Hyldeblomstsaft

:inlove:

Nabo og jeg har været på rov i dag - og jeg har en hel bærepose med hyldeblomster, som jeg skal lave saft af.
(og hvis det bliver godt, så laver jeg mere - der er masser af hyldeblomster lige nu)

Nogen af jer, der har en god opskrift ??

Ved godt, at jeg bare kan Google det - men kunne være lidt rart med en opskrift, der er afprøvet med et godt resultat :slight_smile:

TUT! Du eren vandal! Blomsterne skal blive siddende så man kan plukke hyldebær senere og lave saft af dem i stedet :slight_smile: Det smaget MEGET bedre :slight_smile:

:pose::pose::pose:

Der MILLIONER tilbage… er det så ok ??

Der MILLIONER tilbage… er det så ok ??[/QUOTE]

Jaeeee når du nu ligefrem siger millioner :wink: :smiley:

Her er min opskrift, som jeg har brugt i mange år:

25 nyudsprungne hyldeblomster uden de grove stilke
1 kg sukker
1 økologisk citron i tynde skiver
1 pose citron- eller vinsyre (jeg mener, der 20-25 g i posen)
1 liter kogende vand

Alt blandes godt og står koldt i 3 dage for at trække. Hældes igennem en saftpose, og hældes på skoldede atamonskyllede flasker.

Jeg bruger hyldeblomstsaft i mange ting, bl.a. salatdressinger og i agurkesalat :slight_smile:

[QUOTE=Missis F;1083396]Her er min opskrift, som jeg har brugt i mange år:

25 nyudsprungne hyldeblomster uden de grove stilke
1 kg sukker
1 økologisk citron i tynde skiver
1 pose citron- eller vinsyre (jeg mener, der 20-25 g i posen)
1 liter kogende vand

Alt blandes godt og står koldt i 3 dage for at trække. Hældes igennem en saftpose, og hældes på skoldede atamonskyllede flasker.

Jeg bruger hyldeblomstsaft i mange ting, bl.a. salatdressinger og i agurkesalat :)[/QUOTE]

min er magen til - bortset fra at jeg bruger 3 citroner pr 25 skræme og skærer dem i 4 skiver - ikke tynde :slight_smile:

og jeg hælder ikke min på flasker - jeg fryser min i hhv isterningposer så jeg altid har til iskold saft eller i større poser til drinks :slight_smile:

[QUOTE=Battlestar;1083407]min er magen til - bortset fra at jeg bruger 3 citroner pr 25 skræme og skærer dem i 4 skiver - ikke tynde :slight_smile:

og jeg hælder ikke min på flasker - jeg fryser min i hhv isterningposer så jeg altid har til iskold saft eller i større poser til drinks :)[/QUOTE]

God idé at bruge isterningposer - det vil jeg prøve :slight_smile:

:inlove:

Tak for opskriften, Misis F.

Googlede det lige i går og fandt en økologisk udgave, hvor der ikke skal citronsyre i - ved ikke rigtigt HVORFOR det skal i ?? :tihi:

Og jeg læste, som Battlestar skriver at man kan fryse det i isterningsposer - så skulle én isterning lige passe til et glas saft - så sådan vil jeg gøre det.

Tak for opskriften, Misis F.

Googlede det lige i går og fandt en økologisk udgave, hvor der ikke skal citronsyre i - ved ikke rigtigt HVORFOR det skal i ?? :tihi:

Og jeg læste, som Battlestar skriver at man kan fryse det i isterningsposer - så skulle én isterning lige passe til et glas saft - så sådan vil jeg gøre det.[/QUOTE]

Ifølge Tørsleffs grønne syltebog bruges citronsyre til at udtrække saften af bær, frugt m.m. Og da det jo er blomster, man bruger, så synes jeg det giver god mening, at der skal citronsyre i. :slight_smile:

Jeg laver også en skøn jordbærmarmelade, hvor jeg i stedet for vand bruger den koncentrerede hyldeblomstsaft og ikke så meget sukker.

Den kommer her:

300 g jordbær skåret i mindre stykker
75-100 g sukker
1½ dl ufortyndet hyldeblomstsaft
1 tsk. rød melatin blandet med 2 spsk. sukker.

