Hvornår kan man kalde sig for opdrætter?

Ok. Det var for bedre at forstå hvordan du mente det.
En holdning til hvad seriøst huskatteopdræt er, har jeg skam også. Men den debat må vente til en gang, hvor de implicerede er med.

[quote=kamikaze;196095]Det vil sige de dyr du og Dorte har, hvorfra det end måtte være, stammer fra et katteri?

Jeg ved ikke med Dortes katte, men mine er ikke resultat af planlagt avl/opdræt…den ene er afkom efter en gårdkat der fik lov at rende og parre sig som den ville, en anden er tilløber/hittekat, og de fire sidste er født som vildkatte

Alle der blot har en fertil hunkat og som lader den parre til en hvilken som helst hankat…også er opdrætter og har et katteri?

De opdrætter/avler i hvert fald katte, om de har et katteri, det kommer an på om de opdrætter/avler med henblik på at sælge afkommet

I sidder jo og nedgør andres arbejde for at lave noget der både underlægger sig lovgivningen og desuden adskiller sig ved ikke at være noget der er en tilfældighed
Jeg bryder mig stadig ikke om at blive sammenlignet med en peson der allerede har 2 domme for at misrøgte sine dyr

Nej det gør vi ikke, for der har slet ikke været tale om, ikke fra min side i hvert fald , om folk er gode eller dårlige opdrættere/avlere, og m.h.t. lovgivningen er det jo da ikke ulovligt at avle/opdrætte katte uden at være registreret .
Og når der tales om ikke at være tilfældigt arbejde , så er det jo faktisk at AVLE, der definerer planlagt formering med udvalgte dyr

Og sammenligningen, den må stå for din egen regning, det har ikke været i mine tanker

NUL, opdrætter er man hvis man laver et velovervejet arbejde man står inde for.
Alt andet er tilfældigheder og kan kaldes så meget andet, men ikke at opdrætte

At opdrætte betyder at avle, frembringe afkom o.s.v…alt det med registreret, tavler, velovervejet arbejde, o.s.v…det er jo ikke noget der ligger i ordenes definiton
[/quote]

Understregningerne er kun fordi jeg ikke kan finde ud af at skrive med en anden farve inde i et citat

Hvis du mener Hr. Bondemand der har x-antal katte han ikke gider lade neutraliserer fordi det koster penge og derfor lader stå til og dermed kalder noget du også kalder mig…så kan jeg KUN skrive du i den grad fornærmer mig om de der gør som jeg.
Du har dine dyr fordi der ligger svigt i deres bagland…det bagland ER MIG i mit opdræt af katte.
DÈT og mange andre aspekter gør forskellen.
Jeg opdrætter …Hr. Bondemand er et fæ, der er med til at sovse vort land ind i uønskede kræ.
Jeg stopper NU for ellers ender det med jeg får en tur i fryseren
Men du skal vide dette i den grad er en fornærmelse af det vi gør LIGE netop for at undgå den overflod vi ser konstant.

[quote=kamikaze;196278]Hvis du mener Hr. Bondemand der har x-antal katte han ikke gider lade neutraliserer fordi det koster penge og derfor lader stå til og dermed kalder noget du også kalder mig…så kan jeg KUN skrive du i den grad fornærmer mig om de der gør som jeg.
Du har dine dyr fordi der ligger svigt i deres bagland…det bagland ER MIG i mit opdræt af katte.
Jeg opdrætter …Hr. Bondemand er et fæ, der er med sovse vort land ind i uønskede kræ.
Men du skal vide dette i den grad er en fornærmelse af det vi gør LIGE netop for at undgå den overflod vi ser konstant.[/quote]

Dette her kan jeg KUN se som et udtryk for, at du komplet har misforstået mit indlæg

Hvad kalder man så en registreret person med stamnavn og som får stamtavler på sine katte en registreret opdrætter ??? Hvad så hvis jeg fortæller at hun ikke udvælger hvilken hankat der skal bruges til en bestemt hunkat men lader dem selv finde ud af det??? Ud fra hvilke farver killingerne har kan hun så heldivis se hvem der er faderen fordi de 3 hankatte har forskellig farve???

Er hun stadig en registreret opdrætter/avler eller hvordan??

Jeg synes jo der skulle et helt nyt ord til som kun skulle bruges til seriøs og planlagt avl/opdræt af katte så slap man for alle disse misforståelser. Hilsen Ninna

[quote=kamikaze;196278]Hvis du mener Hr. Bondemand der har x-antal katte han ikke gider lade neutraliserer fordi det koster penge og derfor lader stå til og dermed kalder noget du også kalder mig…så kan jeg KUN skrive du i den grad fornærmer mig om de der gør som jeg.
Jeg opdrætter …Hr. Bondemand er et fæ, der er med sovse vort land ind i uønskede kræ.
Men du skal vide dette i den grad er en fornærmelse af det vi gør LIGE netop for at undgå den overflod vi ser konstant.[/quote]

Fornærmet kan jeg nu ikke føle mig fordi en person har en mening , firkantet eller ej, der ikke er den samme som min.
Jeg ved hvad jeg er, står for og hvorfor jeg gør som jeg gør som opdrætter.
Om nogle så har lyst til at kalde alt for avl, opdræt eller whatever må stå for deres egen regning. Heldigvis er det da ikke den gængse holdning, heller ikke i den del af befolkningen som vælger at finde deres nye firbenede familiemedlem hos os der gerne vil benævnes opdrætter:)

Marina

Ja… at være registreret med stamnavn er at være en registreret opdrætter…

Hvad så hvis jeg fortæller at hun ikke udvælger hvilken hankat der skal bruges til en bestemt hunkat men lader dem selv finde ud af det???

Tja… den slags “opdrættere” findes jo… desværre!

Ud fra hvilke farver killingerne har kan hun så heldivis se hvem der er faderen fordi de 3 hankatte har forskellig farve???

Man må da håbe at sagen så er helt klar!!!
Og at andre opdrættere holder sig væk fra vedkommendes katte, hvis der tænkes på videre avl/opdræt med disse!

Er hun stadig en registreret opdrætter/avler eller hvordan??

Ja… fordi vedkommende har stamnavnet og fordi det må formodes at der søges stamtavler til killingerne…

Jeg synes jo der skulle et helt nyt ord til som kun skulle bruges til seriøs og planlagt avl/opdræt af katte så slap man for alle disse misforståelser.

Jamen hvilket?
Det fremgår jo klart af dene tråd, at såfremt en (større) gruppe af personer bruger et bestemt ord til at beskive deres “hobby” og til at adskille denne rent kvalitetsmæssigt fra andre, som også har samme hobby… ja, det må man dælme ikke!!!

Hvad angår dit eksempel…
Desværre er vedkommende at regne under bgrebet “Opdrætter”… også selv om det i min verden snarere kaldes “Registreret BYB’er”!!!
Det er jo dét som man oplever opdrættere (mig selv inklusive) i denne tråd tage fuldstændigt afstand fra!
Opdrættere i denne tråd lægger vægten på netop at kende til deres avlsdyr, linierne bag, afkom, osv osv…
Den slags er der vist ikke mange tanker (om overhovedet nogen) omkring i den sags “opdræt”, som du beskriver…
Opdrættere er for mig også personer, der kan sidde og lire stamtavler af… som kan genkalde sig udseendet på en god kat - også fra andre katterier… som har nogle klare og veldefinerede mål for deres kattes parringer… som faktisk ikke foretager en parring uden at der er en mening bag!
Og “meningen bag” er IKKE bare at lave søde killinger til salg!!! Kælekattene/killingerne er “overskuddet” fra opdrætterens arbejde… det som bliver tilbage, når/hvis opdrætteren har opnået det der var ønsket ved en planlagt parring…

[quote=Marina;196336]Fornærmet kan jeg nu ikke føle mig fordi en person har en mening , firkantet eller ej, der ikke er den samme som min.
Jeg ved hvad jeg er, står for og hvorfor jeg gør som jeg gør som opdrætter.
Om nogle så har lyst til at kalde alt for avl, opdræt eller whatever må stå for deres egen regning. Heldigvis er det da ikke den gængse holdning, heller ikke i den del af befolkningen som vælger at finde deres nye firbenede familiemedlem hos os der gerne vil benævnes opdrætter:)

Marina[/quote]

Det håber jeg heller ikke (at det er en gængse holdning), men istedet vælger jeg at tænke i andre retninger.
Men uagtet hvad så ER det fisme en fornærmelse at sammenligne dèt vi gør med eksempelvis det svineri der blev lavet ved Houlbjerg og det der foregår i Silkeborg p.t.
Og det sløseri og mangel på indsigt i dyr som mange landmænd gør…ligeså.
At man ikke kan se forskellen og det betyder noget man skelner mellem ordene, det må enten bero på uvidenhed eller andet negativitet.
JEG undres i hvert tilfælde