Hvornår føder hun?

Jeg har en kat som er høj drægtig, jeg ved desvære ik hvor langt hun er henne da jeg først har fået hende da hun var gravid (hende på mit profil billede, dog et par dage gammelt) hun er kugle rund og det er som om maven er rykket tættære på bagbenene, hendes snude er iskold og hun trækker vejret tungt killingerne sparker helt vildt i dag i går kunne man kun mærke dem af og til. hun er siameser og vejer nu 3,8 kg
Det sidste døgn er hendes patter også blevet merkant mørkere og større.
Hvor længe leger killingerne rundboldt i maven på hende?

Hvor længe har du haft hende ?
Katte er drægtige i ca. 67 dage … ved dem du fik hende fra, ikke hvornår hun er parret (sådan ca.)
Mon ikke hun er ved at være der, når maven er begyndt at synke …
Held og lykke med fødslen :slight_smile:

Man kan mærke liv ca de sidste 3 uger af drægtigheden, så lige det kan man ikke bruge til så meget.
At hun trækker vejret tung, kan være et tegn på, at veerne er begyndt.

Såeh, kender man ikke parringsdatoen er det utrolig svært at gætte på tidspunktet for nedkomsten, men held og lykke :slight_smile:

Hun har desværre haft en dårlig fortid men to ejere inden for 5 uger, og jeg har haft hende i lidt over en uge nu, så ved kun at hun er mere end 6 uger henne. Man har de sidste dage kunne se hvor killingerne ligger hvis de da ik bare forsvandt igen jo man har godt kunne mærke dem sparke men ik så meget som de gør nu de er konstant igang.
den sidste nat har hun været gennem samtlige papkasser og sorte sække i mit soveværelse.
Jeg ved dog at hun først lige er blevet 1 år så derfor vil jeg jo gerne være der hvis der skulle blive problemer.

Jeg vil foreslå at du hurtigst muligt laver en fødekasse til hende! Det vil hjælpe hende med at finde ro og tryghed.

Held og lykke med hende :wink:

Hun har haft sin fødekassen i næsten al den tid jeg har haft hende og hun har brugt den. og den står nu ved siden af min seng, men hun syntes det er bedre at ligge på dynen ved siden af mig eller hen over min arm.

Nårh det lille pus :hjerte: så kan det være du får fornøjelsen af en kattefødsel i sengen :smiley:

ja det frygter jeg lidt, hvis hun nu starter i sengen kan jeg så rykke hende ned i kassen eller er det bedst at tage kassen op i sengen til hende, godt jeg ingen kæreste har for ham ville der ik være plads til i sengen også :wink:

har lige lagt mærke til at når hun bøjer sig og vil slikke maven så prutter hun hehe…

Min erfaring er at når først hunkat begynder at føde, så kan man ligeså makke ret :wink: Hun ender alligevel med at få sin vilje. Så jeg vil mene at du kan prøve at foreslå fødekassen der hvor den står. Hvis ikke damen er med på den, så prøv at flytte den op i sengen og se om det kan bruges. Og ellers må du sørge for at have ekstra håndklæder/sengetøj mv ved hånden så du kan skåne din seng :høhø:

Min erfaring er også at hvis hunkatten har tænkt sig at bruge fødekassen så vil hun ignorere den indtil fødslen starter.

Det kan også være at hun er ved dig i sengendet første stykke tid og så finder en kasse eller hule når tiden er. Sådan gjorde min huskat Mea da hun fødte for 4 år siden.
Held og lykke med de i hvert fald.

lige pt ligger hun stille men andre gange forsøger hun at komme ned mellem mine kasser med opbevaret ting i, men hun kommer da når jeg kalder på hende.

Da Alta fødte i lørdags satte jeg fødekassen op i sengen, og det tror jeg hun var rigtig glad for :slight_smile:

Der er stadig ingen killinger, tror de bliver derinde når man nu får lov til at ligge på dynen :wink: men der er massere af aktivitet i maven.

Vil hendes patter blive stive og fyldte for det mente en veninde? de er nu alle sammen lige store og røde.

[quote=regina_01;244945]Der er stadig ingen killinger, tror de bliver derinde når man nu får lov til at ligge på dynen :wink: men der er massere af aktivitet i maven.

Vil hendes patter blive stive og fyldte for det mente en veninde? de er nu alle sammen lige store og røde.[/quote]

Det er svært at se de første tegn på fødslen. Hos nogle katte løber mælken til før fødslen, hos andre ikke. Hos nogle katte falder maven ned, hos andre ikke. Hos nogle katte kan du mærke adfærdsændring, når de små veer begynder, hos andre ikke.

Såeh … du finder helt sikkert ud af det, når presseveerne kommer :slight_smile:

Husk at separere hende fra de andre katte, når hun føder. Både for hendes og de øvrige kattes skyld.

Nu har jeg haft fødende hunkatte i huset i 12 år og står lige som dig hver gang. Selv om jeg har helt styr på parring og det hele er tidspunktet jo stadig inden for ca. 8 dage. Hvilken behager det så damen at føde i ved man jo ikke. MEN når underet er lige oppe over er jeg aldrig i tvivl.

Husk katte vil føde i en mørk hule hvis de kan finde en. Fødekassen må gerne være dækket til med et klæde så der er mørkt og den må gerne stå inde under noget selvfølgelig så mormis kan komme ud og ind og uden at killingerne bliver pakket ind klædet når mormis skal på toilettet.

Held og lykke.

Det kommer nok meget an på, hvilke katte, der er tale om.
Mine vil helst føde i skødet af mig :smiley:

Et godt kompromis er en hule i hjørnet af sengen - det accepterer de som regel.

Den slags har jeg også haft.

Den første NFO-fødsel skulle absolut foregå i min seng mellem benene på min hund, men da det så kom til stykket krøb hun ind under madrasserne (vi havde kant helt til gulver så hele rummet under madrasserne var et hulrum). Hun fødte længst væk fra indgangen ved mit hovedgærde.

Hun har de sidste 4 dage boet i mit soveværelse da min birma desvære jagter hende, så hun fik plads inde ved mig hvis hun nu fik brug for mig om natten. hun har hele tiden lagt i hendes kasse eller på dynen, i dag er hun dog krøbet ind i et hjørne under sengen (længst inde) hun kommer dog ud hvis jeg lægger mig på gulvet, så tror måske at det er opblokniongen der er igang, vil det hjælpe noget at flytte hendes fødekasse lige ind under sengen dog i et andet hjørne, prøver dog ik at gå ind og forstyre hende hele tiden.

Det er godt nok også synd for en højdrægtig hunkat, at skifte hjem og skulle indsluses hos andre katte :frowning:

Du skal nok regne med at holde hende og killingerne separat de næste 2-3 mdr.