Bær, sukker og hyldeblomstsaft koges op, hvorefter melatin+sukker røres i. Koges op igen og hældes på glas.

[QUOTE=Missis F;1083562]Ifølge Tørsleffs grønne syltebog bruges citronsyre til at udtrække saften af bær, frugt m.m. Og da det jo er blomster, man bruger, så synes jeg det giver god mening, at der skal citronsyre i. :slight_smile:

Jeg laver også en skøn jordbærmarmelade, hvor jeg i stedet for vand bruger den koncentrerede hyldeblomstsaft og ikke så meget sukker.

Den kommer her:

300 g jordbær skåret i mindre stykker
75-100 g sukker
1½ dl ufortyndet hyldeblomstsaft
1 tsk. rød melatin blandet med 2 spsk. sukker.

Bær, sukker og hyldeblomstsaft koges op, hvorefter melatin+sukker røres i. Koges op igen og hældes på glas.[/QUOTE]

:slight_smile:

Tusind tak for svaret - marmeladen lyder også lækker :savle:

Jeg skal snart over og købe øko-citroner og rørsukker - synes dog, at det er slemt meget sukker der skal i til 1 liter vand :uha:

[QUOTE=Tante Tut;1083566]:slight_smile:

Tusind tak for svaret - marmeladen lyder også lækker :savle:

Jeg skal snart over og købe øko-citroner og rørsukker - synes dog, at det er slemt meget sukker der skal i til 1 liter vand :uha:[/QUOTE]

Jow, det er en ren sukkerbombe, men saften er jo meget koncentreret, så man bruger jo ikke så meget (du kan også putte lidt flere hyldeblomster i, så den bliver endnu mere koncentreret) :slight_smile:

:inlove:

Ja, jeg tænker lidt at bruge flere hyldeblomster (jeg har MASSER) og så måske bruge 2 liter vand - men det bliver måske for sjappet så…

Ja, jeg tænker lidt at bruge flere hyldeblomster (jeg har MASSER) og så måske bruge 2 liter vand - men det bliver måske for sjappet så…[/QUOTE]

2 liter er nok for meget, og sukkeret er jo med til at konservere saften - måske en kvart liter ekstra. Husk endelig at holde saften kold, ellers gærer den.

Jeg har en krybekælder, som er meget kold, og fordi jeg i en årrække lavede op med 40 flasker hyldeblomstsaft (!), så brugte jeg den, når saften skulle trække. En dag tabte jeg gryden med hyldeblomst ned i krybekælderen :argh:

Jeg kan hilse og sige, at det sukkerstads er et helvede at gøre rent efter :surrender1:

[QUOTE=Missis F;1083586]2 liter er nok for meget, og sukkeret er jo med til at konservere saften - måske en kvart liter ekstra. Husk endelig at holde saften kold, ellers gærer den.

Jeg har en krybekælder, som er meget kold, og fordi jeg i en årrække lavede op med 40 flasker hyldeblomstsaft (!), så brugte jeg den, når saften skulle trække.
[B]En dag tabte jeg gryden med hyldeblomst ned i krybekælderen :argh:

Jeg kan hilse og sige, at det sukkerstads er et helvede at gøre rent efter[/B] :surrender1:[/QUOTE]

:yikes:

Ja, jeg kan sagtens forestille mig at det må være noget klistret stads med alt det sukker i :tihi:

Har lige set, at jeg har alt det der skal bruges… men . … :ups: vand og sukker skal vel over blusset og koge, så sukkeret smelter, ikke ??

Jeg kan da ikke bare koge vandet og hælde over sukker, hyldeblomster og citroner ??

Lige så snart saften er blevet kold, fylder jeg den i isterningsposer…:inlove:

Ja, jeg kan sagtens forestille mig at det må være noget klistret stads med alt det sukker i :tihi:

Har lige set, at jeg har alt det der skal bruges… men . … :ups: vand og sukker skal vel over blusset og koge, så sukkeret smelter, ikke ??

Jeg kan da ikke bare koge vandet og hælde over sukker, hyldeblomster og citroner ??

Lige så snart saften er blevet kold, fylder jeg den i isterningsposer…:inlove:[/QUOTE]

Jeg vidste ikke, om jeg skulle grine eller græde - så jeg valgte at lukke lemmen til kælderen, og så sunde mig en halv times tid, før jeg begyndte at svabe op og gøre rent :smiley:

Nej, du skal ikke koge hyldeblomsterne, kun hælde kogende vand over og så røre til sukkeret er smeltet.

Jeg ved, Camilla Plum har en opskrift, hvor hyldeblomsterne bliver kogt - prøv at Google hendes opskrift - jeg har den ikke :slight_smile:

[QUOTE=Missis F;1083593]Jeg vidste ikke, om jeg skulle grine eller græde - så jeg valgte at lukke lemmen til kælderen, og så sunde mig en halv times tid, før jeg begyndte at svabe op og gøre rent :smiley:

Nej, du skal ikke koge hyldeblomsterne, kun hælde kogende vand over og så røre til sukkeret er smeltet.

Jeg ved, Camilla Plum har en opskrift, hvor hyldeblomsterne bliver kogt - prøv at Google hendes opskrift - jeg har den ikke :)[/QUOTE]

:surrender1:

Jeg havde nok osse lige sat mig ned og taget en DYB indånding, før jeg var gået i gang med at gøre rent :tihi:

Altså med fare for at virke dum som en våd sweater :

Vand og sukker koges til sukkeret er smeltet - og så hældes sukkervandet over hyldeblomsterne og citronerne ?? :pose:

Nøj, hvor har vi bare plukket ALT for mange hyldeblomster - der er nok til saft til et helt regiment tørstige soldater…

Jeg havde nok osse lige sat mig ned og taget en DYB indånding, før jeg var gået i gang med at gøre rent :tihi:

Altså med fare for at virke dum som en våd sweater :

Vand og sukker koges til sukkeret er smeltet - og så hældes sukkervandet over hyldeblomsterne og citronerne ?? :pose:

Nøj, hvor har vi bare plukket ALT for mange hyldeblomster - der er nok til saft til et helt regiment tørstige soldater…[/QUOTE]

:smiley:

Du kan sagtens koge vand og sukker, og så hælde det over hyldeblomsterne, men det er ikke nødvendigt, hæld blot det kogende vand over hyldeblomster, citron og sukker, og så rør til sukkeret er smeltet :slight_smile:

Hvis du hælder lidt atamon i den færdige saft og stiller den koldt, så kan den sagtens holde sig vinteren over :slight_smile:

[QUOTE=Missis F;1083586]En dag tabte jeg gryden med hyldeblomst ned i krybekælderen :argh:

Jeg kan hilse og sige, at det sukkerstads er et helvede at gøre rent efter :surrender1:[/QUOTE]

neeeeeeeeeeeej - hvor har det bare ikke været sjovt…

men ja - det er 50/50 vand og sukker… jeg koger altid selv sukkert op i vandet inden jeg hælder det over - det er den letteste måde når man laver store portioner… og så lægger jeg skærmene og citronerne lagvis INDEN jeg hælder de 15 liter over som kan være i den gigantgryde jeg bruger til formålet

jeg har erfaret at jo større portion man laver af gangen - jo bedre blver resultatet

:inlove:

Jeg har lavet 15 dl. vand - 1 kilo øko-rørsukker - 2 1/2 øko-citron - og en masse hyldeblomster.

Det står nu i køleskabet og DUFTER !!

Synes bare, at farven blev lidt pis-gul ?? er det mon pga rørsukkeret ??

Det dufter dejligt, men farven er lidt mistænkelig - jeg troede, at det ville blive helt klart…

Senere går jeg over og køber mere sukker og citroner og laver en omgang mere - for jeg har hyldeblomster i massevis. :savle:

Jeg har lavet 15 dl. vand - 1 kilo øko-rørsukker - 2 1/2 øko-citron - og en masse hyldeblomster.

Det står nu i køleskabet og DUFTER !!

Synes bare, at farven blev lidt pis-gul ?? er det mon pga rørsukkeret ??

Det dufter dejligt, men farven er lidt mistænkelig - jeg troede, at det ville blive helt klart…

Senere går jeg over og køber mere sukker og citroner og laver en omgang mere - for jeg har hyldeblomster i massevis. :savle:[/QUOTE]

bare det ikke er silke der har taget fejl af køleskabet og kattebakken :høhø: