Hvornår er man gammel nok til at få børn

Hvad synes i.
Ser en del på 15-19 år få børn, men synes selv man bør være MInDST 20 så man har fået sin ungdom,uddannelse osv. Kender nogle der fik børn så ungt ja de elsker deres barn men ville virkelig ønske de havde ventet et par år.

Er jeg total mystisk eller hvad alder synes i personligt er mindste alder man bør få et planlagt barn(upsere kommer jo bare så dem kan man ikke gå ud fra)

Jeg synes det er svært, for det afhænger af parret.

Må tilstå at der vist er en del af mine folkeskole “venner” som fik første barn før de var 20 og ved nogle af dem er det gået rigtig godt. De nyder at tage en uddannelse mens de har små børn (og derved mulighed for i et større omfang at havde mere tid med dem)
Der har så været andre hvor jeg har tænkt og følt både mens pige var gravid og da barnet var kommet, at de var for hurtige. Dog er det fælles for dem alle at de ikke fortryder, eller ønsker deres liv anderledes.

Jeg er selv 24 og har kendt Patrick i over 7 år. Teoretisk set kunne vi også havde valgt at forsøge at få børn meget tidligere, men det ville vi ikke. Jeg plejede altid at sige før jeg blev gravid, at jeg ville havde fået en abort hvis vi ved et uheld var blevet gravide. Dog kan jeg mærke nu, at jeg nok ville havde fået barnet og indrettet mit liv derefter. Så derfor har jeg svært ved at sige hvor gammel man skal være.

Det tror jeg er meget individuelt, jeg selv var 23 år da jeg blev mor for første gang, og det var planlagt og jeg var klar til det.
Jeg er glad for at jeg fik børn tidligt, og ville slet ikke kunne se mig selv nu i en alder af 38 år at skulle starte med at få børn.

Tror det er meget individuelt, ligesom så meget andet.
Vi var 17 og 19 år, da vi fik den første og vores yngste er 8 mdr.

Jeg er så glad for, at vi ikke skal tænke på barn 2,3 og 4 nu, når vi er oppe i 30`erne, som så mange andre i vores alder skal.

Jeg tror også at det er meget individuelt.
Nogle kan klare det i en tidlig alder mens andre slet ikke er modne til det.

Jeg fik selv mit første barn da jeg var 16 år og nummer to barn som 20 årig.
Jeg har aldrig fortrudt.

Jeg blev også tidligt mormor, 35 år og det var altså mærkeligt at være MORMOR i den alder syntes jeg.:høhø:

Hilsen Lisbeth

Det vil jo altid være individuelt. Et par på 20 kan være mere modent end et par på 27.

Jeg var selv 23 og min mand 27 da vi fik vores første barn og hun var helt planlagt :slight_smile:

Jeg er meget enig med de andre. Det kommer helt an på de unge pars modenhed :slight_smile: Men ja under 20 år ER meget ungt i mine øjne.

Jeg var 22 næsten 23 ved barn nr 1. Barn nr 2 kom 18 mdr efter.
Nu venter vi barn nr 3, og jeg er lige blevet 30 år idag :slight_smile:

jeg fik som 19 årig og total umoden en frivillig abort, med det resultat jeg jeg ikke kunne få børn senere, blev først som 29 årig endelig gravid via reagensglasmetoden…barnet døde (30. uge)og da jeg så var godt 30 år fik jeg endelig en levende søn (32. uge)også via reagensglas, jeg har ikke siden ønsket flere børn, det er alt for belastende både for barnet og mit helbred, jeg går max til 32 uge…

nogle er modne til at få børn tidligt og andre sent, og nogle gange skal man have hjælp og så går tíden bare…

hvis både manden og kvinden er enige så vil jeg sige spring ud i det, men jeg er nok “farvet” af min historie

Temmelig nogle fra min folkeskole har fået barn nr. 1 før de blev 20 - uden undtagelse tænker jeg bare, at det er alt alt for tidligt! :S Men det er nok fordi jeg ved at nogle af dem var ups’ere og så fordi jeg nok ikke selv er klar til at “opgive” mine drømme. F.eks. vil jeg rigtig gerne til USA og køre rundt i 5-6 uger, men rent planlægningsmæssigt vil det først kunne lade sig gøre om ca. 2 år. Dvs. inden jeg har “planlagt”, at jeg tidligst vil have et barn, så når jeg at blive 26 år og Søren vil være næsten 28 år. Kan være planerne ændrer sig inden da selvfølgelig.
Men sådan rent modenhedsmæssigt, så tænker jeg omkring de 24 år alt efter omstændighederne. Søren og jeg har været sammen i 7 år, så hvis det sker, så sker det jo. :slight_smile:

Tænkte også på den måde engang- ville gerne til Australien, men det kunne jo gøre, når ungerne flyttede hjemmefra, men vendte det så lidt om og tænkte, hvad er det egentlig man venter på, så vi tog afsted i 5 mdr. i 2001.

Ja. :slight_smile: Lige nu venter vi på, at jeg bliver færdig (januar 2011), og at Søren også bliver det (januar 2012) :).
Kan da også være at vi siger; “hvad pokker, vi tager afsted nu…” Det er jo bare ikke specielt imødekommende vejr i New York i Februar måned f.eks. Men så er det jo til at udholde i Californien, Nevada og lign. steder - men måske ikke så kønt/grønt eller hvad man skal sige. :slight_smile:

Ja, vejret er jo også meget varieret derover- tror forår eller efterår må være de bedste årstider, at tage sådan en tur.

Vi tog dengang afsted i juni og hjem i november. Australien har jo omvendte årstider, så nåede jo ikke, at opleve sommeren for fuld skrue dernede + man vænner sig åbenbart også til varmen. Hvorfor skulle man ellers spørge hvornår det mon bliver varmt, når der er 37 grader i skyggen. :tihi:

ja, jeg er jo mand og det er først her de seneste par år jeg er blevet moden nok til at få børn, at der så ikke er børn endnu el børn på vej for den sags skyld er en anden snak

jeg tror ikke man som sådan kan sætte alder på hvornår man er gammel nok til at få børn, det kommer helt an på en selv.
dog mener jeg at en del af de unge på 15-19 år som får børn ikke skulle ah dem, for der er altså ret mange af dem som ikke er andet end forvoksede børn.

min mor fik mig som 18 årig og i hendes tilfælde var det alt alt alt for tidligt

jeg syntes det er utrolig forskelligt fra menneske til menneske. Vi valgte at få vores tvillinger allerede da vi var 20 og 21 år, senere kom datteren så til 5 år efter.

MVH
Gitte

Ja, bestilte også tvillinger, men vi måtte jo lave dem 1 af gangen. :tihi:

Tja, de fleste piger kan vel få børn fra de er 12-13 år?

Men hvornår man er moden nok, er vist en helt anden ting.

Det er meget individuelt hvornår unge mennesker er parate til at påtage sig det ansvar det er , at sætte børn i verden…

Men faktum er, at alt for mange får børn alt for tidligt.

F.eks. med tanke på et konkurrerende katteforum, så kunne man egentlig, hvis man sætter lighedstegn mellem at passe katte og børn, få den tanke at mange ikke vil være parat før de er over tredive…om nogensinde…

[ul]
[li]Når man forstår at fuldstændig ligegyldig hvad man skal, er, kan, vil og må - så kommer barnet først i alle situationer uden undtagelse…
[/li]
[li]når man er parat til at ofre alt
[/li][/ul]

hvis de 2 ting ikke er på plads - så skal man lade være… for så er man ikke parat…

nogle kan løfte opgaven i en alder af 18 … andre først når de er 35 … jeg synes personligt det er ærgeligt at skulle ofre så meget i en ung alder - men hvis det er det man vil… så by all means…

vi har valgt at vente fordi vi ikke ville ofre tid og ressourcer på børn på bekostning af rejser, firma og privat hygge… de ting er vi parate til at sætte til side om ikke for længe… og dermed vil jeg sige at vores “forældreparathed” først er kommet i en alder af 32++

:inlove::inlove:

Jeg blev gravid, da jeg var 17 år gammel - det var planlagt, og jeg var bare klar.

:hjerte::hjerte:

Nåede at fylde 18, før vi fik vores ønskebarn - og jeg føler så absolut at det var det rigtige for mig/os.

:hjerte::hjerte:

ALT andet var fuldstændig ligegyldigt, da vi først stod med ham i armene - og sådan blev det ved med at være.

:hjerte::hjerte:

Vi havde masser af barnepiger, men de blev ikke brugt ret meget . vi ville langt hellere være sammen med hinanden og vores lille søn.

:hjerte::hjerte:

Da sønnen så blev 18 år, var jeg 36 og stadig fuld af krudt og kanel - så jeg har ikke manglet/savnet noget som helst ved at blive mor i så ung en alder.

:inlove::inlove:

Noget jeg ikke synes har været nævnt så meget her, er økonomi!..en ting er at være psykisk og fysisk klar til at bringe et barn til verden, men man bør ikke gøre det, før økonomien også er der til det…
Og det kan selvfølgelig hævdes at så “gør” man råd til det, men sådan fungerer verden altså ikke altid…
Jeg har altid sagt at jeg gerne ville have mit første barn inden jeg blev 25, men da jeg nærmede mig de 25 havde jeg hverken manden eller økonomien…så måtte jeg vente til jeg havde det, og nu er det desværre ikke sikkert det kan lade sig gøre…(så findes der heldigvis andre metoder)
Jeg synes ikke man kan sætte en bestemt alder på det, for det er jo så forskelligt… nogle kvinder er parate når de er 20, andre er ikke før de er 30…
Men som dagplejer må jeg sige, at hvis vi snakker om “aldersgrænser” så burde der også være en øvre grænse for 1.barn…for der er ikke nogen der er mere pylrede, end kvinder der får 1. barn når de er over 35!.. fair nok, jeg kan ende i samme situation, men de er besværlige at have med at gøre G Der tager yngre mennesker det altså noget nemmere, hvis bettenøv har fået en bule i løbet af dagen…