Hvornår bør man ringe til politiet?

Jeg håber jeg kan få nogle gode råd herinde. Jeg sidder netop og kan høre mine underboer skændes højlyt. Det er enormt ubehageligt, specielt fordi de har to små børn, hvor den ældste stadig kun går i børnehave. De skændes jævnligt, men denne gang kan jeg høre hun siger av-av-av, så jeg er bange for deres skænderier er ved at udvikle sig og de er da også blevet hyppigere over det år jeg har boet her. Nu sidder jeg i det dilemma om hvornår man bør ringe til politiet. Jeg synes sådan set ikke jeg skal blande mig - jeg ved jo reelt ikke hvad der foregår, jeg kan bare høre de råber af hinanden og smækker med dørene - men på den anden side synes jeg heller ikke det fair overfor hverken deres børn eller (mere egoistisk fra min side) at de skal blande hele opgangen ind i deres problemer, og jeg ville også ha det enormt dårligt hvis han udøver (psykisk) vold overfor sin kone. Hans måde at håndtere frustrationer overfor hans børn er iøvrigt også ved at råbe af dem. Hvordan skal et dagplejebarn forstå hvad det er hun ikke må når han bare skriger at hun skal stoppe?!

Hvad ville i gøre?

Jeg ringede selv til politiet da jeg lagde øret mod gulvet og hørte et par banke lyde og derefter min underbo græde “Av.”

Men sådan set kan du godt ringe nu. Der behøver ikke være voldslyde før at det gælder som husspetakler i mine øjne, eller rettere ører.

Hvis det bare er et højlydt skænderi der finder sted engang imellem…ville jeg ikke gøre noget.

Hvis du mener du kan høre, at der er vold indblandet i skænderiet OG når de har børn…så ville jeg afgjort ringe til politiet og samtidig bede politiet om at sende en indberetning til Socialforvaltningen.
Dét skal de gøre, når der er børn, men tit gør de det ikke…med mindre de bliver bedt om det.

Hun kan gå - det kan deres børn ikke.
Så jeg ville uden tøven kontakte politiet i dag og de sociale myndigheder i morgen.

Du bør uden tvivl ringe til politiet og forklare hvad du hører.
Og derefter kontakte kommunen i morgen og sige at du er bekymret for børnene.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1055015]Hun kan gå - det kan deres børn ikke.
Så jeg ville uden tøven kontakte politiet i dag og de sociale myndigheder i morgen.[/QUOTE]

[QUOTE=Theomilou;1055033]Du bør uden tvivl ringe til politiet og forklare hvad du hører.
Og derefter kontakte kommunen i morgen og sige at du er bekymret for børnene.[/QUOTE]

Jeg har aftalt med Blitz, at jeg tager mig af sagen i morgen tidlig. :slight_smile:

Politiet har været her, og der er blevet stille igen. Manden forlod bygningen for 10-15min siden (forhåbentligt for at dampe af eller blive væk natten over) og så har Sim-Sim, som sagt, været sød at tage hånd om det imorgen.

Tak for svarene allesammen.

TAK! Efter min mening SKAL man blande sig. Og hellere en gang for meget end en gang for lidt!

Lagde især mærke til denne bemærkning:
“Hvordan skal et dagplejebarn forstå hvad det er hun ikke må når han bare skriger at hun skal stoppe?”

Det er så ikke “kun” egne børn, det går ud over, men også andres? Kommunen SKAL kontaktes!

[QUOTE=Mega;1055112]Lagde især mærke til denne bemærkning:
“Hvordan skal et dagplejebarn forstå hvad det er hun ikke må når han bare skriger at hun skal stoppe?”

Det er så ikke “kun” egne børn, det går ud over, men også andres? Kommunen SKAL kontaktes![/QUOTE]

De har altså ikke dagpleje, så det er “kun” egne børn det går ud over. Deres datter er i dagplejealderen. Det var for at sige at hun er for lille til at forstå det

jeg læste det som "“monkey see Monkey doo” Altså barnet lærer af far at man godt må råbe og skrige og det gør hun så evt. i dagplejen til gene for de andre børn.
“lille forsigtige Lise” vil med sikkerhed blive påvirket at at blive råbt og skreget af i tide og utide også selvom det “blot” er et barn der gør det.

