Hybridkat aby-Caracal

Jeg kan slet ikke have disse tamkat - vildkat blandinger, men der er åbenbart penge i det. Til at øge min afsky kan jeg forstå at TICA acceptere dette og at CFA er på vej til det, men åbenbart er moral ikke så vigtigt hvis bare der er penge i det :frowning:

Hvad mener I ?

Enig med dig - det gør mig så uendelig trist med disse hybrid katte :frowning: og klubber der på den ene eller den anden måde ‘godkender’ syntes jeg også lader penge gå foran moral - på samme måde som dem der laver disse hybrider…

TICA har netop vedtaget at man i fremtiden IKKE vil registrere den slags hybrider…
Hybrider, der allerede er med i registreringen vil man dog fortsætte med at registrere - dette betyder dog IKKE at den pågældende race nogensinde vil blive anerkendt.
TICA har en vedtagen etisk stillingtagen, som formentlig vil forhindre at man igen vil begynde at acceptere hybrider frem til championstatus (“fuld godkendelse”)

Så Denne hybrid vil formentlig ALDRIG opnå registrering som hverken preliminary new breed eller nogen af de øvrige klasser på vej til fuld godkendelse!

Og heldigvis for det!

denne side kan man se, hvilke racer, som pt befinder sig i TICAs klasser for Preliminary New Breed, og Advanced New Breed…
Det er interessant, at der stadig står Ojos Azules på PNB - denne races smukke blå øjne er skyld i en del defekter… der er dog ikke længere opdrættere af racen listet nogen steder… man har formentlig fået et vink med en vognstang om at en race med så alvorlige defekter alligevel aldrig vil blive godkendt… Og heldigvis for det!

Ang CFA… jeg kender ikke deres regelsæt, men denne organisation har altid haft et meget strikt forhold til artsblandinger - og har så vidt jeg ved, endnu aldrig anerkendt eller blot accepteret en af disse i deres organisation (fx er Bengal IKKE på listen over godkendte CFAracer!)
Så med al respekt, kan jeg ikke tro at man nu vil til at begynde at acceptere en hybrid mellem aby og karakal!
Og heldigvis for det!

[QUOTE=Marianne H;1230160]Redirecting...

Jeg kan slet ikke have disse tamkat - vildkat blandinger, men der er åbenbart penge i det. Til at øge min afsky kan jeg forstå at TICA acceptere dette og at CFA er på vej til det, men åbenbart er moral ikke så vigtigt hvis bare der er penge i det :frowning:

Hvad mener I ?[/QUOTE]

Jeg mener, at du meget gerne må komme med dokumentation på “kan jeg forstå at TICA acceptere dette og at CFA er på vej til det”, før du kommer med den slags påstande.

[QUOTE=Jenny;1231283]Hvor har du læst, at TICA accepterer dette, og hvad mener du med at acceptere?

Denne “race” er ikke godkendt i TICA, så forstår ikke rigtig, hvorfor du skriver, som du gør.[/QUOTE]

måske fordi ‘opdrætter’ har stort TICA logo på sin hjemmeside?

http://kataleyacat.ru/

Ved godt at det ikke er ensbetydende med at killinger bliver registreret i TICA - men det er jo vildledende…
Ved ikke om TICA blander sig, hvis man opdrætter ikke godkendte hybrider og blandinger ?

anyway - hurtig google translate af forsiden

K[I]ATALEYA

Our cattery unique exotic and rarest breeds of cats in the world. In breeding the breed involved Serval, Caracal, Ceausu, Savannah, Serengeti and Abyssinia.

The aim of our nursery - is the preservation and reproduction of rare species of cats, endangered species, as well as the development of new species through selective breeding and hybridization.

On our site you will learn a lot of new and interesting things about the life of these graceful and seemingly inaccessible to humans cats.

Get acquainted with the nature of these beautiful creatures, and learn all about the content of their house or apartment, as well as be able to view photos and videos of our pets.

In 2013, the nursery KATALEYA was officially registered in the international organization TICA.[/I]

[QUOTE=Musashi;1231288]Ved godt at det ikke er ensbetydende med at killinger bliver registreret i TICA - men det er jo vildledende…
Ved ikke om TICA blander sig, hvis man opdrætter ikke godkendte hybrider og blandinger ?
[/QUOTE]

TICA har ingen mulighed for at holde øje med, hvad en tilfældig opdrætter i Rusland laver af killinger. De har til gengæld mulighed for at vælge eller afvise at registrere de killinger og bare fordi den pågældende opdrætter sætter et TICA logo på sin hjemmeside og skriver, at KATTERIET er registreret i TICA (dvs. stamnavnet), betyder det ikke, at en hvilken som helst raceblanding, der laves i det katteri på nogen mulig måde er godkendt af TICA.

[QUOTE=Musashi;1231288]måske fordi ‘opdrætter’ har stort TICA logo på sin hjemmeside?

http://kataleyacat.ru/

Ved godt at det ikke er ensbetydende med at killinger bliver registreret i TICA - men det er jo vildledende…

anyway - hurtig google translate af forsiden

K[I]ATALEYA

Our cattery unique exotic and rarest breeds of cats in the world. In breeding the breed involved Serval, Caracal, Ceausu, Savannah, Serengeti and Abyssinia.

The aim of our nursery - is the preservation and reproduction of rare species of cats, endangered species, as well as the development of new species through selective breeding and hybridization.

On our site you will learn a lot of new and interesting things about the life of these graceful and seemingly inaccessible to humans cats.

Get acquainted with the nature of these beautiful creatures, and learn all about the content of their house or apartment, as well as be able to view photos and videos of our pets.

In 2013, the nursery KATALEYA was officially registered in the international organization TICA.[/I][/QUOTE]

Det var enormt selvmodsigende!
Man kan ikke bevare en ren art ved at lave hybrider med den - Tværtimod! :dokdok: Den bliver jo aldrig “renartet” igen uanset hvor langt ud man så parrer hybriden - den rene art er for altid smadret i den linje, når der er lavet en hybrid…
klumper!
Fra en Liger kan man heller aldrig igen få rent tiger-afkom, uanset hvor mange generationer ud de parrer tigere tilbage på ligerens afkom… Man fjerner jo ikke løven uanset, hvor mange generationer man prøver - den vil altid være der! (tænkt eksempel!)

Jeg begriber så slet ikke at TICA overhovedet registrerer de hybrider - uanset om det er på det ene eller andet niveau af “breed”… De skal slet ikke have et navn i TICA - eller noget andet sted imho…
Det bidrager bare til endnu flere avler dem, når de faktisk kan smække et stort fint TICA logo på forsiden som TICA opdrætter… :S

Men ok - jeg fatter så slet ikke at man skal gennemsmadre sjældne arter med livsfarlige parringer med andre kattearter, for at lave en fin designerkat…
Det handler om penge penge penge! Folk er dumme nok til at betale MANGE tusinde kroner for at have noget “særligt” og “vildt”…
Stakkels katte! :thumbdown:

Indtil videre er det en russisk opdrætter og tre deltagere på et dansk katteforum, der påstår, at TICA registrerer disse katte.

jeg har massive problemer med at komme på TICA’s hjemmeside, så hvad der står derinde kan jeg ikke vide Mette :wink:

Men kan se på opdrætters hjemmeside et stort fint TICA logo og læse at hun sørme er opdrætter der… :S Det var hun næppe, hvis ikke det faktisk blev brugt til noget?

[QUOTE=PiaB;1231294]jeg har massive problemer med at komme på TICA’s hjemmeside, så hvad der står derinde kan jeg ikke vide Mette :wink:

Men kan se på opdrætters hjemmeside et stort fint TICA logo og læse at hun sørme er opdrætter der… :S Det var hun næppe, hvis ikke det faktisk blev brugt til noget?[/QUOTE]

Du kan se et stort fint TICA logo på hendes hjemmeside og læse, at hun har registreret et stamnavn i TICA. Kan du deraf udlede, at hendes hybridkillinger registreres i TICA eller har hun bare registreret et stamnavn for i købernes øjne at legitimere det, hun laver? Kan du se, om hun overhovedet har ret til at vise et TICA logo på hendes hjemmeside?

Savannah’en er nu da en godkendt race i TICA, og serengettien er under Advanced new breeds. Så selvom TICA jo da heldigvis har taget et standpunkt nu, så er der flere typer af vildkatte-hybrider der kan blive registreret i TICA

Og bengalen er godkendt i FIFe :slight_smile:

Nej Mette det kan jeg ikke - men igen så forstår jeg ikke, at en organisation som TICA så ikke “gør noget”, hvis hun ikke har retten til det :slight_smile:

Og når Tica.org på ingen måde samarbejder (den laver time out konstant), så kan jeg på ingen måde tjekke hvad fakta faktisk er…
Kun konstatere at opdrætter påstår at sælge med stamtavler og hun har et fint TICA logo på sin hjemmeside.

TICA har længe været “stedet” for folk at få registreret deres afkom af alverdens mærkelige designerdyr (i mine øjne! for jeg synes godt nok der er mange rod-sammen-katte i TICA!) - så det ville på ingen måde undre mig, om hun faktisk fik registreret de killinger på en eller anden facon der… :S

Ja, jeg nævnte ikke den race som er godkendt i både FIFe og TICA, da den ikke var nævnt på denne opdrætters hjemmeside. Så det er stadig 4 gange så mange vildkattehybrider i TICA (glemte chausie før) :slight_smile: Så ifht det der står på hjemmesiden så kan

In breeding the breed involved Serval, Caracal, Ceausu, Savannah, Serengeti and Abyssinia.
alle de “racer” der bruges i dette projekt og som er krydsninger mellem vildkattearter og huskatte sådan set registreres i TICA. (Jeg ved ikke lige som ceausu hentyder til jungle cat eller chausie, men either way…) Så det er kun her indenfor de sidste par måneder efter TICA vedtog dette, at det faktisk er blevet sådan at en race som den der forsøges at fremavles her ikke ville kunne registreres i TICA.

Hvad betyder ANB så? Jeg kender ikke ret meget til TICA, så jeg troede killinger kunne registreres, men racen bare ikke kan udstilles/få titler? :slight_smile:

Værs’go, her er “opdrætterens” FB side

Der ligger lidt videoer af kattene…

Hun samarbejder med et par andre opdrættere, bla. 2 somali/aby opdrættere, som gerne parrer huskat, bengal, maine coon og hvad vi har, ind i somalien…
For dem handler det om penge og at vinde på shows !

Min mening… de er syge i hovederne !

her er også lidt læsbart omkring Caracat

og jeg skal lige finde en anden artikel omkring emnet… vender tilbage…

Og den er så her

Men det betyder vel stadig at de SKAL registreres? Jeg ved at man kan nøjes med at kuld-registrere og ikke individ-registrere, men alle katte i et katteri under TICA skal vel registreres hos dem, eller?

Samtidig, så kan man altså ikke bare lige få registreret en kat, bare fordi mor og far er registrerede katteracer. At en race er ANB, betyder heller ikke, racen er godkendt i TICA. Bare til information.

Nej, det er også derfor jeg skriver ANB tidligere, og snakker om registrering af kattene - ikke om godkendte racer.

Jeg “basher” ikke TICA. Som jeg nævnte før så synes jeg det er rigtig fint hvad TICA netop har bestemt mht vildkattehybrider (og strukturelle mutationer), men når emnet bringes op, så ville jeg da bare lige gøre klart at de hybrid-racer, som der nævnes på opdrætterens side faktisk er enten godkendte racer eller under ANB-status hos TICA allerede.

[QUOTE=Jenny;1231283]Hvor har du læst, at TICA accepterer dette, og hvad mener du med at acceptere?

Denne “race” er ikke godkendt i TICA, så forstår ikke rigtig, hvorfor du skriver, som du gør.[/QUOTE]

Det har jeg læst på FB i et indlæg fra Christine Russheim, hun plejer at vide hvad hun snakker om :slight_smile: det er jo ikke i DK-regi. At racen ikke er godkendt nu, betyder jo ikke at den ikke kan blive det :slight_smile:

Siden du nu spørger: nej. Man er ikke pligtig til at registrere noget som helst. Og hvis man laver noget, som ikke kan registreres, giver det også sig selv, at der ikke finder registrering sted.

Javel? Tråden startede med en aby-karakal-hybrid, som mig bekendt ikke findes i hverken ANB eller Championship, men jeg er nok bare uvidende. Jeg ved fx heller ikke, hvad en ceausu er.

Tilbage under min sten.

[QUOTE=holymoly;1231332]Siden du nu spørger: nej. Man er ikke pligtig til at registrere noget som helst. Og hvis man laver noget, som ikke kan registreres, giver det også sig selv, at der ikke finder registrering sted.
[/QUOTE]

OK, det er jeg jo bare vant til at man skal, og det troede jeg faktisk også at man skulle hos TICA, men at man kunne nøjes med en kuld-registrering. Men live and learn…

Javel? Tråden startede med en aby-karakal-hybrid, som mig bekendt ikke findes i hverken ANB eller Championship, men jeg er nok bare uvidende. Jeg ved fx heller ikke, hvad en ceausu er.

Tilbage under min sten.

Hvorfor den tone? De racer jeg henviste til er MEGET tydeligt citeret i mit indlæg? Altså som værende de racer som opdrætteren skriver om på sin side. En ceausu kunne jeg google mig til var hvad chausien blev kaldt visse steder. Og med emnet bringes op mener jeg ikke startindlægget som jeg ikke kommenterede på fordi jeg synes Ann K’s svar var fint, men så blev den jo hevet frem igen idag af andre.