Ideal vægt for katte

Hej alle I kloge kattegale!

Jeg har en neutraliseret hellig birma hunkat ved navn Ebony. Vi har ikke vægt herhjemme, men da hun har været til dyrlæge i februar (en hårbolle der sad fast - dét håber jeg aldrig vi skal igennem igen:kryds:) og igen i marts (den årlige vaccination + sundhedscheck) med ca. en måneds mellemrum ved jeg, at hendes vægt ligger stabilt på 2,93 kg. Dyrelægen gav både udtryk for, at Ebony er en “petit” kat og at vægten på den måde ikke er helt ude i hampen, men også at hun gerne så at hun tog lidt på (sådan forstod jeg det i hvert fald). Hun spurgte til om Ebony var kræsen og da vi svarede afkræftende på det lod hun det fare - derudover fik vi at vide, at vi har en smuk, sund og kærlig kat - så langt, så godt.
Der blev egentlig ikke sagt, at hun skulle tage på, bare at hun vejede lidt lidt - så nu ville jeg høre jer ad!
Mit spørgsmål til jer er derfor (og det er nok svært at svare på, da det formodentligt afhænger af bygning og en forfærdeligt masse andet): Hvad er ideal vægten for en neutraliseret hunkat af racen hellig birma? Ebony bliver to år til august, så hun er stadig en ung kat.
Hun får tørfoder ad libitum og går til skålen mange gange i løbet af dagen og spiser lidt ad gangen. Desuden stiller vi små tallerkener med lidt tørfoder rundt omkring forskellige steder i lejligheden, for at der hele tiden skal være noget nyt og spændende at opdage på hendes territorium og det har hun meget sjov ud af.
Derudover får hun fast en portion vådfoder to gange om ugen fordi forandring fryder og kattemalt hver anden dag (i håb om forhåbentligt at kunne undgå hårboller der sidder fast:kryds:).
Min kæreste og jeg spiser kun kød en gang hveranden uge eller noget i den stil, men når vi gør får hun gerne lidt råt kød (efter at kødet har været frosset). Har jeg lavet chokolademousse eller lignende og har pasteuriserede æggeblommer får hun også lidt af det, men det er afhængig af hvad jeg sådan lige har ved hånden og ikke noget hun får fast.

• Ville I vurdere, at hun ville have godt af at få lidt mere “at stå imod med”? Og i så fald - hvordan får man en kat til at tage på? Jeg synes netop ikke at hun er kræsen og at hun går både godt til madskålen og kattebakken. :høhø: Og hvordan sikrer man sig, at hun heller ikke tager for meget på - for det er jo heller ikke sundt?
    Jeg er en novice ud i foderkunsten, så al belæring er meget velkommen! Jeg håber at I alle sammen har nogle gode tips til hvordan man kan give sin kat de bedste forudsætninger for et sundt, langt og godt katteliv. :slight_smile:

PS: Et lille bonus-spørgsmål: Jeg synes at have læst, rundt omkring i forskellige tråde, om katte der får is, leverpostejsmader og generelt en smule af, hvad man nu lige sidder og spiser. Jeg gik ud fra at katte ikke har godt af forarbejdet mad, pga højt indhold af fx sukker, salt og lignende, så vi giver hende kun decideret kattemad samt råt kød/pasteuriseret æggeblomme. Hvordan forholder I jer til mad til katten, der ikke er beregnet til katten? :?

Jeg glæder mig til at blive klogere!
Tak :slight_smile:

(I kan lige få et lille billede af min kat taget i januar - desværre ikke helt og aldeles i fuld figur, men det var lige hvad jeg havde at gøre godt med på denne computer. Forhåbentligt kan det give en ide om, om hun har en “passende” størrelse):

Tjaaa standart vægten for en Hellig Birma er for hunnerne 3 - 4 kg og hannerne 4,5 - 5,5 kg. Og når dét så er sagt så er der jo selvfølgelig variationer i det uendelige, nogle vejer meget mindre, andre vejer mere og er stadig super sunde. Men generne spiller ind, og der kan være forskel på om katten er den første i kuldet, den sidst fødte eller om der har været sygdom eller en lidt uheldig start ect…

Men de knapt 3 kg din kat vejer, lyder normalt. KUNNE du få et par hundrede gram mere på katten, ville det bestemt ikke gøre noget. Men hvis det var mig ville jeg ikke bryde min hjerne over det. Royal canin har et foder for British shorthair og jeg kender flere Hellig Birma opdrættere der med fordel har fodret med det, netop for at give deres Birma mere sul på kroppen over en periode. Du kan blande British shorthair sammen med det tørfoder du ellers bruger og kan starte med at fx kg en mindre pose og en alm digitalbadevægt, så du hver 14 dag kan veje katten…du kan købe en udmærket badevægt for 100 kr.

Og ellers synes jeg du gør alt det rigtige. Du serverer varieret foder hvilket er dejligt. Det er fint at have råt og vådt med i programmet, men husk at vådfoder slanker. Bland det evt med cremefraish for flere kalorier. De rå æggeblommer er også fine engang i mellem - selv har jeg ikke så megen erfaringer med dem, og bruger det derfor aldrig.

Aldrig give din kat menneskemad! Leverpostej kan være fint til hunde, men katte og løg (hvidløg) er ikke en god kombination. Stegt mad er heller ikke særlig godt, men dampet fisk og kogt pillet kød uden ben kan være fine alternativer, men bruges nok mest som skånekost i forbindelse med maveproblemer i mit univers, men har jeg nogle lækre rester, så forsøger jeg nu alligevel at give det til min egen helt enormt kræsne kat…

Men ellers vil jeg blot tilføje at du nok har det man kalder en lille fin og delikat kat! Lille men sød, dejlig og udsøgt.

Lad være med at presse med maden for hun har ikke en alarmerende vægt.

Iams hairball er også et fint tørforder for katte med tendens til hårboller, og det kan også blandet med både BS (british shorthair) og/eller dit normale tørfoder.

Mine katte får nu lov at smage menneskemad, hvis de har lyst - hvilket de så godt nok sjældent har. Men de vil gerne have lidt is på en pegefinger (når de nu ikke må stikke hovedet i bøtten og tage selv), en bid ost eller lidt yoghurt engang imellem. Det er rigtigt, at løg og fx mandler kan være skadelige for katten, så det må man jo styre uden om, men en lille haps af noget hist og pist tror jeg nu ikke, de tager skade af. Uden at jeg selvfølgelig har nogen dokumentation for den påstand.

Ok, når jeg tænker mad, så tænker jeg hakkebøf med bløde løg, oksebryst med peberrodssovs, frikadeller, medister og fadkoteletter og den slags…:tihi:

• at de så kan finde på at løbe med noget af det, er så en helt anden sag. Lige som de nok heller ikke dør af at spise det.

Selvfølgelig skader en ostehaps ikke og yoghurt er udmærket til katte eller en smule vanilleis på en finger osv. Bare det ikke er chokoladeis.

Og jeg ville heller aldrig selv smide rester fra aftensmaden ned i madskålen til katten, som jeg fx har gjort med mine hunde…men når dét så er sagt, så er der jo stadig nogen der gør sådan.:slight_smile:

Jeg er sikker på, Ana var fuldstændigt ligeglad med, om den dampede laks, hun spiste i aftes, var beregnet til menneske- eller katteføde oprindeligt.

Den smagte bare dejligt - andet bekymrede hun sig ikke om :wink:

Mange tak for dit indlæg Helene - og komplimenten til min kat, jeg er jo selvfølgelig som ejer helt enig. :tihi:
Nu føler jeg mig beroliget og bekræftet i, at mine anstrengelser på foder-området ikke er helt ved siden af. Det er nogle rigtig gode tips, vil helt sikkert både prøve foderet mod hårboller og eventuelt blande hendes almindelige tørfoder med det foder til British shorthair du nævner, bare for at få hende et par 100 gram op i vægt, for en god ordens skyld. Creme fraiche i vådfoder vil hun helt sikkert også synes er rigtig spændende. Og ellers vil jeg så bare nyde min fine lille delikate kat med god samvittighed! :slight_smile:

• Heldigvis er Ebony ret uinteresseret i “menneske-mad” i al almindelighed … medmindre altså jeg har at gøre med råt kød i køkkenet, så vil hun vældig gerne op og være med og så får hun lidt kød i skålen. Kan godt undvære lidt råt hakket oksekød i ny og næ, hvis jeg til gengæld kan beholde min is for mig selv. :smiley: Men godt lige at få sat det på plads også. :slight_smile:

[QUOTE=Helene;578913]Ok, når jeg tænker mad, så tænker jeg hakkebøf med bløde løg, oksebryst med peberrodssovs, frikadeller, medister og fadkoteletter og den slags…:tihi:

• at de så kan finde på at løbe med noget af det, er så en helt anden sag. Lige som de nok heller ikke dør af at spise det.

Selvfølgelig skader en ostehaps ikke og yoghurt er udmærket til katte eller en smule vanilleis på en finger osv. Bare det ikke er chokoladeis.

Og jeg ville heller aldrig selv smide rester fra aftensmaden ned i madskålen til katten, som jeg fx har gjort med mine hunde…men når dét så er sagt, så er der jo stadig nogen der gør sådan.:)[/QUOTE]

Mine katte - især den ældste smager glad og gerne på min mad, hver eneste dag, hvadenten det er stærk carry sovs eller andet krydret, og vi har aldrig vrøvl med maven, og jeg er FULDSTÆNDIG sikker på, at de netop fra små killinger bliver vænnet til meget forskelligt mad …Jeg ville godt nok blive upopulær hvis jeg kunne finde på, at spise min kotelet uden at dele :slight_smile:

Sådan var min Korat også - ALT gled ned, og hun fik også lov til at spise det hun havde lyst til for maven var altid i orden. Ragdolls kan godt have sarte maver, men han kan spise alt tørfoder, men nægter så alt det andet…men jeg prøver da ind i mellem, både med dampet fisk, kogt kylling, vådfoder osv osv. Men nope. KUN tørfoder!

Sådan en er rigtig god at have, når man gerne vil veje misser, og brugte fåes babyvægte til en overkommelig pris. Du kan evt. blande lidt killingefoder i din kats mad, det gør jeg ved hankattene, så de tager lidt på, når nu de er fertile.

[QUOTE=MissPil;578921]Mange tak for dit indlæg Helene - og komplimenten til min kat, jeg er jo selvfølgelig som ejer helt enig. :tihi:
Nu føler jeg mig beroliget og bekræftet i, at mine anstrengelser på foder-området ikke er helt ved siden af. Det er nogle rigtig gode tips, vil helt sikkert både prøve foderet mod hårboller og eventuelt blande hendes almindelige tørfoder med det foder til British shorthair du nævner, bare for at få hende et par 100 gram op i vægt, for en god ordens skyld. Creme fraiche i vådfoder vil hun helt sikkert også synes er rigtig spændende. Og ellers vil jeg så bare nyde min fine lille delikate kat med god samvittighed! :slight_smile:

• Heldigvis er Ebony ret uinteresseret i “menneske-mad” i al almindelighed … medmindre altså jeg har at gøre med råt kød i køkkenet, så vil hun vældig gerne op og være med og så får hun lidt kød i skålen. Kan godt undvære lidt råt hakket oksekød i ny og næ, hvis jeg til gengæld kan beholde min is for mig selv. :smiley: Men godt lige at få sat det på plads også. :)[/QUOTE]Ja og du kan sagtens købe det hakkede oksekød med den høje fedtprocent til hende engang i mellem. Så hvis du liiiige kunne få hende over de 3 kg, jamen så ville det være perfekt. Og hvis du ikke kan, jamen så er hun bare sådan. Vi taler jo kun 7 gr under ‘standarten’…så vi er jo ikke ude i noget ekstremt, heldigvis.

Men jeg håber du gider opdaterer på hendes vægt og hvordan det går. Det kunne også være spændende for andre med samme problemstilling at følge med i…

Jeg vurderer hvad det er for mad, snarere end hvem det er beregnet til :slight_smile:
Dvs, at mine to hunkatte, der ikke er foderallergiske, hjertensgerne må få en bid kød etter fisk. Jeg fjerner krydderier, sovs osv, fordi det ofte indeholder uhensigtsmæssige ting, som løg. Men ellers skader en bid af “vores” kød ikke. Kød er kød. :slight_smile:
Men jeg er enig i, at det udelukkende skal være som godbidder. Katte skal ha’ kattemad, fordi der er en masse hårfine balancer imellem de forskellige mineraler, aminosyrer osv, der skal være i orden.
Jeg har en fiskevægt, som man kan veje katten med, hvis man sætter den i en taske. Men jeg bruger den sjældent. Jeg føler på deres brystkasse. Hvis man kan føle ribbenene, uden de ligefrem stikker frem, vejer katten omtrent det, den skal - ligemeget hvad vægten siger :slight_smile:

Istedet for at hænge dig i vægten, synes jeg du skal iagttage og mærke:)
Er hun frisk, legesyg og spiser som hun skal? Føles hun fast og muskuløs, altså virker hun “tung” eller let når du løfter hende? Man må gerne kunne mærke ribben men uden at ribben/ryggraden virker fremtrædende/skarp.
De fleste katte elsker Britefoderet, der er tilsat ekstra omega 3 og 6 fedtsyrer. Men der findes også den variant der hedder Sensitive(fåes kun hos dyrlægen). Det er godt nok beregnet på intakte katte, men da det har et meget højt kalorieindhold og god smag er det et godt foder til at give lidt ekstra når der er brug for det.
Marina

Jeg ville nok give mere våd foder … Hvad våd foder giver du hende ? Hvad tør foder giver du hende ?

Såvidt jeg kunne forstå på Helene slanker vådfoder - hvorfor mener du, at der skulle gives mere vådfoder? :slight_smile: Hun får en “portions-pose” fra de Whiskas “menu-bokse” man kan få i de fleste supermarkeder til 45 kr. I tørfoder får hun mærket “Perfect Fit” til indekatte som kan fås i Brugsen. Når jeg har opbrugt hendes tørfoders “lager” regner jeg dog med at skifte til et mærke der er rettet mere specifikt til katte, der har problemer med hårboller eller i hvert fald at supplere med det. Nu Helene anbefalede Iams Hairball vil jeg i hvert fald kigge nærmere på den mulighed.

Ebony er som hun hele tiden har været i den periode vi har haft hende (hun er en omplaceret avlskat og vi har haft hende siden oktober sidste år, så vi er endnu “grønne” som katteejere). Hun elsker at lege, er en rigtig kælemis, der særligt gerne vil putte, når man har en opgave der skal klares - selvfølgelig - og spiser og drikker (efter min bedste vurdering) fint. Da hun havde en hårbolle der sad fast sov hun ikke hos os i sengen om natten som hun plejer, hun vaklede rundt og var afkræftet, spiste ikke, gik ikke på bakken osv - ikke så underligt, når røntgen viste hun havde en stor klump hårbolle i maven, der ikke ville op. Så jeg har oplevet at hendes almenadfærd har været påvirket, men kun den ene gang, hvor hun rent faktisk var syg. Hun er en glad meget aktiv mis. Jeg synes at hendes ribben føles som Ann R beskriver at de skal - de kan mærkes, men uden at være meget fremtrædende. Hendes skulderblade mærkes en del tydeligere, men igen har der ikke været nogen ændring fra vi fik hende i oktober, så jeg ved ikke om det har nogen betydning. Tak for det ekstra tip mht Sensitive varianten af Britefoderet. :slight_smile:

Det skal jeg huske at gøre. Nu skal jeg lige have anskaffet mig en vægt, så jeg er i stand til at se om der sker resultater med hende. :slight_smile:

I går kom brite-foderet ind af døren og hun fik straks blandet lidt i sit normale tørfoder - og hun eeelskede det. Så langt, så godt. Til gengæld har jeg måtte konstatere at Ebony ikke er vild med creme fraiche… Øv øv - det er jeg til gengæld, så har jeg en god undskyldning for at bage en tærte og spise den med creme fraiche til. Når man er på SU skal man også huske at fede sig selv lidt op…
Overvejer tilgengæld at forsøge mig med lidt kaffefløde - Ebony er i hvert fald altid meget interesseret i mælk med mere, som hun selvfølgelig ikke får pga. laktose, og kaffefløde kunne være et alternativ - selvfølgelig i moderate mængder, evt. med lidt vand også. Evt. nogle der har erfaringer med kaffefløde og kat? :slight_smile:

• Men brite-foderet er indtil videre et hit, så det bliver spændende at se, om det giver resultater! Fortsættelse følger… :smiley:

Nu har jeg jo lovet at holde jer opdateret med vægten.

Desværre fik Ebony jo igen hårbolle problemer for nogle uger tilbage og i den forbindelse røg hun ned på 2,7 kg.
Derefter trimmede jeg hende og uden hendes lange pels kom hun ned på 2,6 kg.
Siden da har jeg vejet hende hveranden dag, for at kunne følge med i hendes vægt og i går sagde vægten 2,7, så lidt sker der. :slight_smile:

[QUOTE=MissPil;609866]Nu har jeg jo lovet at holde jer opdateret med vægten.

Desværre fik Ebony jo igen hårbolle problemer for nogle uger tilbage og i den forbindelse røg hun ned på 2,7 kg.
Derefter trimmede jeg hende og uden hendes lange pels kom hun ned på 2,6 kg.
Siden da har jeg vejet hende hveranden dag, for at kunne følge med i hendes vægt og i går sagde vægten 2,7, så lidt sker der. :)[/QUOTE]

Godt det går fremad med hende, og super hun begynder at tage lidt på, for hun er godt nok en bette fnug :slight_smile:
Jeg tror det er svært at sætte ideal vægt op for katte, da der er mange ting der kan spille ind …Det kan jo ligge i generne at være spinkel ?

Da jeg for nylig var til årlig kontrol med mine to yngste, fik jeg at vide af dyrlægen at de ABSOLUT ikke måtte veje mere end de gør ( omkring 4 kilo ). Jeg måtte så belære hende om, at når det er briter, så er vægten passende, og må godt stige lidt i takt med at de ‘vokser til’. Med det i mente, så kan man ikke bare sige at en kat på feks. 2 år, bør veje det og det …Kik på hendes linjer / søskende, hvad vægt har de ?

Altså mine tre birmatøser vejer mellem 2,7 kg og 3,1 kg og er netop blevet erklæret i “ekstrem flot kondition” af dyrlægen - rigtig god muskelmasse og lige som de skulle være. Så ud fra det, så synes jeg vægten på din lyder ok. Men altså mine tøser er små, så det kommer jo selvfølgelig an på hendes bygning.

Edit: det nytter jo ikke noget at kattene render rundt og er fede bare for at de har noget at stå imod med ved evt. sygdom. Når jeg kigger på vægten ville jeg da gerne have mine til at veje lidt mere, men når jeg kigger på kattene, så er de lige som de skal være :slight_smile: