Tak som byder… har sendt dig en pb
Her må jeg så korrigere lidt… Har haft en sort tortie hunkat som jeg parrede med en non-agouti blå hankat… og der kom en creme killing… - som efter 7-9 måneder (korrigere mig her PIa, hvis jeg skriver helt forkert) - pludselig blev til den flotteste sølv kat… :? :?
Hverken moder eller fader var synlige sølv - men da begge fædre til mor og far-kat var med flot sølv, så måtte det jo betyde at een af de to her (sort tortie og non-agouti blå) måtte have det et eller andet sted :? :?
Blot en lille fodnote om teori og praksis ikke altid kører i spænd :S
Dette er bla. een af grundene til at vi ikke har sølv i vores opdræt - det kan drille ad pommeren til… Ren sølv er super smukt - men ikke om jeg orker arbejde med det… Så hatten af for dem der har sølv inde… :)[/quote]
Så vil jeg sige at det er fordi at enten den sort tortie eller den blå er sølv, men det er bare ikke opdaget/farvebestemt. For ved ren dominans/recssivitet som sølv er sker det ikke. Medmindre vi snakker ny mutation, og ja jo, det er jo plausibelt, men tror det ikke ![]()
Og ja, -sorry Selvfølgelig bruger man da I/i som bogstav for sølv, det gik bare lidt stærkt, og så fik jeg altså brugt S/s ![]()
Her må jeg så korrigere lidt… Har haft en sort tortie hunkat som jeg parrede med en non-agouti blå hankat… og der kom en creme killing… - som efter 7-9 måneder (korrigere mig her PIa, hvis jeg skriver helt forkert) - pludselig blev til den flotteste sølv kat… :? :?
Hverken moder eller fader var synlige sølv - men da begge fædre til mor og far-kat var med flot sølv, så måtte det jo betyde at een af de to her (sort tortie og non-agouti blå) måtte have det et eller andet sted :? :?
Dette er bla. een af grundene til at vi ikke har sølv i vores opdræt - det kan drille ad pommeren til… Ren sølv er super smukt - men ikke om jeg orker arbejde med det… Så hatten af for dem der har sølv inde… :)[/quote]
Så vil jeg sige at det er fordi at enten den sort tortie eller den blå er sølv, men det er bare ikke opdaget/farvebestemt. For ved ren dominans/recssivitet som sølv er sker det ikke. Medmindre vi snakker ny mutation, og ja jo, det er jo plausibelt, men tror det ikke ![]()
Og ja, -sorry Selvfølgelig bruger man da I/i som bogstav for sølv, det gik bare lidt stærkt, og så fik jeg altså brugt S/s :D[/quote:i9tvbyz7]
Og det er så også det jeg skriver… Ikke synligt… du skriver ikke opdaget… Jeg kan også godt min genetik…
Eva det lyder til at du har meget mere styr på det end jeg har pt…giver du er lynkursus på vejen til ålborg ?
Coogans - Undskyld så har jeg misforstået dig. -sorry Jeg troede du mente at det havde sprunget en generation over. Altså ligget gemt, som ikke-sølv, i, kan gøre, og ikke bare ikke være blevet opdaget/farvebestemt på katten ![]()
Bente - Det gør jeg da gerne
Har jo haft genetik via biologi studiet, og har i mange år været meget interesseret i det for katte (og siden heste)
Jamen vi takker skam, Lene
Både for hatten og for sølvet ![]()
Og du husker helt rigtigt, Jack blev først sølv som 8 mdr. gammel, i al fald så man kunne se det, men så kom det også for fuld kraft. Som 4 mdr. gammel blev han fremhævet som en meget fin og lys creme af Raymond Saetre, han holdt et længere foredrag om sølv og creme katte, alt i mens han pustede gennem pelsen på knægten og netop pointerede at han ikke var sølv!
Hvilket jo så senere viste sig at være helt forkert, og i al fald ikke kunne bortforklares da han lagde et kuld med tre “sølle” -forelsket tingester i.
Her er han som to-årig.

Jeg vil gerne arbejde med sølv, men ved også at det har konsekvenser, nemlig den at jeg må sætte farven højere på prioriteringslisten end jeg ville gøre med alle andre farver, og dermed nedprioritere andre. Det er en konsekvens som for mig må accepteres, vil man ikke det, så skal man ikke arbejde med sølv. Enten vil man det med alt hvad det indebærer, eller også skal man helt holde sig væk, det er min holdning.
ÅH…det er jo den lille “mus” jeg nulrede da han VAR en bette ski’
Sølv eller ej…han var godt nok -lovelove og -waytohot og [bigkiss] og ikke mindst [cat01.gif]
Han er fandme - pardon my french - en flot missetat -wow -wow -wow