Hyldeblomstsaft

Jeg har lavet 15 dl. vand - 1 kilo øko-rørsukker - 2 1/2 øko-citron - og en masse hyldeblomster.

Det står nu i køleskabet og DUFTER !!

Synes bare, at farven blev lidt pis-gul ?? er det mon pga rørsukkeret ??

Det dufter dejligt, men farven er lidt mistænkelig - jeg troede, at det ville blive helt klart…

Senere går jeg over og køber mere sukker og citroner og laver en omgang mere - for jeg har hyldeblomster i massevis. :savle:[/QUOTE]

rørsukker farver mere end alm sukker - og nogle blomster farver mere end andre…

det bliver næsten helt klart når du har hældt det gennem en saftpose - men gør dig selv den tjeneste at hælde den igennem nogle gange hvis du vil have den klar uden for megt bundfald :slight_smile:

:klapper::klapper::klapper::klapper::klapper::klapper:

Det kan jeg sige med sikkerhed, at det IKKE er :stuck_out_tongue:

Men sjovt, at du nævner det - for hyldeblomster lugter faktisk lidt af katte-tis - jeg er nødt til at holde posen med de 750 hyldeblomster lukket godt i - for de lugter ret kraftigt. :wink:

[QUOTE=Battlestar;1083741]rørsukker farver mere end alm sukker - og nogle blomster farver mere end andre…

det bliver næsten helt klart når du har hældt det gennem en saftpose - men gør dig selv den tjeneste at hælde den igennem nogle gange hvis du vil have den klar uden for megt bundfald :)[/QUOTE]

:inlove:

Tak… har rørt i det et par gange nu - og jeg synes, at det er blevet lidt mere klart.

Jeg må skyyyyyyynde mig ud at købe en saftpose - for jeg har ikke nogen - og havde bare tænkt mig at lade det løbe igennem en meget fintmasket sigte jeg har ?? :slight_smile:

Tak… har rørt i det et par gange nu - og jeg synes, at det er blevet lidt mere klart.

Jeg må skyyyyyyynde mig ud at købe en saftpose - for jeg har ikke nogen - og havde bare tænkt mig at lade det løbe igennem en meget fintmasket sigte jeg har ?? :)[/QUOTE]

det kan du slet ikke bruge overhovedet hvad angår selve saften… det er fint til at få alt det grove væk - men saften er spækket med blomsterstøv og det skal væk - helt væk - ellers får du kraftigt bundfald og en meget uklar saft… smagen vil være fin - bare uklar

når du hælder det igennem saftposen, så går der ikke mange sekunder før det løber meeeeeeeeeeget langsomt… så meget blomsterstøv lukker det i… når jeg sier det gør jeg det gennem viskestykker fordi jeg har så meget - det tager i hvert fald 10-12 viskestykker at si 15 l.

det siger lidt om hvor meget grums der reelt skal sies fra :slight_smile:

[QUOTE=Battlestar;1083777]det kan du slet ikke bruge overhovedet hvad angår selve saften… det er fint til at få alt det grove væk - men saften er spækket med blomsterstøv og det skal væk - helt væk - ellers får du kraftigt bundfald og en meget uklar saft… smagen vil være fin - bare uklar

når du hælder det igennem saftposen, så går der ikke mange sekunder før det løber meeeeeeeeeeget langsomt… så meget blomsterstøv lukker det i… når jeg sier det gør jeg det gennem viskestykker fordi jeg har så meget - det tager i hvert fald 10-12 viskestykker at si 15 l.

det siger lidt om hvor meget grums der reelt skal sies fra :)[/QUOTE]

:inlove:

Tak… der bliver købt en saftpose i morgen.

Har lige været ude i det mest SINDSSYGE regnvejr for at købe flere citroner og mere sukker - for jeg har blomster til meget mere saft. :savle:

Hvis du ikke synes om saftens farve, kan du putte en skefuld farin i sukkervandet. Det gør farven lidt mere appetitlig :tihi:

:wink:

Tak for endnu et godt råd - det dufter SÅ dejligt, når jeg rører rundt i det - er meget spændt på at smage det.

Jeg må nok erkende, at jeg ikke er til hyldeblomst saft…mens jeg så elsker en god varm hyldebærsuppe med tvebakker, uhh…det ville være godt ligenu til min forkølelse :wink: Men nu tør jeg slet ikke plukke flere, fordi der er en satans giftig anden slags som ligner hyldebær meget :frowning: og ligenu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvad den hedder…men ville bare lige huske jer på det, så I ikke ender med at blive forgivet i stedet for forfrisket :wink:

Hyldeblomsterne er ikke giftige, men jeg mener bærrene er?? I hvert fald må man ikke spise dem rå, så vidt jeg ved :slight_smile:

der er en der ligner - dog ikke meget… men man kan altid skelne dem på lugten… hvor hylden lugter meget kraftigt og karakteristisk er den anden næsten duftfri og lugter grimt hvis man knækker den… kan heller ikke huske navnet ligenu

men der er ingen chance for at plukke forkert hvis man bruger næsen :slight_smile:

[QUOTE=Battlestar;1084146]der er en der ligner - dog ikke meget… men man kan altid skelne dem på lugten… hvor hylden lugter meget kraftigt og karakteristisk er den anden næsten duftfri og lugter grimt hvis man knækker den… kan heller ikke huske navnet ligenu

men der er ingen chance for at plukke forkert hvis man bruger næsen :)[/QUOTE]

Tak :slight_smile: så må jeg da i gang, med at plukke og måske også hyldeblomsterne, da min datter ELSKER det…hmmm…det eneste jeg kan lide med lidt hyldeblomst, er verdi med den smag…hmmm…måske man skulle eksperimentere :tihi:

Prøv med tør hvidvin eller vodka :tihi:

[QUOTE=Battlestar;1084146]der er en der ligner - dog ikke meget… men man kan altid skelne dem på lugten… hvor hylden lugter meget kraftigt og karakteristisk er den anden næsten duftfri og lugter grimt hvis man knækker den… kan heller ikke huske navnet ligenu

men der er ingen chance for at plukke forkert hvis man bruger næsen :)[/QUOTE]

Er det den, der hedder hæg? Havenyt.dk - Hvad hedder de sorte bær med sten i?

Det kan godt tænkes, det ligner den :wink: I øvrigt, da vores den store søn var et par år, fik han lov til at spise rå hyldebær, for pokker hvor blev han syg :frowning: vi kunne ikke forstå det og det er først her for et par år siden, at jeg har fundet ud af, at rå hyldebær er lettere giftige, vi troede bare han havde spist for mange…tsk tsk…:slight_smile:

:inlove:

Tak for advarslen… jeg er nu 100 % sikker på, at det ER hyldeblomster vi har plukket.

Og mit saft dufter bare SÅ godt - og jeg tror faktisk ikke, at det er pisgult alligeveller - det er fordi blomsterne flyder ovenpå at farven snyder - det er helt klart, når man får skubbet blomsterne væk :savle:

:inlove:

I tirsdags blev saften siet og hældt på isterningsposer - Nabo og jeg skulle lige have en smagsprøve - og det smager bare godt :savle:

Tusind tak for råd og vejledning :slight_smile:

I tirsdags blev saften siet og hældt på isterningsposer - Nabo og jeg skulle lige have en smagsprøve - og det smager bare godt :savle:

Tusind tak for råd og vejledning :)[/QUOTE]

ej hvor godt :slight_smile: det var herligt at det gik så fint…

:inlove:

Ja, det var faktisk så nemt at lave - at jeg nok laver noget mere i weekenden. :savle:

Ja, det var faktisk så nemt at lave - at jeg nok laver noget mere i weekenden. :savle:[/QUOTE]

ja jeg når det desværre ikke i år - det må blive næste år :slight_smile:

jeg flytter op til hyldeblomst mekka :slight_smile: så næste år laver jeg nok liiiiiiiidt mange liter :slight_smile:

[QUOTE=Battlestar;1086650]ja jeg når det desværre ikke i år - det må blive næste år :slight_smile:

jeg flytter op til hyldeblomst mekka :slight_smile: så næste år laver jeg nok liiiiiiiidt mange liter :)[/QUOTE]

:inlove:

Ja, du har vist andre ting at tænke på lige pt - men så næste år, det er rart at have noget at glæde sig til.

Jeg tænker at lave en større portion denne gang og så lave sodavandis af det - tror det må smage som en bid af Himlen :savle: