I min søgen (tavle/farve lære)

Tangos farfar er EXO ns 01… fint nok …på tavlen står s for silver og med skrift under katten står der smoke… -uha

min konklusion er at silver og smoke er det samme…er jeg gal på den ?

Jep. Når katten er agouti (har mønster) kalder man det silver/sølv, og når katten er nonagouti (uden mønster) kalder man det smoke. Sådan er det bare.

-engel

Både ja og nej
s står for sølv i katten (at katten er indehaver at de såkaldte inhibitorgen)…er den vigende i sit tabbygen er katten smoke er den dominant er den silver altså tabby og så skal der stå enten 21,22,23,24 også tal der indikerer hvilken form for tabbymønster han har
ns er eksempelvis sort/smoke ns22…så er misser sortsilverblotchedtabby OG har striwer -pote

Tak for hjælpen…

Så vidt jeg er orienteret er sølv dominant ligegyldigt hvad. Men for ti år siden troede man at sølv kunne være recessivt. Men i Robinsons 4th edition tilbagevises dette.

Ret mig hvis jeg tager fejl.

Gjorde man det? Hvem “man”? :?

Gjorde man det? Hvem “man”? :?[/quote]

Se indlægget ovenfor. Mit indlæg er et svar til det.

Meeen jeg har vidst læst Britas indlæg forkert. “vigende i sit tabby-gen” tror jeg hun mener betyder nonagouti. Ret mig hvis jeg tager fejl.

Men kom til racekattens genetikkurser, det er der jeg har det fra. Så kan du selv høre, Pil.

jamen hvis silver er dominant, så skulle Tango vel også enten være silver eller i stand til at give det videre til evt. killinger…

Tak, Signe. Men jeg tøver nu med at tro, at Jan har sagt, at “man” for 10 år siden troede, at sølv er recessivt? Det troede hverken Jan eller jeg selv, heller ikke for 10 år siden. :slight_smile:

jeg har fået tilbudt en killing netop med silver, men ønsker ikke på nuværende tidspunkt at lave silver, da jeg er “ny i faget”

Nu kender jeg ikke Tango - hvilken farve har han (hun) ?

At sølv er dominant betyder, at man skal have det for at give det; det kan ikke bæres. Dvs. hvis din Tango er sølv, kan hn godt give sølvkillinger, men hvis hn ikke er sølv, kan h*n ikke give sølvkillinger. Nemt nok. :slight_smile:

[quote=“Pil”]

Tak, Signe. Men jeg tøver nu med at tro, at Jan har sagt, at “man” for 10 år siden troede, at sølv er recessivt? Det troede hverken Jan eller jeg selv, heller ikke for 10 år siden. :)[/quote]Så 20, jeg ved ikke hvor gamle I er. Og det er fra Jan jeg har det.

Iflg Robinsons udkom der en bog i 1928 som påstod det. Vælg selv hvornår derimellem og nu I troede det, alllllesammen.

OK. Ja, 10 - 20 - 80 år; der er jo heller ikke ret megen forskel. -høhø

Tango han er EXO n 03 22 altså sort bicolour blotched tabby.

tak for dit svar ang. arvegang, så er der ingen risiko ved at tage en med silver, da Tango ikke er silver.

Nej, det må være hårdt. Sed fugit interea fugit irreparabile tempus (= wiki-opslag).

Nu skal jeg nok lade være med at spamme din tråd mere, haneben. [bigloony]

jamen fint nok, jeg lærer nu meget ved det …

Hvis Tango er uden sølv, laver han ikke sølvkillinger. Men hvis du parrer ham til en hunkat, som er med sølv, vil der kunne komme sølvkillinger, fordi hunkatten så vil give sølvet videre. :slight_smile: Der skal kun være sølv på den ene forælder, for at der kan komme sølvkillinger. :slight_smile:

jeg skrev vigende i forbindelse med tabby
Sølv er dominant og en af forældrene er sølv for misling også bliver smoke, shadded, shell, silverblotched, silvermakrel …
Efter min bedste overbevisning er der fejl i bedømmelsen af en kat hvis to forældredyr der ikke er sølv får sølvkuíllinger.
En blå nonagouti mis kan sagtens være smoke uden man med det blotte øje kan se det…og det kan en hvilken som helst anden også…det handler blot om at sølvet ligger dybt, at farven er god til at skjule den manglende farve på hårstrået som sølv dybest set ER.
Jeg har lavet 1 blåsmoke misling og jeg kunne først se hun var smoke da hun var 12 uger…men så blev hendes stamtavle lavet om så hun idag er as istedet for a.

Er man itvivl om ens kat ER indehaver af inhibitorgenet er den bedste farve efter min overbevisning en sort kat at parre den med…selvfølgelig indeholdende alle de andre aspekter for en god parring. Men ser man KUN på farverne ER den sorte farve den bedste kontrast til sølv.
Af de 16 sort-smoke mislinger jeg har lavet har jeg aldrig været itvivl om de var smoke eller ej. Og i visse tilfælde har jeg kunnet se det fra samme øjeblik de blev født…de ser næemest melèret ud -forelsket

øv…godt jeg ikke har kontaktet opdrætteren endnu… sølv er lige en tand for avanceret til mig… jeg skulle gerne selv kunne farvebestemme killingerne GGGG

Gør du i klare farver og i farver der er dybe så kan jeg nu ikke se der skulle være nogle problemer OG HUSK…farvebedømmer man forkert, kan det laves om og man døe ikke af hvilken farve man nu har. -høhø
Brita, som syntes sølv er SÅ flot -lovelove ISÆR hvis det er på en kat der for det første viser det i rigelig mængde OG som har anden farve i en dyb og klar tone som kontrast
GID jeg kunne lægge billeder ind…for en hale af en sortsmoke mis er simpelthen det ypperligste der findes og dernæst kraven…præstekraven -høhø