Ikke tosset med tør foder

Hej første post her

Har lige fået en gude skøn british shorthair creme tabby han killing på 13 måneder.

Han er helt fremme i skoene , kælen ,snakkende og fantastisk smuk.

Dog er der en lille slange i paradiset og det er at han dæl dulma ikke er ret vild med det royal canin killing foder jeg fik med ved købet.

Det er tør foder , men han spiser kun meget meget lidt af det og mest går han bare over og snuser og går igen.

Idag købte jeg noget killinge vådfoder af samme mærke og det åd han som en gal og spandt samtidig

vad skal jeg gøre ?

Ps han har kun boed her i 5 dage , og vi havde en brite hunkat der er slidt skrab i forvejen.

MVH

Giv ham noget andet at spise.

For det første er der slet ingen grund til at give en voksen kat killingefoder (i øvrigt heller ikke killinger ;-))) )…og katten har bedst af varieret kost, og kun med tørfoder som tilskud.

Tørfoder er nemt, men desværre kan det også medføre en del skader på kattene hvis de hovedsageligt lever af det.

Katte er af natur ikke så gode til at drikke nok vand, fordi deres naturlige kost indeholder meget væske, og de kan mange gange ikke finde ud af at kompensere for tørfoderet ved at drikke en tilsvarende tilstrækkelig mængde vand.
Det kan medføre krystal- og stendannelser fordi de koncentrerede stoffer i tørfoderet ikke skylles ud af organismen.
Mange katte der lever af tørfoder er for tynde…det skyldes som regel ikke manglende ernæring, men derimod at de katte konstant går rundt med en grad af mangel på væske, som på sigt giver kattene dårlig nyrefunktion.

Mange katte får tandproblemer…tandkødsbetændelse o.s.v.

Først og fremmest er tørfoder utroligt hårdt for tænderne, det sliber/slider næsten som sandpapir. (prøv engang at tage nogen forskellige tørfoderstykker og gnid dem mod egne tænder og prøv at bide i dem…det smager ad H****** til, men giver en fin fornemmelse af det, og tænk så på hvor mange af den slags stykker kattenes tænder udsættes for)

Dernæst når katten så tygger tørfoderet, så bliver det til en klistret masse, der sætter sig som plak på tandhalse og i tandkødsrande…utrolig fin grobund for bakterier, tandsten og betændelsestilstande.

For at kattene kan bevare sunde tænder skal de ha’ råt kød, brusk, små knogler o.s.v.

Og lidt på engelsk

fra Fanciers Health, en side om katteadfærd og den nyeste forkskning:
If dry food was the answer for dental problems, I wouldn’t have spent a
bloody fortune at the vet dentist for a lot of years, sigh. Studies are showing that when cats do chew dry food (which most don’t) that is shatters and drives pieces up under the gum tissue causing more problems. Cats don’t tend to chew it well, so their teeth don’t get mechanical cleaning from it. When my cats were eating only dry for years, their teeth were caked with tartar, so it surely wasn’t cleaning them a bit. And actually, as someone else pointed out, cats were intended to gnaw raw meat with those teeth and that is the best
method of using food to clean the teeth. The carbs and sugars from the dry food cause changes in the cat’s saliva which in turn causes feline resorptive lesions and dental decay. So needless to say, I’m not a fan of dry food for the supposed dental help issues! There is only one dry food - Hills T/D - which might be somewhat beneficial, mostly because it is fibrous and when cats chew it there is some mechanical scrubbing action. But again - if we want to give our cats something to eat to help clean their teeth - give them pieces of steak or similar that they have to gnaw hunks off of. That will do the best cleaning. And doesn’t contain starches and sugars that cause changes to the mouth chemistry that in turn cause tooth decay and gingivitis.

Og forresten…Velkommen her på forum ;-))))

find noget andet han kan lide og glem ikke at supplere med vådfoder af god kvalitet så du er sikker på at han får mere væske :slight_smile:

hittet herhjemme er Feline Porta holistic tørfoder med and :slight_smile:

Jeg har også en kat, der ikke er begejstret for tørfoder - og en anden, der næsten udelukkende vil have tørfoder :smiley:

Så længe de spiser, ville det ikke bekymre mig.
Tørfoder er smart, fordi det kan stå fremme - og det er billigt i brug.

