Undre mig også… har endda optaget det på video
Epic har lige leget rundt med legetøjet i ca. 10 min, så stopper hun op og gør dette [ame=“Epic får nyt skræmmende legetøj - YouTube”]YouTube- Epic fÃ¥r nyt skræmmende legetøj[/ame] ,
Hvis katten befinder sig i en situation den synes er vanskelig, eller den har kvajet sig, bruger den at vaske sig som en afledningsmanøvre, så du har helt ret i dine betragtninger
Hvis du vil læse mere om fænomet så google “oversprings handling” :). Kender det godt herhjemme fra det er lidt sjovt Selvom dyret IKKE synes det :høhø:
Dette er ikke korrekt. I hvert fald ikke som jeg har lært det af mine forelæsere i basal etologi, hvor netop eksemplet med katten der vasker sig bliver brugt.
Katten (dyret) vil følge den motivation som er stærkest på tidspunktet. Kommer katten i konflikt mellem to stærke motivationer. F.eks. at flygte eller slås i en sådan situtation, så kan det betyde at en svag motivation, der ellers var undertrykt af den stærke motivation kommer op til overfladen da, de to stærke motivationer så at sige støder sammen og giver den svage motivation mulighed for at komme frem. Det kan f.eks. give udtryk i at katten vasker sig midt i det hele. Det samme gælder fugle der pudser fjerdraget og lign.
Fænomenet kaldes i øvrigt overspringshandling som Tzari skriver - og jeg havde et spørgsmål om det til eksamen i torsdags -tihi
Rose - Hehe, jeg har endda prøvet at holde det til alm. sprog
Men hvis katten har to ting den meget gerne vil på én gang, så kan der ske en lille “kortslutning” i hjernen så den ender med at gøre en ting der ikke er så vigtig i situationen - nemlig at vaske sig
[quote=Eva K;329063]Rose - Hehe, jeg har endda prøvet at holde det til alm. sprog
Men hvis katten har to ting den meget gerne vil på én gang, så kan der ske en lille “kortslutning” i hjernen så den ender med at gøre en ting der ikke er så vigtig i situationen - nemlig at vaske sig :)[/quote]
Dvs at når jeg driller katten så den bliver irriteret, så er det faktisk fordi at den vil 1. Stikke af, 2. Stikke mig en og så vasker den sig selv istedet :?
Det med flugt og slås var bare eksempler, som ikke behøver gælde i enhver situation
Men det kan faktisk godt være fordi den 1. gerne vil gøre noget ved det der irriterer den så det stopper eller 2. gå sin vej. Og så ender med at vaske sig
Det kan dog f.eks. også godt være at katten gerne vil have fat i noget mad - men f.eks. vil risikere at skvatte i vandet når de forsøger at få fat i det. Og så ender med at slikke sig et par gange inden den gør det ene eller andet (fuldstændig tænkt eksempel)
[quote=Eva K;329046]Dette er ikke korrekt. I hvert fald ikke som jeg har lært det af mine forelæsere i basal etologi, hvor netop eksemplet med katten der vasker sig bliver brugt.
Katten (dyret) vil følge den motivation som er stærkest på tidspunktet. Kommer katten i konflikt mellem to stærke motivationer. F.eks. at flygte eller slås i en sådan situtation, så kan det betyde at en svag motivation, der ellers var undertrykt af den stærke motivation kommer op til overfladen da, de to stærke motivationer så at sige støder sammen og giver den svage motivation mulighed for at komme frem. Det kan f.eks. give udtryk i at katten vasker sig midt i det hele. Det samme gælder fugle der pudser fjerdraget og lign.
Fænomenet kaldes i øvrigt overspringshandling som Tzari skriver - og jeg havde et spørgsmål om det til eksamen i torsdags -tihi[/quote]
Det er jeg nu rystende ligeglad med hvad du mener at have lært, for det er lige nøjagtig som jeg har skrevet, der i mange, mange år har været og er, opfattelsen af helt elementær katteadfærd.
Men hvis du nu nærlæser betydningen af det du selv har bragt, så står der jo faktisk det samme som jeg siger, blot med andre ord
For om man kalder det overspringshandling eller afledningsmanøvre, kan da vist komme ud på det samme ;-)))))))
[quote=Felis;329078]Det er jeg nu rystende ligeglad med hvad du mener at have lært, for det er lige nøjagtig som jeg har skrevet, der i mange, mange år har været og er, opfattelsen af helt elementær katteadfærd.
Men hvis du nu nærlæser betydningen af det du selv har bragt, så står der jo faktisk det samme som jeg siger, blot med andre ord
For øvrigt så forklar lige forskellen på overspringshandling og afledningsmanøvre ;-)))))))[/quote]
Det er okay at du er ligeglad, jeg synes bare ikke andre skal lære noget, som jeg mener, er forkert
Men nej. Det du fortæller om er jo netop at katten udfører handlingen for at aflede (går jeg ud fra at du mener) opmærksomheden fra det den lige har gjort.
Det jeg fortæller om er at katten har to modstridende motivationer, der går at en 3. motivation som ikke har relevans i situationen bliver udført. Noget helt andet.