[QUOTE=Rumle;1055157]jeg læste det som "“monkey see Monkey doo” Altså barnet lærer af far at man godt må råbe og skrige og det gør hun så evt. i dagplejen til gene for de andre børn.
“lille forsigtige Lise” vil med sikkerhed blive påvirket at at blive råbt og skreget af i tide og utide også selvom det “blot” er et barn der gør det.[/QUOTE]

Jeg er enig i at det ikke er godt hvis deres børn lærer at det er sådan man kommunikere, men han råber i hvert fald ikke direkte af andres børn.

Under alle omstændigheder så bliver kommunen indvolveret. Som i kan læse så har Sim-Sim fået oplysningerne og tar hånd om det i løbet af idag.

Så er der allerede sket noget! Der var en dame (fra kommunen) nede hos dem allerede ved 14-tiden idag, og kl. lidt i 15 holdt der en taxa udenfor bygningen og mor og børn steg ind med nogle pakkede tasker og kørte afsted mens damen vinkede farvel :thumbup: Jeg er SÅ glad for de reagerede hurtigt og effektivt fra kommunen og jeg er LYKKELIG over hun valgte at ta afsted :wehu: Hun er så sødt og rart et menneske så jeg håber inderligt det lige har været skubbet der skulle til for at hun og børnene kan komme væk fra hans sure hoved :kryds:

Orv, det var hurtigt og effektivt :ok:

Wow. Tænk… En kommune som rent faktisk GØR noget :ok:

Dejligt :smiley:

jeg ser 2 sager i en historie - Jeg er jo ikke tilhænger af, at vi bare kontakter politiet, hvis vi høre dit og dat…derimod, så vil jeg tage en snak med konen, og høre om alt er ok, da du virkelig er bekymret over alt det larm du kan høre…det KAN jo reelt være andet end vold…eks deres elskov…bare en tanke…

MEN vi er jf. loven forpligtet til at kontakte myndighederne, hvis vi betvivler børns tarv. Så er du det mindste usikker på det, så SKAL du reagere NU

Men ja, vi står indimellem i dilemmaer, som bare er rigtig svære at gribe an - derfor syntes jeg det er så fedt, at vi kan bruge kattegale til sådanne sparringer

super skønt forum - dog ikke benytte så meget af mig i længere tid, da jeg har haft mere end rigeligt at se til

KH Heidi

[QUOTE=Con Meo;1055836]jeg ser 2 sager i en historie - Jeg er jo ikke tilhænger af, at vi bare kontakter politiet, hvis vi høre dit og dat…derimod, så vil jeg tage en snak med konen, og høre om alt er ok, da du virkelig er bekymret over alt det larm du kan høre…det KAN jo reelt være andet end vold…eks deres elskov…bare en tanke…

MEN vi er jf. loven forpligtet til at kontakte myndighederne, hvis vi betvivler børns tarv. Så er du det mindste usikker på det, så SKAL du reagere NU

Men ja, vi står indimellem i dilemmaer, som bare er rigtig svære at gribe an - derfor syntes jeg det er så fedt, at vi kan bruge kattegale til sådanne sparringer

super skønt forum - dog ikke benytte så meget af mig i længere tid, da jeg har haft mere end rigeligt at se til

KH Heidi[/QUOTE]

Jeg synes heller ikke man bare skal ringe til politiet hvis man hører det mindste, men historien er jo heller ikke så simpel som er beskrevet i de få linier. Jeg flyttede ind for lidt over 1 år siden og der gik måske et par måneder før jeg første gang hørte dem skændes. Jeg tænkte øv, det var da træls og måske ikke helt optimalt men sporadiske skænderier er der vel ikke noget galt i. Jeg er iøvrigt slet ikke i tvivl om at det var/er skænderier da jeg ikke mener fx elskov indvolvere smækken med døren og en mand der råber “Du går ikke bare når vi snakker” og en selv samme mand der så efter et stykke tid forlader bygningen for så at komme tilbage lidt senere, alt dette sent om aftenen. Det er så lige så stille eskaleret til flere og flere skænderier (som også varede længere tid) og en far der også begyndte at råbe af sine børn, som jeg oplevede græd mere og mere. Alt det sammenlagt med tirsdag aften, og input herfra, førte til jeg synes det var nødvendigt at gøre noget. Og siden hun valgte at tage afsted med børnene onsdag eftermiddag så var det åbenbart godt at noget blev gjort.

Tirsdag aften var jeg i hvert fald også MEGET glad for kattegale. Jeg sad og var helt fortvivlet fordi jeg ikke vidste hvad jeg skulle gøre og PLING så poppede kattegale op i tankerne - der kan man altid få hjælp :ok:

[QUOTE=Blitz;1055866]Jeg synes heller ikke man bare skal ringe til politiet hvis man hører det mindste, men historien er jo heller ikke så simpel som er beskrevet i de få linier. Jeg flyttede ind for lidt over 1 år siden og der gik måske et par måneder før jeg første gang hørte dem skændes. Jeg tænkte øv, det var da træls og måske ikke helt optimalt men sporadiske skænderier er der vel ikke noget galt i. Jeg er iøvrigt slet ikke i tvivl om at det var/er skænderier da jeg ikke mener fx elskov indvolvere smækken med døren og en mand der råber “Du går ikke bare når vi snakker” og en selv samme mand der så efter et stykke tid forlader bygningen for så at komme tilbage lidt senere, alt dette sent om aftenen. Det er så lige så stille eskaleret til flere og flere skænderier (som også varede længere tid) og en far der også begyndte at råbe af sine børn, som jeg oplevede græd mere og mere. Alt det sammenlagt med tirsdag aften, og input herfra, førte til jeg synes det var nødvendigt at gøre noget. Og siden hun valgte at tage afsted med børnene onsdag eftermiddag så var det åbenbart godt at noget blev gjort.

Tirsdag aften var jeg i hvert fald også MEGET glad for kattegale. Jeg sad og var helt fortvivlet fordi jeg ikke vidste hvad jeg skulle gøre og PLING så poppede kattegale op i tankerne - der kan man altid få hjælp :ok:[/QUOTE]

Jeg synes du gjorde det helt rigtige Blitz, ved at ringe til politiet…

Det kan ALDRIG være din opgave, at kontakte børnenes mor med forespørgsel om hvordan hun og børnene har det…

I forbindelse med at du ringede til politiet, kom der en rapport…det skal der nemlig…og hvad der videre skete i Aalborg Kommune…dét vil/kan jeg ikke sige noget om, andet end det Blitz har observeret som bekymret nabo…og det er beskrevet ovenfor.

Du har helt ret. Et enkeltstående skænderi er selvfølgelig ikke noget man skal involvere politiet i, med mindre man ligefrem kan høre at der sker noget helt galt. Altså jeg kan sq godt skrige af manden og omvendt… uden at det er “husspektakler”… eller det er det vel… men der er forskel på at skændes og på at slås :slight_smile:

Som min mor altid sagde… “hvorfor skændes når der er plads til at række tunge”

MEN er der små børn involveret ELLER kn man høre nogen der råber AV eller lignende (og det ikke lyder som om de bare er igang med S/M)

[QUOTE=Sim-Sim;1055880]Jeg synes du gjorde det helt rigtige Blitz, ved at ringe til politiet…

Det kan ALDRIG være din opgave, at kontakte børnenes mor med forespørgsel om hvordan hun og børnene har det…

I forbindelse med at du ringede til politiet, kom der en rapport…det skal der nemlig…og hvad der videre skete i Aalborg Kommune…dét vil/kan jeg ikke sige noget om, andet end det Blitz har observeret som bekymret nabo…og det er beskrevet ovenfor.[/QUOTE]

Hej Sim Sim

læs lige, at jeg skriver at vedr. børnene skal hun reagere ;O) men jeg syntes det er en trist udvikling, at vi mennesker efterhånden ikke kan drage den omsorg for hinanden, og spørge om alt er “ok”…personlig mener jeg, at vi danskere efterhånden fralægger os det “ansvar” i har for hinanden, og bare siger, at det er “andres”…i dette tilfælde politiet. Næste øjeblik, så er vi tossede over, at politiet ikke fanger de indbrudstyve, som var i vores hus sidste år - samfundsmæssigt syntes jeg det er skræmmende, men jeg ved godt, at det er en helt almindelig tankegang hos os.

Bare nogle tanker

Heidi