igen også kan give ekstraudgifter til dig plus alle problemerne og bekymringerne.

så min anbefaling er helt klart at købe en fiks og færdig killing, så er der ingen bekymringer kun glæder :slight_smile:

Personligt kunne jeg ikke drømme om at neutralisere mine killinger før det er absolut nødvendigt med mindre jeg er sikker på at her har jeg en killing som ikke kan bruges til avl.

Sælger gerne mine mulige avlskatte til kæl men ikke mine kælekatte til avl.

Derfor er mine ikke neutraliseret når de er 12 uger. Jeg tilbyder på det tidspunkt at vi i fællesskab får det gjort inden de flytter så de er i deres vante omgivelser/bakterier og jeg har killingen hvis der opstår uheld.

Vil meget nødig have sat en label på ryggen at jeg ikke tager hånd om de sygdomme som er i mine katte både i generne og i deres omgivelser blot på grund af den beslutning.

Mon killingekøbere kunne tænke sig at jeg sagde, “Nå, de vil ikke betale for den udgift selv. Gud ved hvad de så heller ikke vil betale for i forhold til killingens velfærd. Nej jeg må hellere finde en anden køber. De her tager den sikkert ikke til dyrlæge og søger for vac, ormekur og den slags, når de helst vil have en killing hvor de kan undgå at betale for neutralisationen.”

Holder på at man i omgangen med hinmanden må være ærlige, positive uden at være naive.

Jeg deler Evas syn - kom jeg som køber sådan et sted hvor kælekatten ikke var neutraliseret, så ville jeg gå igen og tænke “Forældet tankegang”. At der så kan ligge andre forklaringer bag ville være irrelevant for mig som ønsker en kælekat - nemt og sikkert.

[quote=Babette;335509]Personligt kunne jeg ikke drømme om at neutralisere mine killinger før det er absolut nødvendigt med mindre jeg er sikker på at her har jeg en killing som ikke kan bruges til avl.

Sælger gerne mine mulige avlskatte til kæl men ikke mine kælekatte til avl.

Derfor er mine ikke neutraliseret når de er 12 uger. Jeg tilbyder på det tidspunkt at vi i fællesskab får det gjort inden de flytter så de er i deres vante omgivelser/bakterier og jeg har killingen hvis der opstår uheld. .[/quote]

Hvor længe skal dine killingekøbere så vente på at du er færdig med og se hvad potentiale deres killing har? - og kan de så slet ikke få den hvis nu den har super kvaliteter?

Altså bortset fra fertile dyr er mere stressede end kastrater - så fatter jeg ikke hvad du skriver - og hvad det har med TN at gøre?

Som jeg læser det Krista, så forsøger du at få dine killingekøbere til at være dit “sideopdræt”. Du har jo linierne i forvejen - du har opdrættet i mange år - er du ikke i stand til at vælge hvad du selv vil beholde når killingerne er slagsklare - så har du måske ikke øjet for det. Tager du fejl en enkelt gang - hvad så - du har stadig linierne.

Igen læser jeg det - så vil du ikke neutralisere fordi du er bange for at have solgt noget der er bedre end du du selv har gående - jeg kan ikke se der er nogen anden logisk forklaring?

Hvis opdrætter f.eks. tydeligt meldte ud hvorfor, via hjemmeside eller samtale, den beslutning var taget ville jeg ikke tænke forældet tankegang. Men umiddelbart (der er vel altid undtagelser) så ville jeg stadig ikke købe min kælekat der.
Jeg er nemlig så forkælet som køber at jeg er glad for at der er opdrættere der vil tage det ansvar at få katten snippet, stukket osv. :wink:

[quote=Eva K;335543]Hvis opdrætter f.eks. tydeligt meldte ud hvorfor, via hjemmeside eller samtale, den beslutning var taget ville jeg ikke tænke forældet tankegang. Men umiddelbart (der er vel altid undtagelser) så ville jeg stadig ikke købe min kælekat der.
Jeg er nemlig så forkælet som køber at jeg er glad for at der er opdrættere der vil tage det ansvar at få katten snippet, stukket osv. ;)[/quote]

Helt enig - jeg er vant til “bedre” kan man sige:-) Og det er jo ikke en kritik af de opdrættere, der ikke gør - blot en indrømmelse af, at jeg som kælekattekøber ikke GIDER bøvle med disse ting.

Har prøvet det - og sikke et cirkus. Det gider jeg ikke igen. Den ene kat gik der naturligvis betændelse i stingene ved osv og det tog LANG tid før jeg turde sterilisere en hun igen selv. Så nej tak - jeg betaler mig fra det:)

Og det sker jo - jeg har fx Tara, som Brita ellers overvejede at beholde den gang - i stedet beholdt hun søsteren, for linjerne var jo de samme, og jeg havde drømt om en Habibi-datter i lang tid - dvs en BLÅ :slight_smile:

Det kommer sikkertogså til at ske for os:-) Jeg ser tit, at killinger med flotte mønster sælges først ved SNO, og så står opdrætteren tilbage med den killing uden hvide poter og som mest ligner en dårlig siam:sorry:
At den så giver hvidt det kan være svært for købere at se - men det er jo mit problem :slight_smile: Ikke købernes.

Det ER nu altså også en fornøjelse at afleverer en misling der er førdiglavet velvidende køber (forhåbenlig) ikke skal til dyrlæge det næste år.
Forhåbenlig fordi det ER levende væsener vi gør i og så kan alt ske, MEN har man gjort killingen færdig, har man brugt tiden fornuftigt så burde det pr. definition også være en større chance for alt går vel.
Jeg KAN af gode grunde IKKE rynke på næsen hvis man som nyere opdrætter IKKE kan få sig selv til at tage en killing/killinger til dyrlægen, men de der står dèr, I skal blot vide, det er LAAANGT mere stressende for en voksen kat at skulle det samme igennem, for den har en meget større intuition og indsgit i hvad der sker omkring den END en misling hvor det hele bare er skæg og ballade.
Det tog mig fra mit a-kuld til mit h-kuld at blive overbevist…d.v.s. lidt over 4 år. Herbie blev min prøvekuld BÅDE fysisk men så sandelig også psykisk (her var det MIG det handlede om)
Egentlig burde man som kælekattekøber forlange at få en færdig killing fordi så er risici minimèret.