Hvorfor sælger nogle opdrættere kælekatte uden at være neutraliseret?

[quote=kamikaze;335568]
Egentlig burde man som kælekattekøber forlange at få en færdig killing fordi så er risici minimèret.[/quote]

Det kan man jo så gøre (forlange), hvis man er af den overbevisning.
Men lad være med at tage alle kæle-katte købere i ed på den. :wink: Dem der synes det skal være en færdig killing kan jo bede opdrætteren om at få lov til at købe killingen sådan. Og dem der er af anden overbevisning kan så købe en ‘u-færdig’ og sørge for neutraliseringen.

Jeg synes det er rigtig fint der er en så livlig debat og også at der er uenighed om tingene herinde, den livlige debat tyder på at der virkeligt bliver tænkt over tingene.
:slight_smile:

[quote=danpia;335582]Det kan man jo så gøre (forlange), hvis man er af den overbevisning.
Men lad være med at tage alle kæle-katte købere i ed på den. :wink: Dem der synes det skal være en færdig killing kan jo bede opdrætteren om at få lov til at købe killingen sådan. Og dem der er af anden overbevisning kan så købe en ‘u-færdig’ og sørge for neutraliseringen.

Jeg synes det er rigtig fint der er en så livlig debat og også at der er uenighed om tingene herinde, den livlige debat tyder på at der virkeligt bliver tænkt over tingene.
:)[/quote]

Jeg kan ikke svare for andre, men hos mig kan man IKKE vælge at købe en u-færdig killing. Reglen om at INGEN fertile killinger forlader mit hjem bliver IKKE fraveget - jeg har endda holdt fast i min beslutning da jeg solgte en killing til en dyrlæge.

[quote=danpia;335582]Men lad være med at tage alle kæle-katte købere i ed på den. :wink: Dem der synes det skal være en færdig killing kan jo bede opdrætteren om at få lov til at købe killingen sådan. Og dem der er af anden overbevisning kan så købe en ‘u-færdig’ og sørge for neutraliseringen.

[/quote]

Det er end ikke et diskussionsemne - køber man kælekat hos mig så ER den neutraliseret - med mindre der som tidligere nævnt er årsager der gør det er en fordel at vente, f.eks. kun en testikkel.

Det er mig der sælger - det er mine killinger - det er mig der bestemmer - vil man noget andet - fint find er andet sted.

Det er absolut ingen grund til at levere produktionsdygtige dyr som kælekatte - uheld kan ske - der er rigeligt med katte - ingen grund til opdrætterne bidrager yderligere til overproduktionen.

Ved køb af avlskat kan en af restriktionerne f.eks. være at intet afkom må sælges fertilt.

[quote=Lis Dahlstrøm;335590]
Ved køb af avlskat er det helt normalt at en af restriktionerne f.eks. er at intet afkom må sælges fertilt.[/quote]

Jeg har trykket enig til indlægget - men dette er jeg ikke enig i.

Dette, at man ikke må sælge fertile killinger, er muligvis en helt normal restriktion blandt ABYopdrættere, men det gælder bestemt ikke for alle racer.

[quote=Lis Dahlstrøm;335590]Det er end ikke et diskussionsemne - køber man kælekat hos mig så ER den neutraliseret - med mindre der som tidligere nævnt er årsager der gør det er en fordel at vente, f.eks. kun en testikkel.

Det er mig der sælger - det er mine killinger - det er mig der bestemmer - vil man noget andet - fint find er andet sted.

Det er absolut ingen grund til at levere produktionsdygtige dyr som kælekatte - uheld kan ske - der er rigeligt med katte - ingen grund til opdrætterne bidrager yderligere til overproduktionen.

Ved køb af avlskat er det helt normalt at en af restriktionerne f.eks. er at intet afkom må sælges fertilt.[/quote]

Det synes jeg da også i er i jeres gode ret til, blot synes jeg “Ved køb af avlskat er det helt normalt at en af restriktionerne f.eks. er at intet afkom må sælges fertilt” er en lidt voldsom restriktion. Men stadig synes jeg det er din ret.

Jeg er 100% enig i, at der er for mange uønskede killinger og pt ser det for mig ud til, at der også er (for?) mange race-katte killinger, som det er lidt svært at komme af med (nok race-afhængigt).

Nu var det så ikke opdrættere jeg nævnte noget om i det indlæg jeg er citeret for, men at jeg ikke synes Kamikaze skal tage alle køberne i ed på “Egentlig burde man som kælekattekøber forlange at få en færdig killing fordi så er risici minimèret.”

Jeg læste en gang at en klog filosof havde denne definition på demokrati: Jeg er uenig med dig i hvad du siger, men jeg vil til enhver tid forsvare din ret til at sige det.

Jeg prøver at leve efter det, men vil trods alt ikke forsvare en udtalelse der (umiddelbart) gælder for alle familie-katte (= min definition på ikke-avls-katte) købere mig selv incl…
:slight_smile:

[quote=dkkorat;335595]Jeg har trykket enig til indlægget - men dette er jeg ikke enig i.

Dette, at man ikke må sælge fertile killinger, er muligvis en helt normal restriktion blandt ABYopdrættere, men det gælder bestemt ikke for alle racer.[/quote]

Derfor har jeg også ændret teksten til:

“Ved køb af avlskat kan en af restriktionerne f.eks. være at intet afkom må sælges fertilt.”

Der kan også stå intet må sælges til avl uden opdrætters godkendelse - og alt andet der forlader opdrætters bopæl ud af denne kat SKAL forinden være snippet.

Jeg ved ikke hvordan andre har det - jeg investerer først og fremmest i nye avlsdyr for mit eget opdræts skyld.

Jeps, mange aby opdrættere er restriktive.

[quote=danpia;335599]Det synes jeg da også i er i jeres gode ret til, blot synes jeg “Ved køb af avlskat er det helt normalt at en af restriktionerne f.eks. er at intet afkom må sælges fertilt” er en lidt voldsom restriktion. Men stadig synes jeg det er din ret.

[/quote]

Med denne restriktion har jeg osse købt mine avlskatte …Og det finder jeg helt iorden - Først med mine ‘hjemmebagte’ har jeg fuld råderet over, men det ændrer nu ingenting hos mig - Jeg sælger stadig ikke killinger som ikke er neutraliserede :slight_smile:

[quote=Lis Dahlstrøm;335541]Hvor længe skal dine killingekøbere så vente på at du er færdig med og se hvad potentiale deres killing har? - og kan de så slet ikke få den hvis nu den har super kvaliteter?

Altså bortset fra fertile dyr er mere stressede end kastrater - så fatter jeg ikke hvad du skriver - og hvad det har med TN at gøre?

Som jeg læser det Krista, så forsøger du at få dine killingekøbere til at være dit “sideopdræt”. Du har jo linierne i forvejen - du har opdrættet i mange år - er du ikke i stand til at vælge hvad du selv vil beholde når killingerne er slagsklare - så har du måske ikke øjet for det. Tager du fejl en enkelt gang - hvad så - du har stadig linierne.

Igen læser jeg det - så vil du ikke neutralisere fordi du er bange for at have solgt noget der er bedre end du du selv har gående - jeg kan ikke se der er nogen anden logisk forklaring?[/quote]

Altså mine killinger som jeg gerne sælger til avl kan købes som kælekatte og når de bliver solgt til kæl forventer jeg de bliver neutraliseret. Når killingen er solgt til kæl er jeg jo færdi med at vente. Bortset fra jeg ikke aner hvad det er i læser jeg venter på.

Jeg kan jo se i vuggen hvem jeg vil beholde så at jeg skulle vente på andet end en mulig køber er jeres egen fri fantasi ikke noget jeg har skrevet.

[quote=Babette;335615]Altså mine killinger som jeg gerne sælger til avl kan købes som kælekatte og når de bliver solgt til kæl forventer jeg de bliver neutraliseret. Når killingen er solgt til kæl er jeg jo færdi med at vente. Bortset fra jeg ikke aner hvad det er i læser jeg venter på.

Jeg kan jo se i vuggen hvem jeg vil beholde så at jeg skulle vente på andet end en mulig køber er jeres egen fri fantasi ikke noget jeg har skrevet.[/quote]

Det vil sige, at du sælger en del avlsmateriale ??? …Er det ikke frygtelig tidskrævende og ansvarsfuld at være mentor for alle disse killingekøbere ?

[quote=danpia;335582]Det kan man jo så gøre (forlange), hvis man er af den overbevisning.
Men lad være med at tage alle kæle-katte købere i ed på den. :wink: Dem der synes det skal være en færdig killing kan jo bede opdrætteren om at få lov til at købe killingen sådan. Og dem der er af anden overbevisning kan så købe en ‘u-færdig’ og sørge for neutraliseringen.

Jeg synes det er rigtig fint der er en så livlig debat og også at der er uenighed om tingene herinde, den livlige debat tyder på at der virkeligt bliver tænkt over tingene.
:)[/quote]

Jeg tager ingen i ed…men jeg er mere end sikker på at sidder der en kælekattekøber herinde der købte sin kælekilling fertil og mistede den da den skulle neutraliseres, vaccineres eller noget 3. der kunne/burde være gjort, så ville vedkommende give mig ret i de risici der er (uagtet hvor små de end måtte være) BØR finde sted hos den der laver killingen… nemlig opdrætteren.
Som jeg opfatter det er det et ansvar man påtager sig, et ansvar der gør købet for køber mere sikkert.
Det eneste minus jeg ser ved tidlig neutralisering er…man kan ikke lave dem fertile igen, hvis det var dèt man ville.

Der er for mig mange glæder ved at være opdrætter det du ser som et kors ser jeg som en berigende sidegevinst.

Jeg ser det skam ikke som et kors at være opdrætter - Tværtimod :-). Jeg mener dog det forpligter at sætte nye opdrættere i gang, og det må da være tidskrævende …Jeg tænker ofte på hvor meget tid min stakkels mentor har brugt på mig, og mine utallige spørgsmål.

Der var i sin tid en burmeseropdrætter, der ærgrede sig lidt over, at jeg havde været hurtig til at leve op til min kontrakt på Galliano, som jeg var. Han blev solgt fertil, men neutraliseret af mig ved 14 uger og han er jo meget pæn, så han kunne måske godt være blevet far en enkelt gang eller to - hvis og såfremt :smiley:

Mentor eller ej…det kan man såmænd også være for en kæle-killingekøber…jeg har en del der kræver tid og jeg nyder dem…alle :høhø:
MEN at se fertile hankatte og hunkatte cykle fra det ene opdræt til det andet, DET gør avs langt inde i min sjæl. Blev ringet op den anden dag af en sød pige…hun var SÅ ulykkelig for hun kan se hendes solgte avlshan NU er sat til salg IGEm for 4. gang…sådan noget mener jeg er FULDSTÆNDIGT UANSTÆNDIGT.
Det er sgu rigeligt alle de kastrater der skifter hjem men når man jo har set hvordan der i visse kredse behandles når det gælder fertile hankatte Og af hankøn, så får jeg altså ondt i maven.
Jo flere man sælger ud fertil i højere grad skal man også kalkulèrer med svigt. Denne NU 4. gangs omplacerede fertile hankat er to år…OG solgt på kontrakt hvor der udførligt står…han IKKE må sælges videre i fertil stand OG at sælger skal have besked OG har forkøbsret, MEN man kan ikke se sine købere længere end til tænderne, OG render man ind i tandløse individer så skider de ikke blot på kat med også på kontraklt OG sølger for der ER beviseligt flere penge i at sælge en fertil kat end skulle neutraliserer den OG dernæst sælge den som kastrat…en sådan handling mener jeg HELT alvorligt talt mangler empati.

[quote=dkkorat;335595]Jeg har trykket enig til indlægget - men dette er jeg ikke enig i.

Dette, at man ikke må sælge fertile killinger, er muligvis en helt normal restriktion blandt ABYopdrættere, men det gælder bestemt ikke for alle racer.[/quote]

Nej, gud ske lov for det, så ville genpuljen da i vores små racer snart blive endnu værre at se til. Man kan så stille spørgsmål ved hvor længe en race vil kunne holde til alle de restriktioner.

[quote=Lis Dahlstrøm;335600]Derfor har jeg også ændret teksten til:

“Ved køb af avlskat kan en af restriktionerne f.eks. være at intet afkom må sælges fertilt.”

Jeg ved ikke hvordan andre har det - jeg investerer først og fremmest i nye avlsdyr for mit eget opdræts skyld.

.[/quote]

Jeg investerer i nye avlsdyr for forhåbentligt at kunne gøre noget godt for den race jeg opdrætter. Racekatteopdræt er alt for ofte styret af “mit” og “mine linier”, istedet for burde vi tænke “vores” og at det er et fælles projekt at forbedre, pleje og øge sundheden.

Marina

Wow… Sikke en livlig debat :thumbup: Det glæder mig!

Tusinde tak for alle jeres gode råd, både her og på PB´er.
For mit vedkommende er jeg meget tilbøjelig om hvorvidt jeg får en killing, ungkat eller voksen med hjem. Så længe det er den rigtige kat for mig, har alderen ingen betydning.
Udover racekattet har jeg også kigget på internaterne i området og regner med at se både på dem og opdrættere når tiden kommer.

Der er virkelig mange katte derude der har brug for et godt hjem, så alder har ingen betydning hos mig.

Er utrolig glad for at der er så mange der gerne vil hjælpe herinde, sådan så kan lave den bedst mulige beslutning.

Jeg kan godt se at der for opdrættere der ikke vælger at neutralisere deres katte inden de tag ud til nye hjem, kan være alle mulige grunde til. Det står der bare intet om på deres hjemmesider. Der står heller intet om at når køber så skal til at neutralisere, at de muligvis betaler halvdelen eller dækker hvis der evt. er komplikationer ved neutraliseringen.

Grunden til at jeg højst sandsynligt vil vælge disse opdrættere fra er at jeg simpelthen ikke ville kunne bære at få det lille myr hjem, også der gik noget galt under neutraliseringen :ked:
Ville opdrætter så betale pengene tilbage? eller ville man stå og ha mistet både kat og mange 1000 kr, da dyrlægen jo også skal have sine penge, uanset hvad der sker.
Uanset hvilken slags kat jeg vælger (race/huskat) vil min kat blive forsikret. Har set alt for mange gange, da jeg arbejdede hos en dyrlæge, hvordan folk var nødsaget til at lade deres elskede dyr aflive, pga omkostningerne ved operationer osv ville være alt for stor.

Efter at have læst alle jeres gode indlæg, både for og imod, hælder jeg mest til at få en “færdig” kat, som jeg bare skal koncentere mig om at lege og nusse med det første år.

[quote=Marina;335640]Nej, gud ske lov for det, så ville genpuljen da i vores små racer snart blive endnu værre at se til. Man kan så stille spørgsmål ved hvor længe en race vil kunne holde til alle de restriktioner.

Jeg investerer i nye avlsdyr for forhåbentligt at kunne gøre noget godt for den race jeg opdrætter. Racekatteopdræt er alt for ofte styret af “mit” og “mine linier”, istedet for burde vi tænke “vores” og at det er et fælles projekt at forbedre, pleje og øge sundheden.

Marina[/quote]

Nu kender jeg ikke alt til de øvrige racer, men der importeres jo rigtig mange abyssiniere fra udlandet.
Så jeg tvivler på problemet er særlig stort :slight_smile:
Tværtimod mener jeg det er bedre for racen at der komme importer end at vi sælger til hinanden.

sorry kan ikke lade være :høhø:

Hehe den var go:-)

Registrerede opdrættere skal iflg. reglerne sælge med kontrakt, og i den kan man så, hvis man ikke neutraliserer tidligt sætte det ind som et krav til killingekøber, dette gørers som regel med en kanktionsmulighed, så hvos det ikke fra killingekøbers side overholdes, får vedkommende en eller anden form for bod…

jeg er perser/exotic opdrætter og min dyrlæge neutraliserer tidligt, så mine killinger er “færdigpakkede” inden de flytter herfra.