Prøv med et af de andre premium produkter - ikke whiskas og alt det junk der kan købes, for det er dyrere på sigt at fodre med.

RC har et produkt lavet på fisk - Digestive hedder det. Måske han vil have det plus vådmad (og af vådmad, der køber jeg altså det billige junk, for det er 80 % vand alligevel og ikke deres grundfoder:-))

Hej alle og tak for svarene

Vil lige først starte med at sige at min voksne hun kat ik spiser killing fodret.
Efter vi fik købt RC Britte foder har hun fuldstændig forelsked sig i denne forder.
Hun har altid været en smule tynd men efter den nye foder er hun blevet et kilo tungere , fået et kæmpe flot hoved og har fået en fantastiks flot pels, og virker i det hele taget som en sundere og gladere kat.

Hun nægter i øvrigt at spise andet , har prøvet ALT.

Jeg vil besøge min dyrhandel og få nogle prøver på andet kval foder, plus vil købe et lager af den nye RC vådfoder til killinger som han elske.

Han har spist lidt mere af tørfoderen i nat , og i dag prøvede jeg at blande lidt af vådfoderet i hans tørfoder begge heder RC killinge foder , det virkede til at være et hit .

Jeg vender tilbage snart igen med hvordan det går. og med et billed af den lille prins.

mvh

i forlængelse af felis udmærkede indlæg kan jeg også anbefale at se denne film:

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=10334

og læse denne artikel:

http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/10530/25/Katte_obligate_k_d_dere.pdf

hvis du vil prøve med forskellige dåsemad så er her et godt (og billigt) sted at handle:

(på tysk)

(på engelsk)

Et katten 13 mdr eller 13 uger?

Ja det vil jeg også gerne vide! Hvis han er 13 måneder så mener jeg at du skal få stoppet det der killingefoder i en fart!

Hvis 13 uger, så kan du måske blande RC Brite foder og med killingefoderet, det kan være han så bedre kan lide det. Måske lidt mere spændende!
Jeg har en killing på ½ år og han har næsten ikke fået killingefoder, fra da han flyttede ind til os som 16 uger. Han gider det ikke!!!

Ja, det var også ud fra det med 13 måneder, at jeg hentydede til voksne katte

Jeg gætter på det er en killing på 13 uger :slight_smile:

Ups sorry

nej for pokker han er 13 uger IK 13 måneder :?

Fik ham i tirsdags :wehuu:

MVH

Jeg vil se billeder! Jeg kræver at se billeder af vidunderet :wehuu:

-LOL -LOL -LOL der kom vist endnu en brite fan på banen -LOL

Her er den lille prins så:wehuu:

han er da skøn hva :slight_smile: … en lille frækkert…

skrev du ikke han var creme?

Århhh, men jeg håber det bare var et midlertidigt billede indtil du får et bedre af ham i fuld spilop :stuck_out_tongue:
-felixsylvester
:wehuu:

[quote=Battlestar;218319]han er da skøn hva :slight_smile: … en lille frækkert…

skrev du ikke han var creme?[/quote]

faren var en stor flot silver spotted champion , moren er creme blå og den lille mand er så blevet det man kalder blå spotted men det blå er mere som creme ,

magen til krudt ugle og hengivende charme , er så utrolig glad for at jeg fik ham.

[quote=Celina;218320]Århhh, men jeg håber det bare var et midlertidigt billede indtil du får et bedre af ham i fuld spilop :stuck_out_tongue:
-felixsylvester
:wehuu:[/quote]

tak tak skal få taget nogle flere med et ordenligt digi kamara, syntes bare han har nærmest det perfekt lille hoved , bliver spænende hvordan han udvikler sig

[QUOTE=Creme;218392]faren var en stor flot silver spotted champion , moren er creme blå og den lille mand er så blevet det man kalder blå spotted men det blå er mere som creme ,

magen til krudt ugle og hengivende charme , er så utrolig glad for at jeg fik ham.[/QUOTE]

Men hvad farve har han på stamtavlen? :slight_smile: