I min søgen (tavle/farve lære)

jeg “gør” ikke rigtigt i noget endnu… men er på jagt efter en der kan matche Tango, jeg har en fuldfarvet sort perser pige (trods over 2 år ikke er gået i løb endnu) så hun er snart “for gammel”

jeg kunne rigtig godt tænke mig en sorttortie mindst bicolour, gerne harlekin. en blåtortie ville også kunne gå an…det kommer lidt an på. om jeg lige falder over sådan en…

Tango skulle jo oprindeligt have været rød… -upssa (det er ham der er på min avatar)

suk, sådan en kunne jeg godt tænke mig…

jeg synes først det er svært når det kommer til de røde farver om katten også er med sølv…

Hanne…du kan se smok-misling på et andet forum. Jeg lagde det mere end gerne herind, men kan ikke hitte ud af det…derfor. -høhø
Brita

Min erfaring med sølv er, som det tidligere er skrevet, at det kan være utrolig svært at se på fortyndingsfarverne. Jeg købte for et år siden en blå-hvid exo pige, som da hun blev parret til min rødtabby-hvide han gav to sølvkillinger. Da han med 100 % sikkerhed ikke er sølv, ja så måtte det jo være hende. Hendes kontrast er bare ikke særlig tydelig. Til gengæld er jeg ikke i tvivl om, at hendes ene killing var sølv, men måske det også er nemmere at se, når de samtidig er tabby???

Jeg synes det er rigtig sjovt at arbejde med sølv. Det er i mine øjne, nogle af de smukkeste katte, der findes :slight_smile:

Hendes sølvtabby dreng er i øvrigt ham, der er i mit avatar :smiley:

Han er utrolig smuk, men da jeg er helt grøn indenfor faget, synes jeg det er en lidt for stor mundfuld for mig, fordi jeg ingen mentor har at snakke med, ønsker jeg ikke at gøre det alt for indviklet for mig selv, hvis du forstår. :slight_smile:
men nu må vi se om der findes en egnet pige derude et sted.

Jeg har et kuld lige nu med en sort smokede og en sølvblotched og en sølv ticked og en chokolade…
Jeg kan lige lægge billeder ind af dem med sølv, hvis man vil se forskellige varriationer (sølvet er ikke helt vildt tydeligt endnu, men det kan ses)

En sort smokede

En sølv blotched chokolade

En sølv ticked

Deres mor er en sort ticked og faren er en sort sølv blotched

Kæ** de er nuttede de radarmisser… ja man kan godt se der er et “lyst skær” på dem

Åhhh ticked er simpelthent så smukt.

-upssa

Uhhhh en smuk, smuk, smuk sag -forelsket -forelsket -forelsket -forelsket -forelsket

Jamen der har vi jo SFO-MOC’en Rasmis Mus…tak Christie fordi du er min EDB-brik -thumbs
Rasmis er nemlig på ferie og så kalder vi det MCO-SFO…hans ejer skulle nemlig puste ud efter en hård eksamen…hun er færdig som dyrlæge om 2 år. Har lige været ovre hos mine dyrlæger og den ene af mine dyrlæger (han der havde lørdagsvagten) mente han som morfar til Rasmis kunne komme på besøg…så mon ikke han dukker op imorgen -shhhh

Jeg har absolut respekt for man som ny opdrætter ikke vil begynde med for mange ting, men sølv er for det første ikke farligt og ydermere så kan man jo vælge at kombinerer sølvet med farver hvor man kan se det i. Jeg har også stor respekt for de der ikke vil blande det ind i noget eksisterende…det hele handler om hvad man kan lide, hvilken standpunkt man har og hvad man ønsker at opdrætte ud fra.
Brita

Ihhhh mine trængsler er ovre, jeg har netop “fundet” en rød-hvid bicolour exo pige… og hun bliver Tangos “dansepartner” om godt et års tid, eller hvornår hun nu bliver klar til det…

det letter kønsbestemmelsen en del, når den tid kommer

Når Tango’s far er sølv, og Tango ikke er. Så er det fordi at hver kat har to udgaver af hvert gen (kaldet alleller). Tangos far har således haft et gen for sølv, og et gen for ikke-sølv. Han har altså været Ss (man bruger stort bogstav for at vise at genet er dominant, og lille for at vise at det er recessivt, og - for at vise at man ikke ved hvilket gen der sidder på pladsen). Havde Tango’s far været SS havde Tango også fået et S og dermed været sølv; S-. Altså er Tango’s far heterozygot, Tango er homozygot ikke-sølv; ss. Og alle hans killinger vil få et s fra ham :slight_smile:

vil det så sige at han giver sølvgenet til hans afkom, så de bliver bærere ?

hmmm, jeg synes altså det er svært…

Haneben - Nej, sølv kan ikke bæres skjult, da det er et dominant gen. Det betyder at hvis katten har genet, så vil man altid kunne se det i dens farve. Dvs at du ikke behøver tænke på sølv ang. Tango, for han har det ikke. :)Det lille s som Tango giver videre, er altså genet for ikke-sølv.

Her må jeg så korrigere lidt… Har haft en sort tortie hunkat som jeg parrede med en non-agouti blå hankat… og der kom en creme killing… - som efter 7-9 måneder (korrigere mig her PIa, hvis jeg skriver helt forkert) - pludselig blev til den flotteste sølv kat… :? :?
Hverken moder eller fader var synlige sølv - men da begge fædre til mor og far-kat var med flot sølv, så måtte det jo betyde at een af de to her (sort tortie og non-agouti blå) måtte have det et eller andet sted :? :?

Blot en lille fodnote om teori og praksis ikke altid kører i spænd :S

Dette er bla. een af grundene til at vi ikke har sølv i vores opdræt - det kan drille ad pommeren til… Ren sølv er super smukt - men ikke om jeg orker arbejde med det… Så hatten af for dem der har sølv inde… :slight_smile:

Man bruger i reglen I/i for at denotere sølv, S/s bruges til at denotere hvidplettethed. :slight_smile:

forvirringen er intet mindre end TOTAL nu… -help -surrender

min dybeste -respekt til jer der har styr på det…

[quote=“haneben”]

forvirringen er intet mindre end TOTAL nu… -help -surrender

min dybeste -respekt til jer der har styr på det…[/quote]
Eva K brugte bare det forkerte genotype-bogstav for sølv. Det er I (inhibitor), ikke S ([white] spotting). Genotype-bogstaverne er et andet system end EMS-koderne (en oversigt over EMS-koderne kan du se inde i omslaget på din FelisDanica-stamtavle).

I genotype-bogstaverne betyder:
“I”/“i” = Hvis en kat er/ikke er sølv, dvs. er helt hvid i bunden af hårstråene i pelsen. “I” bruges både om sølv og smoke.

“S”/“s” = Hvis en kat er/ikke er med hvidt (hvide poter og bryst, en hvid plet eller mere). Se her for mere om graderne af hvidplettethed. Det hele angives med S, hvis der er noget hvidt, som vist.

Jeg kan sende dig en rigtig god liste over genotype-bogstaverne, hvis du vil ha den så bare PB mig.

Jeg har ikke så megen forstand på farver men jeg har fundet dette omkring sølvperser:

Sølvperserne er en af de rigtig gamle perservarianter. Det er lidt en fejl at kalde sølv for en farve, da det nærmere er en farvereduktion. Hvert hårstrå mangler faktisk farve og er derfor hvidt i forskellige mængder. Det specielle ved sølvkattene er, at de alle har en farveløs (hvid) underpels og kun det yderste af hver enkelt hårstrå bærer farve af forskellig slags. Disse farvede spidser kaldes tipping. Måske kan netop sølvpersernes popularitet skyldes, at tippingen kommer til sin fulde ret i perserens lange let bølgende pels. Netop når perseren bevæger sig ses dette helt specielle, funklende sølvskær og farvespil i sin fulde intensivitet.

Der findes også en decideret klub for sølvpersere hvor der står noget om racen og farvens oprindelse http://www.solvkatten.dk/articles/hvaderensoelvkat/