I hvilke lande må man kun bruge katte med udstillingsresultater i avl?

Tak for linket, jeg synes jo billederne viser en smuk, smuk perser, som de så ud i ‘gamle’ dage :slight_smile:

Jeg aner ikke hvordan en perfekt perser ser ud ifølge standarden og jeg er godt klar over, at det slet ikke er sådan de ser ud nu til dags, skulle jeg have perser (det skal jeg nu ikke) så ville jeg vælge en klassisk.

:slight_smile:

[QUOTE=danpia;1025573]Tak for linket, jeg synes jo billederne viser en smuk, smuk perser, som de så ud i ‘gamle’ dage :slight_smile:

Jeg aner ikke hvordan en perfekt perser ser ud ifølge standarden .
[/QUOTE]

I og med at Brian her sidder med en fiiin BISpokal fra et FIFetilknyttet klub/forbund og at han i TICA holder titlen Supreme Grand Champion Alter, så vil jeg mene at han er en ganske pæn kat, der følger dommernes tolkning af perserstandarden…

Bodils kat holder standarden. Pæn kat, ingen tvivl om det! - men om den er god nok til at få et Ex 1 tvivler jeg måske lidt på… hovedet er ikke rundt nok, og selve stoppet ved næsen sidder ikke helt dér, hvor selv jeg (der afgjort IKKE er til de alt for ekstreme persere!) gerne vil have det, og ørerne er måske også en smule for store…
At jeg så ikke mener, at det ligefrem behøver at udløse et MG, tja - jeg er ikke dommer! :slight_smile:
Men hvis dommeren kommer fra et land, hvor det er et krav med EX for at kunne avle, tja, så er det vel kun naturligt at han vælger ikke at give EX uden certifikat (som han jo også kunne have valgt at give) - han mener jo tydeligt nok ikke at katten bør gå i avl, og det kan han kun sikre ved at give MG…

Dommeren dømmer jo ud fra den standard der er - og det er nu engang sådan, at perseren i dag ikke “har næse”.
Man kan synes noget andet er pænere, men det er ikke korrekt og derfor bliver det dømt ned.

Jeg har haft købere, der synes en vildtfarvet aby er helt fantastisk, hvis den er helt sandfarvet eller med små højtsatte ører.
Det gør ikke katten mindre dejlig, men det er da ikke en kat, der hører til på en udstilling i mine øjne.

Vivi har aldrig anfægtet bedømmelsen, men undret sig over begrundelsen. Det er vel fair nok at spørge til en forklaring, når man aldrig har hørt om den grund før? Det er da ikke det samme som at klage over dommeren?

Jeg tror, Vivi går ind til udstillingerne med helt åbne øjne og ikke forventer sig noget, når hun kommer med en kat, der adskiller sig fra det look, der er fremherskende. Så vidt jeg har ladet mig fortælle, falder hendes kat faktisk ikke uden for standarden, men det ved andre bedre. Den har da også tidligere opnået at få ex 1, så vidt jeg erindrer.

[QUOTE=galath;1025604]Vivi har aldrig anfægtet bedømmelsen, men undret sig over begrundelsen. Det er vel fair nok at spørge til en forklaring, når man aldrig har hørt om den grund før? Det er da ikke det samme som at klage over dommeren?

Jeg tror, Vivi går ind til udstillingerne med helt åbne øjne og ikke forventer sig noget, når hun kommer med en kat, der adskiller sig fra det look, der er fremherskende. Så vidt jeg har ladet mig fortælle, falder hendes kat faktisk ikke uden for standarden, men det ved andre bedre. Den har da også tidligere opnået at få ex 1, så vidt jeg erindrer.[/QUOTE]

Det mener jeg også at han har :slight_smile: og der vil være dommere som helt klart vil foretrække ham…
Og ja, jeg læser det også som undren over begrundelsen for MG, ikke så meget brok over dommeren!

Dommeren havde ved bordet følgende kritik punkter:

[ul]
[li]øre skulle sidde lidt længere ud på siden af hovedet (han nævnte ikke størrelse) [/li][li]der manglede større kinder/bredde [/li][li]snuden var ikke som han syntes en perser snude skulle være (der blev korrekt ikke kun talt om næsen - men om snuden i sin helhed) [/li][li]han var glad for pels farven - men nævnte at der var et par hvide hår [/li][/ul]

Til gengæld var han meget glad for øjne - som han sagde at han gerne ville have set sådan på to andre katte han havde haft på bordet.
Ligeledes var panden i orden.
Jeg tror også at han var ok med stoppet - men det var snudepartiet der kom efter han havde kritik af - og det er jo hans fortolkning af standarden.

Jeg er i øvrigt også enig med ham omkring øre og kinder - men det bliver forhåbentlig bedre når Viggo vokser ordenligt ud - alle mine hankatte lømler i denne alder - og man skal på den anden side af to år før det hele ‘passer sammen’ og hovedet har fået den rigtige bredde.

De andre ting var i orden - og da han så i munden var han og dommer elev jo enige om at her var ingen problemer - for der var jo plads til tænder :slight_smile:

Jeg syntes det var udmærket kritik af Viggo vi fik af dommer - og jeg syntes han var rigtig god til at forklare og fortælle undervejs. Jeg syntes det var en god bedømmelse. Jeg ville dog også som Vivi hellere have haft at han ud fra point argumenterede for mg

Point gives jo hos perser således

25 hoved
15 øjne
25 krop
20 pels farve
10 pels kvalitet
5 kondition

Jeg er faktisk udmærket tilfreds med de bedømmelser som Viggo har fået - snuden fortolker dommerne anderledes - men det meste andet er i orden. (Det skal jo lige nævnes igen at den skriftlige standard ikke har ændret sig omkring typen de sidste 30 år - bortset fra at pelsen nu skal være mindre ulden, og der er skrevet ind at katten skal have næsebor, hvor luften har fri passage). Så standarden har ikke ændret sig - men fortolkningen har. Derfor er der faktisk også plads til Viggo på FIFé udstillinger :slight_smile:

Jeg er jo heller ikke sådan, at jeg ikke mener der er ting ved mine katte typemæssigt der kan blive bedre ud fra den måde jeg fortolker standard. Og det gælder jo hele katten. Jeg lægger eks vis vægt på størrelsen. En perser skal ikke være en lille kat. Jeg er kritisk på alle mine kattes type - og bruger tid på at evaluere de gode sider og hvad der mangler.

  • jeg selektere bare primært i forhold til sundhed og stamtavler (linjer/lav indavl) og så kommer typen/farver bagefter. Det er den langsomme metode at komme frem til der, hvor jeg gerne vil hen. Jeg vil først og fremmest have nogle sunde og robuste katte med god reproduktion. Det er mit fundament - så kan finpudsning af de ydre detaljer komme hen ad vejen.

Men anyway, som Vivi også skriver - så er formålet med at udstille Viggo jo først og fremmest at Vivi har nogle gode oplevelser sammen med de andre udstillere og besøgende.

Herefter naturligvis at vise at en perser også kan se ud som Viggo - og give dommerne noget lidt andet at tage stilling til.

Samt at give alle andre stof til eftertanke om hvor der er man vil hen med sine racer. Som dommere også har sagt så har de ikke set kat som Viggo de sidste 30 år. Så alle kan jo lidt tænke over hvor det er de gerne vil have deres racer er om 30 år …og netop derfor mener jeg at en kat som Viggo hører til på en udstilling.
Han bør give alle årsag til reflektion over hvordan racer ændres over tid - og hvad det er man vil have og opnå med opdræt af racekatte.

[QUOTE=Ann K;1025605]Det mener jeg også at han har :slight_smile: og der vil være dommere som helt klart vil foretrække ham…
Og ja, jeg læser det også som undren over begrundelsen for MG, ikke så meget brok over dommeren![/QUOTE]

Ja, han har… Han fik Ex1 i Nærum hos Anne Køhn :slight_smile:

[QUOTE=Musashi;1025607]De andre ting var i orden - og da han så i munden var han og dommer elev jo enige om at her var igen problemer - for der var jo plads til tænder :slight_smile:
[/QUOTE]

Jeg tror der må mangle et vigtigt n i den sætning? :slight_smile:
Eller er det en joke fra dommerens side? :slight_smile:

[QUOTE=Eife;1025609]Ja, han har… Han fik Ex1 i Nærum hos Anne Køhn :slight_smile:

Jeg tror der må mangle et vigtigt n i den sætning? :slight_smile:
Eller er det en joke fra dommerens side? :)[/QUOTE]

det er min typo :høhø:

[QUOTE=Musashi;1025607]Dommeren havde ved bordet følgende kritik punkter:

[ul]
[li]øre skulle sidde lidt længere ud på siden af hovedet (han nævnte ikke størrelse)[/li][li]der manglede større kinder/bredde[/li][li]snuden var ikke som han syntes en perser snude skulle være (der blev korrekt ikke kun talt om næsen - men om snuden i sin helhed)[/li][li]han var glad for pels farven - men nævnte at der var et par hvide hår[/QUOTE][/li][/ul]

Efter min mening, er der ikke noget her, som skulle være årsagen til at give et MG :slight_smile:
Jeg ved ikke hvor gammel Viggo er (?), men at han lømler og er længe om at udvikle sig,tja - jeg har en moderne typet perserungkat, der har nøjagtig samme problem… længe var han ligefrem så slem at vi kaldte ham coon-wannabeen :smiley:

Den der med åbne næsebor… vi er helt enige… Og jeg er ved at rive hårene af hovedet pgr Emil… Der har et utroligt lille næsespejl, så det ser ud som om hans næsebor er meget for små :S Det er de ikke! Men når nu der vokser pels henover næsefløjene, så er det jo umuligt at se, at næseborene ER fine brede og åbne :frowning:
Og dét trækker så ned for ham… jeg nægter nemlig at sidde og plukke hårene der! Det må gøre ufatteligt ondt… bare tænkt på, hvis man selv kommer til at hive i et næsehår :wink:

bare lige for at få slået det fast med syv tommer søm :stuck_out_tongue:

jeg er på ingen måde utilfreds med dommeren eller hans bedømmelse af viggo, det var kun hans argument for ikke at give ex jeg studsede over. alt hvad dommeren sagde og kommenterede blev grundigt gennemgået og begrundet, og hans håndtering af katten var også fantastisk, så alt i alt en god dommer (ikke at jeg har prøvet så mange endnu…)

og nu er der jo så også en forklaring på hans argument - ikke at jeg synes det er et godt argument, men forklaringen er der, så skulle jeg en anden gang støde ind i samme argument fra en anden dommer, ja så bliver jeg så ikke så overrasket.

      • Updated - - -

[QUOTE=Ann K;1025613]
[/LIST]

Efter min mening, er der ikke noget her, som skulle være årsagen til at give et MG :slight_smile:
Jeg ved ikke hvor gammel Viggo er (?), men at han lømler og er længe om at udvikle sig,tja - jeg har en moderne typet perserungkat, der har nøjagtig samme problem… længe var han ligefrem så slem at vi kaldte ham coon-wannabeen :smiley:

Den der med åbne næsebor… vi er helt enige… Og jeg er ved at rive hårene af hovedet pgr Emil… Der har et utroligt lille næsespejl, så det ser ud som om hans næsebor er meget for små :S Det er de ikke! Men når nu der vokser pels henover næsefløjene, så er det jo umuligt at se, at næseborene ER fine brede og åbne :frowning:
Og dét trækker så ned for ham… jeg nægter nemlig at sidde og plukke hårene der! Det må gøre ufatteligt ondt… bare tænkt på, hvis man selv kommer til at hive i et næsehår ;)[/QUOTE]

viggo er kun 8 måneder og i den alder har mange persere (efter min erfaring) en tendens til at se meget sjove ud :slight_smile: nogle med alllt for lange ben, meeeeget store øre osv.

og jeg kan kun give dig ret i at der er bare visse steder man ikke plukker en kat - hvide hår/ for meget pels eller ej, så hellere en lidt dårligere bedømmelse end og påføre katten smerte.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1025588]Dommeren dømmer jo ud fra den standard der er - og det er nu engang sådan, at perseren i dag ikke “har næse”.
Man kan synes noget andet er pænere, men det er ikke korrekt og derfor bliver det dømt ned.

Jeg har haft købere, der synes en vildtfarvet aby er helt fantastisk, hvis den er helt sandfarvet eller med små højtsatte ører.
Det gør ikke katten mindre dejlig, men det er da ikke en kat, der hører til på en udstilling i mine øjne.[/QUOTE]
Når eneste ændring i standarden er at katten skal kunne trække vejret ordentlig OPFYLDER han jo netop standarden. At folk kollektivt har besluttet at lave en masse katte der IKKE opfylder standard vinder gør da ikke ham mindre racetypisk. F.eks står direkte i standard katten skal have stort næselæder, det er der en del af perserne der vinder der IKKE har idag. Der står desuden katten ikke må have opstopper næse, har da set nogle der havde det imo(ingen gad jo i tråd hvor jeg spurgte folk om at komme med deres bud på hvad der er en opstopper næse). Kikker vi orientaner skal de havde grønne øjne, alligevel er der en verdens vinder med gule øjne. Hvorfor skal disse katte vinde når de går direkte imod standard, fordi det kollektivt er besluttet.

Hvis Point gives hos perser således:

25 hoved
15 øjne
25 krop
20 pels farve
10 pels kvalitet
5 kondition

Så skal der jo gives et fradrag på mere end 12 point for at nå ned på MG. EX1 kræver 90 point, EX 2 mm. kræver 89 og bare EX kræver 88.

Udfra beskrivelsen var det primært hovedet som gav grund til fradrag i point. Så det virker på mig meget hårdt ikke at ville give et EX til den i mine øjne meget smukke perser :hjerte:

Nu synes jeg godt nok at du er en smule grov Vivian!
INGEN udstiller vel en kat med vejrtrækningsproblemer!?! uanset race…
Samtidig er det gang på gang pointeret at perseropdrætterne gør er hulens stort stykke arbejde for både at have det ekstreme hoved/snude
og have katte der kan trække vejret uden problemer… Det er vel bla også derfor at man har valgt at pointere at næseborene skal være store og åbne, så der fri passage…
Ja, det sker at der er et enkeltindivid med problemer - men det er sjældent…
Og - jeg kan finde eksempler på persere med længere snuder, med gevaldige vejrtrækningsproblemer… gamle film/tvoptagelser fra for ca 40 - 50 år siden viser det tydeligt!
Så hold op med den der harpen løs på den typede perser - den er såmænd hverken værre eller bedre end de såkaldt klassiske!

Jo, Viggo opfylder standerden… men opfylder han den godt nok?
Det er der en dommer, som udfra sin personlige fortolkning af standarden, mener at han ikke gør… og så er det vel bare sådan?
Andre dommere har en anden fortolkning…
Hvilket vil sige, at Viggo udstilles på nogenlunde samme vilkår, som alle vi andres katte… Jeg risikerer skam også et MG, selv om jeg kommer med en typet perser… Især er der risiko for det med Emil, der som sagt har er et meget lille næsespejl og store brede næsebor, der ikke kan ses pgr dette… Tolker dommeren standarden sådan at næsespejlet/næselæderet skal være stort - så ryger Emil altså ud af certifikatrækken! Tolker dommeren derimod at næseborene skal være store åbne og brede, så får Emil sit certifikat… Begge dele står i standerden - det er op til dommeren at fortolke og vægte, hvad han synes der er vigtigst!

“nostrils well open, allowing free and easy passage of air”
oversætter jeg som:
næsebor skal være åbne og tillade en fri og let vejrtrækning= trække vejret ordentlig.
Citere såmænd bare standarden

Ændring i forhold til hvad :?

Alle racers standarder rummer plads til fortolkning - og i øjeblikket bliver perserens fortolket som at katten skal være “flad” - om man kan lide det eller ej. Mener man det er en forkert tolkning, er det ikke denne ene dommer den er gal med, men samtlige dommere.

Som jeg læser det mener du der skal grove fejl til, at en kat skal have MG?

Helt personligt så jeg gerne, at dommerne var mere tilbøjelige til at trække certifikater - det er altså bare ikke alle katte, der hører hjemme på en udstilling.
Vil lige pointere, at det intet har at gøre med den omtalte kat her, som jeg ikke aner, hvordan ser ud.

Jeg kunne ønske, at når man så en kat med en høj titel i en stamtavle, var det en slags garanti for en rigtig pæn kat. Det er det ikke i dag - og er derfor en af årsagerne til at jeg ikke selv gider udstille til høje certifikater - det betyder jo ingenting. Alle katte kan blive SC, det er blot et spørgsmål om at udstille nok gange.

[QUOTE=Ann K;1025928]
Hvilket vil sige, at Viggo udstilles på nogenlunde samme vilkår, som alle vi andres katte… Jeg risikerer skam også et MG, selv om jeg kommer med en typet perser… Især er der risiko for det med Emil, der som sagt har er et meget lille næsespejl og store brede næsebor, der ikke kan ses pgr dette… Tolker dommeren standarden sådan at næsespejlet/næselæderet skal være stort - så ryger Emil altså ud af certifikatrækken! Tolker dommeren derimod at næseborene skal være store åbne og brede, så får Emil sit certifikat… Begge dele står i standerden - det er op til dommeren at fortolke og vægte, hvad han synes der er vigtigst![/QUOTE]
standard siger direkte “the nose bridge and NOSELEATHER must be wide”
Så der går han jo direkte imod standard selvom hans næsebor er ok:)

[QUOTE=tzari;1025942]standard siger direkte “the nose bridge and NOSELEATHER must be wide”
Så der går han jo direkte imod standard selvom hans næsebor er ok:)[/QUOTE]

Til gengæld har han masser af andre kvaliteter… som fx en noget nær perfekt pels, der i meget høj grad kan holde sig selv… Han har fin god højde på panden, runder smukt omkring hovedet, har ørerne placeret så man skulle tro at standarden var skrevet efter det, og en øjenfarve to die for, og gode tykke benstammer… størrelse skal der nok komme på ham engang med tiden - han lømler lige pt…
Så når en dommer bedømmer min kat, tager han ALLE disse ting i betragtning, vejer dem op mod hinanden - og afhængig af, hvad han vægter højest, så kan han vælge at overse et forholdsvistlille punkt i standarden, der ikke er helt perfekt… (Jeg er stensikker på at, hvis der var tale om alt for små næsebor, så ville dommeren ikke vælge at overse det! Men det er altså ikke med næselæderet at katten trækker vejret :wink: )

Ingen katte… uanset race… lever 100% op til standarden! Der vil altid være et eller andet, som ikke er helt ok… og det er så vores fortolkning, der afgør om det er noget vi vil tillægge stor betydning eller om det egentlig er lidt ligemeget…

Ting har fx lidt for store runde øjne - det får hende til at se yndig ud… en aby skal dælme ikke være yndig efter min mening! Til gengæld havde hun en noget nær perfekt proportioneret krop, inden hun blev fed…
Leo er i mine øjne meget tæt på den perfekte skovkat - trods hendes minimale og helt ubetydelige bidfejl…
Thane - uha… der kommer det helt an på hvilket forbund, der udstilles i!!! Og så skal jeg endda overveje dommeren… Nå ja - og så så SNORKER han helt vildt! trods hans alt andet end flade snudeparti…
Brian… har bredt næselæder, store åbne næsebor… men han har så også en alt for flad pande…

Så når man ser på en kat, så er det væsentligt at se på HELHEDEN… ikke kun det, man selv mener er vigtigt i standarden…

netop og derfor det er vildt han går 12 point ned på 1/7 af det punkt der giver 25 point og forklaringen er underlig,. For Emil får vel ikke MG som bedømmelse men EX?

Du konkluderer dermed, at katten på samtlige øvrige punkter opfylder standarden 100%

Det har jeg svært ved at tro er tilfældet :wink:

Mon ikke katten på flere andre punkter er god/meget god uden at være excellent, så det sammenlagt gør, at katten ikke opnår point nok til en ex :slight_smile:

Her er jeg så ikke helt enig. Jeg mener ikke umiddelbart at en avlsgodkendelse på en udstilling skal være afgørende for, hvorvidt en kat kan bruges i avl. Jo, hvis man kun vil fokuserer på det ydre (skønheden), som i de fleste tilfælde er defineret udfra, hvordan kattene på udstillinger ser ud i en given periode. Dette er i min verden ikke nødvendigvis det samme som, at katten vil være en god avlskat. Det vigtiste for mig er at man ser først og fremmest på kattens sundhed og temperament, før man ser på om den kan opnå champion-status på udstillinger.

Hvis man skulle have en kat avlsgodkendt vil jeg mene, det også skal være en dyrlæge ind over, som skal se på katten med en dyrlæges øjne og ikke udelukkende igennem tilfælde dommeres øjne, som i min verden svinger utrolig meget i kvaliteten af deres bedømmelser.