Hvorfor vækker min kat mig 3 gange i løbet af natten?

Jeg er far til Winston - en skøn britisk korthår på 7 måneder - som de sidste uger har tillagt sig en ret belastende vane: kl. 2, 4 og 6 kommer han op i sengen, sætter sig tæt ved mit ansigt og spinder MEGET højt. Hvis det ikke har den fornødne effekt kommer der en lille blød pote (uden klør) som forsigtigt dasker mig på næsten eller kinden indtil jeg vågner. Derefter er det meningen at jeg skal stå op, gå med ham ud i køkkenet og derefter blot ae ham lidt indtil han giver sig til at spise. Så kan jeg godt smutte igen. Han spiser så færdigt og går tilbage og lægger sig hvor han nu har valgt at sove. Ca. 2 timer senere gentager seancen sig. Og det finder sted i snit 3 gange på én nat. Hver nat! Og det er ikke fordi mad- eller vandskål er tomme eller lignende. Det ligner bare en dårlig vane. Har andre prøvet noget lignende og hvis ja, hvordan får jeg vænnet ham af med det? Det er ved at være lidt belastende - og jeg har ikke lyst til at formene ham adgang til soveværelset om natten selvom det naturligvis kan blive sidste udvej. :S

Det gør han - fordi han får noget ud af det :wink:

Hold op med at reagere på hans tilnærmelser/at han vækker dig og han vil stoppe med det. Det kan dog godt tage noget tid hvor man virkelig skal være standhaftig og hvor adfærden (det han gør for at vække dig) kan blive værre. Så ignoré ham og han stopper med det.
Dog kunne du overveje at hvis du kun har én indekat, så kan han godt kede sig. En legekammerat vil opfylde hans behov bedre.
Flokdyr er katte ikke nej, men som indekatte har de ofte meget stor glæde af en artsfælle til leg, vask og social adfærd.

Hvis du lukker ham ude fra soveværelset, så vil jeg anbefale dig at få ham en ven at lege med. Jeg tror han keder sig,. Kattene, især som unge, er nataktive dyr. De kan nogle gange vænnes til at have en døgnrytme som er mere som deres slavers, men nogle gange må man altså også bare vænne sig til det. Jeg har lært at sove i røg og damp, det kan man godt vænne sig til.

Det der med pote på kinden tror jeg er en killingeting. Det har mine alle haft en fase med.

Vi havde en kat med en rigtig rigtig dårlig vane. :S

Vækkede mig kl 2 for at komme ud. Larme højlydt uden for kl 5 for at komme ind. Hvis ikke han kom ud, var han et “bæst” og kropumulig, styrtede rundt og holdt os vågne.
Jeg sov gennemsnitligt 3-5 timer pr. nat og var tæt på at give helt op.

Det entydige svar herinde, var; IGNORÉR HAM!

Det er hårdt og kræver viljestyrke, når man på 2. time ligger og forsøger ikke at give opmærksomhed til en kat, der gør ALT det han ikke må :muhaha: Selvfølgelig skal du skubbe ham væk, hvis han begynder at sætte kløerne i dig eller lege fange efter alt uden for dynen, men så skub ham væk/ned og vend ryggen til. Ikke sig en lyd.
Men det handler om at holde fast i beslutningen om, at ignorere ham og så giver det alt også pote, så at sige. :slight_smile: Der gik under en uge, så fik vi lov at sove igennem om nattem. :yah:

Du hedder ikke Simon, vel? :slight_smile:

[ame=“Cat Man Do - Simon's Cat | SHORTS #1 - YouTube”]YouTube- Simon’s Cat ‘Cat Man Do’[/ame]

[quote=Sheer;343583]Du hedder ikke Simon, vel? :slight_smile:

YouTube- Simon’s Cat ‘Cat Man Do’[/quote]

Hehe… Ca. sådan Bølle var hvis vi ikke lukkede ham ud…

1 - hvorfor?? - fordi han kan og det er smadder sjovt at vække far…

ligenu har han opdaget det giver bonus… du reagerer og du står ovenikøbet op :slight_smile:

Hvis du vil vænne ham af med det, så ignorer ham og nøjes med at kramme på ham i søvne når han prøver at vække dig… når han ikke får noget ud af det - så holder han formodentlig op

2 - han keder sig vist… få ham en sød lille makker… - det er under alle omstændigheder være en god ide :slight_smile:

Ja, vend dig om på den anden side og sov videre. Løft evt. dynen og prøv om han gider at putte. Men du bliver nødt til at stoppe med at give ham al den opmærksomhed.

Her hos os sover der altid x-antal katte hos os om natten.

Gamle Babette accepterer ikke at jeg ikke står op når væggeuret har ringet. Sådan har Gitte det også.

