I hvilke lande må man kun bruge katte med udstillingsresultater i avl?

ja måske et lidt underligt spørgsmål, og er egentlig afledt af weekendens udstilling.

ved min kats bedømmelse endte dommeren med en udtalelse som jeg egentlig på tidspunktet fandt lidt underlig “jeg kan desværre ikke give han et ex1, for så kan du bruge ham i avl” !

jeg har nok lignet et stort spørgsmålstegn for den forstod jeg ikke lige meningen med, men tænkte først at det måtte være mig der havde misforstået noget…

senere på dagen fik jeg fortalt at i visse lande må man kun bruge katte i avl der havde opnået minimum et ex1 på udstilling.

for mig lyder det som en røverhistorie, men der må vel være noget om det… andre der har oplevet det samme eller kan forklare nærmere…

Den begrundelse har jeg godt nok aldrig hørt anvendt før!

Og da katte ikke skal “godkendes” på udstillinger for, at kunne anvendes i opdræt, da lyder den begrundelse da i mine ører helt galt. Er du sikker på du har forstået det rigtigt?

Knus Gitte

[QUOTE=DK Nemador;1025371]Den begrundelse har jeg godt nok aldrig hørt anvendt før!

Og da katte ikke skal “godkendes” på udstillinger for, at kunne anvendes i opdræt, da lyder den begrundelse da i mine ører helt galt. Er du sikker på du har forstået det rigtigt?

Knus Gitte[/QUOTE]

det troede jeg også først indtil jeg talte med andre der også havde hørt bedømmelsen

Øhhhh ??? det er da vist en “and” !!!

Cats og Conni

Hvis det er rigtigt vil jeg gerne høre hvilken dommer der her er tale om…?

Og nu er EX2 jo altså heller ikke altid så ringe - det skal man huske på :slight_smile: I nogle farvegrupper kan det faktisk være ret så godt :slight_smile:

Knus Gitte

Jeg mener faktisk, det er sådan i Norge, men er ikke sikker :slight_smile:

Jeg synes jeg har hørt noget om det engang, men jeg er meget i tvivl om hvorvidt det er rigtigt, eller bare noget jeg husker fra tidligere diskussioner om hvorvidt det er en god idé eller ej :slight_smile:

[QUOTE=DK Nemador;1025379]Hvis det er rigtigt vil jeg gerne høre hvilken dommer der her er tale om…?

Og nu er EX2 jo altså heller ikke altid så ringe - det skal man huske på :slight_smile: I nogle farvegrupper kan det faktisk være ret så godt :slight_smile:

Knus Gitte[/QUOTE]

Jaeh, men spørgsmålet er egentlig om det måske var MG vs Ex?
(Det er jo en klassisk perser, som Vivi udstiller)

det er jo heller ikke fordi jeg er utilfreds med kattens bedømmelse - det var bare begrundelsen jeg studsede temmelig meget over - fint nok hvis dommeren ikke kan lide min kat, men det vil sige i har heller ikke hørt om det “fænomen” før…

det jeg fik fortalt var at det bla var sådan i både england og frankrig! altså at man ikke kunne få katten godkendt til avl uden et ex1… jeg synes også umiddelbart at det lød som en and, det er jo ikke alle opdrættere der udstiller

[QUOTE=Bodil;1025384]det er jo heller ikke fordi jeg er utilfreds med kattens bedømmelse - det var bare begrundelsen jeg studsede temmelig meget over - fint nok hvis dommeren ikke kan lide min kat, men det vil sige i har heller ikke hørt om det “fænomen” før…

det jeg fik fortalt var at det bla var sådan i både england og frankrig! altså at man ikke kunne få katten godkendt til avl uden et ex1… jeg synes også umiddelbart at det lød som en and, det er jo ikke alle opdrættere der udstiller[/QUOTE]

Det er så også Frankrig jeg husker det i forbindelse med, så måske der er noget om det. I Frankrig har regeringen jo også valgt at gå ind og lave en hel del regler om avl osv…
Jeg mener Susanne W. har styr på det… :slight_smile:

[QUOTE=Eife;1025383]

Jaeh, men spørgsmålet er egentlig om det måske var MG vs Ex?
(Det er jo en klassisk perser, som Vivi udstiller)[/QUOTE]

det var det jo - og jeg ved godt at ikke alle dommere kan lide hans næse - og fair nok, men at jeg får at vide at det er en flot kat, men han kan ikke give ex1, pga avl! det argument forstod jeg ikke

Ja, det lyder som et underligt argument… Men dommeren er jo også en franskmand, så det giver da mening ifht at der vist er det krav i Frankrig?

[QUOTE=Temple Bar;1025381]Jeg mener faktisk, det er sådan i Norge, men er ikke sikker :-)[/QUOTE] Nej, ikke så vidt jeg ved.Nu har jeg ikke været i en FIFe-klub i flere år (er i TICA), men hvis der var kommet sådan en regel, tror jeg, at jeg ville have fanget det op. Mange mærkelige ting kan de finde på, men ikke lige den her - endnu. Så hysj, ikke gi’ NRR flere sjove ideer:uha::uha:

[QUOTE=Temple Bar;1025381]Jeg mener faktisk, det er sådan i Norge, men er ikke sikker :-)[/QUOTE] : Har lige spurgt een af mine norske Burmeseropdrætter venner , - så vi må vente til hun svarer!

Cats og Conni

Jo, både i Norge, Sverige og Finland skal katten have et EX (uanset tal) som voksen for at kunne bruges i avl. Jeg husker ikke hvorfor. At andre lande har en lignende regel undrer mig ikke.

Så har jeg lige tjekket med en jeg kender som sidder som leder i en katteklub under NRR. Det der er altså med respekt at melde noget sludder. Bare katte med RIEX-stamtavle må avlsgodkendes eller blive champion før de bruges i avl. Godtnok er jeg ikke blandt NNRs største fans, men den her er de altså ikke hoppet på endnu.

Nej, NRR har ikke sådanne regler! Se her hvad der kan udløse at katten skal avlsgodkendes:

1.1 Ordningen gjelder fra og med 01.03.93, og omfatter katter som er K-stambokført på grunn av:

  •      rasekryssing ett eller flere steder på stamtavlen
    
  •      ikke-godkjente raser/farger ett eller flere steder på stamtavlen, eller at det mangler andre vitale data
    
  •      ikke tilstrekkelig antall kjente generasjoner på stamtavlen
    

Sverak har følgende regel:

Avelsgodkännande, AG
Katt som är registrerad i kontrollstambok (RX) ska ha intyg om avelsgodkännande.

Altså regler der langt fra siger at alle katte skal have mindst en EX1.

Tak :slight_smile: NRR bruger RIEX anderledes end FD, men det er da godt at vide, at LO katte ikke skal avlsgodkendes :slight_smile:

      • Updated - - -

[QUOTE=En forhenværende bruger;1025410]Nej, NRR har ikke sådanne regler! Se her hvad der kan udløse at katten skal avlsgodkendes:

Sverak har følgende regel:

Altså regler der langt fra siger at alle katte skal have mindst en EX1.[/QUOTE]

Tak for opklaringen:) Mine racekolleger i både NRR og SVERAK har bildt mig noget andet på ærmet.

Altså kan faktisk godt se fornuft i man skal opfylde nogle “test” før katten kan bruges i avl. Der er for mange nfo og mco der ligner et miskmask af alt godt fra semi langhårs land af. Simpelthen fordi en masse nye opdrættere SLET ikke har sat sig ind i standard men bare laver semi langhårede katte. Disse ses så ikke på udstilling men se bare i dba ,guloggratis osv der er et hav af dem(også med tavle;) )
MEN der hvor problemet opstår er når dommerne ikke læser standard men sammenligner med det de plejer at se. På den måde “uddør” de gamle typer af mco,siamesere(er standard rettet til gigant øre?) og perseren. Selvom disse faktisk opfylder den nedskrevne standard. Som jo tydelig vises her hvor en dommer prøver at diktere at katten skal ligne de andre og ikke kikker på den skrevne standard.
Noget jeg ville mene var relevant var en “mental test”. En bengal og en perser skal jo ikke have samme sind. Så kunne man f.eks sige man fik 2 forsøg(katten KAN jo have en dårlig dag). Man plejer jo at vælge kat ud fra udseende og SIND. Sind er desværre ret forskelligt inde for samme race, dette kunne undgås på den måde.

[QUOTE=dkkorat;1025414]
Tak for opklaringen:) Mine racekolleger i både NRR og SVERAK har bildt mig noget andet på ærmet.[/QUOTE]

Men den i Finland er nu god nok på sin vis, jeg har spurgt en finsk europe opdrætter der skriver følgende til spørgsmålet: “Does a cat need any kind of specific show result to be used for breeding in Finland?”

Not for it’s first litter, but before the second mating it has to have at least an ex 1 from open class or control class approval or three offspring from it’s first litter the ex1 from open class.

      • Updated - - -

Ahva’? :slight_smile:

Men fik han en EX bedømmelse? Eller en MG? :slight_smile:

Knus Gitte