Hvornår kan man kalde sig for opdrætter?

Regitze - Det har jeg tænkt, men jeg synes nu ofte det kaldes en hundeavler og ikke nødvendigvis hundeopdrætter :slight_smile:
Men ja, som Birthe skriver, det er jo avlsdyr der bliver solgt og ikke opdrætterdyr :slight_smile: så et eller andet sted bruger vi i katteverdenen jo stadig “katte til avl” :slight_smile:

[quote=birtheras;194838]Jo det gør du måske, men du sælger altså AVLSkatte til et opdræt som opdrætter katte der måske bliver solgt til avl i et opdræt

I må da indrømme at det er lidt forvirrende -høhø[/quote]

Det er katten der er et avlsdyr, som er i avl hos opdrætteren (som evt. kan være mig) . . . vi taler om to forskellige individer -høhø

Stedet hvor disse dyr kommer til verden, heder også noget forskelligt . . . feks.

Hund . . . Kennel

Kat . . . Katteri

Heste . . . . Stutteri

Kaniner - høns - strudse - krokodiller - grise/svin m.m. . . . farm

Køer - . . . stald/bondegård (kald det hvad du vil)

Ojjjj nu ta’r denne tråd da vist en omvej :fløjte:

Jeg er egentlig ikke så meget i tvivl om begrebet opdrætter. Man er opdrætter, når man har nogle fertile katte i en given race, og man arbejder seriøst med at udvikle racen i henhold til genpulje, standard og sundhed. At man har et navn er jo som sådan bare en administrativ nødvendighed :).
Hvad der så skal til, før man kan sige, at man arbejder seriøst med en race er jo en helt anden diskussion, hvor man skal ind og snakke evidensbasseret viden, erfaringer, moral, vilje og fremtidsvision.
Jeg har efterhånden mødt og talt med mange opdrættere som jeg vil betegne som meget seriøse - jeg tager hatten af for dem, og har stor respekt for deres arbejde, ellers ville DK jo ikke have sådan et flot udbud af racetypiske katte som klarer sig godt både i indand og udland :thumbup:.

Ja selvfølgelig…der hvor jeg synes meningen går tabt, er når man begynder at definere, at man kun er opdrætter hvis man har et stamnavn, er registreret, kun har racekatte o.s.v.

Ret beset har alle, der producerer killinger jo altså ret til enten at kalde sig opdrætter eller avler, hvad enten det er huskatte, blandinger, racer uden eller racer med tavle.

[quote=Felis;194895]Ja selvfølgelig…der hvor jeg synes meningen går tabt, er når man begynder at definere, at man kun er opdrætter hvis man har et stamnavn, er registreret, kun har racekatte o.s.v.

Ret beset har alle, der producerer killinger jo altså ret til enten at kalde sig opdrætter eller avler, hvad enten det er huskatte, blandinger, racer uden eller racer med tavle.[/quote]

Jeg har stadig den mening at opdrætte er at vælge avlsdyr ud med givne racepræg/karakteristika for at forbedre/fastholde disse.
At producere killinger/ hvalpe whatever bare for at sælge afkom, tjene penge eller få sig et hyggekuld er ikke at opfylde et sådant kriterium.
Det er ialtfald svært med blandingskillinger/hvalpe. Man laver blandinger i avlen af produktionsdyr for at forbedre tilvækst og kødmasse, men hvilken fordel er der ved at blande katteracer hvis man ikke har et mål for øje?

Marina

[quote=Marina;194931]Jeg har stadig den mening at opdrætte er at vælge avlsdyr ud med givne racepræg/karakteristika for at forbedre/fastholde disse.
At producere killinger/ hvalpe whatever bare for at sælge afkom, tjene penge eller få sig et hyggekuld er ikke at opfylde et sådant kriterium.
Det er ialtfald svært med blandingskillinger/hvalpe. Man laver blandinger i avlen af produktionsdyr for at forbedre tilvækst og kødmasse, men hvilken fordel er der ved at blande katteracer hvis man ikke har et mål for øje?

Marina[/quote]

Jamen det er da en ret, at folk har en mening, men jeg har så bare aldrig forstået dem, der holder fast i en mening der afviger væsentligt fra noget der er en klar definition på…

[quote=Eva K;194848]Regitze - Det har jeg tænkt, men jeg synes nu ofte det kaldes en hundeavler og ikke nødvendigvis hundeopdrætter :slight_smile:
[/quote]

Jeg vil meget nødigt kaldes “Hundeavler”… for mig har det associationer til hundehandel af værste skuffe og en ellers lige så ligegyldig holdning til og om det arbejden jeg lægger i at tilrettelægge mit opdræt!
Jeg har faktisk også problemer med ordet stueopdræt elller køkkenopdræt… det klinger hult i mine ører! Og der ligger ingen “kvalitet” i ordet for mig…

Engang med tiden bliver jeg opdrætter af hunde… et lille opdræt med nogle klare MÅL og ideer, som jeg gennem et gennemtænkt og velplanlagt avlsprogram vil gøre alt for at opnå! Vel vidende at det vil være umuligt :tihi:
Og det vil være dette, som adskiller mig fra både hundeavleren, hundehandleren og køkkenopdrættet…
Kennelmærket er anskaffet for år tilbage…

Eller også skal definitionen ændres? Det sker jo ind i mellem, når den danske retskrivningsordbog bliver ændret at ord får andre betydninger, det er jo sådan at den også tilpasses i forhold til det brug man har af ord. Akkurat som nye ord tilføjes. Sådan er en sprogudvikling jo også :stuck_out_tongue:

Kennelmærket - jamen hvad er nu det for en fancy betegnelse?

er det det vi på katte kalder stamnavnet?

Ann K - Okay. Det er nu interessant som man lægger forskellige ord til det. Kan godt følge dig i din definition, men det har for nogle af dem ikke været sådan at jeg har tænkt i mit hovede :slight_smile:

[quote=Lis Dahlstrøm;194985]Kennelmærket - jamen hvad er nu det for en fancy betegnelse?

er det det vi på katte kalder stamnavnet?[/quote]

Det er skam ikke spor fancy… indenfor DKK har man aldrig fået et Stamnavn, men derimod Kennelmærke…
Faktisk vil jeg heller ikke have “opdræt af hunde”, men derimod “drive en kennel”, når engang jeg altså kommer igang med det der opdræt :slight_smile:
Personligt synes jeg så at det lyder temmelig vildt det der med “kenneldrift”… jeg regner ikke med på noget tidspunkt at have mere end højst to hunde i avl -høhø og i min bevidsthed er en kennel et eller andet med flere avlsdyr, løbegårde og den slags…
Ikke desto mindre vil mit opdræt altså i hundekredse kaldes en Kennel… og man vil ikke sige at opdrættet har succes, men at der er tale om en succesrig Kennel…
Kennelmærket er for øvrigt ikke mere personligt end, at jeg kan sælge eller overgive det til tredjemand, hvis det ønskes… Havde jeg livsarvinger ville de også kunne overtage mit kennelmærke…

[quote=Felis;194895]Ja selvfølgelig…der hvor jeg synes meningen går tabt, er når man begynder at definere, at man kun er opdrætter hvis man har et stamnavn, er registreret, kun har racekatte o.s.v.

Ret beset har alle, der producerer killinger jo altså ret til enten at kalde sig opdrætter eller avler, hvad enten det er huskatte, blandinger, racer uden eller racer med tavle.[/quote]
Øj, jeg tror aldrig nogensinde jeg har været så uenig i et indlæg før.

Sikke en kæmpe omgang sludder. Pointen med opdræt er TOTALT misset her.

En anden ting, som jeg har bemærket, og som undrede mig meget, er, at nogle ikke kan lide ordet katteri

Mig bekendt er det det, som det hedder:-) I stedet kalder de det stueopdræt osv - jeg stødte på det, da jeg søgte navnet - for i TICA hedder det Cattery Yogini

Og jeg ser ikke noget negativt i ordet katteri som sådan. Selv om jeg måske tror, at årsagen er, at man tænker “kattefabrik med udendørs bure osv” :slight_smile:

Det bliver det nu ikke herhjemme, og de amerikanere, som jeg har fået gode kontakter til har nu også deres “katteri” i stuen:-)

Har I oplevet at danskere slår sig på ordet “katteri”?

MVH

[QUOTE=lenschow;195146]En anden ting, som jeg har bemærket, og som undrede mig meget, er, at nogle ikke kan lide ordet katteri

Mig bekendt er det det, som det hedder:-) I stedet kalder de det stueopdræt osv - jeg stødte på det, da jeg søgte navnet - for i TICA hedder det Cattery Yogini

Og jeg ser ikke noget negativt i ordet katteri som sådan. Selv om jeg måske tror, at årsagen er, at man tænker “kattefabrik med udendørs bure osv” :slight_smile:

Det bliver det nu ikke herhjemme, og de amerikanere, som jeg har fået gode kontakter til har nu også deres “katteri” i stuen:-)

Har I oplevet at danskere slår sig på ordet “katteri”?

MVH[/QUOTE]

Jeg har da katteri - også selvom mine dyr er i huset hos mig.

Jeg har så måske ikke det der forbindes med stueopdræt da alle mine katte ikke er i stuen:-(

For mig er et katteri mere seriøst end et stueopdræt hvor alle dyr er i hobetal, med hvad det medfører af stress osv.

Jeg siger også katteri om mange opdrættere jeg kender - nu blev jeg helt i tvivl om jeg - uden at ville det - har gået og stødt folk:-)

For i min verden er katteri, hvad kennel og stutteri er for hunde og heste… Er noget en kattefabrik, så kalder jeg det det…

[quote=Sheer;195131]Øj, jeg tror aldrig nogensinde jeg har været så uenig i et indlæg før.

Sikke en kæmpe omgang sludder. Pointen med opdræt er TOTALT misset her.[/quote]

Pointen med “at opdrætte” er, at det er nøjagtig det samme som “at avle”

Samme ting blot med to ord med samme betydning

[quote=Felis;195227]Pointen med “at opdrætte” er, at det er nøjagtig det samme som “at avle”

Samme ting blot med to ord med samme betydning[/quote]
Det kan du jo se de ikke er.

Ordbogen, som du har, er ikke tilstrækkelig. Du har fået forklaret adskillige gange herinde, hvad forskellen på de to ord er blandt mange opdrættere. Hvorfor vælger du at tage skyklapper på?

Og siden hvornår er ordbogen blevet facit over sprog??

[quote=lenschow;195146]En anden ting, som jeg har bemærket, og som undrede mig meget, er, at nogle ikke kan lide ordet katteri

Mig bekendt er det det, som det hedder:-) I stedet kalder de det stueopdræt osv - jeg stødte på det, da jeg søgte navnet - for i TICA hedder det Cattery Yogini

Og jeg ser ikke noget negativt i ordet katteri som sådan. Selv om jeg måske tror, at årsagen er, at man tænker “kattefabrik med udendørs bure osv” :slight_smile:

[/quote]

Jeg ser heller ikke noget negativt i ordet katteri og hos mig vækker det sådan et fysisk billede af, at man har indrettet sit hjem “som et katteri”, som feks. at der er løbegårde, netdøre, kattebakkerum, - altså sådan meget etableret opdræt også i fysisk forstand på en eller anden måde - mere end nogle kattebakker og et par kradsetræer i et “almindeligt” hjem.

Så bor jeg sørme i et katteri :thumbup:

Det var godt nok den bedste forklaring/oversættelse af hvad et katteri er, som jeg længe har set. Tak, Dorthe :slight_smile: