Jamen det kan man når man sætter to katte sammen til parring med henblik på at frembringe et kuld killinger…kald det avl eller opdræt, det er det samme
Ja, det gjorde det, og folk kommer så med deres mening om hvad DE synes det betyder…
Og så er der sådan nogen som mig, der er ret så “sprogfacistiske”, der tillader at blande sig, fordi at jeg mener det er uhyre vigtigt at man værner om at være korrekt med sproget.
Jeg ville da klart synes det var fedt, hvis der var en klar skillelinje mellem f.eks. Lis aby-opdræt og Ck´s på det sproglige plan.
Det er der jo også hvis man sætter registreret og uregistreret foran ordet opdrætter.
Men der er jo desværre også registrerede opdrættere der er nogle “røvhatte”, og der er uregistrerede opdrættere der behandler deres dyr godt.
Så måske vil jeg hellere spørge hvornår er man en god/dygtig opdrætter?
Men jeg kan godt se at jeg ikke skal deltage i denne slags diskussioner, for når man som jeg er sprogfascist, så bliver man åbenbart let misforstået af folk der ikke er det i samme grad.
Og jeg bliver lidt ked, når folk ikke vil læse hvad jeg reelt skriver.
Måske fordi de mistolker mine intentioner, og det er da træls, og ret unødvendigt.
Jeg ville bare sådan ønske at folk læser det JEG skriver, og KUN dømmer på det, istedet for at læse alle andres meninger ind i mine indlæg også.
Og så lad være med at læs mellem linjerne.
For i mine indlæg står der ikke noget der, jeg er “stor” nok til at skrive hvad jeg mener, så det folkk tror ser mellem linjerne, er for deres egen regning.
Og så er jeg måske ofte alt for bogstavelig. Forstået på den måde, at jeg kigger i ordbogen, og ser den definition der er på ordet.
Jeg skeler ikke til om nogen synes at det lyder bedre med det ene eller det andet.
Jeg skeler ikke til om det har noget med tavler og forberedelser at gøre.
Så det svar jeg kommer med, støder opdrætterne herinde, fordi de tror jeg vil forklejne det store arbejde de ligger i at være opdrætter.
Og det er bare ikke min mening.
Jeg har den allerstørste respekt for seriøse opdrættere.
Jeg ved godt det er et meget stort arbejde der skal lægges i det, bl.a. derfor er jeg heller ikke opdrætter, og bliver det heller aldrig.
Så med denne lange svada, tror jeg jeg trækker mig fra denne tråd, og siger “tak for kampen”.
Til dig Søde Sine, jeg beklager at du følte dig skuffet, men igen tror jeg det bunder i at du læser mere (og andet) end det der reelt står i mine indlæg.
Selvfølgelig kan man som udgangspunkt slå op i en ordbog og så finde betydningen af et ord, MEN det er altså et udgangspunkt. Det er f.eks. ikke alle slang udtryk der kan findes i den almindelige ordbog - det ses f.eks. MEGET tydeligt hvis man ser film/serier med undertekster - jesus christ nogle oversættelser der ofte er af slangord/ord der ændrer betydning fordi man bruger ordets almindelige betydning som står i ordbogen.
Der er jo ingen der som sådan sætter spørgsmålstegn ved det der står i ordbogen. Jeg mener heller ikke man er opdrætter medmindre man er registreret opdrætter. Jeg kender ikke nogen registrerede opdrættere der mener det modsatte - så jeg tror der bare er blevet udviklet en form for slangbrug, i stedet for at sige registreret opdrætter (som er langt) har man forkortet det til opdrætter og de der ikke er reg. opdrætter må nødvendigvis hedde noget andet for at man kan kende forskel = avler. Jeg mener at hvis en hel gruppe (her reg. opdrættere) anvender et ord der beskriver deres gruppe, så er dette ord det korrekte uanset at ordbogen ikke har denne nuance med.
Men selvfølgelig hvis man mener ordbogen er biblen og altid har ret, så kan jeg da godt se det er svært at se nuanceret på det - men jeg foreslår at man ser lidt film og læser underteksterne nøje så ![]()
Kan man være registreret opdrætter af huskatte?
Og nej, det er ikke for at stille et dumt spørgsmål, jeg ved det virkelig ikke ![]()
[quote=birtheras;195933]Kan man være registreret opdrætter af huskatte?
Og nej, det er ikke for at stille et dumt spørgsmål, jeg ved det virkelig ikke :)[/quote]
nej det kan man ikke
Der er da en, der opdrætter huskatte, som er registreret i Felis Danica.
Ja hun har stamnavn i Felis Danica men hun kan ikke være registreret som opdrætter af huskatte da det ikke er tilladt
OK. Men det ser ud til at hun opdrætter på samme måde, som dem med racekatte. Bortset fra at hun ikke kan give stamtavle til kattene:)
Præcis så er hun jo heller ikke registreret opdrætter af huskatte.
Nikie har stamnavnet Thunderstone i Felis Danica, men det betyder jo ikke at hun er registreret opdrætter af huskatte da sådan noget ikke findes. For at være registreret opdrætter så kræver det jo netop at afkommet bliver registreret ![]()
I øvrigt er der flere diskussioner hvor Nikie bliver omtalt i, hvis man er interesseret i at se flere holdninger omkring det
ORD eller ej, men jeg er GODT nok ked af at blive sat i bås med både landmænd der er total ligeglade med deres kræ og en kattehandler der oven i købet har 2 domme og en 3. på vej ![]()
Det ryster mig faktisk en smule :what:
Men hvad så når jeg siger, at der faktisk ikke er forskel på at sige registreret opdrætter eller registreret avler
Det er jo ikke ordet “registreret” der er til diskussion, for det kan ikke diskuteres, enten er man registreret med sit katteri eller ikke (eller kennel, eller kvægdrift, eller…)
Betydningen af ordene opdræt/avl, har intet at gøre med, om man er registreret eller ej.
Begge ord betyder bare, at man har dyr som fabrikerer afkom.
[quote=Felis;195961]Men hvad så når jeg siger, at der faktisk ikke er forskel på at sige registreret opdrætter eller registreret avler
Det er jo ikke ordet “registreret” der er til diskussion, for det kan ikke diskuteres, enten er man registreret med sit katteri eller ikke (eller kennel, eller kvægdrift, eller…)
Betydningen af ordene opdræt/avl, har intet at gøre med, om man er registreret eller ej.
Begge ord betyder bare, at man har dyr som fabrikerer afkom.[/quote]
Du har ikke læst mit indlæg
[quote=alleos7;195429]Vil du ikke lige citere den, for enten har jeg formuleret mig forkert, eller også skal du læse det én gang til.
Så hvis mig lige den der 4-linjers du så nedladende kalder det…[/quote]
Undskyld - 3-linjers. (sad ved min lille bærbare hvor skærmen er mindre). ![]()
[quote=Felis;195961]Men hvad så når jeg siger, at der faktisk ikke er forskel på at sige registreret opdrætter eller registreret avler
Begge ord betyder bare, at man har dyr som fabrikerer afkom.[/quote]
Lad os sige at du besluttede dig for at købe et stamnavn, indkøbe to fertile katte (hankat + hunkat) mhp. at få killinger samt registrere dem med stamtavle… hvad ville du så selv kalde dig:
- registreret avler eller
- registreret opdrætter ???
[quote=Helen;195983]Lad os sige at du besluttede dig for at købe et stamnavn, indkøbe to fertile katte (hankat + hunkat) mhp. at få killinger samt registrere dem med stamtavle… hvad ville du så selv kalde dig:
- registreret avler eller
- registreret opdrætter ???[/quote]
En af de to, det kan da være det samme for det betyder det samme…, eller også at jeg er indehaver af et katteri…
Og hvis jeg ikke købte et stamnavn, men to fertile katte mhp at få killinger uden at registrere med stamtavle, så var jeg enten avler, opdrætter eller indehaver af et katteri
Det er jo ikke registreringen der er tvivl om, men hvornår man kan kalde sig opdrætter…registrering har ikke noget at gøre med at opdrætte, bortset fra at man så kan få stamtavler på afkommet…men det med registrering eller ej, stamtavler eller ej er jo et helt andet emne,
Jeg fatter ikke hvorfor der skal blandes stamtavler og registrering ind i et så simpelt spørgsmål, som hvornår man er opdrætter…
Opdrætter eller avler det er man ganske enkelt hvis man sætter to katte sammen og lader dem parre sig med henblik på at få killinger…
[quote=Felis;196069]En af de to, det kan da være det samme for det betyder det samme…, eller også at jeg er indehaver af et katteri…
Og hvis jeg ikke købte et stamnavn, men to fertile katte mhp at få killinger uden at registrere med stamtavle, så var jeg enten avler, opdrætter eller indehaver af et katteri
Det er jo ikke registreringen der er tvivl om, men hvornår man kan kalde sig opdrætter…registrering har ikke noget at gøre med at opdrætte, bortset fra at man så kan få stamtavler på afkommet…men det med registrering eller ej, stamtavler eller ej er jo et helt andet emne,
Jeg fatter ikke hvorfor der skal blandes stamtavler og registrering ind i et så simpelt spørgsmål, som hvornår man er opdrætter…
Opdrætter eller avler det er man ganske enkelt hvis man sætter to katte sammen og lader dem parre sig med henblik på at få killinger…[/quote]
Måske du skulle prøve at læse tråden igen, så du kan forstå det
Du kunne starte med at læse mit indlæg som du har kommenteret på, selvom du ikke har gidet at læse hvad jeg skriver ![]()
og nej der er ingen der er i tvivl om registreringen i denne tråd - helt rigtig ![]()
Hvorfor er det ordet opdræt er det eneste ord der ikke kan ændre betydning? eller mener du sådan helt generelt at når ordene først har fået en betydning så kan det ikke ændre sig. Det er en noget statisk tankegang i givet fald.
Jeg synes også opdrætter lyder pænere en avler (selvom det i bund og grund betyder det samme)
Man kan så være registreret opdrætter (med stamnavn) eller
Ikke-registreret opdrætter (uden stamnavn)
Man kan være seriøs opdrætter (både med og uden stamnavn )
Og man kan være useriøs opdrætter (både med og uden stamnavn)
Bare en tanke herfra-surrender
Af ren nysgerrighed - har du et eksempel på en sådan?
Njah - det tætteste er nok hende med huskatte-opdrættet, vi skrev om i indlæg 109. Hun har stamnavn, men kan ikke lave stamtavle - men hun er da meget seriøs i sit opdræt
[quote=Felis;196069]En af de to, det kan da være det samme for det betyder det samme…, eller også at jeg er indehaver af et katteri…
Det vil sige de dyr du og Dorte har, hvorfra det end måtte være, stammer fra et katteri?
Alle der blot har en fertil hunkat og som lader den parre til en hvilken som helst hankat…også er opdrætter og har et katteri?
I sidder jo og nedgør andres arbejde for at lave noget der både underlægger sig lovgivningen og desuden adskiller sig ved ikke at være noget der er en tilfældighed
Jeg bryder mig stadig ikke om at blive sammenlignet med en peson der allerede har 2 domme for at misrøgte sine dyr
Opdrætter eller avler det er man ganske enkelt hvis man sætter to katte sammen og lader dem parre sig med henblik på at få killinger…[/quote]
NUL, opdrætter er man hvis man laver et velovervejet arbejde man står inde for.
Alt andet er tilfældigheder og kan kaldes så meget andet, men ikke at opdrætte