Hvornår kan man kalde sig for opdrætter?

Jeg deler holdningen - jeg mener at man på papiret er opdrætter når man har stamnavnet, men i praksis først er det, når man har fertile dyr og killinger deraf.

Jeg mener også, at det er for let at få de stamnavne, men det er vist en anden debat:-)

MVH

Man kan kun kalde sig opdrætter hvis de er racerene - eller?

Undskyld, kunne ikke lade være:-)

Og hvorhenne sidder de så, de røde dutter. . .:? :tihi:

Det skal kartofler altså også :stuck_out_tongue:

Man er opdrætter når man har opdrættet (nogen/noget) indtil da er man en der har en tanke om at ville være opdrætter :slight_smile:

Man er jo heller ikke mor selvom man engang måske vist nok i fremtiden kunne tænke sig at få et barn vel? -høhø

[quote=Dorthe Andersen;194534]Det skal kartofler altså også :stuck_out_tongue:

Man er opdrætter når man har opdrættet (nogen/noget) indtil da er man en der har en tanke om at ville være opdrætter :slight_smile:

Man er jo heller ikke mor selvom man engang måske vist nok i fremtiden kunne tænke sig at få et barn vel? -høhø[/quote]

Man kan måske kalde sig for Papmor el. Bonusmor . . . el. noget i den retning . . . hvis man altså har noget pap eller en bonus af en slags :tihi:

Ja det er da rigtigt Gugger!:thumbup:

Man kunne være en slags papopdrætter for sine katte, som en anden har opdrættet, men som man jo som kattekøber “opdrætter videre på”.

Vi må indføre et nyt begreb som opfatter os kælekatteejere, der har bonusbørn - bonuskatte; BONUSOPDRÆTTER :wehuu:

For mig er man opdrætter når man har haft kuld med sit stamnavn.

[quote=Lis Dahlstrøm;194427]Man kan kun kalde sig opdrætter hvis de er racerene - eller?

Undskyld, kunne ikke lade være:-)[/quote]

Jow jow Lis, denne gang skulle de være “ægte” nok

de bliver i alt fald tavlekatte uanset…

på undersiden af en af mine hunkatte

Hvis du kikker på kuldet for at vurdere hvem der egner sig til avl og sælger alle til kæl kommer de i gruppen hvor særlig udvalgte bliver solgt til avl.

Der findes nogen få måske som ikke tør/ vil vurdere og helt klart KUN laver for at sælge til kæl. Mener der er forskæl. Men igen det handler jo om hvad vi hver især lægger i ordene. Hvis det var så enkelt det med at forstå hvad vi siger behøvede vi jo ikke tykke lovtekster og klagenavn og hvad ved jeg.

At det danske sprog, der ellers ofte er ordfattigt, har to ord for samme er en evig kilde til diskussion:)
Men ingen tvivl om at det lyder bedre at være opdrætter når det gælder katte og hunde. Ingen ser noget dårligt i en kaninavler eller kvægavler men ordet avler er hos hunde og katte blevet synonymt med useriøs produktion.
At være opdrætter er for mig at have et ønske om at “avle/ reproducere” afkom på racedyr der udviser de karakteristika der er specifikke for racen og at udvikle en forståelse for at varetage racens tarv.
Det er ikke et spørgsmål om at kunne sælge så mange som muligt til videre avl, det er genpuljemæssigt selvmord hvis alle gjorde det der kalder sig opdrættere.

Marina

[quote=Marina;194607]At det danske sprog, der ellers ofte er ordfattigt, har to ord for samme er en evig kilde til diskussion:)
Men ingen tvivl om at det lyder bedre at være opdrætter når det gælder katte og hunde.
Marina[/quote]

Ja, ordsnobberi er det…og ja, en kilde til evig diskussion, når folk selv udfærdiger deres egen betydning af et ellers klart definerbart ord…

men så undrer det mig bare SÅ meget, at de der holder fast i, at de er opdrættere, sælger deres killinger til AVL

-engel-engel-engel-engel

[quote=Dorthe Andersen;194542]Ja det er da rigtigt Gugger!:thumbup:

Man kunne være en slags papopdrætter for sine katte, som en anden har opdrættet, men som man jo som kattekøber “opdrætter videre på”.

Vi må indføre et nyt begreb som opfatter os kælekatteejere, der har bonusbørn - bonuskatte; BONUSOPDRÆTTER :wehuu:[/quote]

Jammm Dorthe - det begreb kan vi da hurtigt få effektueret . . . . .:tihi:

Jeg har en hunkat udstationeret hos et par, som øver sig på at blive fremtidige OPDRÆTTERE :smiley:
og den hunkat har nu været til parring . . . hendes killinger får mit Opdrætter/Stamnavn, men bliver opdraget hos dem . . . . så de kan vel få betegnelsen Papkillinger :klapper: og de bor hos deres Papopdrætter

Felis ! CITAT: “men så undrer det mig bare SÅ meget, at de der holder fast i, at de er opdrættere, sælger deres killinger til AVL” CITAT slut

Jamen hvorfor skulle vi dog ikke det ? Hvis vi kun udvælger de dyr til avl der er velegnede til det(og bruger i eget opdræt eller sælger til anden registreret opdrætter), ja så må du meget pardon, men så har JEG ikke fattet pointen med opdræt…

vi ønsker vel at tilføje racen det bedste af det bedste…

[quote=Haneben;194744]Felis ! CITAT: “men så undrer det mig bare SÅ meget, at de der holder fast i, at de er opdrættere, sælger deres killinger til AVL” CITAT slut

Jamen hvorfor skulle vi dog ikke det ? Hvis vi kun udvælger de dyr til avl der er velegnede til det(og bruger i eget opdræt eller sælger til anden registreret opdrætter), ja så må du meget pardon, men så har JEG ikke fattet pointen med opdræt…

vi ønsker vel at tilføje racen det bedste af det bedste…[/quote]

Jamen det er jo det der er det sjove imø…fordi, opdrættere holder fast i at de ikke er avlere, men sælger killinger til avl…åbenbart ikke til opdræt :stuck_out_tongue:

Og pointen med opdræt, den er, at i dansk sprog er der ingen forskel på avl og opdræt…det betyder det samme

i mine øjne er det et spørgsmål om ordvalg, kald det flueknepperi

[quote=Felis;194747]
Og pointen med opdræt, den er, at i dansk sprog er der ingen forskel på avl og opdræt…det betyder det samme[/quote]

Men er der ingen forskel, så må vi opdrættere vel selv om, hvad vi vælgere at kalde os selv, ud fra hvilket ord vi har de bedste associationer til. :stuck_out_tongue:

Det er egentlig sjovt at ordet avler har så negativ en klang i katteverdenen.
Jeg kalder det da rask væk en hesteavler og ikke en hesteopdrætter :slight_smile: Og jeg tror egentlig også at jeg bruger avler ved hunde. Men ikke ved katte, der er det opdrætter.

Men ellers enig - når man har lavet et kuld med ens stamnavn er man opdrætter

[QUOTE=Eva K;194829]Det er egentlig sjovt at ordet avler har så negativ en klang i katteverdenen.
Jeg kalder det da rask væk en hesteavler og ikke en hesteopdrætter :slight_smile: Og jeg tror egentlig også at jeg bruger avler ved hunde. Men ikke ved katte, der er det opdrætter.

Men ellers enig - når man har lavet et kuld med ens stamnavn er man opdrætter[/QUOTE]

jeg spekulerer på om det har at gøre med størrelsen på dyrene ???

for man opdrætter kæledyr men man avler husdyr…

[quote=Battlestar;194833]jeg spekulerer på om det har at gøre med størrelsen på dyrene ???

for man opdrætter kæledyr men man avler husdyr…[/quote]

Jo det gør du måske, men du sælger altså AVLSkatte til et opdræt som opdrætter katte der måske bliver solgt til avl i et opdræt

I må da indrømme at det er lidt forvirrende -høhø