Det er jo i og for sig også ok. MEN når min mand skal først op i weekenden f.eks er det jo p… irreterende. Jeg har så opdaget at hvis jeg ligger helt stille. Ikke vender mig, ikke sukker og ikke vifter katten væk, ikke putter mig ekstra ned under dynen eller lignende, får jeg lov at være i fred. Et simlelt grynt fordi en tudse har sat sig i halsen kan være nok.

En af vores kastrater VIL jeg ikke have med i seng for han gør som din. Han ber blot om at komme ud

Resten vælger at skifte opholdssted når jeg alligevel er oppe i løbet af natten.

… hold k… hvor jeg grinede af Simon’s Cat … man skulle tro tegneren havde siddet i vores soveværelse!
Tak for alle de gode råd - jeg prøver at ignorere ham i nat (selvom det er ENORMT svært når der kommer en blød lille pote og man kigger op i et par store katteøjne).
Vi har overvejet én mere men da vi bor på 70m2 og logistikken i forvejen gav lidt udfordringer har vi indtil videre skrinlagt den idé. Til gengæld får han opmærksomhed 24/7 fra to styks småkuldrede mennesker som vælter rundt og leger med ham hele tiden … og måske er det en del af problemet: vi har fuld fokus på ham hele tiden og føjer ham i praktisk taget alt.
(Jeg tænker på den tiden før vi fik kat hvor vi hurtigt kunne blive træt i ansigtet af pylrede forældre til forkælede børn!!! ups :fløjte:)

Du kan sagtens have to katte på 70 m2 - jeg har tre på 66 m2 og skal have killinger til sommer :smiley:

Din kat bor på cm3 og ikke cm2 hvis du bare indretter lidt til den :wink: Og 70 kvm er fin plads til to katte. Hellere to katte på den plads end en der keder sig. :slight_smile: Jeg har 4 katte på knap 80 kvm (en er dog udekat - og de tre andre får når vejret bliver lidt bedre adgang til en indhegnet have).
Og selvom I leger og hygger med ham, så kan vi mennesker altså bare ikke give en kat det, som den får fra en artsfælle. Hvilket langt de fleste indekatte vil nyde at få :slight_smile:

Jeg har 5 British Shorthair, samt et kuld killinger en gang om året på samme plads som du/i har, og det funker fint. :slight_smile: Vi har indrettet hjemmet efter kattenes behov for at komme i højder. De har 3 kradsetræer, og fri adgang til at bruge hylder og reoler.

Jeg er sikker på, at din lille Bamse keder sig når hans mennesker sover, så en lille misseven vil gøre underværker for jeres nattesøvn.

jeg har 6 katte i samme størrelse lejlighed som din :slight_smile:

det er intet problem :slight_smile: jeg har indrettet en masse i højden og på væggene og alle de steder jeg alligevel ikke kan udnytte… så kattene er i bogstaveligste forstand overalt :slight_smile:

Winston (det hedder han) er vores først kat. Jeg har aldrig haft kat før og min kæreste har ikke haft kat siden ungdommen så vi startede mere eller mindre på bar bund mht. viden om osv. Mens vi ventede på Winston (vi købte ham da han var 7-8 uger men måtte naturligvis vente til han var 13 uger med at hente ham hos hans menneskemor) læste vi tonsvis af litteratur og sled hans menneskemors email tynd med spørgsmål (som hun var utroligt sød og tålmodig med at besvare). Forud var gået en hel del år med at nå frem til beslutningen: vi ville være HELT sikre på at vi kunne give sådan en lille fyr et godt hjem og liv. Min kæreste har luftet ideen med én mere et par gange men indtil videre er det blevet ved ideen (men sådan startede det også med Winston :tihi:).
Til jer der har erfaring med flere katte (og få m2):

  • er det bedst at lade Winston blive voksen før vi præsentere ham for en ny kat?
  • er det bedst at købe en killing
  • kan 2 katte dele én kattebakke (please say yes!! Vores badeværelse er bette)

[quote=Claus;343629]Winston (det hedder han) er vores først kat. Jeg har aldrig haft kat før og min kæreste har ikke haft kat siden ungdommen så vi startede mere eller mindre på bar bund mht. viden om osv. Mens vi ventede på Winston (vi købte ham da han var 7-8 uger men måtte naturligvis vente til han var 13 uger med at hente ham hos hans menneskemor) læste vi tonsvis af litteratur og sled hans menneskemors email tynd med spørgsmål (som hun var utroligt sød og tålmodig med at besvare). Forud var gået en hel del år med at nå frem til beslutningen: vi ville være HELT sikre på at vi kunne give sådan en lille fyr et godt hjem og liv. Min kæreste har luftet ideen med én mere et par gange men indtil videre er det blevet ved ideen (men sådan startede det også med Winston :tihi:).
Til jer der har erfaring med flere katte (og få m2):

  • er det bedst at lade Winston blive voksen før vi præsentere ham for en ny kat?
  • er det bedst at købe en killing
  • kan 2 katte dele én kattebakke (please say yes!! Vores badeværelse er bette)[/quote]

Jeg vil anbefale at få en killing - To killinger er der som regel ingen problemer med at sammenføre. Jeg vil tro de leger lystig sammen, efter blot få timer. Så jo hurtigere des bedre med at få en misseven til Winston. :slight_smile:

To katte kan sagtens dele en kattebakke …Hvis den har en pæn stor størrelse. Mine 5 katte deler fint om to store jumbo kasser, som vi osse har stående på badeværelset.

Jeg tror det er bedst at få en killing hurtigt. Jo yngre de er, des mere omstillingsparate. Og gerne en kat, som minder om Winston, evt. noget familie . en lillebror eller fætter eller sådan.

Hvis kattene er gode venner kan de sagtens dele bakke. Jeg tror jeg slår alle som har givet til kende at de bor på meget lidt plads, og jeg har 5 katte, som deler een kattebakke - det er deres eget valg, nr 2 bakke blev simpelthent ikke brugt.

Og få nogle gode kattemiljøer. Jeg kan anbefale petfun.de, som laver gode solide ting. Eller evt. find et billigt kradsetræ på ebay.de først, for at finde ud af, hvilke ting kattene kan lide at bruge, så I ikke køber nogle unødvendige ting på træet.

[quote=Claus;343629]Winston (det hedder han) er vores først kat. Jeg har aldrig haft kat før og min kæreste har ikke haft kat siden ungdommen så vi startede mere eller mindre på bar bund mht. viden om osv. Mens vi ventede på Winston (vi købte ham da han var 7-8 uger men måtte naturligvis vente til han var 13 uger med at hente ham hos hans menneskemor) læste vi tonsvis af litteratur og sled hans menneskemors email tynd med spørgsmål (som hun var utroligt sød og tålmodig med at besvare). Forud var gået en hel del år med at nå frem til beslutningen: vi ville være HELT sikre på at vi kunne give sådan en lille fyr et godt hjem og liv. Min kæreste har luftet ideen med én mere et par gange men indtil videre er det blevet ved ideen (men sådan startede det også med Winston :tihi:).
Til jer der har erfaring med flere katte (og få m2):

  • er det bedst at lade Winston blive voksen før vi præsentere ham for en ny kat?
  • er det bedst at købe en killing
  • kan 2 katte dele én kattebakke (please say yes!! Vores badeværelse er bette)[/quote]

Jeg ville sige, at I skulle købe en killing/ungkat :slight_smile: Så bliver de “nogenlunde” jævnaldrende :slight_smile: Winstons opdrætter kan helt sikkert rådgive omkring hvilket temperament, der ville passe til Winston :slight_smile: For det er vigtigt de har det samme temperament og nogenlunde samme energi-niveau. Ellers kan de ende med at stresse hinanden :slight_smile:

Mht. kattebakker; kan desværre ikke sige ja. Det optimale vil være 2. Men nr. 2 behøver vel ikke nødvendigvis stå på badeværelset. Hvis I bruger noget godt grus kan den sagtens stå på et kontor. Vores står på mit kontor. Lige bag mig faktisk - og jeg kan kun dufte den der pudder-duft. :slight_smile:

Husk at katte er “natdyr” !!!-what

Ps så skulle du prøve, at have 4 katte!!!
:høhø:

Cats og Conni

[quote=Claus;343629]
Til jer der har erfaring med flere katte (og få m2):

  • er det bedst at lade Winston blive voksen før vi præsentere ham for en ny kat?
  • er det bedst at købe en killing
  • kan 2 katte dele én kattebakke (please say yes!! Vores badeværelse er bette)[/quote]

Det er ikke bedst at lade ham blive ældre - jo yngre de er jo lettere bliver sammenføringen :slight_smile:

En killing/ungdyr ville være det jeg valgte - jeg har prøvet at sammenføre 2 voksne med 2 killinger - de voksne blev PÆNT knotne i ca 24 timer - så var de alle 4 gode venner…

og dernæst sammenførte jeg de 4 (nu voksne) med 2 jævnaldrende katte… de 2 jeg fik ind var ikke helt friske så mine 4 virkede meget beskyttende og var ikke onde ved dem eller brokkede sig ret meget… så det gik glat og efter 2 dage var de 2 nye dronninger i huset…

Hvis jeg skulle vælge mellem de 2 sammenføringer var det ubetinget nr. 1 der var den nemmeste… og generelt er der konsensus om at killinger er de letteste at sammenføre… så jeg ville vælge en jævnaldrende/lidt yngre legekammerat…

og mht kattebakken? - sagtens… jeg har 6 der deler 2 jumbobakker… en med og en uden låg…

dog vil jeg anbefale at i har 2 under sammenføringen, men sidenhen når de er blevet venner er det intet problem…