Idoform/paragurt til missen

Nogen der har erfaringer med at give idoform eller andre diarrestillende piller til deres misser med dårlig mave?

jeg tænker på om man skal give pillen hel eller om den skal åbnes og pulveret blandes i eksempelvis youghurt eller hvordan?

håber der er nogen der ved hvordan de skal gives for jeg synes da det er et forsøg værd for Balder, der har dårlig mave. Bedres det ikke i løbet af imorgen ryger der en afføringsprøve til dr.dyr.

Men han har lige skiftet foder så jeg tror det er derfor, men det gør jo ikke diarre mindre ubehageligt for ham og os.

Jeg ville nok vælge at bruge zoolac som er en pasta til dyr.
Har ingen erfaring med human præparater inden for den genre.

Men god bedring med dem ;o)

Jeg har ikke selv prøvet til mine katte, men har fået oplyst at man godt kan give dem paraghurt piller. Måske du kan bruge dette link til noget. God bedring med Balder -jegkrydser

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsg … tele.dk%3E

hvor kan jeg få zoolac på en søndag?

Jeg har skiftet deres foder til meget fiberholdige IAMS Hairball, og så orijen.
blandet i deres almindelige killingefoder. men de har sorteret killingefoderet fra… og primært spist orijen.

Jeg har taget alt andet end IAMS Hairball fra dem. så nu er det kun det de får. min hunkat har, skal det lige siges, ikke nogen maveproblemer i forbindelse med foderskiftet. Kun balder.

og så får de kogt afkølet vand, tilsat lidt sukker og salt.

Jeg ved, at der er flere opdrættere, der bruger Paraghurt, og jeg ville heller ikke have betænkeligheder ved, at bruge det, da det jo er mælkesyrebakterier, som der også er i Zoolac.

Man kan sagtens bruge dem - ved dog ikke hvor meget og hvor tit :slight_smile:

Vi har ALTID Zoolac på lager - det kan sagtens holde sig, bare man holder det ved stuetemperatur :slight_smile:

Og ja din kat kan sagtens få diarre ved foderskifte - især ved Orijen, da der er noget mere protein i end mange andre fodertyper. Gå tilbage til det oprindelige, og put så kun meget lidt i af det nye feks 5 % af det. Efter 3 dage put 10 % i osv … Så vænnes maverne bedre til det. Samtidig kan du så supplere med Zoolac feks :slight_smile:

Vi giver 5 ml Zoolac når det opdages og derefter 2 ml to gange i døgnet til maven er i orden :slight_smile:

ved i hvordan jeg kan give idoformen? som pulver eller bare en hel pille?

han har spist lidt mager græsk youghurt, da det er det eneste syrnede mælkeprodukt de vil have herhjemme.

Jeg prøver den meget fiberholdige mad og kun den i et døgns tid for at se om det hjælper.

Vi har med held givetparagurt og det du nævner er jo det samme, så jeg ville da roligt give den en pille :smiley:

så fik han en pille. han er heldigvis dejlig nem at give sådan noget. han tror alt jeg giver ham er guf…man gider ikke spise det fra skål eller gulv, men hvis jeg har det i hånden må det være godt :wink:

Tak for rådet karen, kunne simpelthen ikke finde ud af hvorda jeg skulle give det.

Hej Nina

kan se vi næsten er naboer… jeg har zoolac på lager hvis du skal bruge det - bare send mig en PB hvis det er… og jeg ved at Glostrup døgnapotek også har det… de har søndagsåbent :slight_smile:

ellers, så er der steno apotek inde over for hovedbanen - de er også døgnåbne :slight_smile: og har zoolac… har selv kæmpet med tynd mave så har prøvet det en del…

knuser…

Hvis jeg SKULLE give missere 1 af de 2 ting så ville jeg vælge Paraghurt da den kan tygges (smager dog af karamel, ved ik om misserene kan lide det -rulleøjne ) og så indeholder den færre (ca 6 mio) mælkesyrebakterier end ido-form som indeholder flere mia mælkesyrebakterier og til en misser ville jeg nok prøve at starte med en lille dosis mælkesyrebakterier end at starte med en høj dosis som ido-form. Men ville nok under alle omstændigheder rådføre mig med min dyrlæge inden jeg forsøgte mig med human-medicin til missere -thumbs

:smiley: :smiley:
Hey
du kan fint bruge paragurt, det indeholder stort set samme mængde af mælke kultur.
Og du skal ikke være bange for at overdusere, hvis din kat er nem at give piller, ville jeg nok starte med 2 piller morgen og aften.
Har brugt det i årevis her i huset, da det er meget billigere en zoolacen. Zoolac bruger vi kun til killinger hvor de enten er for små til at sluge piller.
De voksne må sluge paragurt.
Så held og lykke med maven på din mis, håber at den retter sig.
Hilsen Pia -engel
NB. er det lang tid siden den har fået ormekur ?

Jeg er så een af dem der sværger til Idoform, og har brugt det lige siden det første udbrud af tynd mave for mange år siden.

Tager et snapseglas og en eengangssprøjte. . . . kækker en pille og hælder indholdet i glasset . . . . fylder eengangssprøjten med vand og sprøjter det ned i glasset . . . og rør rundt til pulveret er opløst og suger det så op i sprøjten igen og ind i gabet på katten. . . . . -thumbs

doseringen er alt efter udbrud og alder på katten - men to gange i døgnet er ikke for meget. Og så er surmælksprodukter en go’ ting, samt kogt hvid fisk i rigeligt vand . . . og det er SUPPEN katten skal ha, da det er den der er healende . . . .så JA. . . . .Idoform og fiskesuppe er nøgleordet her i huset.

Pøj pøj

P.s. Har du en microovn er den ideel til at koge fisk i . . . . men det STINKER -brækkesig

Man bør aldrig eksperimentere med menneskemedicin til dyr med mindre at man giver det i samråd med ens dyrlæge. Noget medicin kan være direkte livsfarligt for katte, selv i små doser.

Desuden vil jeg gerne viderebringe Mega’s advarsel fra et andet katteforum ang. piller:
Livsfarligt at knuse piller (I får afsnittet om os mennesker med)
Mange danskere – specielt børn og ældre – har svært ved at sluge piller og derfor knuser de dem. Det kan udløse alvorlige, og i nogle tilfælde livstruende, komplikationer.

”Det er farligt at knuser piller på mange måder. Det kan for eksempel betyde, at virkningen udebliver, men mere alvorligt, at man får en overdosis af et stof, hvor der er meget kort fra virkning til skadevirkning,” siger apoteker Peter Lund Nielsen, der er en af landets førende eksperter i denne problematik.

Mange piller er beregnet til at blive nedbrudt langsomt i kroppen, så patienten får en jævn dosering fordelt over 24 timer. Hvis man knuser en sådan depotpille, får man en døgndosis på én gang, og denne solide overdosis kan i nogle tilfælde være livstruende og i mange tilfælde medføre alvorlige bivirkninger.
Det gælder også for dyrene.

Yderligere kan knuste pillers indhold give ætsningsskader i mund/hals/svælg, fordi stoffet inden i pillerne først er beregnet til at blive frigivet og “omsat” i mavesyren.

Modsat kan der også være tale om, at medicinens virkning ødelægges ved at piller knuses og iblandes noget.

Mange former for medicin bør f.eks. ikke blandes med surmælksprodukter og syreholdige fødemidler (frugt o.s.v.) da det ødelægger medicinens virkning, ligesom indtagelse af f.eks. kaffe og cola kan ødelægge virkningen af smertestillende medicin hvis det tages sammen med, eller op til ½ time efter indtagelse af pillerne.

Derimod er det en skrøne, at det er farligt at indtage spiritus sammen med penicillin…man risikerer bare også der, at medicinens virkning ødelægges.

Så man bør aldrig knuse piller eller ødelægge piller i kapselform, for bedre at kunne få det ned, hverken hos dyr eller mennesker.

Han har nu fået sin anden idoform. Endvidere har han fået diætfoder bestående af kogt kylling og ris most sammen i kyllingevandet.

har afføring virker lidt fastere og han virker friskere. han drikker fint, har fået lidt vand med salt og sukker igår for at opretholde væskebalancen.

og så er kæresten sendt efter zoolac. Just in case.

jeg har talt med dyrlægen, der ikke mente vi kunne gøre andet end det vi gør lige nu.
har han det skidt imorgen skal vi komme med ham. Men han mener det er foderskiftet der har slået bunden ud af Balder.

[quote=“TinaD”]Man bør aldrig eksperimentere med menneskemedicin til dyr med mindre at man giver det i samråd med ens dyrlæge. Noget medicin kan være direkte livsfarligt for katte, selv i små doser.

Kan så sige at flere dyrlæger siger god for disse 2 produkter :smiley: :smiley:

Tak for info Karen P, men jeg vil hellere advare 2 gange for meget end en gang for lidt.

Min dyrlæge fortalte at nogle til nytår havde givet deres lille hund en panodil (fordi den var bange for fyrværkeriet -øøøvvvs selvom panodil jo kun er smertestillende og ikke beroligende) Man kan sige at pillen virkede… desværre alt for godt for hunden døde af det. -græd Jeg har hørt flere af den slags historier hvor folk selv har “leget dyrlæge” og givet menneskemedicin (i alt for høje doser) så dyrene er døde af det.

Det er derfor jeg er lidt på stikkerne når folk selv ordinerer medicin til deres dyr… sorry, men det er i en god mening… -love

Blev skam også opfattet sådan, ogkun fordi jeg ved med disse produkter at de er ufarlige kunne jeg anbefale dem, havde det været hvad som helst andet havde jeg også sagt nej, og ja heller advare en gang for meget end for lidt -thumbs

Kunne ikke være mere enig. Lever selv under princippet hellere advare en gang for meget end for lidt :slight_smile:

Dejligt med kloge og erfarne kvinder der dagligt kan udvide ens horisont, det er det jeg ELSKER ved at være på katteGale.dk

Panodil er livsfarligt for dyr - og for mennesker i forkerte doser (vil du begå selvmord så tag en håndfuld Panodil på fastende hjerte, så er den hjemme) -blåblå

. . . . . ang. Idoform fik jeg anbefalet af min dyrlæge og man må KUN bruge indholdet - derfor skal den knækkes. Så får den en anden virkning end når den bliver brugt til mennesker (det er jo en depotpille der lægger sig i tarmen - Idoform er jo en kapsel og ikke en pille i fast form.