Hvornår kan man kalde sig for opdrætter?

Affødt af en anden tråd kunne jeg godt tænke mig at vide hvornår man egentlig kan kalde sig for opdrætter.

ER det så snart at man har et stamnavn?

Når første kuld er kommet til verden?

Eller er der helt andre kriterier der tæller?

Jeg er som sagt ikke særlig kendt i den del af katteverdenen og derfor spørger jeg :slight_smile:

En opdrætter er man teknisk set, når man er indehaver af et stamnavn, hvis vi skal se helt nøgternt på det, uden at ligge nogen værdier i ordet opdrætter.

Men egentligt synes jeg, at man skal have haft sit første kuld, med alle de glæder og sorger det er, før man kan kalde sig opdrætter i min bog, men det er bare min subjektive holdning.
Og derfra kan man så tage snakken, om hvad der definerer en god opdrætter, men det er vist lidt OT i forhold til emnet. :slight_smile:

KH

Sofie

når man har stamnavn OG første kuld…

opdræt fordrer jo lidt beebser så uden bebser intet opdræt :slight_smile:

jeg har stamnavn, men med 6 kastrater kan jeg vist ikke kalde mig opdrætter -LOL

Se nu tænker jeg så: hvis kravet er stamnavn og et kuld så er jeg jo egentlig opdrætter nu, men om jeg får flere kuld de næste år er et meget stort spørgsmålstegn pt., så hvis jeg ikke gør, mister jeg så min “status” eller har jeg aldrig haft status af opdrætter :?:stuck_out_tongue:

[quote=Battlestar;193968]når man har stamnavn OG første kuld…

opdræt fordrer jo lidt beebser så uden bebser intet opdræt :slight_smile:

jeg har stamnavn, men med 6 kastrater kan jeg vist ikke kalde mig opdrætter -LOL[/quote]

Måske kastratopdrætter lidt lige som mig…

Jeg har bare ingen stamnavn -høhø

nej du gør ikke - så er du bare hobby-opdrætter… eller hvad man nu skal kalde opdræt hvor avlen ikke er så stor :slight_smile:

Jeg mener man opdrætter hvis man har katte hvor man parrer kattene og får planlagte kuld, uanset katterace eller stamtavler.

On der er et stamnavn så der er tale om en registreret opdræt, det mener jeg ikke er med til at definere ordet opdræt.

At opdrætte, betyder i følge Den danske ordbog:
avle, pleje og behandle dyr til de er voksne el. på anden måde parate til fx salg, slagtning el. udsætning;*

Og jeg drømmer om at blive opdrætter, men ved godt, at det kræver helt uhyggeligt meget indenfor “min” race, så spørgsmålet er, om det nogen sinde bliver til noget.
Men bare som en del af drømmen kunne jeg godt finde på at søge om stamnavn… hvem ved, hvad fremtiden kan bringe :ups: Jubeloptimist, jeg ved det godt :ups:

Opdræt = alle killingerne eller særlig udvalgte sælges til avl.
Avler = killingerne sælges alle til kæl.

Opdrætter : Så er man registret i et Forbund, fek.s Fife el. Tica el.l. og ens avlsdyr og killinger er reg. samme sted.

Avler : det er alle former for avlsdyr - feks. i landbruget kør, heste grise osv. . . . . .herunder BYBBER (de AVLER på revl og krat)

Og til sidst . . . jeg avler ikke katte, jeg opdrætter katte i en bestemt race, reg. i et forbund.

Undskyld, nu bliver jeg vist lidt ophidset . . . .se lige bort fra det :tihi:

[quote=Gugger;194104]Opdrætter : Så er man registret i et Forbund, fek.s Fife el. Tica el.l. og ens avlsdyr og killinger er reg. samme sted.

Avler : det er alle former for avlsdyr - feks. i landbruget kør, heste grise osv. . . . . .herunder BYBBER (de AVLER på revl og krat)

Og til sidst . . . jeg avler ikke katte, jeg opdrætter katte i en bestemt race, reg. i et forbund.

Undskyld, nu bliver jeg vist lidt ophidset . . . .se lige bort fra det :tihi:[/quote]

Jeg er enig i hele indlægget men især i dette
Og til sidst . . . jeg avler ikke katte, jeg opdrætter katte i en bestemt race, reg. i et forbund.

Jeg hader ordet avler det er så negativt et ord i mine øjne:S

[quote=Babette;194025]Opdræt = alle killingerne eller særlig udvalgte sælges til avl.
Avler = killingerne sælges alle til kæl.[/quote]

Tja… det kunne også være…

killingerne sælges alle til kæl = man er kritisk og udvælger med omhu

Begge udsagn er nok lige rigtige, alt efter øjet der ser :stuck_out_tongue:

Opdrætter er man i mine øjne den dag man erkender, at det ikke er spor nødvendigt at få den “titel” eller betegnelse, men bare ved at man ikke kan leve uden at have opdræt uanset omkostningerne.

[QUOTE=Babette;194025]Opdræt = alle killingerne eller særlig udvalgte sælges til avl.
Avler = killingerne sælges alle til kæl.[/QUOTE]

Virkelig?

Jeg har da ellers haft stamnavn længe - og har da også lavet en del kuld.

Jeg gør det først og fremmest for min egen skyld - laver aldrig en parring hvis jeg ikke brænder for at beholde noget efter den kombination - resten sælges neutraliseret til kæl.

Jeg sælger stort set ikke avlsdyr - de kan tælles på en hånd, og selv om det er så få syntes jeg der kræver megen tilbagemelding hvergang et eller andet opleves, også selvom jeg finder det urelevant er det jo ikke sikkert køberne gør det.

Mange syntes det giver et godt rennome at sælge avlsdyr, ha’ sit stamnavn ude så mange steder som muligt. Det finder jeg helt uinteressant - faktisk lidt useriøst, linier man kan få på ethvert gadehjørne er ikke med til at højne hverken det ene eller andet.

Så hvad jeg er ved jeg ikke lige …

opdrætter da :slight_smile:

Ordet avler skurrer i den grad i mine øre.
Det får negative holdninger frem i mig d.v.s. HVIS jeg selv skulle gå hen at bruge det ville det være for at fortælle mine omgivelser vedkommende AVLER ikke er ok.
Ved det er orskløveri, men det er sådant jeg har det.
Hvornår man er opdrætter…ved det ikke, men da ens opdrætternavn jo absolut er indvirken MÅ man vel også antage man er opdrætter NÅR der er afkom med det pågældende navn.
Nogle har jo også fået opdrætternavnet af andre grunde…for at få rabatterne, for eventuelt at have lige NAVNET, HVIS NU man skulle få forholdene etc. til at få en drøm opfyldt.
Grundene er lige så mange som vi er.

At mene, at opdræt er anderledes end avl, det er jo kun et spørgsmål om ordsnobberi fordi nogen mener opdræt lyder finere.

At opdrætte betyder/er et synonym for at avle, så simpelt er det jo bare.

At man så begynder at gradbøje ordet opdræt ud fra hvad man mener det betyder, eller gerne vil have det betyder, gør det jo ikke rigtigt, når der ligger en klar definition på ordets betydning…svarer til at påstå 2+2 ikke er 4, eller at en skovl ikke er et graveredskab

Medmindre man AVLER kartofler -høhø Dem syntes jeg godt man må avle…men dyr skal opdrættes med kærlighed, respekt, omsorg og kærlighed.:ok:

Ja det danske sprog er forunderligt og mange misforståelser kommer jo rent faktisk af at de ord vi siger betyder forskelligt i vores hoveder. Det er derfor det er så frygteligt vigtigt at vi udpensler det vi aftaler ved køb og parringer gerne flere gange, så er risikoen for uventede reaktioner fra modparten mindst.

Jeg er også Herefordavler kender ingen Herfordopdrættere. Tror de andre ville falde om af grin hvis vi pludselig begyndte at kalde os det.

så må jeg snart kalde mig for opdrætter, har lige opdaget røde dutter

Hej Babette Ikke helt enig!!! :
Opdræt = alle killingerne eller særlig udvalgte sælges til avl. kommer an på hvad formålet med parring har været,- måske vil man gerne selv have en “aflægger” af kombinationen!!!Avler = killingerne sælges alle til kæl. Er sket flere gange for mig, da de evt. ikke har opfyldt mine krav, eller der ikke har været OK opdrættere interesseret,- og desuden mener jeg : " gode kælekatte er mindst lige så vigtige som avls-udstillingskatte !!

m.v.h. burmeser&singapura opdrætter:)