Hvornår træder den nye lov i kraft?

Den 10.3.2010 vil de fleste sig, men i princippet bliver den jo ikke farlig eller træder i kraft før jeg når det 3. kuld killinger (eller hvilket tal der nu kommer til at stå).

En ret spøjs tanke syntes jeg. Jeg kan gå hele året og være privat og den sidste dag i den periode, som kommer til at blive betraktet som det første år, bliver mit 3. kuld født og så er jeg vupti blevet erhverv.

Ville bare dele min aha oplevelse med jer.

(Min dyrlæge så grusomt træt ud ved tanken om at skulle pendle til sine katteejere. Hvad skal vi se efter blev jeg spurgt, hvortil jeg svarede, ja det får du vel besked om)

Er der nogle, som deltog i møderne i sidste uge med FD som vil komme med et referat eller ligger der et et sted for os, der gik i skole eller sneede inde imens de blev holdt?

MVH

Der var møde i Jylland i weekenden, så vidt jeg har forstået. Har ikke set noget konkluderende svar fra Felice Danica efter de 2 møder.

Ja det var lidt surt - for onsdag kunne jeg ikke, og fredag kørte jeg til Sjælland på skole og samtidig var der møde hjemme i Jylland:-) Dårlig timing… af mig altså:-)

Flemming og Jane var vist med til begge møder i Jylland, kan være de vil være så søde at skrive i et referat herinde.
Jeg regner selv med at høre mere efter GF på lørdag

Jeg tror vi alle skal slå koldt vand i blodet…og de der har muligheden møde op i Ålborg til Jyrak’s GF på lørdag. En del af dagen vil bl.a. blive brugt informativt OG (er jeg sikker på) fornuftigt, så der kan blive klaring på en del.
Loven vil IKKE få indflydelse på almindelige meensker der har deres dyr på fornuftig vis…den er lavet for at få gjort noget ved de personer der gør det skidt.
Havde den (forhåbenlige) kommende lov været der da man knoklede en bestemt legemedsdel ud af bukserne for at få standset et forfærdeligt sted i Houlbjerg, så havde mange dyr’s liv kunne været sparet.
Den lov der kommer vil være et våben mod de der gør det skidt OG de der har fabrikker…og er det ikke LIGE de, vi vil til livs…jeg spørger bare.
Af de medlemmer der er de der udgør Jyrak (KAN KUN nævne dem, for jeg kender intet til andre klubber, så det er udelukkende fordi min viden ikke er større)) er det en procentdel der ligger på omkring 10% (kan ikke huske det eksakte tal lige nu)…der enten skal tage deres opdræts størrelse op til revidering ELLER opfylde myndighedernes krav.
LAAANGT de fleste bliver overhovedet ikke berørt og har man sine dyr som alle andre dødelige d.v.s. som et anstændigt menneske, så tag den dog for guds skyld med ro.
Men mød op på lørdag og få både indflydelse OG vished…det gavner på alle måder, for det GØR IKKE noget de jurister og embedsmænd der ind til nu har gjort et forarbejde, bliver lidt vejledt af nogle der kender tingene fra det virkelige liv,… nemlig OS

Brita - det var også det indtryk jeg fik fra JYRAK v. deres opdrætter seminar. Jeg har dog indtryk af at FD er meget mere bekymret og maler et langt større skræmmebillede af hvordan tingene kan ende med at se ud-. (F.eks. mht. hvordan hankattene tæller)

DÈT der er lavet ind til nu, er IKKE hverken godt nok, eller brugbart, MEN det ER altså også KUN en start. Blot de der skal fortsætte vil høre på hvad katteverdenen har at sige, så kan det ikke gå galt, og det gør de, hvis dèt de får fra katteverdenen, er fornuftigt.
Jeg har absolut ikke de vise sten ang en brugbar lov, men jeg er helt overbevist om, man fra de der har bestemmelserne’s side, i højere grad vil lytte OG ISÆR lære, hvis vi kommer med noget konstruktivt OG positivt.

DÈT, det hele gerne skulle udmøntes i, er en lov vi kan stå med så tingene får en hurtigere forretningsgang når man står i et menageri som i Voel, eller på dødens mark på Gelbrovej ved Houlbjerg.
Jeg ville have givet min halve underarm for at have blot haft en halv lov for 5-6 år siden da vi skulle overbevise myndighederne om det ulækre misrøgt der vitterlig fandt sted derude.
OG…jeg er sikker på de to steder ikke er ene om af have fandtes eller endnu værre FINDES…så det er bare med at kridte skoene og overbevise de rette OM hvor vigtigt det er at få en lov der beskytter kattene OG samtidig gør det nemmere at ramme de der ikke gør det godt nok

Jeg vil nu ikke kalde det et skræmmebillede…

Jeg var til både Jyraks og FDs møder.

FD er oprigtigt bekymret og jeg føler, de har noget at ha’ bekymringen i. INGEN ka’ sige præcist hva’ de enkelte formuleringer i paragrafferne helt præcist betyder, for det ville JM ikke oplyse på det indledende møde. Derfor er udkastet åbent for fortolkning og selvom Jyrak er overbevist om deres måde at læse de enkelte paragraffer på, er det slet ikke sikkert, at det er sådan, de ska’ forstås. Derfor er jeg bekymret

Jeg synes det er super vigtigt, at vi ikke får negligeret det udkast. Og det er vigtigt, at vi får gennemtrumfet nogle formuleringer, som vi ikke alene ka’ leve med, men osse rent faktisk forstår konsekvensen af.

Min opfattelse er, at JYRAK (jeg var ikke selv med, men havde sendt Flemming) var overvejende optimistiske, og de tolkede de “uforståelige” afsnit positivt, hvorimod holdningen på FD’s møde var langt mere pessimistisk og negativt tolket.

[quote=Rikke F;334633]Jeg vil nu ikke kalde det et skræmmebillede…

Jeg var til både Jyraks og FDs møder.

FD er oprigtigt bekymret og jeg føler, de har noget at ha’ bekymringen i. INGEN ka’ sige præcist hva’ de enkelte formuleringer i paragrafferne helt præcist betyder, for det ville JM ikke oplyse på det indledende møde. Derfor er udkastet åbent for fortolkning og selvom Jyrak er overbevist om deres måde at læse de enkelte paragraffer på, er det slet ikke sikkert, at det er sådan, de ska’ forstås. Derfor er jeg bekymret

Jeg synes det er super vigtigt, at vi ikke får negligeret det udkast. Og det er vigtigt, at vi får gennemtrumfet nogle formuleringer, som vi ikke alene ka’ leve med, men osse rent faktisk forstår konsekvensen af.[/quote]

Ja, skræmmebillede var nok heller ikke det rigtige ord at bruge.
Og du har nok ret i at man ikke skal tage for let på det her, jeg synes bare samtidig at man skal passe på med at blive så negativ og forskrækket som en del opdrættere lader til at være blevet.
Og som jeg så ser forstærket af FD, der har samme holdning. Men jeg glæder mig til at høre noget afklaring om hele loven, når vi engang når dertil :slight_smile:

F.eks. synes jeg 8 kuld er et fuldstændig urealistisk forslag (jeg har hørt at det er det FD har, men håber at jeg har fået fortalt noget forkert) og tror netop at man skal passe på med den slags. Hvis det bliver FOR urealistisk eller negativt, så lytter JM da helt sikkert ikke :slight_smile:

[quote=Eva K;334655]
F.eks. synes jeg 8 kuld er et fuldstændig urealistisk forslag (jeg har hørt at det er det FD har) og tror netop at man skal passe på med den slags. Hvis det bliver FOR urealistisk eller negativt, så lytter JM da helt sikkert ikke :)[/quote]

Grunden til, at FD vil foreslå 8 kuld, er, at Dyreetisk råd (mener jeg, det var) lagde ud med at foreslå 8 kuld, og den blev faktisk købt, lige indtil DB kom på banen og fik den banket ned til 3 kuld - ifølge Bette Lind.

Jeg tror godt, de er klar over, at de ikke køber de 8 kuld, men så er der lidt at forhandle med, og så kan man måske mødes på midten. Det var vist tanken bag det.

[quote=Jane;334658]Grunden til, at FD vil foreslå 8 kuld, er, at Dyreetisk råd (mener jeg, det var) lagde ud med at foreslå 8 kuld, og den blev faktisk købt, lige indtil DB kom på banen og fik den banket ned til 3 kuld - ifølge Bette Lind.

Jeg tror godt, de er klar over, at de ikke køber de 8 kuld, men så er der lidt at forhandle med, og så kan man måske mødes på midten. Det var vist tanken bag det.[/quote]

Tak for forklaringen bag. Jeg synes så også 8 kuld er højt hvis man vil ramme vise kattehandlere med loven :slight_smile:

At få en lov på et område kan bekymre. I den fase vi er i er den største fustration, som jeg ser det, at vi reelt ikke ved hvad der kommer til at stå i loven og at vi ikke ved hvordan det kommer til at virke i praksis.
Vi ved hvordan loven ser ud p.t. men ved jo intet om hvor den bliver ændret og om ændringen betyder en ændring til noget godt eller noget skidt.

Personligt er jeg ikke gået i panik men er meget obs på hvad der sker.

Jeg er ikke gået i panik over denne lov…

det jeg ikke kan forstå ved den, er at det nu ville blive tilladt at have sine katte i bure, og det er alt for små bure…og det er jo ikke kun for en kort parirode de mener…

Det så jeg gerne om formuleret

Det med hvor mange kuld/hunkatte og om man har en hankat eller ej, så jeg også gerne ændret…
men hvis det nu bliver sådan, tja

Jeg har ikke noget imod at her kommer nogen og skal tjekke… hmm jo måske ang det økonomiske…

Det jeg har tænkt er, hvis den bliver godkendt, hvornår mon så at kuldene bliver talt fra…Fra den dato der er sat, eller de kuld der er i hjemmet

I andre sammenhænge som f.eks at have et erhverv som man, når omsætningen når det kritiske beløb, skal være momsregistreret med. Der tilmelder man sig selv når man når grænsen og afmelder når man efter x-antal år/tid vurderer at nu er man under grænsen igen.

Altså man tilmelder selv når man er nået det 3. kuld og afmelder hvis man skønner at nu er det ikke relevant mere.

Måske bliver det sådan.

Tænker mon dyrlægerne rent faktisk har tid til at pendle rundt hos os kattefolk samtidig med at de tilser deres patienter. Et kontrolbesøg om året og så særlig fokus af vores sædvanlige dyrlæge, hvis dette tilsyn skønner det nødvendigt, må da være nok.

Man rammer nogle katteejere men da ikke alle. Jeg må gerne have x-antal kastrater og bo som jeg vil og passe som jeg vil. De har da også krav på ordnede forhold.

Da jeg har hørt (fra mødet i horsens) at hankattenes kuld der ikke bor på samme matrikel som hankatten ikke tæller med, er jeg ganske rolig, jeg har kun 2 fertile piger og de skal max have 1 kuld hver om året.

de 4 tilsyn om året, dem kan jeg godt sluge, men jeg er ikke så sikker på at MIN dyrlæge gider det.

Problemet er, at ingen ved, hvordan teksten skal fortolkes - så alt hvad I hører er kun kvalificerede gæt.
Har man de positive briller på, er det en udmærket betænkning.
Har man de negative briller på, er det en forfærdelig betænkning.

Så, at FD melder ud, at man er bekymret, er det netop fordi man er nødt til at gå ud fra “det værste”.

[quote=Eva K;334655]
F.eks. synes jeg 8 kuld er et fuldstændig urealistisk forslag (jeg har hørt at det er det FD har, men håber at jeg har fået fortalt noget forkert) og tror netop at man skal passe på med den slags. Hvis det bliver FOR urealistisk eller negativt, så lytter JM da helt sikkert ikke :)[/quote]

Der har aldrig været på tale - heller ikke i FD, at foreslå 8 kuld :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;334797]

Der har aldrig været på tale - heller ikke i FD, at foreslå 8 kuld :-)[/quote]
Jo…flere af specialklubberne ligger sig nemlig op af FD´s forslag om 8 kuld, når de skriver deres kommentarer til betænkningen.

Hvor er det blevet oplyst. Nok har jeg kun fuldt slagets gang fra sofahjørnet men har da ikke hørt om 8 kuld før.