Ihh....alle de "fremmedord" vedr. katte udtryk

AH! Det gør jeg osse! Jeg tror det er de to udråbstegn der gør det. Men jeg er glad for jeg ikke er den eneste der “ikke kan læse” :smiley:

[QUOTE=DK Thomani;942761]

[/QUOTE]

Nu er jeg forvirret - der skal heller ikke så meget til :wink: Den nederste kan da ikke være SYL - en masket kat med hvid? Jeg mener, selv med elendige kontraster bør halen da være mørkere end kroppen og den bør være lys foran ørerne - OG have blå øjne? Jeg ville tænke at det var en OLH/Javaneser? :gruble:

Den øverste derimod - smuk kat! :slight_smile: Eller - det er de begge to, selvfølgelig :slight_smile:

[QUOTE=Ann R;943732]Nu er jeg forvirret - der skal heller ikke så meget til :wink: Den nederste kan da ikke være SYL - en masket kat med hvid? Jeg mener, selv med elendige kontraster bør halen da være mørkere end kroppen og den bør være lys foran ørerne - OG have blå øjne? Jeg ville tænke at det var en OLH/Javaneser? :gruble:

Den øverste derimod - smuk kat! :slight_smile: Eller - det er de begge to, selvfølgelig :)[/QUOTE]

Det er en Syl den sidste (nogle maskede katte kan med tiden komme til at ligne en orientaler. Jeg har faktisk solgt til en der måtte fortælle mig at hans kat var siameser og ikke en spottet orientaler. Jeg havde ikke set den kats øjenfarve, men den lignede virkelig en sort spottet orientaler, men da den kom helt tæt på kunne jeg se de blå øjne). Du kan opleve at en brunmasket også med tiden bliver sort hen over ryggen, efter min mening ser du dem faktisk oftere og oftere. De bliver jo mørker med alderen, men nogle bliver bare mere mørke end andre…

Ditte og Donna var efter min mening meget lyse, hvilket jeg kun finder smuk. Den syl du kommentere finder jeg også selv for mørk og jeg håber det er en ældre kat

Hmm nu synes jeg så at øjnene på katten virker grønne… Er de det vil jeg give dig ret… (men du ser desværre engang imellem at de har meget mørke kontraster.

[QUOTE=line_refsgaard;943781]Det er en Syl den sidste (nogle maskede katte kan med tiden komme til at ligne en orientaler. Jeg har faktisk solgt til en der måtte fortælle mig at hans kat var siameser og ikke en spottet orientaler. Jeg havde ikke set den kats øjenfarve, men den lignede virkelig en sort spottet orientaler, men da den kom helt tæt på kunne jeg se de blå øjne). Du kan opleve at en brunmasket også med tiden bliver sort hen over ryggen, efter min mening ser du dem faktisk oftere og oftere. De bliver jo mørker med alderen, men nogle bliver bare mere mørke end andre…

Ditte og Donna var efter min mening meget lyse, hvilket jeg kun finder smuk. Den syl du kommentere finder jeg også selv for mørk og jeg håber det er en ældre kat

Hmm nu synes jeg så at øjnene på katten virker grønne… Er de det vil jeg give dig ret… (men du ser desværre engang imellem at de har meget mørke kontraster.[/QUOTE]

Jo men den der har jo slet ikke kontraster? Halen har samme “fesne” farve som bagkroppen, og halen BØR da alt andet lige være mørkere? Selv på de siamesere der bli’r næsten sorte er hale og ben og maske stadig en tand mørkere end resten, ikke? :slight_smile:

jeg tjekkede lige opdrætter af kattens hjemmeside og det er en lilla bicolor orientalsk langhår

jo, men jeg er desværre farvet af at havde set den siameser som ikke havde de kontraster men bare lignede en sort spottet orientaler

[QUOTE=line_refsgaard;943781]Det er en Syl den sidste (nogle maskede katte kan med tiden komme til at ligne en orientaler. Jeg har faktisk solgt til en der måtte fortælle mig at hans kat var siameser og ikke en spottet orientaler. Jeg havde ikke set den kats øjenfarve, men den lignede virkelig en sort spottet orientaler, men da den kom helt tæt på kunne jeg se de blå øjne). Du kan opleve at en brunmasket også med tiden bliver sort hen over ryggen, efter min mening ser du dem faktisk oftere og oftere. De bliver jo mørker med alderen, men nogle bliver bare mere mørke end andre…

Ditte og Donna var efter min mening meget lyse, hvilket jeg kun finder smuk. Den syl du kommentere finder jeg også selv for mørk og jeg håber det er en ældre kat

Hmm nu synes jeg så at øjnene på katten virker grønne… Er de det vil jeg give dig ret… (men du ser desværre engang imellem at de har meget mørke kontraster.[/QUOTE]

Griner - du kan ikke huske Donna og Ditte som voksne, kan jeg høre :wink: Men selv de havde lys markering foran øret og blå øjne :wink: Jeg er enig med Trekkie - den her har slet ingen kontraster!

Ah - så lige dit senere indlæg, at det er en lilla bicolor orientalsk langhår. Så er jeg glad igen - for det var netop hvad jeg syntes den lignede :ok:

Ditte - 10 år.

Sådan havde hendes farver været siden ca 2 års alderen. Donna blev også ret mørk. Jeg synte bare Ditte var sjov, fordi det blev afsløret hvad hendes “uspecificerede tabby” egentlig var :slight_smile: Men masken ændrede sig jo ikke :slight_smile:

Ditte - 10 år.

Sådan havde hendes farver været siden ca 2 års alderen. Donna blev også ret mørk. Jeg synte bare Ditte var sjov, fordi det blev afsløret hvad hendes “uspecificerede tabby” egentlig var :slight_smile: Men masken ændrede sig jo ikke :slight_smile: Ingen farve foran ørerne eller ovenpå hovedet.

Tullen har jo også skiftet navn fra Den Hvide Tornado til Frk Grå… :hjerte:

Tabbyerne holder sig som regel “pænere lyse” længere end de fuldmaskede, at dømme ud fra mit (indrømmet, ikke særlig store) erfaringsgrundlag herfra. Basil var faktisk ret lys til sidst - her er så vidt jeg ved det sidste billede der blev taget af ham :brist: og der er han lysere end han havde været…

mens han tidligere havde haft sit tabbymønster til at træde meget mere frem:

(ja jeg ved godt jeg har vist det ude-billede af ham en million milliard gange L)

Stevie, til gengæld, er stadigvæk relativt “pæn” (som i: “lys”) , selvom hans tabbymønster også er ved at træde frem - billedet her er knap en måned gammelt:

Jeg tror gerne søstrene D måske bare var atypiske… men…
Ditte SIA b 21, 4 år

Donna, SIA b, nogenlunde samtidig