Hvornår er man gammel nok til at få børn

[quote=Gry Gressbakken;450622]Faktisk er der en undesøgelse der viser at jo yngre mænd er når de bliver fædre, jo mere intelligente bliver deres afkom, og jo ældre mændende er, jo lavere intelligens har deres afkom.

Det er sguda lidt morsomt.

så damer - ud og få børn med nogle piv-unge mænd! :D[/quote]

Det har jeg gjort og håber da at det så viser sig at være rigtigt.

[quote=Sheer;450624]Ens hjerne er færdigvokset når man er 25, så første herefter kan man tale om at tage et bevidst valg, for før kan man ikke forudse konsekvenserne af ens handlinger på et særligt avanceret niveau.

Selvfølgelig kan man derefter sagtens blive klogere, men før 25 er man efter min mening for impulsiv, og opdragelse af et barn kommer til at ske i samarbejde med de mennesker man har omkring sig, så derfor er barnet prisgivet miljøet omkring forældrene, og det går ofte galt. Begge ender med at være afhængige af myndigheder, og det synes jeg er uansvarligt, når man nu bare kunne vente, og dermed undgå at være en belastning for samfundet. :)[/quote]

Det er da en generalisering der vil noget!

Jeg blev planlagt gravid, med mit første barn da jeg var 19 år og 20 da hun kom til verden. Jeg har bestemt ikke været impulsiv og ej tilladt at andre blandede sig i min opdragelse af mit barn; hverken familie eller daginstitution eller senere skolen.

Den samme holdning havde jeg da jeg blev mor som 32 årig til min den sidste. Det er mine børn ikke samfundets. Jeg ønskede ikke at vente men mit valg har aldrig belastet andre end mig selv og da slet ikke samfundet.

Tror bestemt at vi er mange der kan stå inde for overnævnte selv om vi fik børn før vi var 25.

Når jeg ser tilbage på min førstefødtes barndom kontra sidstefødte, så vil jeg hævde at jeg har været mere nærværende mor ifht. den første. Dengang jeg fik hende læste jeg og det gjorde jeg de første 10 år af hendes liv. Pengene var små, men hun har aldrig manglet noget og noget hun især var rig på var oplevelser. For på en SU lærer man alle de billige og især de “gratis glæder” at kende; museumsbesøg på entrefrie dage, en tur i skoven, årskort til zoo, “restaurantbesøg” derhjemme og hvad vi nu ellers fandt på. For slet ikke at tale om tiden - den dyrebare tid vi havde sammen fordi jeg altid havde tidligt fri.

Den “lille” som jeg fik i 1999, havde en mor der tog orlov i 1½ år fra arbejdet og siden da har hun kun haft sin mor i weekenderne og 6 uger om året på “fuldtid”.

Hun har intet manglet af matrielle goder, hun har gået til ridning, fodbold, svømning (ja alt det hun har haft lyst til), været på mange udenlandsrejser, fået store gaver til jul og fødselsdage mv. Har to værelser og jeg kan blive ved.

Den “store” havde en mor der tog tingene i stiv arm og inddrog hende i alt, for det var jo nødvendigt og helt naturligt, at have hende med i alt og overalt. Den “lille” derimod har jeg været total pylleret over og hun fik bestemt ikke lov til at sidde og skrælle kartofler på køkkenbordet da hun var 2 år, som søsteren havde fået lov til.

Jeg vil ønske at der kom en lille fe og sagde at jeg kunne give mine børn de samme opvækstbetingelse, så ville jeg ikke betænke mig et sekund på at den “lille” skulle have den opvækst den “store” havde.

Jeg er så ked af at jeg ikke var 20 år, studerende og kun havde til dagen og vejen rent økonomisk, da jeg fik den “lille”, for jeg er ikke et øjeblik i tvivl om hvem af min børn der har haft den “rigeste” barndom ej heller til hvem af dem jeg var den bedste udgave af “mor”!

Så nej det var ikke synd for min datter at jeg blev mor som 20 årig - det er mere synd for min yngste datter at jeg blev mor som 32 årig. For selv om jeg syntes at jeg er en god mor til hende, så ved jeg også godt, at jeg var bedre “mor” første gang!

Det er jo 100% individuelt hvornår man er klar, nogen er når de er 18 og andre er langt over 30 før de er klar. Det er deres eget valg - selvfølgelig er der nogle situationer hvor jeg tænker, at det er synd for børnene og forældrene er for unge, men ofte handler det mere om ressourser, og her mener jeg ikke bare økonomiske ressourcer, men forældrenes egen “bagage”, baggrund og netværk. Så alder synes jeg egentlig ikke er så vigtigt…

Jeg tænker det må være fedt at få sine børn når man er ung - istedet for at vente til man har uddannelse, det rette job, bor i det rette kvarter i det rigtige hus og har en årlig indtægt på X antal 100.000 kr eller hvad man nu tænker at man SKAL have inden man kan sætte børn i verden… Jeg har det “desværre” selv sådan, så det er ingen kritik, men jeg kan da godt blive lidt misundelig på dem som springer ud i det og får deres børn tidligt - og lykkedes på bedste vis! :slight_smile:

Som de fleste har sagt, så kommer det an på, hvordan parret er, hvordan personerne er i forholdet. Om de er klar til det, osv. Jeg vil indrømme, jeg godt nok, er blevet overrasket over, nogle par, som er helt unge, klare det rigtig godt…

Jeg kunne godt selv tænke mig børn nu… (jeg er 20), men jeg er opdraget til at uddannelse kommer først. Så det kan jeg slet ikke få mig selv til desværre, selvom jeg føler mig klar til det…

[quote=Mona Jensen;451068]Nu var det ikke lige dig, jeg havde i tankerne Lisbeth.
Du var vel heller ikke et barn…:wehuu:
Det du har gjort m.h.t. dine børn, tager jeg hatten af for.
Din slags hænger ikke på træerne.
Men det er en helt anden historie…[/quote]

:øhmm::øhmm:

Normalt betragter man vel en pige på 16 år som et barn ??

:slight_smile:

Så er forskellen bare, hvilken baggrund man kommer fra - OG hvor moden man er - jeg havde det præcis lissom Lisbeth beskriver det - og min søn har ikke manglet noget som helst - og SLET ikke kærlighed, opmærksomhed, støtte og opbakning - uanset, hvad alder han har haft.

:inlove:

Og som nogen skriver, at det bliver samfundets børn ??

NOPE !!!

Jeg har selv arbejdet, fra han var to år gammel og langt op i hans skoletid - så blev jeg desværre indhentet af sygdom - og det kan man trods alt ikke selv gøre for.

:S

Ikke min søn, han klarer sig selv og har altid gjort det - han er stabil både med sit job og sin kone og tre børn.

:hjerte: :hjerte: :hjerte:

Han har det samme job på 12. år og den samme kone næsten lisså længe - og jeg er bare SÅ rævestolt af ham.

:wehuu::wehuu::wehuu:

Min ældste datter har altid sagt at hun ikke ville have børn førend hun var 27.

Fra hun var fire år har hun sagt at hun ville være kok når hun blev stor -ak ja det er så det der kommer ud af at hun deltog i madlavningen fra hun var 6 mdr og kunne sidde i en stol. Midt under sin kokkeuddannelse bliver hun gravid på p-piller 20 år gammel. Hun og kæresten vælger at få barnet. Min datter forsætter sin elevtid og når at fuldførte et skoleophold, som sluttede en uge før hendes datter bliver født. Da er min datter knap 21 år. 18 mdr. efter kommer hendes lillebror til verden.

Jeg er så stolt over at se hvor skønne og ansvarsfulde forældre min datter og svigersøn er til de børn. Jeg er fuld af beundring over hvad min datter formår at klare af ved siden af at hun har to små børn.

Sundhedsplejersken, dagplejemødrene osv. roser min datter og svigersøn for deres harmoniske børn, der er langt forud for deres alderstrin i deres sprog og kunnen.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på at havde min datter fået sit første barn som 27 årig, havde det med garanti været nogle helt andre børnebørn jeg havde fået. Sikkert langt mindre livsduelige og overbeskyttede end tilfældet er nu hvor de har fået dem så unge.

[quote=Mai;451154]Min ældste datter har altid sagt at hun ikke ville have børn førend hun var 27.

Fra hun var fire år har hun sagt at hun ville være kok når hun blev stor -ak ja det er så det der kommer ud af at hun deltog i madlavningen fra hun var 6 mdr og kunne sidde i en stol. Midt under sin kokkeuddannelse bliver hun gravid på p-piller 20 år gammel. Hun og kæresten vælger at få barnet. Min datter forsætter sin elevtid og når at fuldførte et skoleophold, som sluttede en uge før hendes datter bliver født. Da er min datter knap 21 år. 18 mdr. efter kommer hendes lillebror til verden.

Jeg er så stolt over at se hvor skønne og ansvarsfulde forældre min datter og svigersøn er til de børn. Jeg er fuld af beundring over hvad min datter formår at klare af ved siden af at hun har to små børn.

Sundhedsplejersken, dagplejemødrene osv. roser min datter og svigersøn for deres harmoniske børn, der er langt forud for deres alderstrin i deres sprog og kunnen.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på at havde min datter fået sit første barn som 27 årig, havde det med garanti været nogle helt andre børnebørn jeg havde fået. Sikkert langt mindre livsduelige og overbeskyttede end tilfældet er nu hvor de har fået dem så unge.[/quote]

:hjerte::hjerte:

Dejlig historie - og alder er bare IKKE et parameter for modenhed… man kan i al fald ikke generalisere.

Jeg kender et par mennesker, der langt oppe i årene stadig ikke er modne til mange ting i livet… men opfører sig som et forurettet barn på 4-5 år, når tingene ikke lige er som de vil have det…

:uha::uha:

Jeg kender et par mennesker, der langt oppe i årene stadig ikke er modne til mange ting i livet… men opfører sig som et forurettet barn på 4-5 år, når tingene ikke lige er som de vil have det…

:uha::uha:[/quote]

Dem kender jeg også nogle stykker af, men det er jo ikke dem denne tråd handler om :slight_smile:

:inlove::inlove:

Njae… og dog…

Tråden handler vel på sin vis om modenhed ??

:rock:

Da jeg lærte Karsten at kende, havde han en søn på 4 år, så jeg blev papmor i en alder af 22 år.
Vi fik Mathias året efter, hvor jeg var blevet 23 år gammel. Jeg havde ingen job eller uddannelse, så jeg måtte lære at finde de gode tilbud der var.
Efter 22 mdr. kom Nicolaj til verden og så måtte Karsten og jeg bare finde ud af at budgettere vores økonomi en anelse anderledes.

Mens børnene var helt små gik jeg ofte hjemme. Jeg fik lidt afløserjobs, men ikke fuld tid.
Som tiden gik, og det blev en anelse nemmere at have børnene (ikke bleskift hver 4. time eller amning på ulejlige steder) fik jeg et afløserjob som skulle vise sig at være starten på mit “spring ud i voksenlivet”.

Jeg arbejdede som ufaglært indenfor hjemmeplejen og det skulle vise sig at være et kanon godt spring, for jeg kom under uddannelse da jeg var 26 år gammel. Jeg tog to uddannelser i streg, fordi jeg kunne mrke på mig selv, at jeg ville noget i livet.

Efter en del meget trange økonomiske år fandt vi vejen til en lettere hverdag.

Det jeg vil fortælle med denne historie er, at selvom man er forholdsvis ung og har en trang økonomi, så er det altså ikke verdens undergang hvis man får børn, for efter min opfattelse har unge mødre bedre overskud til børnene (eller jeg havde) i forhold til en kvinde der først får børn som 35 årig.

det må og skal ikke kun bero på økonomi, for ordsproget “mer vil have mer” kommer til fulde frem i den sammenhæng, for så kan “man” ikke længere “nøjes” med brugt tøj, billige udflugter, små værelser - nej så skal lille “prins eller prinsesse” have et mindre slot og gerne med en tjener ved sin side, så forældrene kan bruge tiden på at tjene flere penge til lille pus.
Det er en meget grov generalisering - jeg ved det godt, men det er skrevet med et lille glimt i øjet men også med en smule harme over at økonomi skal betyde så meget, i forhold til at kunne bringe et barn til verden. Er man ansvarlig, så skal man nok finde en udvej.

Selvølgelig kan man også blive FOR ung til at få børn, men som andre har skrevet, så beror det altså på hvor moden og ansvarlig den enkelte person er.

Dejlig historie - og alder er bare IKKE et parameter for modenhed… man kan i al fald ikke generalisere.

Jeg kender et par mennesker, der langt oppe i årene stadig ikke er modne til mange ting i livet…

-engel[/quote]

Det er nemlig så sandt som det er skrevet. Da vi erfarede at min den ældste var gravid og 20 år gammel, ja så sagde min mand: “Godt at det ikke er … - for det er hun slet slet ikke moden nok til!”

Det var min mands datter på dengang 25 år, han omtalte og jeg måtte medgive ham at det jo var rigtigt. Hans datter var som 25 årige umoden, og ansvarsløs, hvorimod min datter altid har været meget moden og ansvarsbevidst, så det med at alder, ved jeg fra egen familiem, ikke er det afgørende for ens modenhed og ansvarlighed.

Tror min yngste bliver en mellemting mellem min mands datter og min datter. For min den yngste er ligesom min mands datter, blevet serviceret i hoved og r… og tja det tror jeg så ikke på har gavnet de to piger når det kommer til ansvarlighed og selvstændighed. De to er da udpræget curlingbørn! Og desværre er der kun min mand og jeg der bærer skylden for det, og ikke de to forkælede piger, som jo blot er et produkt af min mands og vores opdragelse på godt og ondt. :S

Kan se en af de faktorer jeg havde i baghoved slet ikke er nævnt: et fast forældre par.

Hvormange år har du kendt din kæreste når du er 15-19 år og hvormange år har du boet sammen med ham. Hvad er oddset for et par forhold der har været 1-3 år hvor du aldrig har boet sammen reelt set holder; når der kommer en stress faktor der hedder et barn ind i billedet og sex livet bliver forstyrret af det.
Synes rigtig mange børn efter yngre mødre har månedens/årets far. Synes et barn har krav på 2 faste forældre og ikke en mor der river en ny mand hjem og kræver barnet kalder ham far hvert år.

Synes så også den grundlæggende økonomi skal være på plads og moderen ikke skal ende i en situation hvor hun ingen uddannelse får pga barnet.

[quote=tzari;452274]Kan se en af de faktorer jeg havde i baghoved slet ikke er nævnt: et fast forældre par.

Hvormange år har du kendt din kæreste når du er 15-19 år og hvormange år har du boet sammen med ham. Hvad er oddset for et par forhold der har været 1-3 år hvor du aldrig har boet sammen reelt set holder; når der kommer en stress faktor der hedder et barn ind i billedet og sex livet bliver forstyrret af det.
Synes rigtig mange børn efter yngre mødre har månedens/årets far. Synes et barn har krav på 2 faste forældre og ikke en mor der river en ny mand hjem og kræver barnet kalder ham far hvert år.
[/quote]

Det vil jo aldrig nogensinde være en garanti, at mor og far bliver sammen, om man er 18 eller man er 40. Man kan være sammen i 10 år inden man får et barn - det betyder ikke at man bliver sammen når ungen så kommer og alt går op i bleskift, ammetider osv., eller at man har mere overskud fordi man har været sammen i 10 år. Jeg tænker faktisk det måske er sværere, når man har haft hinanden helt for sig selv i rigtig mange år, så kan det da lige så vel være en kæmpe udfordring som i den grad belaster parforholdet og man kan ende med at gå hver til sit, fordi det slet ikke var som man forventede?

Selvfølgelig er der aldrig en garanti. Men 2 voksne mennesker der har boet sammen og haft husholdning sammen kontra 2 teengere der har kendt hinanden 1-2 år og sovet,men aldrig haft husholdning sammen. Ved godt hvor jeg sætter mine penge henne på et forhold der kan “overleve” børn.

Det er selvfølgelig individuelt hvornår man er klar til at få børn, men generelt vil jeg sige det er en fordel at være mindst 23 år, så man er godt i gang med uddannelse, måske færdig, og samtidig har fået udlevet noget ungdom, fået rejst og hvad man nu skulle - og hjernen er færdigudviklet :slight_smile:

Det at få det første barn, kan altid være en prøvelse for parforholdet og det er jo uanset parrets alder. Man er jo vant til tosomheden og så kommer dette lille menneske, der jo kræver al ens opmærksomhed.
Ved de efterfølgende børn, kender man hurdlen og ved, hvad der venter en.

Det er jo heller ikke alderen, der har betydning for om folk bliver sammen eller ej eller hvor længe de har boet sammen, for den sags skyld.

Her har vi været sammen siden vi var 16 og 17 år og jeg ser da stadig frem til sølv, guld- og diamantbryllup. :høhø: